Geld & Recht alle pijlers

Wat is je termijn bedrag geworden? ( Energie)

08-03-2022 17:14 3625 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf heb ik nog geen verhoging van mijn maandbedrag bij Essent.
In mei krijg ik de afrekening en dan zal het vast schrikken worden.
Ik ben benieuwd wat jullie termijnbedrag is en wat je voorheen betaalde en bij welke maatschappij.

Ik: Essent €180 pm ( gezin)

Mijn zusje, alleenstaand, is van €107 naar €280 gegaan.

Ik houd mijn hart vast..
Alle reacties Link kopieren Quote
Puzzelstuk schreef:
08-03-2022 22:11
Hoe kan het dat bijna alle verhogingen in dit topic zo miniem zijn? Gaat dit wel om de 'echte' verhoging als je nu een nieuw contract zou moeten afsluiten? Verbaas me er echt over!

Onze situatie: we betalen nu 150 aan voorschot (en krijgen daarmee altijd terug aan het eind vh jaar). Moeten in juni overstappen, en ons nieuwe contract gaat naar 490 euro. Ik vind het echt een bizarre verhoging, bijna 350 euro. Dat is de nieuwe prijs voor 1 jaar vast overigens.
Nee, want ik sluit geen nieuw contract af, maar mijn energiemaatschappij heeft in januari wel een verhoging doorgevoerd, waar ik normaal altijd in augustus gewoon de afrekening inclusief nieuw maandbedrag krijg. Ik zit al jaren bij de club. Dus nee, geen nieuw contract, ja, wel de ‘echte’ verhoging.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
08-03-2022 19:30
Van 380 naar 425 is toch niet zo’n enorme verhoging? Ik snap dat 45 euro best een hoop geld is, maar als je ziet dat heel veel mensen van 120 naar 300 gaan etc, zou je met 380 een veel grotere verhoging verwachten. Zeker omdat daar dan relatief veel gebruik bij zit (bij lage bedragen bestaat een groter deel uit vaste kosten, bij hoge lasten is een groter deel verbruik, wat dus nu net zo stijgt.
Ik vind de stijging inderdaad niet veel als ik het zo zie, maar het bedrag vind ik echt enorm!! Zeker als ik hier mensen zie die €120 of zo betalen! We doen echt niet heel gek. Het huis is waar mogelijk redelijk geïsoleerd maar wel vrij groot, vrijstaand en met alle kanten mogelijkheid van de wind erop. Dat scheelt veel. Het tarief was al vrij hoog, omdat we in de zomer van 2020 de airco die we toen nieuw hadden iets te royaal hadden laten draaien. Dat gaan we dus net meer doen 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Puzzelstuk schreef:
08-03-2022 22:11
Hoe kan het dat bijna alle verhogingen in dit topic zo miniem zijn? Gaat dit wel om de 'echte' verhoging als je nu een nieuw contract zou moeten afsluiten? Verbaas me er echt over!

Onze situatie: we betalen nu 150 aan voorschot (en krijgen daarmee altijd terug aan het eind vh jaar). Moeten in juni overstappen, en ons nieuwe contract gaat naar 490 euro. Ik vind het echt een bizarre verhoging, bijna 350 euro. Dat is de nieuwe prijs voor 1 jaar vast overigens.
Ik denk dat heel veel mensen afgaan op wat er nu wordt afgeschreven. En dat de uiteindelijk eindafrekening vies tegenvalt. Wij betaalde 120 en kregen flink wat terug. Wordt nu 160 afgeschreven, want dat hebben ze verhoogd. Maar als ik kijk wat we eigenlijk hadden moeten betalen deze maand zaten we op 250 op basis van huidige gasprijzen.
En omdat ook de energiemaatschappijen niet weten hoe de gasprijzen zich gaan ontwikkelen schrijven ze nu een iets hoger bedrag af, maar als stijging zo door gaat heb je op basis van een jaar veel te weinig betaald. En dus een dikke naheffing.
Maar zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat het meevalt als er weer vrede komt maar zie het somber in voor iedereen met variabele tarief
..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een verschillen o_o

Hier een gezin met 3 kinderen, jaren 70 tussenwoning en 8 zonnepanelen. Gelukkig net op tijd overgestapt naar een fijn contract voor 3 jaar. Wij zijn van €131 naar €103 p/m gegaan. We zetten elke maand wel €50 apart naar een speciaal spaarpotje op een spaarrekening voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn contract liep af per 1 maart. Nu variabel, mijn maandbedrag in de app is van 190 naar 150 gegaan ( gedaald dus) , maar ik vertrouw het voor geen meter. Doe voor de zekerheid heel zuinig en stook zo min mogelijk.
We zijn met 4 personen in een lastig warm te stoken groot hoekhuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van 295 naar 465. Oude vrijstaande woning met slechte dakisolatie. Ik kan het nu nog prima opvangen maar houd mijn hart vast.

Ik probeer gasverbruik zo laag mogelijk te houden maar het is nog altijd veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
09-03-2022 08:22
Mijn contract liep af per 1 maart. Nu variabel, mijn maandbedrag in de app is van 190 naar 150 gegaan ( gedaald dus) , maar ik vertrouw het voor geen meter. Doe voor de zekerheid heel zuinig en stook zo min mogelijk.
We zijn met 4 personen in een lastig warm te stoken groot hoekhuis.

Probeer (minimaal) het verschil opzij te zetten. Ik zou dit wel in eigen beheer doen (spaarrekening oid) en niet het maandelijks bedrag verhogen bij de energiemaatschappij zelf. Mocht deze tussentijds failliet gaan ben je het alsnog kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van 500 euro naar 600, het viel me eigenlijk nog mee maar ondanks dat we het kunnen betalen is het wel een verhoging van 20%. Gelukkig staat de verwarming amper aan op dit soort dagen.
72Jelle schreef:
09-03-2022 08:22
Mijn contract liep af per 1 maart. Nu variabel, mijn maandbedrag in de app is van 190 naar 150 gegaan ( gedaald dus) , maar ik vertrouw het voor geen meter. Doe voor de zekerheid heel zuinig en stook zo min mogelijk.
We zijn met 4 personen in een lastig warm te stoken groot hoekhuis.
Huh , welke leverancier is dat dan ?
Alle reacties Link kopieren Quote
wild-flower2 schreef:
09-03-2022 09:11
Huh , welke leverancier is dat dan ?
Vattenfall, maar ik denk dus ook dat het niet klopt.
Windgong12 schreef:
09-03-2022 08:11
Ik denk dat heel veel mensen afgaan op wat er nu wordt afgeschreven. En dat de uiteindelijk eindafrekening vies tegenvalt. Wij betaalde 120 en kregen flink wat terug. Wordt nu 160 afgeschreven, want dat hebben ze verhoogd. Maar als ik kijk wat we eigenlijk hadden moeten betalen deze maand zaten we op 250 op basis van huidige gasprijzen.
En omdat ook de energiemaatschappijen niet weten hoe de gasprijzen zich gaan ontwikkelen schrijven ze nu een iets hoger bedrag af, maar als stijging zo door gaat heb je op basis van een jaar veel te weinig betaald. En dus een dikke naheffing.
Maar zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat het meevalt als er weer vrede komt maar zie het somber in voor iedereen met variabele tarief


Juliette
dinsdag 8 maart 2022 om 20:48
Houd niet iedereen rekening met de maatregelen, met de kortingen want ik betaalde altijd rond de € 80 per maand. In november einde contract en nieuw contract met gasprijs van € 1,40 (was € 0,80 ongeveer).
Dus mijn maandbedrag verhoogd naar € 140 maar kreeg na 4 mnd een mail dat ik veel te veel betaalde en mijn bedrag kon verlagen naar € 75. Anders zou ik rond de € 700 terug krijgen. Dus eigenlijk weer terug naar mijn oude maandtarief.



Mijn verbruik is ca 700 k gas / 2000 electra. Ik snap al die buitensporige verhogingen ook niet zo goed, soms het dubbele. Dat je meer gaat betalen als je een gezin hebt dat is logisch maar het dubbele...
Ik woon in een eengezinswoning met open zolder, geen deur. CV op zolder en in de douche staat het hele jaar op 2 en slaat dus aan als de temp onder de 18 graden komt ofzo. Zo hou ik de warmte in het huis een beetje stabiel en is het niet zo dat alle warmte naar zolder verdwijnt.
Woonkamer/gangdeur heb ik ook altijd open want de hondenmand staat in de gang. Eigenlijk verwarm ik dus van boven naar beneden, slaapkamerdeuren op de 1e etage zijn wel dicht. Maar oud huis dus wel kieren onder de deuren en sluiten ook niet heel goed.
Mijn CV staat in de nacht en overdag op 18 en slaat mn in de nacht aan en zorgt ervoor dat het aangenaam is in huis en in de avond zet ik het hoger, max 19,5.
Overdag ben ik trouwens aan het werk, kom rond 20 uur pas thuis, vandaar dat de CV zo laag staat. Overdag stook ik dus bijna niets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ons contract gelukkig nog tot einde van het jaar en betalen nu 210. Als ik nu een contract moet afsluiten dan betalen we 550. :| Ik hou m’n hart vast…..
Alle reacties Link kopieren Quote
Jack_ schreef:
09-03-2022 08:36
Probeer (minimaal) het verschil opzij te zetten. Ik zou dit wel in eigen beheer doen (spaarrekening oid) en niet het maandelijks bedrag verhogen bij de energiemaatschappij zelf. Mocht deze tussentijds failliet gaan ben je het alsnog kwijt.
Dat idd een slim idee.

Zijn die hele dure contracten niet als je echt nieuwe klant wordt, of als je het nu vast wil zetten voor langere tijd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn van € 185 naar € 230 gegaan.
Ons vorige termijnbedrag was aan de hoge kant, nu zitten we te laag denk ik. Dus ik houd rekening met een tegenvallende afrekening.
We zijn met 3 en gebruiken relatief veel gas en weinig stroom. Niet zo'n gunstige verdeling dus. We wonen in een tussenwoning die recent gerenoveerd is, goed geïsoleerd en met redelijk nieuwe (en hopelijk dus zuinige) apparatuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn contract liep af in januari. Ik betaalde de eerste zes maanden van 2021 98,- euro. Daarna kreeg ik een verhoging naar 180,- euro (dus van juni 2021 tot en met jan 2022).

Energiemaatschappij deed mij een "Voordelig aanbod!": 330,- p/m (eenpersoon, rijtjeshuis) - dat was dus ineens een toename van 240% t.o.v. die eerdere 98,- . Leek me vrij gek. Bellen, bellen, bellen: foutje gemaakt mevrouw. Bleek het 200,- te moeten zijn.

Met het voorschot van 180,- euro kreeg ik altijd 350,- euro per jaar terug. Op advies van een vriend die 'in de energietransitie' zit, geen vast contract afgesloten. Toen was Poetin en zijn krankzinnige invasie i.c.m. gasleidingen afsluiten nog niet echt in beeld.

Nu moet ik 311,- per maand betalen, maar ik heb het termijnbedrag terug weten te zetten naar 250,- euro. Volgens de vergelijkingen die ik elke maand ontvang verbruik ik nog minder dan een 2 persoonshuishouden in een flat, maar toch dit bedrag.

Ergo: van 180,- naar 250,- met kunst- en vliegwerk dus.
hetisallemaalwat wijzigde dit bericht op 09-03-2022 09:52
1.82% gewijzigd
72Jelle schreef:
09-03-2022 09:35
Dat idd een slim idee.

Zijn die hele dure contracten niet als je echt nieuwe klant wordt, of als je het nu vast wil zetten voor langere tijd?
Ik las ergens dat energiemaatschappijen nu geen vaste contracten meer aanbieden . Alleen nog variabel.
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
09-03-2022 09:21
Vattenfall, maar ik denk dus ook dat het niet klopt.
Huh? Mijn aanbod bij Vattenfall was 330 euro per maand voor een 90m2 appartement waar ik in mijn eentje woon (obv 1600 kwh en 1000 kuub per jaar).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
09-03-2022 09:47
Huh? Mijn aanbod bij Vattenfall was 330 euro per maand voor een 90m2 appartement waar ik in mijn eentje woon (obv 1600 kwh en 1000 kuub per jaar).
Bij mij precies hetzelfde. Geen appartement maar een rijtjeshuis waar alleen de verwarming beneden aanstaat, en een uurtje voor ik naar bed ga boven. Die gaat weer uit als ik ga slapen. Bizar bedrag voor 1 persoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van 110 naar 130 euro.
Vorig jaar Febr, hetzelfde verbruik qua gas, alleen nu 17 euro duurder.

Ons verbruik , 2 pers, is redelijk stabiel.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Hetisallemaalwat schreef:
09-03-2022 09:50
Bij mij precies hetzelfde. Geen appartement maar een rijtjeshuis waar alleen de verwarming beneden aanstaat, en een uurtje voor ik naar bed ga boven. Die gaat weer uit als ik ga slapen. Bizar bedrag voor 1 persoon.

Zouden ze gewoon lopen te klooien bij de energiemij? Natte vingerwerk, nieuwe tekenprogramma's loslaten op het verbruik van de klanten oid

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om te kijken naar het verbruik van zeg de laatste 3 jaar. Daar het gemiddelde uithalen en dan een x percentage erboven op voor de te verwachte eindafrekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben van 160 naar 340 gegaan.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
09-03-2022 09:47
Huh? Mijn aanbod bij Vattenfall was 330 euro per maand voor een 90m2 appartement waar ik in mijn eentje woon (obv 1600 kwh en 1000 kuub per jaar).
Dat bedrag kan je toch zelf weer aanpassen als je ziet dat je veel teveel betaald?
Alle reacties Link kopieren Quote
Windgong12 schreef:
09-03-2022 08:11
Ik denk dat heel veel mensen afgaan op wat er nu wordt afgeschreven. En dat de uiteindelijk eindafrekening vies tegenvalt. Wij betaalde 120 en kregen flink wat terug. Wordt nu 160 afgeschreven, want dat hebben ze verhoogd. Maar als ik kijk wat we eigenlijk hadden moeten betalen deze maand zaten we op 250 op basis van huidige gasprijzen.
En omdat ook de energiemaatschappijen niet weten hoe de gasprijzen zich gaan ontwikkelen schrijven ze nu een iets hoger bedrag af, maar als stijging zo door gaat heb je op basis van een jaar veel te weinig betaald. En dus een dikke naheffing.
Maar zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat het meevalt als er weer vrede komt maar zie het somber in voor iedereen met variabele tarief
Dat dikgedrukte is toch logisch? In de winter is je maandbedrag eigenlijk te laag en in de zomer te hoog. Over het jaar gekeken klopt het dan wel.

Ik heb voor nog 2 jaar een vast contract, vorig jaar April afgesloten. Dus mijn voorschot van €50 klopt (gas en stroom). Ik krijg altijd nog rond de €200 terug. Dus eigenlijk is het €35 en staat mijn maandbedrag te hoog....met het omvallen van ander maatschappijen kan ik die beter lager zetten. Zit bij BudgetEnergie, dus ik acht die kans trouwens niet zo groot.

Ik kan niet snel checken wat ik nu bij mijn huidige leverancier zou betalen, want die bieden momenteel geen contracten meer aan. Voer ik het even bij bijv Vattenval in, dan komt dat op een maandbedrag van €120...nogal een verschil met €35 :O
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliette schreef:
09-03-2022 09:21
Juliette
dinsdag 8 maart 2022 om 20:48
Houd niet iedereen rekening met de maatregelen, met de kortingen want ik betaalde altijd rond de € 80 per maand. In november einde contract en nieuw contract met gasprijs van € 1,40 (was € 0,80 ongeveer).
Dus mijn maandbedrag verhoogd naar € 140 maar kreeg na 4 mnd een mail dat ik veel te veel betaalde en mijn bedrag kon verlagen naar € 75. Anders zou ik rond de € 700 terug krijgen. Dus eigenlijk weer terug naar mijn oude maandtarief.



Mijn verbruik is ca 700 k gas / 2000 electra. Ik snap al die buitensporige verhogingen ook niet zo goed, soms het dubbele. Dat je meer gaat betalen als je een gezin hebt dat is logisch maar het dubbele...

Zo gek is dat toch niet? Ons oude contract had een gasprijs van 0,759 per m3.
Ons nieuwe contract ( vastgezet voor een jaar, want de variabele tarieven vertrouwen we niet helemaal), heeft een tarief van 1,613.

Waar we vorig jaar +/- 1100,- betaalden aan gas, betalen we nu ( bij hetzelfde verbruik) 2400,-. ( ik ga uit van zo'n 1527 m3, waar we vorig jaar ook mee hebben gerekend, we kregen zo'n 161 terug bij de eindafrekening begin deze maand).

Daar heb je je verdubbeling. Even afgezien van de compensatie e.d.

We hebben vloerverwarming, verwarmen enkel daarmee ( en houden dat redelijk constant door de week, bij ons is gebleken dat dit het meest voordelig is) en natuurlijk voor het warme water. Goed geïsoleerd huis, wat de warmte goed vasthoudt ( helaas ook in de zomer ;-)), maar we gaan nu wel meer op ons verbruik letten. Dus, baddertijd gaan we toch wat verminderen, douchen deden we al gezamelijk met de twee kinderen ( 4 en 2), maar ook daar gaan we qua duur op letten. Koken deden we al op inductie, dus daar is geen besparing mogelijk.

Verder wonen we vrijstaand, op een hoek, dus helaas geen buren waar we warmte mee kunnen delen ;-)

Het gaat straks al schelen dat we zonnepanelen krijgen, die ons energieverbruik erg gaat laten dalen. En volgend jaar dan de volgende besparing, de warmtepomp, zodat we echt van het gas hopen te kunnen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven