Geld & Recht alle pijlers

Waarom gaat het vaak over geld/bezittingen?

25-05-2020 10:48 183 berichten
Hoi!

Het valt mij de laatste tijd op dat veel mensen in mijn omgeving graag delen hoeveel geld ze bezitten. Wat de maximale hypotheekhoogte kan gaan zijn van hun huis. Dat er spaargeld in overvloed is. Dat wordt dan ook in bedragen genoemd. Ik voel me hier best ongemakkelijk bij want: 1. ik wil het niet weten en 2. soms steekt het want ik heb helaas niet een oneindig hoge spaarrekening of veel bezit. (Vergelijken moet niet maar gebeurt dus wel onbewust.)

Wat zou de reden zijn dat mensen zoveel delen over hoeveel ze bezitten? Herkennen jullie dit ook in jullie omgeving?
anoniem_310511 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 10:54
21.74% gewijzigd
Ik herken het niet.
Alle reacties Link kopieren
leukere vrienden zoeken
Totaal niet herkenbaar.
watdachtjehiervan schreef:
25-05-2020 10:50
Ik herken het niet.
Je herkent niet dat mensen dit doen? Of je herkent het gevoel erbij niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet omdat ik me niet met zulke mensen wil omringen. Ik weet wel dat dat soort mensen er zijn in andere kringen, maar die vermijd ik dus als de pest.

Typisch iets voor mensen die gewoon het leven niet echt snappen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Als ik het ergens nooit over heb met anderen is het wel geld. Zo’n niet interessant onderwerp.. Ik kom ook eigenlijk nooit met mensen in gesprek die zo over geld lopen te brallen.
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 10:55
30.22% gewijzigd
LaFolie schreef:
25-05-2020 10:54
Ik herken het niet omdat ik me niet met zulke mensen wil omringen. Ik weet wel dat dat soort mensen er zijn in andere kringen, maar die vermijd ik dus als de pest.

Typisch iets voor mensen die gewoon het leven niet echt snappen.
Ja, begrijpelijk...
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
25-05-2020 10:54
Ik herken het niet omdat ik me niet met zulke mensen wil omringen. Ik weet wel dat dat soort mensen er zijn in andere kringen, maar die vermijd ik dus als de pest.

Typisch iets voor mensen die gewoon het leven niet echt snappen.

Dus als vrienden een huis gaan kopen, trap jij ze uit je leven omdat zij het leven niet snappen?
Herfstblaadje19 schreef:
25-05-2020 10:55
Als ik het ergens nooit over heb met anderen is het wel geld. Zo’n niet interessant onderwerp..
Vind ik dus ook. Alleen toch merk ik dat mensen het vaak nodig vinden aan mij te vertellen over hun bezit.. ik reageer er even op maar ga snel over naar een ander onderwerp..
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
25-05-2020 10:56
Dus als vrienden een huis gaan kopen, trap jij ze uit je leven omdat zij het leven niet snappen?
ik heb vrienden met koophuizen, maar we praten wel over de gordijntjes in de keuken. En hooguit waar ze de hypotheek hebben lopen
Maar geen idee, wat ze voor het huis betaalden en wat ze op de spaarrekening hebben
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 10:50
leukere vrienden zoeken
Arme vrienden zoeken.
coffeeonthehouse schreef:
25-05-2020 10:57
Vind ik dus ook. Alleen toch merk ik dat mensen het vaak nodig vinden aan mij te vertellen over hun bezit.. ik reageer er even op maar ga snel over naar een ander onderwerp..
Dat pak je prima aan zo denk ik. :)
Maar hoe vaak gebeurt dit dan TO?
coffeeonthehouse schreef:
25-05-2020 10:51
Je herkent niet dat mensen dit doen? Of je herkent het gevoel erbij niet?
Ik herken niet dat mensen dit doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-05-2020 10:58
ik heb vrienden met koophuizen, maar we praten wel over de gordijntjes in de keuken. En hooguit waar ze de hypotheek hebben lopen
Maar geen idee, wat ze voor het huis betaalden en wat ze op de spaarrekening hebben

En als ze daar wel over beginnen trap je ze uit je leven? Ik mag toch hopen dat die vriendschap wat dieper zit dan dat. En dieper dan de gordijntjes in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Zijn je vrienden massaal en allemaal tegelijk bezig met huizen kopen en hypotheken aanvragen? Dan snap ik het nog enigszins, ervaringen delen ofzo, al zijn de cijfers dan niet eens zo relevant.

Herken het niet. Zou zo'n gesprek ook gauw een andere kant op sturen, geen boeiend conversatiemateriaal. Laat je je vrienden merken dat je er niet op zit te wachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit niet.

Max hypotheek en daarmee inkomen vind ik niet echt een kies onderwerp voor tijdens een gezellig etentje met vrienden. Aan de andere kant vind ik het wel prima in een 1 op 1 gesprek als de behoefte er is of juist op een forum.
julius schreef:
25-05-2020 11:00
En als ze daar wel over beginnen trap je ze uit je leven? Ik mag toch hopen dat die vriendschap wat dieper zit dan dat. En dieper dan de gordijntjes in de keuken.
Kom op, beetje begrijpend lezen. Je snapt toch wel dat het om de toon gaat waarop er over al dat geld gepraat wordt?
Nu ik erover nadenk; de enige mensen in mijn omgeving die het vaak over geld hebben, zijn juist de mensen die het niet hebben. Voor de rest is het gewoon geen gespreksonderwerp.
Tunamelt schreef:
25-05-2020 11:00
Zijn je vrienden massaal en allemaal tegelijk bezig met huizen kopen en hypotheken aanvragen? Dan snap ik het nog enigszins, ervaringen delen ofzo, al zijn de cijfers dan niet eens zo relevant.

Herken het niet. Zou zo'n gesprek ook gauw een andere kant op sturen, geen boeiend conversatiemateriaal. Laat je je vrienden merken dat je er niet op zit te wachten?
Klopt inderdaad. Dus het kan om ervaringen te delen maar het zit hem meer in de details die gedeeld maar ook het vaak noemen dat er over geld geen zorgen zijn etc.
Wij hadden kennissen, en als je daar eens per jaar op de verjaardag kwam, had je per gast een financieel rapport kunnen schrijven.
De helft was bullshit in mijn beleving.
Maar ieder, letterlijk ieder onderwerp was een aanleiding om iets financieels te vertellen.
Schooladvies groep 8?
Binnen no time vlogen de 10 duizenden euro's spaargeld tbv studie over tafel.
Gesprek ging zo:
- Niemand:....

- Mevrouw die me net vertelde eindelijk haar HBO bijna te hebben gehaald en nu nog mbo functie binnen de gemeente zei te hebben: 'je hebt minimaal 2 ton per kind nodig, en dan heb je nog niks, alleen een rijbewijs en 1 opleiding met buitenlandstage!'
(want ja, het is tegen de rechten van het kind op te groeien zonder buitenlandstage).

' we hebben nu een grotere tuin'
Huppekee, de tienduizenden euro's besteed aan de tuininrichting vlogen je om de oren.
Echt, alles was geld.
Vakantie? Eigen huisje, caravan, eigen boot, nieuwe auto. Wat je daar deed of ervaarde kwam niet eens per sprake.
Hoe het kind het had op de middelbare school? Binnen no time ging het om de fiets, en of ze een elektrische fiets gingen kopen en wat dat zou moeten kosten.
Ik vind dat rare gesprekken en kon niet echt meedoen.
Ik heb het liever over andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
25-05-2020 11:00
En als ze daar wel over beginnen trap je ze uit je leven? Ik mag toch hopen dat die vriendschap wat dieper zit dan dat. En dieper dan de gordijntjes in de keuken.
heb ik niet gezegd hoor

maar je krijgt/kiest vrienden die op een zelfde manier in het leven staan
en gesprekken over geld vind ik volstrekt oninteressant, dus mijn vrienden en ik bespreken nooit geldzaken
Igoa schreef:
25-05-2020 11:07
Nu ik erover nadenk; de enige mensen in mijn omgeving die het vaak over geld hebben, zijn juist de mensen die het niet hebben. Voor de rest is het gewoon geen gespreksonderwerp.
Hebben zij het dan juist over het geld wat ze wel hebben (maar dus eigenlijk niet hebben)? Fijn dat het geen gespreksonderwerp is bij jullie. Er zijn toch veel leukere dingen om te bespreken :-).
Alle reacties Link kopieren
Mensen die echt geld zat hebben, praten daar niet over hoor. Die hebben rijkdomschaamte.
Volgende keer reageer je met: maar zoveel spaargeld?? Goh, dat is niet zoveel he?
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven