Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De (sociale) gevolgen van het niet laten vaccineren

23-04-2021 09:48 1686 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet goed onder welke pijler ik dit moet plaatsen.

Ik ben een zogenaamde anti-vaxxer en voel een enorme weerstand tegen de vaccinatie. Iedereen in mijn omgeving gaat er van uit dat ik me laat vaccineren en dat vind ik lastig. Tot nu toe kom ik weg met "ik heb nog geen uitnodiging gehad", maar het zal niet lang duren of die valt op de deurmat.

Ik heb geen zin in de discussies die er zeker zullen komen. Voor mezelf heb ik het hoe en waarom heel duidelijk, maar de belangrijkste reden is nogal persoonlijk. Die wil ik wel delen met vrienden, maar niet met mensen die verder van me afstaan (dus ook niet hier op het forum!).

Alleen, ik voel nu al heel duidelijk dat er een soort van sociale druk op dat vaccineren ligt omdat je het ook voor je medemens moet doen. Het rare daarvan vind ik dat iedereen voor de vaccinatie gewoon met elkaar blijft omgaan met in achtnemen van de maatregelen maar dat je te ze zijner tijd als het gros van de mensen gevaccineerd is mogelijk niet meer welkom bent terwijl het risico dan helemaal klein is.

Ik voel er weinig voor om het dan in ieder geval voor de mensen om me heen te doen. Ik aanvaard ook de gevolgen als ik (ernstige) corona krijg. Wil ook beslist niet naar de IC. En net doen alsof ik wel naar de oproep ben gegaan voelt ook niet goed.

Wat mij doet twijfelen is dat ik - als ik vertel dat ik kies voor niet vaccineren- flink wat commentaar zal krijgen. Maar ik denk verder .. willen sommige mensen dan geen contact meer met me? Dat zou ik wel heel erg vinden. En mag ik straks niet meer naar de bioscoop, een restaurant of sauna?

Soms denk ik: ik moet het maar gewoon doen, dan heb ik al dat gedoe niet, maar dat voelt ook weer niet goed. Ik wil trouw aan mezelf blijven.

Zijn er meer mensen die hier mee zitten en zo ja, hoe ga je daarmee om?
Alle reacties Link kopieren
:popcorn:

En moeilijk om hier een gesprek over te hebben als je je persoonlijke redenen niet deelt. Die maken nogal uit voor de consequenties namelijk.
montblanc wijzigde dit bericht op 23-04-2021 09:55
0.65% gewijzigd
Buiten dat ik niets van mensen zoals jij snap..... je hoeft helemaal tegen niemand te vertellen of je wel of niet gevaccineerd bent/gaat worden.

Je kiest dan zelf of je een discussie wil.

Of bedoel je eigenlijk dat je wel graag tegen iedereen wil zeggen dat je een antivaxxer bent en je echt niet gaat laten vaccineren....maar dat anderen daar dan niks van mogen vonden of zeggen.

Want dan heb je gewoon pech ja.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen zin in discussies.

Ik zit niet met deze gedachtes.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je gewoon moet doen wat je zelf wil. Je hebt zelf de beschikking over je lichaam. Ik heb ook een vriendin die het liever niet wilde doen, maar onder sociale druk het gedaan heeft, en er nu een beetje spijt heeft. Ik denk niet dat vrienden weglopen.
En heb je al een dogtag laten maken of officieel ergens vastgelegd met dat je echt niet geholpen wil worden door artsen als je ziek word door geen vaccinaties te willen? Zodat ze ook van hun eed kunnen afwijken als je naar het ziekenhuis moet.

Of als je een milde versie hebt gehad maar toch revalidatie nodig hebt daarna, de verzekering het niet gaat uitkeren?

Gok van niet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 09:54
Buiten dat ik niets van mensen zoals jij snap..... je hoeft helemaal tegen niemand te vertellen of je wel of niet gevaccineerd bent/gaat worden.

Je kiest dan zelf of je een discussie wil.

Of bedoel je eigenlijk dat je wel graag tegen iedereen wil zeggen dat je een antivaxxer bent en je echt niet gaat laten vaccineren....maar dat anderen daar dan niks van mogen vonden of zeggen.

Want dan heb je gewoon pech ja.
Er wordt wel veel over gepraat en de vraag gesteld of je 'de uitnodiging' al hebt gehad en wanneer jij geprikt wordt.

ik zou me gewoon een beetje afzijdig houden en als het heel direct gevraagd wordt gewoon 'nee' antwoorden. En op de vraag waarom: 'daarom' antwoorden. dan is de vraag meteen voorbij.
Als jij een goede reden hebt, zal je mij niet horen hoor.
Maar ja, die wil je niet geven.
Ik vind dat domme keuzes best vervelende gevolgen mogen hebben. Jij kiest er voor om je niet te vaccineren, het gevolg is dat je misschien sommige landen niet in mag, of voor elk stomme wissewasje een test moet doen.
Keuzes hebben consequenties, succes met het dragen daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 09:54
Buiten dat ik niets van mensen zoals jij snap..... je hoeft helemaal tegen niemand te vertellen of je wel of niet gevaccineerd bent/gaat worden.

Je kiest dan zelf of je een discussie wil.

Of bedoel je eigenlijk dat je wel graag tegen iedereen wil zeggen dat je een antivaxxer bent en je echt niet gaat laten vaccineren....maar dat anderen daar dan niks van mogen vonden of zeggen.

Want dan heb je gewoon pech ja.
In mijn omgeving wordt daar echt wel over gesproken. Toen 1949 ook een afspraak mocht maken, kreeg ik een appje van een vriendin of mijn moeder dat al wist. Ook in de familie-app wordt gesproken over de vaccinaties, en dan krijgen mensen die van het betreffende 'bouwjaar' zijn, gericht de vraag of ze ook al zijn opgeroepen. Ik denk wel dat het daar geaccepteerd zou worden als iemand aangeeft daar geen antwoord op te willen geven, maar je moet toch wel iets zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd het het liefst stil, maar mensen vragen ernaar en als je nee zegt tegen vaccinatie krijg je geheid een discussie.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mezelf kijk zou ik het wel van de beweegreden af laten hangen waarom iemand zich niet laat vaccineren.

Ik denk wel dat het gevolgen gaat hebben voor eventuele vakanties de eerste paar jaar want ik merk van vrienden om mij heen in het buitenland dat dit wel een vereiste zal gaan worden voor je het land mag betreden.
Alle reacties Link kopieren
Nou je leest het hier al.. als je geen vaccinatie wil ben je uitschot. Is toch niet best .. laat iedereen gewoon in zijn/haar waarde!

Ik herken het gevoel , ik wil ook geen vaccinatie. En ik wil ook niet mezelf tekort doen om hem wel te nemen uit sociale druk. Dat is toch bizar.
Redenen waarom doen er helemaal niet toe!
Alle reacties Link kopieren
Als je geen zin hebt in discussies dan lieg je als je iets gevraagd wordt. Als je wel zin hebt in discussies dan vertel je dat je anti-vaccinaties bent. Als je ervan baalt dat je de enige bent in je omgeving die anti-vaccinaties is, dan zoek je naar mensen die net zo zijn als jij. Er is een heel scala aan opties die jou het leven niet bemoeilijken.
Je moet helemaal niets zeggen.

En een uitnodiging krijgen kan je toch gewoon ja op antwoorden, of je echt gegaan bent laat je dan lekker in het midden.

Ik snap echt niet waarom je overal antwoord op moet geven, zat mensen lullen om dingen heen of je reageert gewoon niet. Of liegt voor mijn part als je geen zin hebt in die terechte vragen en discussies.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 09:59
En heb je al een dogtag laten maken of officieel ergens vastgelegd met dat je echt niet geholpen wil worden door artsen als je ziek word door geen vaccinaties te willen? Zodat ze ook van hun eed kunnen afwijken als je naar het ziekenhuis moet.

Of als je een milde versie hebt gehad maar toch revalidatie nodig hebt daarna, de verzekering het niet gaat uitkeren?

Gok van niet.
Zou kunnen.

Ik heb een collega die vorig jaar begin april meteen een afspraak bij haar arts heeft gemaakt en een niet-handelen (of hoe heet zoiets) document heeft opgesteld.
Waarom met iedereen het gesprek aangaan als je dat zo vervelend vindt? Knik gewoon ja en amen en ga verder met je dag.

Ik laat me wel vaccineren, maar ik heb het daar verder ook niet over met mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er gewoon openlijk voor uit. Dan maar een discussie. Mijn lichaam, mijn keuze.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Tijdspaarder schreef:
23-04-2021 10:00
Ik vind dat domme keuzes best vervelende gevolgen mogen hebben. Jij kiest er voor om je niet te vaccineren, het gevolg is dat je misschien sommige landen niet in mag, of voor elk stomme wissewasje een test moet doen.
Keuzes hebben consequenties, succes met het dragen daarvan.
Dit inderdaad.

Je hebt vrije keuze, maar dan moet je niet piepen als je sommige dingen voorlopig niet mag. Niet vaccineren is namelijk in die zin niet alleen een individuele beslissing, maar anderen kunnen daar behoorlijk veel last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-04-2021 09:59
Als jij een goede reden hebt, zal je mij niet horen hoor.
Maar ja, die wil je niet geven.
Dat hoeft ook niet. Ze is jou toch geen verklaring schuldig?
Mevrouw75 schreef:
23-04-2021 10:02
Zou kunnen.

Ik heb een collega die vorig jaar begin april meteen een afspraak bij haar arts heeft gemaakt en een niet-handelen (of hoe heet zoiets) document heeft opgesteld.
Daarom vraag ik het, niet behandelingen verklaring bestaat. Maar meestal is dat niet om alle behandelingen af te wijzen.
En gok dus dat TO dat niet heeft geregeld.


TO?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 10:09
21.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je daar geen antwoord op wil geven betekent "nee, ik doe het niet" en dan volgt de waarom niet vraag.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
23-04-2021 10:00
maar je moet toch wel iets zeggen.
Waarom?
Als je al iets wil zeggen kun je ook gewoon een duimpje sturen of zo'n gezellig kussende smiley...
Alle reacties Link kopieren
Madeleine66 schreef:
23-04-2021 10:04
Zeggen dat je daar geen antwoord op wil geven betekent "nee, ik doe het niet" en dan volgt de waarom niet vraag.
Dan geef je antwoord op de vraag waarom niet.
En als je geen zin hebt ik vragen lieg je gewoon en zeg je 'ja' en verander je het onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Madeleine66 schreef:
23-04-2021 10:04
Zeggen dat je daar geen antwoord op wil geven betekent "nee, ik doe het niet" en dan volgt de waarom niet vraag.

Gelukkig heeft de mens in zijn oneindige wijsheid de leugen uitgevonden, dan heb je nergens last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven