Cpap/apap apparaat (slaapapneu)
donderdag 7 augustus 2025 om 11:42
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een cpap/apap apparaat?
Ik ben er eergisteren mee gestart en het ermee slapen vind ik behoorlijk tegenvallen. Ik krijg het zo benauwd doordat ik m’n mond dicht moet houden en alleen via de neus kan ademen. Nu zal het voor een groot gedeelte tussen m’n oren zitten maar goed, slapen is dus wel lastig. Ik heb nu 2 nachten gehad en beide nachten circa 3 uur met apparaat gelegen.
Is dit wennen of is een mond-neusmasker wellicht meer geschikt? Iemand met ervaring? Dank alvast!
Ik ben er eergisteren mee gestart en het ermee slapen vind ik behoorlijk tegenvallen. Ik krijg het zo benauwd doordat ik m’n mond dicht moet houden en alleen via de neus kan ademen. Nu zal het voor een groot gedeelte tussen m’n oren zitten maar goed, slapen is dus wel lastig. Ik heb nu 2 nachten gehad en beide nachten circa 3 uur met apparaat gelegen.
Is dit wennen of is een mond-neusmasker wellicht meer geschikt? Iemand met ervaring? Dank alvast!
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:51
Overbeet houdt er ook verband mee, inderdaad. En daarbij is er ook echt een wisselwerking. Een flinke overbeet leidt tot mondademen, mondademen kan een overbeet erger maken en het kan de ontwikkeling van de onderkaak tegenwerken. En een overbeet kan de luchtwegen vernauwen.Waitingforthenight schreef: ↑08-08-2025 13:37Ik 44 p/u. Heb flinke overbeet en net als m'n moeder die ook apneu heeft weinig kaaklijn. Bij ons beide zat de keel snel in als we slapen en hebben ook nog hele grote amandelen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 15:15
Och, ik haal er misschien teveel bij hoor. Het ging me er vooral om dat de focus vaak op gewicht en afvallen lijkt te liggen (en dat helpt ook zeker niet bij apneu), terwijl er nog zoveel andere onderliggende redenen mee kunnen spelen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:53
Medellin1986 schreef: ↑07-08-2025 19:24Wat is de reden dat je het apparaat niet meer gebruikt? Ben je van de apneu af of heb je een andere behandeling ?
Ik ben van mijn slaapapneu af. Ik wist dat het kwam door veel overgewicht maar dat overgewicht had ik door een eetstoornis die ik al mn leven lang heb, dus dat is niet zo makkelijk opgelost. Na veel therapie en aan mezelf werken heb ik gekozen voor een mini gastric bypass omdat ik echt hulp nodig had om van het meeste overgewicht af te komen. En gelukkig ben ik daarmee dus ook van mijn slaapapneu af.
Here am I in my little bubble
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:30
Oh dat biedt hoop. Ik probeer nu met diëtiste af te vallen.RainyDays schreef: ↑09-08-2025 11:53Ik ben van mijn slaapapneu af. Ik wist dat het kwam door veel overgewicht maar dat overgewicht had ik door een eetstoornis die ik al mn leven lang heb, dus dat is niet zo makkelijk opgelost. Na veel therapie en aan mezelf werken heb ik gekozen voor een mini gastric bypass omdat ik echt hulp nodig had om van het meeste overgewicht af te komen. En gelukkig ben ik daarmee dus ook van mijn slaapapneu af.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in