Geld & Recht alle pijlers

Wanneer ben je in Nederland rijk?

15-08-2018 15:14 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je in Nederland nou écht rijk? Wat moet je daarvoor verdienen? En wat voor beeld hebben jullie daarbij?

Aanleiding voor deze hersenspinsels is een gesprek dat ik gister had met 2 vriendinnen. Onze inkomens liggen behoorlijk ver uit elkaar, variërend van ondermodaal tot vér boven modaal.

Maar eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat onze levensstijl van dag tot dag veel minder van elkaar verschilt dan je zou denken op basis van de inkomens.

We gaan bv. alledrie zomers op vakantie, hebben een auto en wonen in een rijtjeshuis. Vriendin met het hoogste inkomen betaalt echter dusdanig veel meer aan kinderopvang en is gebonden aan een duurdere regio ivm werk dat daarmee het maandelijkse gezinsbudget al aardig gelijk getrokken is. Toch is vriendin A in veel ogen 'rijk' en vriendin B niet.

Nu leef ik graag in een land waar we welvaart verdelen :) Maar ik denk dus dat je in Nederland wel echt waanzinnig veel moet verdienen om aan het cliché beeld van wonen in een villa, designertas erbij en jaarlijks een nieuwe BMW te voldoen. Ik vraag me zelfs af of dat in loondienst überhaupt haalbaar is.

De politiek heeft het echter wel vaak over 'de rijken'. Wie zijn dat dan precies? En waar ligt die scheidslijn?

Dit is verder niet al te serieus bedoeld, we zijn mondiaal gezien natuurlijk in NL allemaal ontzettend rijk :) Maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik merk zelf namelijk dat ik een scherper beeld heb bij wat het betekent om 'arm te zijn dan wanneer je nou 'rijk' bent.
Oifa schreef:
18-08-2018 14:18
Dan is dat natuurlijk ook weer goed, ieder zijn ding laten we maar zeggen :D
Zie jij zo iemand als naïef?
NYC schreef:
18-08-2018 14:31
Zie jij zo iemand als naïef?
Nee, het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Oifa schreef:
18-08-2018 14:32
Nee, het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Wat zou het verschil uitmaken als jij je budget compleet los zou laten? In the end houd je namelijk hetzelfde over als wat je nu doet. (Ervan uitgaande dat jij bij jouw budget nooit het gevoel hebt "afwegingen" te moeten maken)
NYC schreef:
18-08-2018 14:40
Wat zou het verschil uitmaken als jij je budget compleet los zou laten? In the end houd je namelijk hetzelfde over als wat je nu doet. (Ervan uitgaande dat jij bij jouw budget nooit het gevoel hebt "afwegingen" te moeten maken)
Ik moet wel afwegingen maken anders kom ik niet rond. Ik denk niet dat het me lukt om op en andere manier naar geld te kijken dus ik kan hier geen antwoord op geven.
Oifa schreef:
18-08-2018 14:42
Ik moet wel afwegingen maken anders kom ik niet rond. Ik denk niet dat het me lukt om op en andere manier naar geld te kijken dus ik kan hier geen antwoord op geven.
Maar dan zou je dus andere/extra dingen doen? Ik ging ervan uit dat alles dan exact zo eruit zou zien als dat je het nu "budgetteert/bijhoudt". In dat geval is het anders ja.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
18-08-2018 11:16
Ik dus niet.

Ik vind rijk en welvarend wel 2 verschillende dingen.

Welvarend - zo beschouw ik ons als gezin - is dat je ruim kan leven. Dat je als je boodschappen doet je niet hoeft te letten op de prijs. Dat je binnen alle redelijkheid kan kopen wat je nodig hebt en elk jaar op vakantie hoeft. Dat je niet constant hoeft te rekenen of je wel uitkomt. Etc.

Rijk is in mijn ogen dat je met geld kan smijten. Omdat je de jackpot hebt gewonnen in de staatsloterij. Dat je in principe nooit meer zou hoeven werken.
Maar als ik dit zo lees zijn rijk en welvarend in jouw optiek wel hetzelfde alleen met andere bedragen. "Dat je niet constant hoeft te rekenen of je wel uitkomt" en "Rijk is mijn ogen dat je met geld kan smijten" liggen in elkaars verlengde.
De opa van een vriendin van mij is rijk gestorven maar heeft altijd armoedig geleefd. Hij kon geen geld uitgeven en dat was nog erger geworden nadat zijn vrouw overleden was. Hij kocht nooit iets voor zichzelf, zelfs geen biefstuk waar hij dol op was. Als andere mensen in de familie iets kochten of op vakantie gingen dan zei hij van jullie hebben dus duidelijk de oorlog niet mee gemaakt en geen aardappelschillen hoeven eten. Het was gewoon bizar toen bleek na zijn dood hoe veel geld hij op zijn rekening had staan. Ik vond dat zo'n triest verhaal. Hij heeft er zelf nooit van genoten.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-08-2018 12:50
Dat begreep ik, maar ik bedoelde meer dat “noodzakelijke kosten” ook voor interpretatie vatbaar zijn.
Ah zo. Ja dat is waar. En dan kom je ook weer terug op dat veel een keuze is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-08-2018 16:15
Het was gewoon bizar toen bleek na zijn dood hoe veel geld hij op zijn rekening had staan. Ik vond dat zo'n triest verhaal. Hij heeft er zelf nooit van genoten.
Ik denk dat deze man zijn geld zo oppotte voor een gevoel van veiligheid. Stel dat.... , dan kan ik altijd nog ...., want ik heb voldoende geld achter de hand om mezelf te redden. Je ziet dat vaker bij mensen met oorlogstrauma’s. De één gaat helemaal los, want je leeft maar één keer en moet er van genieten zolang het duurt. En de ander pot van alles op, soms in geld en soms in middelen, want je weet maar nooit wanneer het tij weer keert.
Nummer*Zoveel schreef:
18-08-2018 18:01
Ik denk dat deze man zijn geld zo oppotte voor een gevoel van veiligheid. Stel dat.... , dan kan ik altijd nog ...., want ik heb voldoende geld achter de hand om mezelf te redden. Je ziet dat vaker bij mensen met oorlogstrauma’s. De één gaat helemaal los, want je leeft maar één keer en moet er van genieten zolang het duurt. En de ander pot van alles op, soms in geld en soms in middelen, want je weet maar nooit wanneer het tij weer keert.
Ja, het zal wel een trauma zijn geweest maar hij gaf niks uit en had in ieder geval lekker kunnen eten elke dag. Nu doen zijn 2 kinderen luxe dingen van zijn geld en daar hebben ze wat mij betreft groot gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
18-08-2018 18:09
Ja, het zal wel een trauma zijn geweest maar hij gaf niks uit en had in ieder geval lekker kunnen eten elke dag.
Ik denk dat hij oprecht gelukkiger werd van geld op de bank dan biefstuk op zijn bord.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-08-2018 16:00
Maar als ik dit zo lees zijn rijk en welvarend in jouw optiek wel hetzelfde alleen met andere bedragen. "Dat je niet constant hoeft te rekenen of je wel uitkomt" en "Rijk is mijn ogen dat je met geld kan smijten" liggen in elkaars verlengde.
Het ligt waarschijnlijk ook aan wie je het vraagt. Voor een bijstandsmoeder is rijk misschien wel anders dan voor iemand die 2-3x modaal verdiend. Ik beschouw ons niet als rijk. Wonen gewoon in een hoekhuis, ik rijd in een Citroen C1 van 8 jaar oud en koop mijn kleding bij de H&M. En dat iedereen in ons gezin een goede gezondheid heeft kan ik helaas niet zeggen. Maar ik hoef niet in de supermarkt naar aanbiedingen te shoppen en we hoeven niet aan het einde van de maand te rekenen of we uitkomen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Eigenlijk ook wel raar, want voor ´arm´ is een grens gesteld. Voor ´rijk´ niet..
Als we puur over geld praten doet het er eigenlijk alleen toe wat voor inkomen (werk, uitkeren en toeslagen) je hebt. Uitgaven zoals huisvesting en kleding zijn ook variabel. Als je hogere lasten hebt, heb je daar in principe zelf voor gekozen.

Zoals in het programma Steenrijk Straatarm daar hebben ze per week 1000 euro voor 'variabele' kosten, tegenover 50 euro.
Als ik kijk naar ons inkomen, en dan alleen de broodnodige vaste lasten (dus kosten auto, netflix, spotify etc erafhalen, abbonnementen telefoon en internet switchen voor goedkopere opties) houden wij in principe ook bijna 600 euro per week over om 'zo' uit te geven aan variabele lasten. Dit terwijl we beneden modaal inkomen hebben. Maar wij kiezen ervoor om wel wat luxe, vooral in de vorm van media en auto's toe te voegen aan de vaste lasten, waardoor er ook weer benzinekosten bijkomen.
Plus een gekocht huis, dus onderhoudskosten. Verder krijgen we allebei een soortement 'zakgeld' om vrij te besteden aan leuke dingen doen, persoonlijke items kopen etc. En sparen we veel.
Ben ik dan rijk? Nee, ik denk dat ik tot de lagere middenklasse behoor maar bewust mijn vaste lasten redelijk laag houd en niet aan de maximum woonlasten van mijn inkomen ga zitten.
In vergelijking met een gezin tegen de armoede grens ben ik wel rijk.

Het ligt eraan, wat reken je als rijk? Ga je dan naar de bovenste 1, 5, of 10% kijken?
Als je naar 5% kijkt, zijn huishoudens met een vermogen van 500.000 de rijkste, bij 2% een miljoen.
Maar dan hebben we het weer over vermogen. Ouderen die in een afbetaalde woning wonen die een half miljoen waard is, kunnen best nog elke cent om moeten draaien om rond te komen van een AOW en een klein pensioen, maar hun geld zit in de stenen. Dan is er altijd nog de keuze om het huis te verkopen, dat vermogen heb je dan wel.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
19-08-2018 09:47
Eigenlijk ook wel raar, want voor ´arm´ is een grens gesteld. Voor ´rijk´ niet..
Als we puur over geld praten doet het er eigenlijk alleen toe wat voor inkomen (werk, uitkeren en toeslagen) je hebt. Uitgaven zoals huisvesting en kleding zijn ook variabel. Als je hogere lasten hebt, heb je daar in principe zelf voor gekozen.

Uitgaven zijn niet altijd variabel.

Huisvesting is niet voor iedereen een keuze meer tegenwoordig. Hoe minder geld je hebt hoe minder je daarin kunt kiezen. Dus ook niet om de lasten laag te houden, want dat vergt vaak eerst een investering, bv. voor de aanschaf van een woning of het aanbrengen van zonnepanelen, die je niet kunt doen.

Ook het bezit van een auto kan een noodzaak zijn i.v.m. werk of handicap.

Kleding is meestal wel variabel, hoewel er ook een zekere druk kan zijn om je beter (duurder) te kleden vanuit je werk of sociale omgeving.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
19-08-2018 11:01
Uitgaven zijn niet altijd variabel.


Ook het bezit van een auto kan een noodzaak zijn i.v.m. werk of handicap.
Dit klopt in ons geval. Wij hebben een kind in een rolstoel. De rolstoelbus en de aanpassing van de woning heeft een godsvermogen gekost. Gelukkig kunnen we dat betalen. Ik ken ook zat gezinnen die dat niet kunnen. Maar onze spaarcenten zijn daar wel op aan gegaan.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
19-08-2018 09:16
Het ligt waarschijnlijk ook aan wie je het vraagt. Voor een bijstandsmoeder is rijk misschien wel anders dan voor iemand die 2-3x modaal verdiend. Ik beschouw ons niet als rijk.
Maar waarom niet? En is het gek als diegene die 3-4 keer modaal verdient zichzelf wel als heel erg rijk ziet? Of zelfs iemand die net iets bovenmodaal verdient?
NYC schreef:
19-08-2018 20:22
Maar waarom niet? En is het gek als diegene die 3-4 keer modaal verdient zichzelf wel als heel erg rijk ziet? Of zelfs iemand die net iets bovenmodaal verdient?
Daarom zie ik rijkdom als relatief.
Oifa schreef:
19-08-2018 20:26
Daarom zie ik rijkdom als relatief.
Zouden mensen te bescheiden zijn om zichzelf als rijk durven te benoemen
Je hoort nooit:
"Ik verdien echt enorm veel sinds ik full time werk!"
"Oh mag ik vragen hoeveel?"
"2000 euro per maand!"
De ander zal dan eerder kijken en denken: Oh! (En aan minstens 8000 euro ofzo hebben gedacht.)
NYC schreef:
19-08-2018 20:36
Zouden mensen te bescheiden zijn om zichzelf als rijk durven te benoemen
Je hoort nooit:
"Ik verdien echt enorm veel sinds ik full time werk!"
"Oh mag ik vragen hoeveel?"
"2000 euro per maand!"
De ander zal dan eerder kijken en denken: Oh! (En aan minstens 8000 euro ofzo hebben gedacht.)
Ik denk wel dat mensen zich rijk durven noemen die gescheiden zijn omwille van zichzelf, ik ben daar namelijk een voorbeeld van. Met mijn ex samen hadden we meer te besteden maar was ik echt ongelukkig. Nu minder te besteden maar heb er een hoop rust en geluk voor teruggekregen. En dat voelt wel als rijkdom.
Dat snap ik maar dat bedoel ik niet, de voorbeelden van rust/geluk/gezondheid ;-)

Ik bedoelde het echt financieel gezien, mensen vinden zichzelf naar mijn idee niet heel gauw rijk (financieel dus). Tenzij ze bijvoorbeeld ooit armoede hebben meegemaakt, ooit van heel weinig geld hebben moeten rondkomen.

Terwijl er wel veel mensen zijn die zich bewust zijn armoede, ook zonder dat ze ooit in veel gunstigere financiële omstandigheden hebben gezeten.
NYC schreef:
19-08-2018 20:58
Dat snap ik maar dat bedoel ik niet, de voorbeelden van rust/geluk/gezondheid ;-)

Ik bedoelde het echt financieel gezien, mensen vinden zichzelf naar mijn idee niet heel gauw rijk (financieel dus). Tenzij ze bijvoorbeeld ooit armoede hebben meegemaakt, ooit van heel weinig geld hebben moeten rondkomen.

Terwijl er wel veel mensen zijn die zich bewust zijn armoede, ook zonder dat ze ooit in veel gunstigere financiële omstandigheden hebben gezeten.
Ik denk dat als je arm bent en stapje voor stapje steeds rijker dat dat ongemerkt gaat. Maar dat je van rijk stapje voor stapje minder te besteden hebt veel moeilijker gaat. Het gebeurd niet zelden dat mensen in grote huizen zonder werk komen te zitten en dan toch alle kosten moeten ophoesten, deze mensen komen daardoor heel snel in de schulden. Mede ook omdat ze zich voor de buitenwereld groot willen houden dus die 2 auto's blijven ook gewoon en alle ander dure hobby's gaan ook gewoon door. Schulden lopen dan hard op
Alle reacties Link kopieren
Er is ooit onderzoek gedaan naar welke rol geld speelt bij het gevoel van gelukkig te zijn. Daaruit bleek dat gelde boven een inkomen boven van € 65.000,- bruto per jaar niets meer aan het geluk toevoegt. Qua welvaart horen wij bij 1% van de wereldbevolking, dan ben je wel rijk (t.o.v. anderen).
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
19-08-2018 21:06
Er is ooit onderzoek gedaan naar welke rol geld speelt bij het gevoel van gelukkig te zijn. Daaruit bleek dat gelde boven een inkomen boven van € 65.000,- bruto per jaar niets meer aan het geluk toevoegt. Qua welvaart horen wij bij 1% van de wereldbevolking, dan ben je wel rijk (t.o.v. anderen).
Zeker waar idd
Rijk ben je in mijn optiek als je een dak boven je hoofd hebt, warme kleding hebt en kan eten en drinken en dat je veilig bent. Heel veel mensen hebben dit al niet.

Dus ik denk dat je kan stellen dat je rijk bent als je je zelf en je gezin in de eerste basisbehoefte kan voorzien
Oifa schreef:
19-08-2018 21:05
Ik denk dat als je arm bent en stapje voor stapje steeds rijker dat dat ongemerkt gaat. Maar dat je van rijk stapje voor stapje minder te besteden hebt veel moeilijker gaat. Het gebeurd niet zelden dat mensen in grote huizen zonder werk komen te zitten en dan toch alle kosten moeten ophoesten, deze mensen komen daardoor heel snel in de schulden. Mede ook omdat ze zich voor de buitenwereld groot willen houden dus die 2 auto's blijven ook gewoon en alle ander dure hobby's gaan ook gewoon door. Schulden lopen dan hard op
Dat begrijp ik. Maar ik bedoelde eigenlijk ook een beginsituatie. Iemand die opgroeit in armoede (en nooit rijker of armer zal worden) zal zijn of haar omstandigheden sneller "arm" benoemen en ervaren dan iemand die altijd in een villa heeft gewoond (nooit armer of rijker) dat als rijk ziet of benoemt. Dan is het echt veel sneller "welvarend/bovengemiddeld" etc. Zie je op dit topic op.

Bescheidenheid? Zelfbescherming? Bang dat je als opschepper wordt gezien? Teveel "gewend" geraakt dat je het niet als rijkdom ziet?

Echt, ik vind dit heel interessant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven