Werk & Studie alle pijlers

Spoor 2 zonder werkgever

08-05-2024 19:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zitten hier een aantal mensen die verstand hebben van re-integratie/spoor 2 etc. Kunnen jullie mij iets wijzer maken?

Ik ga binnenkort ziek uit dienst, want mijn tijdelijk contract wordt niet verlengd. Ik schiet dan ook al aardig op naar 1 jr volledig thuis.
Wat kan ik ongeveer verwachten dan? Een arbeidsdeskundig onderzoek via het uwv denk ik? Maar das niet door een arts. Moet er dan ook een nieuwe (vanuit het Uwv) bedrijfsarts komen die gaat beoordelen of ik überhaupt kan werken?
Mijn eigen functie gaat er voorlopig nog niet inzitten, dat kan ik niet (en wil ik ook niet meer, maar dat doet niet zo erg ter zake geloof ik). Maar goed, dat oordeel is niet aan mij. Misschien iets op lager niveau (evt voor minder uren) wel? Wat houdt spoor 2 concreet in? Hoe ziet dat er uit? Iets met competentietesten, re-integratiebureau's en sollicitatieplicht? Wie kan het een beetje verduidelijken voor mij? Veel dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve TO, ik zit er middenin na een ernstige ziekte en heb spoor 1 en spoor 2 loopt ernaast.

Nu begrijp ik dat spoor 1 in dit geval niet van toepassing is, want er is geen werkgever.
Spoor 2 is erop toegespits om naar eigen kunnen en belastbaarheid dat is opgemaakt naar aanleiding van een arbeidsdeskundige op zoek te gaan naar een baan.

Omdat bij mij spoor 1 wel van toepassing regelt mijn werkgever alles, het destijds arbeidsdeskundigonderzoek, een reintegratiebureau is ingeschakeld.

Maar mag ik vragen heb je al een arboarts gezien? Want die kan zeker in dit geval een rol spelen en adviseren.

Je mag ook een pb sturen als je dit fijner vind. :idee:
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je werkgever eigenrisicodrager of ga je naar het UWV voor wat betreft de begeleiding?
Bij het UWV kan je een "werkfit maken" traject volgen, dat je helpt weer naar de arbeidsmarkt te kunnen kijken. Daar zitten inderdaad competentietesten en beroepskeuzetesten in, gericht op je mogelijkheden en beperkingen. Dan weet je in ieder geval waar je op kunt solliciteren. Ook hulp met "wat vertel je je aanstaande werkgever en hoe" zit daarbij. Dit kan opgevolgd worden door een "naar werk" traject, hulp bij sollicitatie. Het kan ook zijn dat je maar 1 van de twee opties krijgt, omdat het UWV inschat dat je het andere traject niet nodig hebt. Deze trajecten verlopen via reïntegratiebureaus, waarbij je inspraak hebt in welk bureau de opdracht krijgt. Kijk dus vooral zelf al rond! Als jij niets aangeeft, heeft het UWV wel een voorstel, maar omdat ieder bureau zo zijn eigen aanpak heeft maakt het uit bij wie je het traject volgt. Van het UWV uit ga je een reïntegratiebegeleider krijgen, die een beetje de taak van casemanager heeft.
Houd er wel rekening mee dat je bij het UWV minder begeleiding krijgt dan bij een werkgever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heftig TO! Geen advies, maar ik krijg hier ook mee te maken ergens volgend jaar. Een naaste heeft net een diagnose gekregen. We zijn er nog maar net aan gewend. Ik lees even mee.

Vraag: waarom zou je alleen naar functies op lager niveau kijken? Een collega van mij is vorig jaar vanuit een uitvoerende/beleidsfunctie naar een beleidsfunctie met minder uren gegaan. Het is maar net wat je kunt, past en wat een werkgever biedt, dat snap ik natuurlijk. Maar je hoeft toch niet perse te ‘degraderen’?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het UWV doet normaliter een eerstejaarsziektewetbeoordeling, dat is wel met een verzekeringsarts en arbeidsdeskundige. Daarbij wordt de mate van arbeidsongeschiktheid bepaald. Wanneer deze minder dan 35% dan stopt de ziektewet en kun je WW aanvragen.

Een verzekeringsarts of verpleegkundige kunnen ook je medische situatie in kaart brengen tbv re-integratie, Het traject bij het UWV heet geen spoor 2. Je hebt immers geen werkgever meer. Er bestaan verschillende trajecten en medische interventies. Sommige gericht op behandeling/verbetering, andere op activering (bewegen/vrijwilligerswer), gericht op onderzoeken van arbeidsmogelijkheden (werkfit) en directe naar werk. Mogelijkheden zijn legio en het UWV heeft ook nog mogelijkheden voor scholing.

Bij de WW kun je van ongeveer vergelijkbare instrumenten gebruik maken.

Goed nadenken wat je zelf wil en dat aanvragen kan helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie antwoorden! Nu snap ik er al weer iets meer van.
Spoor 2 is dus niet de goede benaming.

Gryla, je hebt gelijk, hopelijk is degraderen niet nodig. Maar de werkdruk en verantwoordelijkheid van mijn huidige baan kan ik voorlopig niet aan, dus dan kom je toch gauw op een lager niveau uit denk ik.

Irma, ik weet nog niet of mijn werkgever eigen risicodrager is, dat ga ik nog navragen.

Lola, ja gedurende mijn ziekteperiode heb ik regelmatig de bedrijfsarts gezien. Sterkte met jou traject ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je geen baan hebt kun je ook niet verder degraderen, ja naar de bijstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
09-05-2024 04:37
Als je geen baan hebt kun je ook niet verder degraderen, ja naar de bijstand.
Tja, daar zit ook wat in.
Maar het doel is toch wel om weer werkzaam te gaan worden, en ik heb er ook vertrouwen in dat dat mogelijk is op termijn. Alleen wel in een andere functie.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Degraderen"(rotwoord trouwens in deze context), kan een prima oplossing zijn. Voor mij werkt het in elk geval. Daardoor voelt het ook niet als degraderen, maar als een stap opzij i.p.v. achteruit ten behoeve van mezelf. Geen stress meer, energie over als ik klaar ben met werken, werk minder ver van huis etc etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn dat je al zo goed je eigen keuzes en draai hebt, flipflop!

Snap ik, degraderen is een rotwoord in deze context. Dat merk ik bij mijn naaste ook. Ik bedoelde het niet rot, daarom had ik het tussen aanhalingstekens gezet. Het geldt bij een chronische ziekte op allerlei vlakken: sociaal, werk, zingeving, hobby’s familie. Het is een kneiter van een rouwperiode waar je plots ingeduwd wordt en je ineens moet gaan aanvaarden dat je moet dealen met ongevraagd afscheid van dingen waar je nog làng niet aan toe was. Of nooit over na had gedacht (mijn naaste). Heel heftig. Keuzes maken die je niet wil maken, continu tegen grenzen aanlopen.

Hoe gaat het nu Eefje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
10-05-2024 13:10


Hoe gaat het nu Eefje?
Het doet wel wat met me. Ik wil niet verder hierin dus het is goed, maar nu is het definitief. Ik ga geen nieuwe baan met zelfde functie zoeken, en na een tijdje kan het ook niet meer (registraties die verlopen enzo). Dus dit was het, waar ik me jaren en jaren op gericht en voor ingezet heb, en als toekomst zag. Het moet nog even bezinken.

Flipflop, dank voor je bericht! Zoiets ga ik ook voor :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier kun je veel info vinden over jouw situatie:

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... index.aspx
Geen motto

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven