Gezondheid alle pijlers

Blauwe plekjes onder knieën na hardlopen (met overgewicht)

25-02-2024 19:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben te zwaar (bmi 33) maar kom af van een bmi van 37. Door goed op mijn voeding te letten en te wandelen- fietsen is mijn BMI gezakt.
Nu ben ik enige tijd geleden begonnen met hardlopen met Evy. Dit gaat goed behalve dat ik na het hardlopen kleine blauwe- paarse vlekjes krijg onder mijn beide knieën.
De volgende ochtend is het weer ver weg maar zodra ik weer ga rennen komen ze terug.

Ik wil niet vragen om een diagnose want ik heb een afspraak bij de dokter staan maar was benieuwd of iemand het herkent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd begrepen dat hardlopen met overgewicht wordt afgeraden. Hardlopen is sowieso al een erg zware belasting voor je lichaam (bekken en knieën) dus je knieën hebben het gewoon zwaar te verduren. Maar goed, dit is gewoon mijn boerenverstand en geen diagnose uiteraard.

Los daarvan wil ik er wel aan toevoegen dat ik het heel knap van je vind dat je zoveel bent afgevallen en het volhoudt!
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen herkenning, wel complimenten voor jou! Wat onwijs knap dat je al zoveel terug bent gegaan in BMI. Ik probeer het te doen door te zwemmen, want rennen geeft zoveel klachten. En ik ben zo snel buiten adem ook. Maar rennen lijkt me wel fijner qua geen 'ritje naar het zwembad' nodig.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie lieve berichten. Ik denk dat ik misschien te snel van stapel ga maar ik was eindelijk een keer trots op mijzelf dat het mij lukte om hard te lopen en dat het best goed ging.

Maar een goed idee om het zwembad eens op te zoeken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Evy is nou niet de beste manier om hardlopen op te bouwen. Eigenlijk gaat t te snel.
Ik heb t ooit gedaan en deed iedere les 2x op advies van coach bij sportschool. En dat was nog te snel.

En ik heb had toen geen overgewicht. :@@:
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig!
Ik heb zelf jaren op koor gezeten (en heb ook overgewicht)en kreeg na lang staan ook blauw/paarse vlekjes onder mijn knieën. Bij mij kwam dit door een slechte doorbloeding, met een aantal oefeningen van de fysio leerde ik hoe ik beter kon staan en bewegen en dat heeft geholpen. Hardlopen werd mij wel afgeraden, maar dat had meerdere redenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snelwandelen of fietsen totdat je gewicht laag genoeg is om te gaan hardlopen.
Blauwe plekjes = bloeduitstortingen dus er gaat iets kapot?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je de vlekjes niet wegdrukken? Dus als je erop drukt blijven ze blauw/paars? Dan kunnen het Petechiën zijn. Die onderstaan vaak door druk op bloedvaatjes.

Ik zou eens advies vragen van een fysio. Die kan goed inschatten hoe op te bouwen met het sporten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fietsen of zwemmen is sowieso minder belastend voor je knieën.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou even advies vragen of het kwaad kan aan de huisarts of fysio.
Ik heb ervaring met hard lopen met een hogere bmi dan jij nu hebt. Ik herken het niet. Ik liep ongeveer 50 km per week en nooit klachten of blessures gehad. Hard lopen met overgewicht kan maar wel belangrijk om extra goed op signalen van je lichaam te letten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht ook aan petechiën die in sommige gevallen ontstaan door druk binnenin het weefsel. Het bloed kan niet terugstromen en treedt buiten de vaten. Het bloed in de benen moet helemaal omhoog naar het hart en dat is een heel eind. Vaak zijn petechiën echter niet te verklaren. Bij wurging is het duidelijk waardoor dat komt maar heel vaak is de reden minder duidelijk.

Ik heb dat weleens gehad op de plek boven mijn hiel aan de achterkant en ik veel had moeten staan en lopen bij warm weer. Ik lette er verder niet op; soms kan je iets niet vermijden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er geen verstand van maar die blauwe plekjes lijken me niet goed. Verstandig dat je dit met de huisarts bespreekt.

Laat je eventueel doorverwijzen naar een sportarts. Daar kunnen ze prima onderzoeken of je lichamelijk in staat ben en klaar bent om te gaan hardlopen. Bovendien kunnen ze goed adviseren mbt opbouw en mogelijke risicofactoren. Dat voorkomt dat je blessures oploopt waardoor je mogelijk lang uit de running bent.

Overigens heel goed dat je bent gaat sporten!
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
Alle reacties Link kopieren Quote
In ieder geval goed bezig!

Met overgewicht wordt hardlopen over het algemeen niet aangeraden, maar of daar de blauwe plekjes van komen is iets voor de huisarts.

Anders kan je altijd nog gaan zwemmen of naar de sportschool en dan onder begeleiding sporten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
25-02-2024 21:32
Ik zou even advies vragen of het kwaad kan aan de huisarts of fysio.
Ik heb ervaring met hard lopen met een hogere bmi dan jij nu hebt. Ik herken het niet. Ik liep ongeveer 50 km per week en nooit klachten of blessures gehad. Hard lopen met overgewicht kan maar wel belangrijk om extra goed op signalen van je lichaam te letten.
Ik heb dezelfde ervaring. Begonnen met een bmi van 38. Ik heb overigens in 8 jaar hardlopen nog nooit een hardloopblessure gehad.

Mijn eerste ingeving zou zijn dat het met je doorbloeding te maken heeft. Heb je ook bovenmatig last van koude handen en voeten?
essentialbliss wijzigde dit bericht op 26-02-2024 14:59
Reden: Tikgout
0.60% gewijzigd
I choose happy!
Ik lees meerdere keren dat mensen met overgewicht niet zouden kunnen hardlopen, dit is echt achterhaalde onzin. Hardlopen is voor ieder gewicht en iedere leeftijd, je hoeft er niet dun of jong voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt nog voor de reacties.
Ik denk niet dat het petechiën zijn omdat ik ze weg kan drukken.
Maar morgen heb ik afspraak bij de dokter.

@essentialbliss wat knap al 8 jaar en geen blessures.
Ik heb altijd koude handen en voeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
ClumsyNinja schreef:
26-02-2024 14:59
Ik lees meerdere keren dat mensen met overgewicht niet zouden kunnen hardlopen, dit is echt achterhaalde onzin. Hardlopen is voor ieder gewicht en iedere leeftijd, je hoeft er niet dun of jong voor te zijn.
Ik hoop dat het inderdaad zo is want ik vind het lekker om te doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
De dokter gaf aan dat het niets verontrustend is en dat ik rustig mag blijven hardlopen.
Mocht het erger worden moet ik terugkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je het weet Happyplant en fijn dat er niets is om je zorgen over te maken en je kunt blijven hardlopen. Veel renplezier! :thumbsup:
It's not whatcha got, it's what you give
It ain't the life you choose, it's the life you live
And it ain't what it's not, but a-what it is
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed van je!
En je kunt met overgewicht rennen. Zoek eens op Sandra Mikulic. Een dame die ik volg op instagram. Plus size rubber en heeft op haar tempo en manier al meerdere marathons en ultra’s gerend
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie lieve berichtjes en tips Friedel en lonelycat 😀

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven