De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
maandag 25 augustus 2025 om 10:37
Eens. De behoudende Nederlandse HST-richtlijnen (en het wonderlijke feit dat buitenlandse HST-onderzoeken buiten beschouwing worden gelaten, want blijkbaar zijn buitenlandse wetenschappers onbetrouwbaar) doet me denken aan de manier waarop in Nederland de thuisbevalling en de bevalling zonder pijnbestrijding lange tijd de standaard waren. Ik ben zelf helemaal niet behoudend en ik vind die typisch Nederlandse ‘even op je kiezen bijten’-mentaliteit vrouwonvriendelijk. Geldt zowel voor bevallingen als voor de overgang. Geef vrouwen gewoon de ruimte om zélf (binnen de veilige grenzen uiteraard, en samen met een arts of een gynaecoloog) te bepalen wat ze willen.Nyco schreef: ↑25-08-2025 08:38Ik ben zelf niet zo standaard dus wat dat betreft kijk ik liever naar wat bij mij past en wat werkt.
Ik ben blij dat mijn gynaecoloog naar mij luistert in plaats van naar standaarden te kijken, anders had ik waarschijnlijk ook geen testosteron gekregen en god wat ben ik ook daar enorm door opgeknapt.
maandag 25 augustus 2025 om 21:09
De gynaecologen werken weer met andere standaarden . Wat ik bedoel te zeggen is dat het systeem nu eenmaal zo is dat een huisarts alleen met de NHG werkt en daar op mag voorschrijven .Nyco schreef: ↑25-08-2025 08:38Ik ben zelf niet zo standaard dus wat dat betreft kijk ik liever naar wat bij mij past en wat werkt.
Ik ben blij dat mijn gynaecoloog naar mij luistert in plaats van naar standaarden te kijken, anders had ik waarschijnlijk ook geen testosteron gekregen en god wat ben ik ook daar enorm door opgeknapt.
Ze kan en mag daar niet zo maar van afwijken. , wil je iemand met meer kennis en meer op maat gerichte hormoon therapie dan kom je uit bij de gyn. De huisarts is er voor eerste lijns zorg en eerste lijns standaarden .
Dus ik begrijp vanuit dat oogpunt waarom zij zo beperkt zijn in hun therapieën .
Ik denk dat veel vrouwen gebaat zijn bij meer kennis en meer op maat therapie.
De meeste huisartsen die ik ken worden wel veel bijgeschoold , maar voor meer op maat werk ben je beter af bij een gynaecoloog of overgangs consulent .
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:41
Imiddels een paar keer Replens ingebracht. Het mag om de 3/4 dagen.
Nadeel is dat het, zeker bij de eerste 2/3 keer (maar vooral de eerste keer) heel veel extra afscheiding geeft. Maar dat zijn eigenlijk dode huidcellen. Het ziet eruit als witte slierten en brokjes. Vond dat niet zo fris ogen.
Ik durf voorzichtig te zeggen dat ik een verschil ervaar. Minder pijn en minde schraal na het vrijen.
Het is best een prijzig (vrij verkrijgbaar) middel dus ik kijk het nog een paar weken aan, maar daarna wil ik wel eens langs de huisarts voor die vaginale oestrogeen(?) tabletten.
Ook erg blij dat het weer wat frisser wordt buiten. Ik word gek van het gezweet en de nachtelijke opvliegers.
Nadeel is dat het, zeker bij de eerste 2/3 keer (maar vooral de eerste keer) heel veel extra afscheiding geeft. Maar dat zijn eigenlijk dode huidcellen. Het ziet eruit als witte slierten en brokjes. Vond dat niet zo fris ogen.
Ik durf voorzichtig te zeggen dat ik een verschil ervaar. Minder pijn en minde schraal na het vrijen.
Het is best een prijzig (vrij verkrijgbaar) middel dus ik kijk het nog een paar weken aan, maar daarna wil ik wel eens langs de huisarts voor die vaginale oestrogeen(?) tabletten.
Ook erg blij dat het weer wat frisser wordt buiten. Ik word gek van het gezweet en de nachtelijke opvliegers.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in