Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering 2019

08-12-2018 08:16 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer december! Alle reclames van zorgverzekeraars vliegen je de hele dag om de oren. Elk jaar neem ik me voor om me niet op te laten jutten en te blijven waar ik ben, maar ik zit intussen toch weer van alles te vergelijken. Momenteel zijn we verzekerd bij Zilveren Kruis met een aanvullend pakket (3 sterren). Ik heb evt. interesse in de verzekering van Univé. Verder sluit ik hem ook af voor man en 2 dochters. De oudste is 21 en jongste wordt over een paar maanden 18. De oudste stort haar zorgtoeslag naar ons. Omdat zij studeren en een aanvullend pakket en evt. eigen risico niet zelf kunnen betalen loopt die verzekering via ons. Hoe maken jullie de keuze elk jaar weer?
Hoe ik kies? Ik bedenk van te voren welke dingen ik wil kunnen laten vergoeden en wat ik vermoed dat er zou kunnen gebeuren en op basis daarvan kies ik een aanvullend pakket.
Ik heb bijv. sterke goede tanden en heb daar nooit kosten aan. Ik heb dus geen tandverzekering. Ik heb echter niet zo'n goede rug en heb in het verleden wel eens fysio nodig gehad. Omdat dit me eigenlijk niet helpt, wil ik osteopathie proberen. Maar dat valt onder alternatieve geneeswijzen, dus kies ik een verzekeraar voor het komend jaar met een goede (dag)vergoeding, zodat dit beter binnen bereik kom te liggen.

Toen ik nog in de fase zat van kinderen krijgen, was mijn zorgverzekering afgestemd op kramen en bevallen. En zo pas je neem ik aan toch je verzekering aan op je omstandigheden? Stel dat je gediagnosticeerd bent met kanker, wil je toch de beste vergoedingen eruit slepen. Net als dat je weet dat je slechte voeten hebt en steunzolen nodig, weet dat je een spiraal laat plaatsen en je bent 21+, of een pruik nodig hebt, een correctie van het een of ander, of niks bijzonders verwacht. Op basis van al dat soort dingen zoek ik de beste verzekering uit.
Hoi allemaal,

Wie heeft er ervaring met zorgverzekeraar ZEKUR of AnderZorg?
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
08-12-2018 11:27
Wat ik begrijp van hun website is dat je eerst je eigen risico betaald voor de behandelingen. Dan betaal ik alsnog alles zelf.
Eigen risico is wettelijk verplicht. Je kan hooguit een extra verzekering/regeling treffen dat je deze over het jaar heen verspreid betaalt. Maar betalen moet je wel gewoon. Geldt voor iedere verzekering.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kom al jaren bij pma uit die beste bij ons past, kijk elk jaar verzekeringen na maar deze is voor ons beste keus
Senseo schreef:
08-12-2018 12:05
Die snap ik niet? Je betaalt toch altijd je eigen risico voor behandelingen die onder de basisverzekering?
Geen fysiobehandelingen toch? Deze zitten niet in het basispakket dacht ik.
Maar dat is wat ik uit de site begreep en kan het mis hebben.
hamerhaai schreef:
09-12-2018 09:26
Eigen risico is wettelijk verplicht. Je kan hooguit een extra verzekering/regeling treffen dat je deze over het jaar heen verspreid betaalt. Maar betalen moet je wel gewoon. Geldt voor iedere verzekering.
Ja maar niet voor fysiotherapie lijkt mij. Ik betaal hopelijk niks aan eigen risico dit jaar en heb wel fysiotherapie nodig. Maar dat viel tot nu toe altijd buiten eigen risico.
Het valt namelijk buiten het basispakket en zit in een aanvullende verzekering.

Verder ben ik ook benieuwd hoe ZEKUR is. Die klinkt nu het aantrekkelijkst voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
09-12-2018 09:51
Ja maar niet voor fysiotherapie lijkt mij. Ik betaal hopelijk niks aan eigen risico dit jaar en heb wel fysiotherapie nodig. Maar dat viel tot nu toe altijd buiten eigen risico.
Het valt namelijk buiten het basispakket en zit in een aanvullende verzekering.

Verder ben ik ook benieuwd hoe ZEKUR is. Die klinkt nu het aantrekkelijkst voor mij.
Fysio kán onder basispakket vallen, maar zo te lezen in jouw situatie niet. Jouw vraag gaat over eigen risico voor zaken die vallen onder de aanvullende verzekering. Gaat het om aanvullende verzekering, dan geldt daar geen eigen risico voor. Eigen risico gaat over de basisverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe goede ervaringen met Univé (eigen risico op €385, basisverzekering), nu toch maar eens verder verdiepen gezien ik zwanger ben en er in mei een kleintje komt.
Iemand goede ervaringen met een verzekering als het om zwangerschap/bevalling/nazorg gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
09-12-2018 09:51
Ja maar niet voor fysiotherapie lijkt mij. Ik betaal hopelijk niks aan eigen risico dit jaar en heb wel fysiotherapie nodig. Maar dat viel tot nu toe altijd buiten eigen risico.
Het valt namelijk buiten het basispakket en zit in een aanvullende verzekering.

Verder ben ik ook benieuwd hoe ZEKUR is. Die klinkt nu het aantrekkelijkst voor mij.
Hoeveel sessies fysio heb je nodig? Ik ben er weliswaar voor verzekerd maar was verbaasd toen ik onlangs de kosten zag die de fysiotherapeut in rekening had gebracht voor een paar sessie. Kost bijna niks. Dus als je pak m beet tot 8 behandelingen nodig hebt moet je eens goed rekenen of een verzekering loont of dat je het beter zelf kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
08-12-2018 08:38
Wij zitten bij Unive, al jaren, maar nu man eens iets nodig heeft vergoeden ze er niks van ( tandarts). Dus wij gaan overstappen. Waarschijnlijk naar Zilveren Kruis.
Hadden ze dat volgens de polis wel moeten vergoeden? En zo ja, wat geven ze voor reden dat het niet wordt vergoed?
apiejapie schreef:
09-12-2018 09:54
Fysio kán onder basispakket vallen, maar zo te lezen in jouw situatie niet. Jouw vraag gaat over eigen risico voor zaken die vallen onder de aanvullende verzekering. Gaat het om aanvullende verzekering, dan geldt daar geen eigen risico voor. Eigen risico gaat over de basisverzekering.
Ik denk dat ik dan verkeerd heb gelezen op die website. Dankje!
Sara9876 schreef:
09-12-2018 14:34
Hoeveel sessies fysio heb je nodig? Ik ben er weliswaar voor verzekerd maar was verbaasd toen ik onlangs de kosten zag die de fysiotherapeut in rekening had gebracht voor een paar sessie. Kost bijna niks. Dus als je pak m beet tot 8 behandelingen nodig hebt moet je eens goed rekenen of een verzekering loont of dat je het beter zelf kunt betalen.
Ik denk rond de 15 behandelingen. Ik ben aan het afbouwen. Maar ik heb dit jaar rond de 30 behandelingen gehad. Het is lastig in te schatten.
Maar met 8 behandelingen kan je idd goedkoper uit zijn. Het is echt duur qua verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Sofie2016 schreef:
09-12-2018 08:05
Hoi allemaal,

Wie heeft er ervaring met zorgverzekeraar ZEKUR of AnderZorg?
Al een aantal jaar bij Anderzorg, alleen basis/budget polis, hoogste eigen risico. Voordeligste optie als je (bijna) nooit iets hebt, niet verwacht iets nodig te hebben en het eigen risico bedrag in 1x kunt betalen indien nodig.
Ze zijn ook relatief voordelig als je alleen het verplichte eigen risico neemt, maar hebben dan weer geen "tussen optie". Laagste of hoogste is de keuze.
Indien je veel zorg verwacht nodig te hebben heb ik geen idee of dit een goede verzekering is. Ik weet alleen dat ze wel met veel ziekenhuizen in mijn omgeving een contract hebben.

Tip voor degenen die een verzekering willen, die via Independer af te sluiten is: daar krijg je een gratis tandongevallen verzekering bij. Paar jaar geleden hier geleerd, geef het graag weer door :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten een aantal jaar bij Zilveren Kruis.
Nu ze geen ziekenhuis meer in onze grote stad vergoeden vind ik het wel best. Ik ga niet naar een provinciaal ziekenhuis in hubbekutterveen. Waarschijnlijk gaan we naar Unive, nog goedkoper ook.
Alle reacties Link kopieren
Al jaren de goedkoopste met hoogste eigen risico. Gelukkig ook nooit iets nodig. Om het jaar een aanvullende tandarts verzekering en dat was het wel.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
10-12-2018 12:59
Wij zitten een aantal jaar bij Zilveren Kruis.
Nu ze geen ziekenhuis meer in onze grote stad vergoeden vind ik het wel best. Ik ga niet naar een provinciaal ziekenhuis in hubbekutterveen. Waarschijnlijk gaan we naar Unive, nog goedkoper ook.
Hierover heb ik onlangs contact gehad met het Zilveren Kruis. Dat ze niet meer in zee gaan met bepaalde ziekenhuizen ligt volgens hun ook aan de ziekenhuizen die steeds meer eisen stellen en de zorgverzekeringen weer de schuld geven in de media.. whatever, uiteindelijk zijn wij de bok door al dat gekonkel en geklier...of je nou gebeten wordt door de hond of de kat..
En nee..ik wil ook niet naar Hubbekutterveen ;-D dat klotegehucht.
LieverLustDanLiefde schreef:
10-12-2018 12:24
Al een aantal jaar bij Anderzorg, alleen basis/budget polis, hoogste eigen risico. Voordeligste optie als je (bijna) nooit iets hebt, niet verwacht iets nodig te hebben en het eigen risico bedrag in 1x kunt betalen indien nodig.
Ze zijn ook relatief voordelig als je alleen het verplichte eigen risico neemt, maar hebben dan weer geen "tussen optie". Laagste of hoogste is de keuze.
Indien je veel zorg verwacht nodig te hebben heb ik geen idee of dit een goede verzekering is. Ik weet alleen dat ze wel met veel ziekenhuizen in mijn omgeving een contract hebben.

Tip voor degenen die een verzekering willen, die via Independer af te sluiten is: daar krijg je een gratis tandongevallen verzekering bij. Paar jaar geleden hier geleerd, geef het graag weer door :)

Ik heb veel zorg nodig (chronisch ziek) en ik ben heel tevreden over Anderzorg. Ik heb alleen een basisverzekering en voor mij wordt alle zorg zonder problemen vergoed. Uiteraard heb ik het laagste eigen risico. Overigens zijn er wel meerdere keuzes voor de hoogte van het eigen risico. Ik vind het handig om het eigen risico in termijnen te betalen, maar volgens mij kan dat overal wel. Ik heb er vooral voor gekozen omdat het de goedkoopste is. Die tip van de tandongevallenverzekering is zeker een goede. En uit ervaring weet ik dat die verzekering gewoon doorloopt als je bij de verzekering blijft die je via Independer hebt afgesloten.
apiejapie schreef:
08-12-2018 09:31
Doelde niet op dat ik niet genoeg tijd heb, maar dat het bijzonder vreemd is dat de zorgverzekeraars zelf hun voorwaarden nog niet helemaal bekend hebben maar dat de periode van overstappen en bekendmaken van premies wel al is ingegaan. Dat is toch vreemd?

Zorgverzekeraars willen ook dolgraag de contracteringen rond hebben op 12 november. Alleen de ziekenhuizen weten dat ook en die rekken in de hoop dat ze er een beter contract uit kunnen slepen.
Contracteringen werken 2 kanten op hé. Een zorgverzekering biedt aan en de zorgverlener moet tekenen. Het is niet altijd de schuld van de verzekeraar.
En de zorgverzekering kan niet op alles toegeven, dan gaat de premie weer stijgen en dat wil ook geen mens
RockOla schreef:
08-12-2018 12:22
Belachelijk dat bepaalde zorgverzekeringen nog in onderhandeling zijn over een contract met ziekenhuizen. Als je als consument voor 1 jan je keuze moet maken vind ik dat de onderhandelingen met de ziekenhuizen voor 1 dec rond moeten zijn. Zo moet je maar afwachten of je ziekenhhuis gecontracteerd is en moet je op het laatste moment nog keuzes maken. Bij het Zilveren Kruis kan het nog 2 weken duren voor ze het een en ander weten over de contracten bij de ziekenhuizen in mijn buurt!

Even nuanceren (zie ook mijn post hierboven)
Iedere werkdag worden de contracten bijgewerkt op de website. Zodra een ziekenhuis de handtekening onder het contract heeft gezet wordt het gedeeld op de website.
Dus het kan idd dat jouw ziekenhuis de boel aan het rekken is maar het ook maarzo morgen geregeld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Stephanie05 schreef:
09-12-2018 10:00
Tot nu toe goede ervaringen met Univé (eigen risico op €385, basisverzekering), nu toch maar eens verder verdiepen gezien ik zwanger ben en er in mei een kleintje komt.
Iemand goede ervaringen met een verzekering als het om zwangerschap/bevalling/nazorg gaat?
Zwangerschap en bevalling valt onder de basisverzekering en geen eigen risico. Bloedonderzoeken en bijvoorbeeld een ambulance gaan wel van het eigen risico af. Voor kraamzorg betaal je een eigen bijdrage en sommige verzekeraars vergoeden die uit een aanvullend pakket. Net als de eigen bijdrage voor een vrijwillige ziekenhuisbevalling. Voor een bevalling op medische indicatie geld geen eigen bijdrage. De eigen bijdrage kraamzorg zal rond de 200 euro uitkomen. Je moet goed uitrekenen of het de extra kosten voor een aanvullende verzekering waard is. Vorig jaar waren de extra kosten bij mijn verzekering 30 euro per maand, ik kan dan de eigen bijdrage beter zelf betalen. Ik heb zelf sowieso een medische indicatie, dus geen eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-12-2018 19:38
Even nuanceren (zie ook mijn post hierboven)
Iedere werkdag worden de contracten bijgewerkt op de website. Zodra een ziekenhuis de handtekening onder het contract heeft gezet wordt het gedeeld op de website.
Dus het kan idd dat jouw ziekenhuis de boel aan het rekken is maar het ook maarzo morgen geregeld zijn.
Dat staat er toch. Het KAN nog 2 weken duren. Waren hun eigen woorden tijdens het gesprek. Ik kijk elke dag de pagina na of er al wat gewijzigd is wat betreft het contract.
RockOla schreef:
12-12-2018 08:24
Dat staat er toch. Het KAN nog 2 weken duren. Waren hun eigen woorden tijdens het gesprek. Ik kijk elke dag de pagina na of er al wat gewijzigd is wat betreft het contract.

En daarom gebruikte ik het woord nuanceren ook en niet corrigeren hé. En de uitleg dat het niet alleen de zorgverzekeraar is in een contract tussen 2 partijen.

Je kunt je emailadres ook achterlaten bij de zorgzoeker. Dan krijg je een mailtje en hoef je niet iedere dag op de website te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven