Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang deel III

29-09-2025 18:35 413 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hierbij een nieuw deel rondom alle ongemakken die met de overgang te maken hebben. Een plek om ervaringen te delen, vragen te stellen, herkenning te vinden, informatie op te halen, je hart te luchten, etc.

Een link naar de vorige delen:
Deel I: gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Deel II: gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... #p35997525

Wat sites of andere plekken met veel informatie over de overgang:

NHG-richtlijn huisarts mbt de overgang

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang

Veel gestelde vragen en antwoorden (voor huisartsen)
https://www.viatrisconnect.nl/nl-NL/nie ... ietherapie

Podcastseries
Opvliegers
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/o ... 0500686477

We zijn toch niet gek?
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/w ... 1711929427

Louise Newson (in het Engels)
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/t ... 1459614845

bloedheet en tranen
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/b ... 1794552967
lichtendonker wijzigde dit bericht op 03-11-2025 14:30
13.23% gewijzigd
Flipflop schreef:
28-12-2025 15:29
Oh en ik droom ook heftiger dan in de progesteron vrije periode. Zijn er hier dames die dat ook herkennen toevallig?
Ja best wel. Ik kan mijn dromen sowieso vrij goed onthouden en lijk nu nog meer te dromen, typische en absurdistische dromen. Gelukkig geen nachtmerries waardoor ik er (nog) geen last van heb.
.
Charlotta schreef:
28-12-2025 16:13
Ik zou ook niet zo snel naar 300mg progesteron gaan. In principe moet 200mg (of 100mg continue) echt al veel helpen voor angsten hoor, alleen heb je vaak wel een periode (toch zeker een week of 6) nodig om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe hormoonbalans.

@motr: hoe lang gebruik je het nu?

Dat van die dromen herken ik ook wel, maar ik vind het niet zo erg. Het geeft me het gevoel dat ik dieper slaap en dat is exact wat ik nodig had. Ik voelde me overigens niet lekker bij 200mg progesteron, werd daar echt een beetje naar van. 100mg is voor mij perfect, geeft rust zonder al teveel bijwerkingen.
Ik gebruik nu 2 maanden Estradiol pleisters (50) en 2 weken 200 Progesteron.
Merk helaas geen verschil.
Ik misschien dat 100 continu beter is, en hopelijk dat de Estradiol wat verhoogd mag worden.
2 weken is wel kort voor progesteron, ik zou het even wat langer de tijd geven hoor. Je lichaam moet weer en voorraadje opbouwen.
Weet een van jullie of het normaal is dat, door het gebruik van pleisters (Systen), je menstruatie uitblijft?
Ik ben tot nu toe altijd regelmatig ongesteld geworden maar sinds de pleisters, nu drie weken geleden, niet meer.
Wel krampen.
Ik kan het op Google niet echt vinden omdat ik verschillende dingen lees, vandaar mijn vraag hier.
Motr1977 en Renske, het kan dat je gevoelig bent voor Utrogestan oraal, dat heb ik ook. Als je het oraal gebruikt gaat het via de lever, alwaar het wordt omgezet in de bruikbare progesteron, maar ook in allerlei andere dingen. Daar heb je normaal geen last van, maar als je pech hebt (wat ik dus heb), dan wel.
Effectief blijft er zo’n 10-15% over van wat je slikt: dus 100mg is effectief dan zo’n 10-15mg. Als je het vaginaal gebruikt, gaat het niet via de lever, krijg je dus effectief meer progesteron binnen en heb je geen last van de bijwerkingen als je gevoelig bent voor oraal. Ik werd er (oraal) mentaal enorm instabiel van, PMS keer tien en dat de hele maand door, omdat ik continu slikte.
Je kunt de capsules vaginaal gebruiken: bij mij maakt dat enorm veel verschil! Wel heb ik nu het idee dat ik word overgedoseerd, wat nog steeds de nodige klachten geeft, maar niet meer zo heftig. Ik wil daarom vragen naar progesteroncrème, dan heb je beter in de hand wat je smeert. Is er iemand hier die dat gebruikt?
LichtEnDonker schreef:
02-01-2026 14:35
Motr1977 en Renske, het kan dat je gevoelig bent voor Utrogestan oraal, dat heb ik ook. Als je het oraal gebruikt gaat het via de lever, alwaar het wordt omgezet in de bruikbare progesteron, maar ook in allerlei andere dingen. Daar heb je normaal geen last van, maar als je pech hebt (wat ik dus heb), dan wel.
Effectief blijft er zo’n 10-15% over van wat je slikt: dus 100mg is effectief dan zo’n 10-15mg. Als je het vaginaal gebruikt, gaat het niet via de lever, krijg je dus effectief meer progesteron binnen en heb je geen last van de bijwerkingen als je gevoelig bent voor oraal. Ik werd er (oraal) mentaal enorm instabiel van, PMS keer tien en dat de hele maand door, omdat ik continu slikte.
Je kunt de capsules vaginaal gebruiken: bij mij maakt dat enorm veel verschil! Wel heb ik nu het idee dat ik word overgedoseerd, wat nog steeds de nodige klachten geeft, maar niet meer zo heftig. Ik wil daarom vragen naar progesteroncrème, dan heb je beter in de hand wat je smeert. Is er iemand hier die dat gebruikt?
Ben nu een kleine week aan de utrogestan (laatste dagen 200 mg oraal) en het valt tot nu toe erg mee gelukkig. Geen nachtmerrie meer gehad terwijl ik er bij de duphaston een paar keer per nacht wakker door schrok. Het is nog afwachten hoe het komende week gaat wanneer ik weer om 06.15 op moet, hoop dat het dufheidseffect dan voldoende is uitgewerkt. Neem het nu zo laat mogelijk omdat het nogal een uitdaging is om 2 uur van tevoren niet te eten. Met oud en nieuw en oliebollen de pillen maar wel weer vaginaal gebruikt :-), ben nl. snel missselijk en duizelig/licht in hoofd. Wel een fijne escape dus.
Ik ben nu sinds half december begonnen met oestrogel 1 pompje en 200 mg utrogestan vanaf dag 15 tot dag 27. Het zou de bedoeling zijn dat de bloeding na stoppen met utrogestan volgt maar ik werd na 6 dagen slikken al verrast met een bloeding, die overigens ook behoorlijk zwaar is. Ik slik de utrogestan maar wel gewoon door tot de 12e dag maar ik hoop niet dat ik straks nog een keer een bloeding krijg. Ik ben hiervoor jaren aan de pil geweest dus ik weet ook niet of ik nog een cyclus heb. Vroeger was mijn cyclus vrij kort, dag of 26 dus misschien moet ik eerder met de utrogestan beginnen. Of is de dosering van de oestrogeen te laag. Ik vind het nog vrij ingewikkeld O_o , gelukkig kon ChatGPT een jaartje vooruit plannen voor me.

Wel is het nachtzweten nagenoeg weg, de hartkloppingen waren ook veel minder tot ik de utro ging slikken. Dat lijkt nu weer terug te zijn.
Iemand ervaring met estradiol 75 ipv 50 en dan 200 utro oraal dagelijks?
De gyn belde me na een maand estradiol 50 en utro 100 dagelijks (heb geen cyclus meer). Omdat ik nog niet helemaal van m'n klachten af ben (af en toe nog opvliegers, meestal slecht slapen en last van pezen en gewrichten) heeft ze nu 75 pleisters voorgeschreven en mag ik experimenteren met 200 utro ipv 100.

Ik vond dat ze er nogal gemakkelijk over deed vandaar mijn twijfel.
Charlotta schreef:
30-12-2025 21:28
2 weken is wel kort voor progesteron, ik zou het even wat langer de tijd geven hoor. Je lichaam moet weer en voorraadje opbouwen.
Ik bedoel nu ruim 2 maanden UTrogestan 14 dagen per maand, en Estradiol 50 elke dag
Sinds een paar dagen gestart met de oestrogel. Smeren jullie het ook elke avond voor slapen gaan geheel uit over 1 arm? Of bovenbeen? Even laten intrekken en dan pyjama erover en handen wassen?
En wannee begin ik nou precies met de 12 dagen pillen a 200 mg per dag?
Staat niet in gebruiksaanwijzing. Ben nu net klaar met menstruatie
En hoe houden jullie de pillen bij? 12 dagen gebruiken en hoe kang stop je dan? Lees er niks over in gebruiksaanwijzing…
Laura schreef:
06-01-2026 22:23
Sinds een paar dagen gestart met de oestrogel. Smeren jullie het ook elke avond voor slapen gaan geheel uit over 1 arm? Of bovenbeen? Even laten intrekken en dan pyjama erover en handen wassen?
En wannee begin ik nou precies met de 12 dagen pillen a 200 mg per dag?
Staat niet in gebruiksaanwijzing. Ben nu net klaar met menstruatie
Ik leer nog steeds bij wat betreft HST, want laatst las ik ergens een stuk van een gynaecoloog slash hormoon-expert die uitlegde dat de gel het beste werkt op lichaamsdelen met weinig onderhuids vet, zoals de onderarmen, en dat de gel op een zo klein mogelijk oppervlak moet worden aangebracht, zoals dus een onderarm (1 pompje) of eventueel 2 onderarmen bij meer pompjes. Bovenbenen en billen lijken me dus minder geschikt omdat veel vrouwen daar vet opslaan, en omdat het grotere oppervlakken zijn.

Ook schreef ze dat de gel het beste wordt opgenomen als de huid warm is; na het douchen zou perfect zijn. Het advies is sowieso dat de gel ‘s morgens wordt opgesmeerd (oestrogeen heeft een opwekkende werking), en de progesteron neem je bij voorkeur ‘s avonds voor het slapen omdat progesteron versuffend en kalmerend werkt. Zelf doe ik het allebei ‘s avonds - kwestie van uitproberen wat voor jou het beste werkt.

Hoe het werkt met cyclisch progesteron nemen, weet ik niet; zelf neem ik het continu. Volgens mij hangt de hoeveelheid capsules die je neemt af van de duur van jouw persoonlijke cyclus, maar daar weten anderen vast meer vanaf.
Laura schreef:
06-01-2026 22:23
En hoe houden jullie de pillen bij? 12 dagen gebruiken en hoe kang stop je dan? Lees er niks over in gebruiksaanwijzing…

Op de eerste dag van je menstruatie ga je weer tellen tot 15; dat is de datum dat je weer start met progesteron.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven