Gezondheid alle pijlers

Dikke, rode, zere lippen - geen koortslip

05-08-2025 08:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kent dit en vooral: wat hielp?

Ik ben op vakantie en heb al 1,5 week last van dikke rode lippen met soms ineens blaasjes op de rand die dan weer verdwijnen. Er komen geen korstjes en het is geen koortslip. Ik heb al foto’s gestuurd naar de huisarts, die zegt dat het geen koortslip is maar weet ook niet wat dan wel.

Soms word ik ineens wakker met een mega dikke onderlip die dan in de loop van de dag weer slinkt. Links en rechts onder mijn lippen jeukt het enorm en is het een beetje rood. En soms heb ik dus ineens blaasjes aan de rand van mijn onderlip die weer verdwijnen. Ik heb een soort wond midden op mijn lip, die enorm pijn doet. Eten is lastig.

De huisarts adviseert hydrocortisonzalf maar dat helpt niet dus daar ben ik na een dikke week weer mee gestopt. En vaseline om het vet te houden, dat blijf ik wel doen. Maar ook dat zorgt niet dat het over gaat. Ik ben het wel een beetje zat, naast dat ik me net een clown voel, doet het zeer en voelt het de hele dag alsof ik hete pepers op mijn lippen heb.

Herkent iemand dit en wat heeft jou geholpen?
Gebruik je een nieuwe crème of zonnebrand die je alleen op je gezicht gebruikt? Heb je in je mond geen klachten?
Nee niks, geen nieuwe crème en verder geen andere klachten. Ik heb dit 2 jaar geleden ook al eens gehad (ook precies in deze tijd van het jaar) en toen heeft de huisarts me doorgestuurd naar de dermatoloog en die dacht een allergische reactie op lippenbalsem. Sindsdien smeer ik alleen nog maar vaseline bij droge lippen en heb ik ook nooit meer klachten gehad. Tot nu dus.
Andere tandpasta?

En op vakantie eet je vast andere dingen?
Wat ontzettend vervelend. Ik weet niet waar je op vakantie bent, maar zouden het beten van een kissing bug kunnen zijn? Die veroorzaken ook jeuk en op de plek van de beet kan een blaasje ontstaan. Of misschien toch een reactie op de zon?
Smeer je je lippen wel in tegen de zon? Niet dat ze verbranden. Dat kan nl ook ontzettend pijnlijk, opgezwollen en rood zijn. En er kunnen blaren op komen die dan een korst worden.
Klinkt als een allergische reactie. Soms nog best lastig om te ontdekken waar je op reageert. Eet je dingen die je anders niet eet? Mijn kind krijgt gezwollen lippen garnalen.
Het zou ook een zonne-allergie van de lippen kunnen zijn. Omdat je aangeeft het eerder in deze tijd van het jaar ook te hebben gehad.
In dat geval juist lippen goed beschermen tegen de zon en insmeren met factor 50.
Geen diagnose, probeer even mee te denken. Goed dat je foto's naar de huisarts hebt gestuurd!
Ik heb geprobeerd zonnebrand erop te smeren omdat ik idd ook dacht dat het misschien verbrand was, maar dat deed zoveel pijn dat ik het er weer af heb gehaald.

Geen andere tandpasta, wel ander eten natuurlijk, maar geen hele gekke dingen. En de blaasjes vormen ook geen korst maar verdwijnen gewoon weer. Net zoals de zwelling, die ineens opkomt en weer verdwijnt. Het enige constante is de jeuk, branderigheid en roodheid.
Klinkt als zonneallergie
Ja als ik dat Google komt dat nog het meest in de buurt inderdaad
Ik zou er pure Aloë Vera op smeren.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
En dan vooral geen vaseline smeren, dat houdt de hitte vast
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 08:56
Ik heb geprobeerd zonnebrand erop te smeren omdat ik idd ook dacht dat het misschien verbrand was, maar dat deed zoveel pijn dat ik het er weer af heb gehaald.

Geen andere tandpasta, wel ander eten natuurlijk, maar geen hele gekke dingen. En de blaasjes vormen ook geen korst maar verdwijnen gewoon weer. Net zoals de zwelling, die ineens opkomt en weer verdwijnt. Het enige constante is de jeuk, branderigheid en roodheid.
Maar heb je ze ook ingesmeerd voordat je in de zon ging? Want het klinkt alsof ze verbrand zijn door de zon, eventueel icm zonneallergie inderdaad. Ik heb zo’n stick met spf voor de lippen. Als ik die vergeet heb ik ook zere, branderige lippen die rood zijn en heel strak aanvoelen.
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 08:56

Gewone zonnebrand? Kun je niet beter een lippenbalsem met spf 50 gebruiken?
pina schreef:
05-08-2025 09:30
Gewone zonnebrand? Kun je niet beter een lippenbalsem met spf 50 gebruiken?
Gewone zonnebrand zou ik ook zeker niet doen. Daar zit ook nog wel eens alcohol of parfum in, dat lijkt me niet verstandig op je lippen.
En zou er ook geen vaseline op smeren in de zon, zoals LilaLinda zegt.

Ik zou gaan voor lippenbalsem met hoge spf voor overdag en 's avonds en 's nachts pure aloë vera.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik zou een hooikoortstabletje (antihistamine) proberen.
Mocht het een allergie zijn, zou dit moeten verlichten.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Hooikoortstablet slik ik sowieso al dagelijks. En lippenbalsem mag ik van de dermatoloog niet gebruiken, alleen vaseline. Omdat hij een allergie voor iets vermoedt.
Dat hooikoortstabletje zou misschien wel verklaren dat de zwelling in de loop van de ochtend afneemt, ik slik dat pilletje als ik opsta.
Lente19251003- schreef:
05-08-2025 09:42
Hooikoortstablet slik ik sowieso al dagelijks. En lippenbalsem mag ik van de dermatoloog niet gebruiken, alleen vaseline. Omdat hij een allergie voor iets vermoedt.
Hopelijk wordt dat bij thuiskomst getest, want dan kun je gewoon op ingrediënten letten.
Geeft het eten van een waterijsje geen verlichting?
Ik zou voor het slapengaan dan ook een hooikoortstablet nemen, dan word je in elk geval niet wakker met een dikke lip. Het klinkt inderdaad als een allergie.
Ik had dat vorig jaar op vakantie en dat bleek achteraf een zonneallergie te zijn . Zag er op dag 2 uit als Angelina Jolie qua lippen en op dag 3 dacht ik dat ze gingen ontploffen met blaasjes.
Kreeg van de lokale dokter een smeerseltje uit de apotheek voorgeschreven en moest uit de zon blijven (dus zo’n giga strohoed gekocht). Dat hielp wel, naast de hooikoortstabletten van man. En koelen met koelelementen in een handdoekje gewikkeld.

Dit jaar steeds mijn lippen ingesausd met factor 50 lippenbalsem en niet meer gehad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven