Gezondheid alle pijlers

Erg vermoeid, vitamine D tekort

15-06-2013 00:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds een maandje ben ik heel erg moe. Het is begonnen met een koortslip (voor het eerst in mijn leven gekregen), waar een bacterie in is gekomen. Dus antibiotica gekregen, en die koortslip is nu eindelijk wat minder. Maar ik ben zo ongelofelijk moe. Ik kan bijna niet meer werken en kan de hele dag wel slapen. Heb verder geen psychische klachten of een burn out oid. Heb bloed laten prikken, blijkt dat er wat bloedwaarden afwijkend zijn (welke precies weet ik niet). Ze zei dat vooral mijn vitamine D te laag is en ik heb er nu tabletten voor. Ook zei ze dat ik een of andere virusinfectie in mijn lijf heb waar ik me zo beroerd en moe door kon voelen. Nu vroeg ik mij af, zijn er meer mensen met een vitamine D tekort? En hebben jullie hier ook tabletten voor en na hoe lange tijd werden jullie weer wat fitter? Ik lees ook veel over vitamine b12 tekort, alleen daar is bij mij niet op getest. Is het slim om hier ook alsnog op te laten testen?

Alvast bedankt!
Waarom vraag je niet de resultaten bij de huisarts? Afgezien dat je dan via google kan zien waar je tekort aan hebt, als je huisarts dat niet vertelt. Kan mij niet voorstellen hoor dat die niet wil helpen bij het uitleggen.

Vraag dan meteen wat er verder niet getest is. B12 wordt volgens mij vooral getest bij een down tot depressief gevoel.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vraag even aan je arts wat er getest is en of het zinvol is om nog meer te testen. Als je arts zegt dat er een virusinfectie gevonden is waar je moe van kunt zijn, neem dat dan gewoon aan van die arts. Je bent net ziek geweest (en een primo infectie van herpes daar kun je alleen al goed ziek van zijn!), daar is een bacterie bij gekomen waar je nog zieker van bent geworden en je hebt ook een virus in je systeem zitten. Dat jij je niet fit voelt, vind ik dus zo begrijpelijk als wat. Ga eerst gewoon eens van al die ziektes herstellen, dan zul je je waarschijnlijk alweer een stuk fitter voelen!

Dat je daarnaast ook een vitamine D tekort hebt, is vervelend, maar als ik lees wat je nog meer onder de leden hebt, zou ik dat tekort gewoon even ter kennisgeving aannemen (en er braaf supplementen voor slikken natuurlijk).

Pilletje werkt bij vitamine D tekort gewoon, daar hoef je geen spuiten voor te halen. Ik mocht kiezen uit een dagelijks pilletje of een wekelijks of tweewekelijks drankje (ben ik vergeten hoe vaak het was). Vanwege mijn verminderde geheugenfunctie slik ik dagelijks een pilletje.
Bedankt voor je reactie, ik ga de huisarts maandag maar even bellen ja

Ik vind het zo raar dat vitaminetekort zon extreme vermoeidheid kan veroorzaken. Ben ook steeds bang dat er iets ergs is (ben nogal hypochondrisch, vandaar dat ze me misschien niet precies verteld heeft wat de resultaten zijn, want dan had ik alles al gegoogled en daar was ik ook niet echt blij van geworden denk ik). Ben vooral bang voor chronisch vermoeidheidssyndroom, dus dat ik nooit meer fit word.
Bedankt Beeldig, je stelt me goed gerust
Bij mij hebben ze specifiek op B12 geprikt. Dit is naarbinnrn gekomen door bloedonderzoeken ivm het Hellp-syndroom tijdens de zwangerschap.

Als ze je daar op prikken hou dan zelf ook de waarden in de gaten. Bij de huisarts houden ze 250 als ondergrens aan en in het ziekenhuis 150. Ik heb daarvoor spuiten gekregen bij de huisarts, en slik nu elke dag een tabletje.

Vitamine B12 zit ook in groene groente.

Vitamine D krijg je van de zon. Dus lekker naar buiten en goed uitrusten.

En ik zou het idd bij de huisarts navragen. Waarop ze bij je geprikt hebben.

Heel veel beterschap.
Vitamines zijn juist heel belangrijk en een tekort kan ernstig zijn. Zelf ook vitamine D-terkort gehad (veel binnen geweest deze winter, ook door andere aandoeningen) en tabletjes waren voor mij dus niet voldoende.

Op vitB12 wordt vaak ook getest bij vermoeidheid, heeft te maken met neurologisch systeem. Probleem is dat de symptomen van een B12-tekort heel vaag zijn, die schrijf je vaak toe aan andere dingen. Vergeetachtigheid, vermoeidheid, tintelende armen of benen, allemaal van die vage dingen.

Maar niet op de zaken vooruitlopen, laat je goed testen bij de dokter en vraag precies wat de uitslagen zijn. Snap niet dat ze je dat niet precies verteld hebben.
Een virusinfectie vreet energie. Dat icm de nawerking van de AB-kuur kan goed vermoeidheid veroorzaken.

Probeer goed te luisteren naar je lijf!
Magnesium tekort (komt heel vaak voor) leidt ook tot vermoeidheid. Je hebt magnesium nodig om energie te kunnen maken.
Een virusinfectie kan zeker ervoor zorgen dat je even moe voelt. En vit D tekort helpt daar ook niet bij. Zelf heb ik toen ik een tekort had aan vit D ook tabletten gekregen. Bij een ernstig tekort zou je ook nog een drankje kunnen krijgen.

Als je deze klachten blijft houden zou ik zeker b12 laten testen. Vermoeidheid is 1 van de meest grote klachten daarbij. Je zou ook nog foliumzuur kunnen laten testen. Op de site en het forum van stichtingb12tekort kun je veel meer hierover lezen.
B12 zit toch niet in groene groente??
Het zit vooral in vlees, ei, vis en zuivel, maar volgens mij in geringe mate ook in bepaalde groenten.
Volgens mij niet...
Volgens mij is het b11/foliumzuur, wat in groene groenten zit.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Vit D tekort komt steeds vaker voor en wordt ook onderschat.

De huidige norm qua ADH van vitD is ook in opspraak, er zijn steeds meer geluiden dat de ADH omhoog moet.

Ik zou dus maar flink aan de vit D gaan.
quote:ybazyba schreef op 15 juni 2013 @ 08:00:

B12 zit toch niet in groene groente??Je hebt een plantaardige B12 maar die is niet hetzelfde als de dierlijke B12. B12 maken we zelf aan in onze darmen, maar niet voldoende en daarom moeten we het uit vlees en eieren e.d. halen. In sommige zeewieren en algen zit wel deze B12, maar niet in groenten.
Ik heb trouwens ook B12 en D tekort gehad, voor beide tabletjes gehad. Ik slik nog steeds beide voor de zekerheid, omdat B12 tekort veel voor komt in mijn familie en ik weinig zuivel en ei eet. En D gewoon voor de zekerheid.
Volgens mij moet je dat soort dingen altijd zelf nakijken op voedingscentrum.nl. Zeker als je er actie op gaat nemen.

Niet fijn als je ziek bent TO, veel beterschap! Geef je lijf de tijd om te herstellen, het is niet niks.
Vermoeidheid en verslechterde weerstand hoort bij ijzergebrek.
it's a big club and you ain't in it
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Als ik me niet beter ga voelen ga ik het nog een keer met de arts bespreken!
Ik heb een paar jaar terug een uitbraak van Herpes simplex gehad. Daarna bleef ik moe en bleven er infecties komen. (blaas, luchtweg, weer blaas, huid, enz..) Ik bleek last te hebben van het cytomegalovirus. Dit schijnt vaker voor te komen in combinatie met Herpes simplex.

Ik zeg dit niet om je bang te maken, aangezien je aangeeft hypochondrisch te zijn, maar juist om je gerust te stellen. Je kunt je heel moe voelen, maar dit virus (als je dat al hebt) kan verder geen kwaad. Je lijf werkt hard om je beter te maken en daardoor voel je je moe.

Maar zoals al mijn voorgangers al zeggen. Ga naar de huisarts en vraag om de bevestiging die je nodig hebt.
Ik had begin van het jaar ook een flink vitamine d tekort. Heb een stootkuur gekregen. Elke weer 1 ml vloeibare vitamine d voor de4 weken en daarna nog 4x elke maand. Nu eerdaags bloedprikken om te kijken of het verbetert is. Voelde me na een week of 3 opknappen.

Was echt nog nooit zo vreselijk moe geweest. Allesoverheersend, verlammend moe. Nu gaat het redelijk tot goed. Ben dus reuze benieuwd naar mijn waarden.
Ik had ook D tekort, samen met B12 tekort. Die worden op dezelfde plek in je darm opgenomen en bestaat daardoor vaak naast elkaar.

B12 laten meten en de waarde ook opvragen. Ze zeggen al gauw dat het goed is, terwijl dat ook niet zo is.

Het beste is het om Actief b12 te meten.

Kijk eens rond op het b12 forum, daar kun je veel info vinden.

@mopkeB12 zit niet in groene groente.

Ieder lab heeft zijn eigen referentiewaarden.

@ninika Je darmen maken zelf geen b12 aan, dit moet echt uit je voeding komen.

Er kunnen dus veel oorzaken zijn, belangrijk is om dit eerst te testen voor je allerlei dingen gaat innemen die de waarden beïnvloeden.

Heb je de tabletten van de apotheek gekregen? Anders kan ik je adviseren dit online te bestellen. Vaak is dit per potje even duur, maar qua inhoud en dosering veel beter, d moet je met vet innemen dus of een softgel waar olie in zit of je tabletje met volle chocomel o.i.d. innemen.
Ga svp niet zelf lopen aankloten met behandelingen. Leuk allemaal die internetadviezen dat je beter pilletje X dan Y kunt nemen en dosis gewoon even aanpassen naar vulmaarin, maar je hebt geen benul van de waarde van een dergelijk advies. Laat dat dus bij de behandelend arts en bespreek het daar als je vragen o.i.d. hebt.

Internet; pas daarmee op, zeker met jouw instelling dat je je snel te druk maakt. Er zijn een aantal zeer goede betrouwbare bronnen, maar er is vele malen meer kaf onder het koorn. Als leek goed kunnen inschatten wat de betrouwbaarheid van informatie online is, is lang niet altijd even simpel. Zo zijn er menige website op gebied van tekorten met te hoog aluminium-hoedjes-gehalte imho.

Persoonlijke visie? Een d-tekort is veel voorkomend, maar kan zeker klachten geven incl. vermoeidheid, lamlendigheid etc. Tel er een virusje bij op en je kan je best heel goed niet geweldig voelen. Behandelopties kunnen beïnvloed worden door gevonden waarde, medische achtergrond, gewicht etc. Gewoon voorgeschreven behandeling volgen en even afwachten. Zou je wel na verloop van tijd lamlendig blijven, dan kan gekeken worden of herbepaling waarde aangewezen is en van daaruit verder.

Ook juist om jouw makkelijke ongerustheid; weg van internet en waar nodig de spreekkamer in. Vermeld dan niet alleen "maar" klachten, maar juist ook waar je bang voor bent en waarom. Stel de vragen die je hebt. Laat dingen die je niet snapt maar je bezig houden uitleggen. Kennis is macht. Daarmee is het beter vechten tegen gevoelens die soms onterecht zijn omdat je wéét dat het niet klopt, dan wanneer je probeert niet teveel te verzanden in angst maar geen "wapen" hebt om je daarin te helpen. Maak wel eventueel een dubbele afspraak als je meerdere punten hebt, of bijv. aan het eind van het spreekuur in overleg met assistente zodat arts ook daadwerkelijk iets meer tijd heeft en jij niet al van te voren weet dat je je "afgeraffeld" voelt na afloop omdat er simpelweg geen tijd was voor alle dingen die je wil bespreken.
when you wish upon a star...
Eens met pixiedust.....

je kan je er behoorlijk lamlendig door voelen, maar door het Nederlands weer ligt een D tekort in de lijn der verwachtingen.

Neem je iig voor om de komende winter voldoende vit D te nemen om een tekort zoveel mogelijk te voorkomen en nu lekker met de kop in de zon. Soms werkt een kleine 20 minuten (zonder bescherming) net zoveel vit D op als een tabletje (maar dit hangt dan weer van de zonkracht af, deze 20 minuten geld bij een zonkracht van 3)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven