Geld & Recht alle pijlers

Wat is een hoog gezinsinkomen?

21-04-2019 13:59 132 berichten
Ik heb het idee dat wij ergens in de middenklasse thuishoren (geen idee of dat waar is hoor)
Man werkt fulltime, ik parttime. Samen netto inkomen van 4000 euro en hypotheek van 1000 en 2 kinderen, 2 auto’s en elk jaar op vakantie.
Sparen beginnen we pas net mee door omstandigheden en we hebben door vrije beroepen in het verleden geen pensioen opgebouwd.
We wonen in een goede wijk waar iedereen het behoorlijk goed heeft waardoor mijn beeld wellicht gekleurd is. Daarnaast zijn wij ook al wat ouder (ruim 40+)
Wat is nou een hoog gezinsinkomen en ja ik snap dat een miljoen per jaar veel is maar ik bedoel maar ‘vanaf’.
En wat is gemiddeld (dus gezamenlijk en netto)
Wat is de meerwaarde van het inkomen van een ander, het gaat toch om jouw inkomen, TO.
Toen mijn man en ik net samen huisden, hadden we een inkomen waarin ik met 24 uur minimumloon per week de hoofdkostwinner was. Maar de rijkdom van ons eigen huis was onbetaalbaar en het voelde nooit alsof we arm waren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamenlijk inkomen van zo'n 4800 euro netto per maand.
Hiervan sparen we zo'n 1700 euro per maand.
Man heeft een goed pensioen, ik heb wel pensioen opgebouwd maar werk sinds een jaar ergens waar ik geen pensioen opbouw. Wij gaan binnenkort een gesprek aan met een pensioenadviseur om te kijken hoe we dat goed kunnen regelen.
Wij zijn beiden 35.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-04-2019 18:46
Wat is nou de vraag in dit topic?
Iemand die wo-geschoold is, heeft toch gewoon google? Kun je uitzoeken wat modaal is en bekijken hoe jouw inkomen zich daartoe verhoudt.

Maar misschien bedoel je het filosofischer en vraag je je af wat voor inkomen jij zelf hoog vindt. En zou het antwoord kunnen zijn dat een hoog inkomen dat inkomen is waarbij je en je partner elke maand na aftrek van alle kosten, lasten en reserveringen nog zoveel geld overhouden dat jullie het idee hebben dat je nog ruim over hebt. En dat bedrag zal per persoon verschillen.
Modaal is weer wat anders dan gemiddeld natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-04-2019 21:10
Wij hebben een gezamenlijk inkomen van zo'n 4800 euro netto per maand.
Hiervan sparen we zo'n 1700 euro per maand.
Man heeft een goed pensioen, ik heb wel pensioen opgebouwd maar werk sinds een jaar ergens waar ik geen pensioen opbouw. Wij gaan binnenkort een gesprek aan met een pensioenadviseur om te kijken hoe we dat goed kunnen regelen.
Wij zijn beiden 35.
Als je beiden 35 bent dan kun je moeilijk zeggen dat je al een goed pensioen hebt. Of hij heeft de loterij gewonnen. Je bent amper tien jaar bezig met bijdragen.
Jullie werken vast allemaal niet bij de wasserij :D
Alle reacties Link kopieren
Triest draadje dit.

Koophuis,2 auto"s ,vakanties, kinderen en 4000 euro inkomsten.

Hoe slecht kun je het treffen.

Schaam je met hullie verhaal menig gezin heeft het slechter.

Misschien moet je niet alles willen en je vaste lasten terug brengen naar 1000 euro per mnd.

Zou meer wakker liggen van hoge lasten als je ooit Door ziekte oid in een uitkering moet dan een pensioen wat je ws niet krijgt omdat het geld op is of dat je gewoon dood bent voor die tijd.
Alle reacties Link kopieren
keukenstoel schreef:
21-04-2019 23:45
Triest draadje dit.

Koophuis,2 auto"s ,vakanties, kinderen en 4000 euro inkomsten.

Hoe slecht kun je het treffen.

Schaam je met hullie verhaal menig gezin heeft het slechter.

Misschien moet je niet alles willen en je vaste lasten terug brengen naar 1000 euro per mnd.

Zou meer wakker liggen van hoge lasten als je ooit Door ziekte oid in een uitkering moet dan een pensioen wat je ws niet krijgt omdat het geld op is of dat je gewoon dood bent voor die tijd.
Ze hebben sowieso al een groot pensioengat, dus de komende jaren wordt hun besteedbaar inkomen fors minder als ze dat gat enigszins willen repareren.
Alle reacties Link kopieren
keukenstoel schreef:
21-04-2019 23:45
Triest draadje dit.

Koophuis,2 auto"s ,vakanties, kinderen en 4000 euro inkomsten.

Hoe slecht kun je het treffen.

Schaam je met hullie verhaal menig gezin heeft het slechter.

Misschien moet je niet alles willen en je vaste lasten terug brengen naar 1000 euro per mnd.

Zou meer wakker liggen van hoge lasten als je ooit Door ziekte oid in een uitkering moet dan een pensioen wat je ws niet krijgt omdat het geld op is of dat je gewoon dood bent voor die tijd.

Ik zou in het geval van To toch echt wel wakker liggen van dat pensioen, en niet van het feit dat anderen meer hebben/kunnen.
In haar andere topic vertelt ze namelijk dat ze rond de 50 zijn, pas sinds 2 jaar een koopwoning hebben, daarop niks extra aflossen en ze hebben dus ook geen spraargeld. Maw, als ze nu niks regelen, zijn ze over een aantal jaren financieel zwaar de lul.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
22-04-2019 00:03
Ik zou in het geval van To toch echt wel wakker liggen van dat pensioen, en niet van het feit dat anderen meer hebben/kunnen.
In haar andere topic vertelt ze namelijk dat ze rond de 50 zijn, pas sinds 2 jaar een koopwoning hebben, daarop niks extra aflossen en ze hebben dus ook geen spraargeld. Maw, als ze nu niks regelen, zijn ze over een aantal jaren financieel zwaar de lul.
Dan vraag ik me wel weer af welke bank ze op die voorwaarden een hypotheek heeft verstrekt. Want met nog zo'n tien jaar looptijd over als ze met pensioen zijn kan het best lastig worden om die woonlasten te dragen.

Aan de andere kant, met 20 jaar afbetaald van de hypotheek is de waarde bij executieverkoop hoog genoeg om het restant af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 23:49
Ze hebben sowieso al een groot pensioengat, dus de komende jaren wordt hun besteedbaar inkomen fors minder als ze dat gat enigszins willen repareren.
En als ze dat niet willen gebeurt hetzelfde iets later.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-04-2019 00:06
Dan vraag ik me wel weer af welke bank ze op die voorwaarden een hypotheek heeft verstrekt. Want met nog zo'n tien jaar looptijd over als ze met pensioen zijn kan het best lastig worden om die woonlasten te dragen.

Aan de andere kant, met 20 jaar afbetaald van de hypotheek is de waarde bij executieverkoop hoog genoeg om het restant af te lossen.
De looptijd kan verkort zijn, maar ik ken genoeg hypotheekdossiers waarbij de geldverstrekker inderdaad gewoon gokt op executie. Niet helemaal volgens de regels, maar het gebeurt wel als huizenkopers dat echt zelf willen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Solomio schreef:
21-04-2019 17:05
Mijn jongste zoon is onlangs 18 geworden, waardoor ik behoorlijk heb moeten inleveren op toeslagen en kinderbijslag, dus momenteel is het best wel even stress.
Maar ik denk zeker dat een hoger inkomen niet garant staat voor minder financiële stress.
Nee, dat denk ik ook niet.
Stabiliteit en voorspelbaarheid van het inkomen zijn volgens mij belangrijk. Ik kan me dus wel voorstellen dat je momenteel financiële stress ervaart.

En beneden een bepaalde grens is het gewoon te weinig. Maar daar heeft TO geen last van. Wat ik niet begrijp, is dat er bij haar twee auto’s voor de deur staan en er volop met vakantie wordt gegaan terwijl er geen spaargeld is.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 09:10
Nee, dat denk ik ook niet.
Stabiliteit en voorspelbaarheid van het inkomen zijn volgens mij belangrijk. Ik kan me dus wel voorstellen dat je momenteel financiële stress ervaart.

En beneden een bepaalde grens is het gewoon te weinig. Maar daar heeft TO geen last van. Wat ik niet begrijp, is dat er bij haar twee auto’s voor de deur staan en er volop met vakantie wordt gegaan terwijl er geen spaargeld is.
Dit stel is klassieke voorbeeld van de reden waarom de overheid dus wil dat er verplicht pensioen opgebouwd wordt en waarom het nu spaak loopt met de groter wordende groep ZZP-ers die geen verplichte opbouw hebben. Mensen hebben gewoon niet door dat een bedrag ter hoogte van 20-25% van hun brutosalaris maandelijks in hun pensioenpot wordt gestort. Niet alleen je eigen deel, maar ook de werkgever stort een deel.

Stel je hebt ieder tot nu gemiddeld een inkomen gehad vanaf je 25e van 40.000 euro per jaar, dan heb je het over 7500 (25% van 30.000, ik reken de franchise even mee) euro per jaar per persoon dat er niet opzij gezet is voor je pensioen. Als je nu 50 bent, dan zijn dat pak-em-beet 25 jaar = 187.500, keer twee personen = 375.000.

Als je dan nu met je 65e met pensioen wil en een pensioen van ongeveer 70% van je gemiddelde salaris wil, dan moet je dus in 15 jaar tijd dit bedrag gaan inhalen. Dan hebben we het dus met de huidige spaarrente van ongeveer 0 over 375.000/15/12 = 2080 euro per maand. Dat hakt flink in je inkomen van 4000 euro netto.

Deze rekensom op de achterkant van een bierviltje levert dus al op dat zo'n stel nu samen uit hun 4000 euro netto per maand (wat ongeveer overeenkomt met twee salarissen van 40.000) zo'n 2000 euro opzij moet gaan zetten per maand. Dat is met je 1000 euro hypotheeklasten al 3000 euro weg van de 4000 euro die je hebt. Tel daar twee auto's bij op die snel 300 euro per maand per stuk kosten, en je hebt nog 400 euro over om van te leven met je gezin. Dan worden al die vakanties best lastig.
Alle reacties Link kopieren
@Stampertje12
In de jaren dat TO slechts 200,- per maand verdiende, betaalde zij niet de volle premie AOW van 6.000,- per jaar, maar slechts een fractie daarvan. In die zin is het al winst voor TO dat zij later niet gekort wordt op haar reguliere AOW.
De ZZP-er waar jij over spreekt, heeft in elk geval (indien succesvol) ook altijd veel belasting betaald – en die ZZP-er kan nooit en beroep doen op uitkeringen (werkloosheid of ziekte) dus daar zijn in de 50 jaar voorfgaand aan pensioen ook veel minder risico's op kosten.

Maar veel mensen gokken er op dat zij later toch wel geholpen zullen worden als zij ‘zielig’ gaan zitten jammeren dat zij “moeten leven van alleen een AOW-tje”.

Want zo ging dat met (nu) hele oude mensen nog wel eens. Logisch, want een vrouw die in 1930 werd geboren, kreeg kinderen (periode 1950/1960) en die was in 1990 zelf 60 jaar oud. Rond 1990 ging iedereen vóór of rond zijn 60e met pensioen.
AOW premie betalen was pas in 1957/’58 aan de orde, dat werd gedaan door de (meestal fulltime) werkenden. Die vrouw/weduwe uit 1930 is nu 89 jaar. Van haar werd nooit verwacht dat zij voor haar eigen pensioen/AOW zorg droeg.
Geboren in 1940 – nu 79 jaar oud
Geboren in 1950 – nu 69 jaar oud

Geboren 1960 of later – nu 59 jaar. Een paar jaar geleden (toen 52/53 jaar) te horen gekregen dat geboren in 1960 betekent dat je 3 jaar langer door moet werken, tot 68 jaar.
Dat is 50 jaar lang per jaar > 6.000,- premie AOW moeten betalen (is totaal > 300.000) om als alleenstaande straks 15.000,- bruto per jaar te ontvangen. Waarover je dan weer veel belasting moet betalen, zodat ook degenen die nooit (genoeg) premie hebben betaald, ook AOW kunnen krijgen.

Minus de belasting die je dan direct weer terug moet betalen aan de overheid over je uitgestelde loon (aanvullend pensioen), “krijg” je dan misschien 10.000,- (terug) van de betaalde AOW premie. Voor 15 jaar AOW (tot 83 jaar) ‘krijg’ je dan maar 150.000,- ‘terug’. Die andere 150.000,- premie héb je al voor anderen betaald – dat is nu eenmaal het systeem: zo kan ook AOW gegarandeerd worden aan mensen die echt niet in staat waren om te werken.

Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat wie straks 600.000 of nog meer heeft geïnvesteerd (premies AOW 300.000 t.b.v. 15.000 AOW + premies aanvullend pensioen 300.000 t.b.v. aanvullend pensioen ad 15.000,- bruto per jaar) ten behoeve van een goede oude dag, straks nóg meer zal moeten inleveren omdat er mensen zijn die willens en wetens al hun geld altijd hebben verbrast “want die wilden zo graag een hoog gezinsinkomen”?

geboren rond 1970 - hadden beter moeten/kunnen weten....
Die zullen het dan t.z.t. denk ik toch echt moeten doen met het basisinkomen dat de AOW is.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
22-04-2019 11:11
@Stampertje12
In de jaren dat TO slechts 200,- per maand verdiende, betaalde zij niet de volle premie AOW van 6.000,- per jaar, maar slechts een fractie daarvan. In die zin is het al winst voor TO dat zij later niet gekort wordt op haar reguliere AOW.
De ZZP-er waar jij over spreekt, heeft in elk geval (indien succesvol) ook altijd veel belasting betaald – en die ZZP-er kan nooit en beroep doen op uitkeringen (werkloosheid of ziekte) dus daar zijn in de 50 jaar voorfgaand aan pensioen ook veel minder risico's op kosten.

Maar veel mensen gokken er op dat zij later toch wel geholpen zullen worden als zij ‘zielig’ gaan zitten jammeren dat zij “moeten leven van alleen een AOW-tje”.

Want zo ging dat met (nu) hele oude mensen nog wel eens. Logisch, want een vrouw die in 1930 werd geboren, kreeg kinderen (periode 1950/1960) en die was in 1990 zelf 60 jaar oud. Rond 1990 ging iedereen vóór of rond zijn 60e met pensioen.
AOW premie betalen was pas in 1957/’58 aan de orde, dat werd gedaan door de (meestal fulltime) werkenden. Die vrouw/weduwe uit 1930 is nu 89 jaar. Van haar werd nooit verwacht dat zij voor haar eigen pensioen/AOW zorg droeg.
Geboren in 1940 – nu 79 jaar oud
Geboren in 1950 – nu 69 jaar oud

Geboren 1960 of later – nu 59 jaar. Een paar jaar geleden (toen 52/53 jaar) te horen gekregen dat geboren in 1960 betekent dat je 3 jaar langer door moet werken, tot 68 jaar.
Dat is 50 jaar lang per jaar > 6.000,- premie AOW moeten betalen (is totaal > 300.000) om als alleenstaande straks 15.000,- bruto per jaar te ontvangen. Waarover je dan weer veel belasting moet betalen, zodat ook degenen die nooit (genoeg) premie hebben betaald, ook AOW kunnen krijgen.

Minus de belasting die je dan direct weer terug moet betalen aan de overheid over je uitgestelde loon (aanvullend pensioen), “krijg” je dan misschien 10.000,- (terug) van de betaalde AOW premie. Voor 15 jaar AOW (tot 83 jaar) ‘krijg’ je dan maar 150.000,- ‘terug’. Die andere 150.000,- premie héb je al voor anderen betaald – dat is nu eenmaal het systeem: zo kan ook AOW gegarandeerd worden aan mensen die echt niet in staat waren om te werken.

Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat wie straks 600.000 of nog meer heeft geïnvesteerd (premies AOW 300.000 t.b.v. 15.000 AOW + premies aanvullend pensioen 300.000 t.b.v. aanvullend pensioen ad 15.000,- bruto per jaar) ten behoeve van een goede oude dag, straks nóg meer zal moeten inleveren omdat er mensen zijn die willens en wetens al hun geld altijd hebben verbrast “want die wilden zo graag een hoog gezinsinkomen”?

geboren rond 1970 - hadden beter moeten/kunnen weten....
Die zullen het dan t.z.t. denk ik toch echt moeten doen met het basisinkomen dat de AOW is.
Ik vind je verhaal best ingewikkeld. Mijn bericht ging helemaal niet over AOW of over de belastingdruk voor ZZP-ers.

Het ging alleen maar over het pensioengat dat TO en haar partner zo ongeveer opgebouwd hebben en daarbij maakte ik de opmerking dat zoiets ook voor heel veel ZZP-ers geldt omdat die niet genoeg opzij zetten. Wat ze aan belasting of AOW-premie betalen staat helemaal los van de pensioenopbouw en dat is het enige dat ik snel heb voorgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-04-2019 11:16
Ik vind je verhaal best ingewikkeld. Mijn bericht ging helemaal niet over AOW of over de belastingdruk voor ZZP-ers.

Het ging alleen maar over het pensioengat dat TO en haar partner zo ongeveer opgebouwd hebben en daarbij maakte ik de opmerking dat zoiets ook voor heel veel ZZP-ers geldt omdat die niet genoeg opzij zetten. Wat ze aan belasting of AOW-premie betalen staat helemaal los van de pensioenopbouw en dat is het enige dat ik snel heb voorgerekend.

Je hebt gelijk.
Het verwarrende is misschien dat TO kort achter elkaar twee topics heeft geopend.

In dat andere topic schrijft zij:
"...Ik heb jaren niet meer dan 200 euro inkomsten per maand gehad. Als ik eens op de site kijk dan zie ik dat een aow dus hoger is dan mijn inkomen was. Lijkt me haast niet?..."

TO zal dus (indien 50 jaar in NL gewoond) gewoon het volle AOW bedrag krijgen dat voor haar van toepassing is - daar is dus op geen directe relatie met of/hoeveel AOW-premie je daaraan hebt bijgedragen (zie vraag andere topic).

Daarnaast is (al/niet) een aanvullend pensioen wat je zelf/werkgever/sparen/lijfrente/hypotheek e.d. moet regelen - op het moment dat je nog werkzaam bent.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. AOW krijg je ongeacht je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-04-2019 21:10

Man heeft een goed pensioen
Vertel? Welke superpensioen heeft hij dat je nu al weet dat het over een paar decennia goed is?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-04-2019 23:24
Als je beiden 35 bent dan kun je moeilijk zeggen dat je al een goed pensioen hebt. Of hij heeft de loterij gewonnen. Je bent amper tien jaar bezig met bijdragen.
Je snapt vast wel wat ik bedoel. Hij heeft al behoorlijk wat opgebouwd en bijdragen doet hij ook al langer dan 10 jaar. Ik ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-04-2019 13:54
Vertel? Welke superpensioen heeft hij dat je nu al weet dat het over een paar decennia goed is?
Ik snap jouw toon niet zo goed. Is dat ergens voor nodig en heb ik iets gemist? Natuurlijk weet je nooit hoe het er over tientallen jaren uitziet, maar voor nu ziet het er goed uit.
Het modale inkomen is 36.000 euro bruto per jaar. Met 4000 netto per maand zitten jullie daar dus boven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-04-2019 14:38
Je snapt vast wel wat ik bedoel. Hij heeft al behoorlijk wat opgebouwd en bijdragen doet hij ook al langer dan 10 jaar. Ik ook trouwens.
Ik bedoel meer dat je nu op zo ongeveer 10 van de 40 jaar zit. En dan ook nog de jaren waarin je relatief weinig verdient tov je totale carriere. Daarmee bouw je nu dus relatief weinig op en hangt het nog erg sterk van de komende 30 jaar af of je pensioen daadwerkelijk goed gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
22-04-2019 15:00
Ik bedoel meer dat je nu op zo ongeveer 10 van de 40 jaar zit. En dan ook nog de jaren waarin je relatief weinig verdient tov je totale carriere. Daarmee bouw je nu dus relatief weinig op en hangt het nog erg sterk van de komende 30 jaar af of je pensioen daadwerkelijk goed gaat zijn.
Zoals gezegd: dat is zo, maar voor nu ziet het er goed uit. En voor de rest hebben wij binnenkort een pensioengesprek, zoals ik aangaf.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-04-2019 14:04
2000 netto pp is volgens mij ongeveer modaal, dus dan doe je het met zijn tweeën op 4000 gewoon modaal denk ik? Met twee fulltime minimumlonen kom je op ongeveer 3230 per maand netto. Daar zit je boven.
Die €1615 minimumloon is bruto, niet netto.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-04-2019 15:06
Zoals gezegd: dat is zo, maar voor nu ziet het er goed uit. En voor de rest hebben wij binnenkort een pensioengesprek, zoals ik aangaf.
Klopt, dat had je eerder al getypt in je eerste bericht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven