Gezondheid alle pijlers

Ernstig belemmerd door overactieve blaas

22-03-2015 12:54 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik heb een vervelend probleem wat op dit moment mijn leven beheerst.

Ik heb al een tijdje last van een overactieve blaas.

Twee jaar geleden ben ik naar de huisarts gestapt omdat ik veel moest plassen. Nu is dit altijd al zo geweest dus op zich kon ik er best mee leven, want verloor geen urine maar wilde er toch graag eens vanaf.

Ik kwam bij een bekkembodemtherapeut terecht en zij constateerde dat ik een te gespannen bekkembodem had. (ik heb nog geen kinderen, dus de boel was niet verzakt). Ik kreeg oefeningen en het ging langzaam beter. Ik hoefde weinig meer naar de wc er zat soms 4 a 5 uur tussen.

In de zomervakantie van dat zelfde jaar, ben ik op vakantie erg ziek geworden en had toen een darminfectie. Omdat ik toen zoveel naar de wc moest denk ik dat ik mijn blaas toen weer helemaal heb verpest, want sinds die tijd moest ik weer veel plassen. Maar al was dat het enige gebleven had ik daar prima mee kunnen leven.

In December vorig jaar begon de ellende. Opeen begon mijn blaas zich zomaar opeens aan te spannen op de meest gekke momenten of ik nou nodig moest plassen of niet opeens was het er en moest ik of rennen naar de wc of haalde het zelfs niet meer. Ik ben weer terug gegaan naar de bekkembodemtherapeut en die zei dat het waarschijnlijk kwam doordat ik stress had, waarschijnlijk was m n blaas ook even verstoord door die darminfectie maar verder kwam het door stress. Nu heb ik helemaal niet veel stress op dit moment dus ik zou niet weten waar het dan vandaan moet komen. Verder gaf ze weer nieuwe oefeningen zodat ik mijn bekkembodem goed moest ontspannen.

Heb dit een maand geprobeerd maar het lukte gewoon niet. Ik bleef urine verlies hebben op de stomste momente. (Het slot van de deur openen maken en vooral als ik bijna bij de wc was en het los maken van mijn broek). De fysio zei dat dit tussen mijn oren zit. Dat is het moest afleren dat als ik mijn broek moest open maken in de wc dat ik al ging plassen. Ik heb dit ook geprobeerd met oefeningen maar dit lukte ook niet. Want ze kan wel zeggen dat het tussen mijn oren zit, mijn blaas ontspant wel uit zichzelf en ik heb er totaal geen controle over..

Ik ben inmiddels opnieuw naar de huisarts gestapt ditmaal om medicijnen te vragen om mijn blaas wat rustiger te maken. Hij wilde ze in eerste instantie niet geven omdat hij zei dat het tussen mijn oren zat en stress was. Hij zei de een krijgt hoofdpijn de andere dit. Ik vond het zo naar dat ik gewoon niet serieus werd genomen. Ik zit er wel mee en wil er vanaf!

Ik zit intussen ook weer bij een bekkembodemtherapeut, ik wilde kijken of zij mij misschien wel kon helpen. Zij vertelde dat mijn actieve blaas simpel gezegd misschien een soort ruis is tussen het contact van mijn hersenen naar de blaas en dat moet weer hersteld worden. Ik krijg van haar weer andere oefeningen en ze gaat me proberen te helpen, maar ze zei dat ik anders gewoon weer verder moet kijken voor iemand anders die mij kan helpen.. zucht..

Op dit moment kan ik elke dag wel huilen. Als ik 's ochtends opsta dan zie ik altijd weer tegen de dag op. hoe zal het gaan, zal ik weer ongelukjes krijgen. Zou het me lukken om vandaag wel gewoon te kunnen stofzuigen zonder naar de wc te rennen, of gewoon bij de kassa te kunnen staan bij de supermarkt.

Het lijkt wel of ik in een nare droom ben beland ☹ Ik voel me ook echt niet aantrekkelijk meer voor mijn parter. hij weet er van en steunt me en zegt dat het wel goed komt.

Ik heb op internet veel dingen zitten lezen over een actieve blaas. En alles wat ik kan vinden en lezen is dat het dus eigenlijk niet meer over gaat dat je er mee moet leren leven. Je kunt bekkembodemtherapie krijgen en medicijnen en als dat niet aanslaat bestaat er nog zoiets als botox. Maar verder is er niet veel.. Dit maakt mij zo angstig. Ik wil gewoon mijn leven weer terug. Ik heb een heel sociaal leven , maar dit staat nu op een lag pitje. Ik sport niet meer, kan niet zomaar met vriendinnen een leuk avondje uit of dagje weg. En werken is een drama. Ik gebruik wel materiaal om het op te vangen, maar dit lost natuurlijk niks op en ik voel me daar juist nog ellendiger door. Want ik ben nog zo jong en dit kan toch niet zo zijn dat ik zo moet leven tot mijn 80 ☹

Nu zit ik te denken om te vragen of de huisarts mij door verwijst naar een uroloog. Maar omdat hij mij niet zo serieus nam ben ik bang dat hij dit niet doet. Al betwijfel ik of een uroloog hier genoeg aan kan doen omdat ik op internet lees dat hun ook door verwijzen naar een bekkembodemtherapeut met medicijnen. En dat heb ik natuurlijk al.

Zijn er hier nog meer vrouwen die last hebben van een overactieve blaas en hoe gaan jullie daar mee om? Kun je er vanaf komen? Graag tips..ik ben een beetje radeloos

Alvast bedankt..
Ik gebruik mijn medicijnen nu een maand, maar heb geen verbetering, alleen veel bijwerkingen.
Andere huisarts nemen, iemand die jou wel serieus neemt.

Verder weet ik niets te zeggen dan sterkte.
Ik zou toch aan de ha een verwijzing vragen. Anders een afspraak maken met een uroloog en de rekening zelf betalen..(kan wel een heel duur grapje worden).
Een hele andere invalshoek: misschien sta je open voor shiatsu?

Als je aanvullend verzekerd bent, wordt het waarschijnlijk (deels) vergoed.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Ik heb dit ook gehad, alleen minder heftig dan jij (ik heb niet zo vaak in mijn broek geplast, dat kon ik blijkbaar nog wel controleren) en ik ervaar het meer als aanvallen met enorme pijn bij door het krampen van de blaas. Ik heb inderdaad het idee dat er iets verkeerd gaat in de hersens... Aangezien het aanspant op momenten dat ik het niet wil. Totaal geen controle over.

Huisarts wilde mij ook niet doorverwijzen en zei dat hij vanzelf weer over zou gaan. Inmiddels ben ik 4 jaar verder en sinds een paar maanden bijna klachtenvrij. Ik heb die 'controle' weer een beetje terug.

Heb jij er ook af en toe blaasontstekingen bij? Want ik heb dat wel gehad. Huisarts heeft mij in Jip en Janneke taal uitgelegd dat mijn blaas dacht dat er bacteriën zaten die er niet zaten, een soort nep-blaasontsteking, en vandaar de krampen.

Een tip die ik je kan geven is om op een emmer met heet water (niet te heet!) te zitten voor een tijdje. Mijn blaas ontspant daar heel erg van en dan kan ik een tijdje iets doen zonder last. Ik weet ook niet of jij of ik er ooit vanaf komt, maar in elk geval kan het dus wel verbeteren!
Indien het waar is wat die therapeut zegt, het aanleggen van nieuwe neurologische patronen kost tijd. Ik zou proberen om er thuis mee te oefenen het liefst zonder medicijnen. Dus wanneer je plas drang voelt rustig naar het toilet gaan, rustig kleren los, ...etc, proberen op te houden tot je zit. Voor buiten de deur zou hetzelfde kunnen proberen en maatregelen nemen om jezelf meer zekerheid te geven zoals incontinentie materiaal. Verder zou ik proberen om minimaal 2x in de week iets aan yoga te doen om te leren om je bekkenbodem te ontspannen.

Om adequaat een nieuw neurologisch patroon aan te leggen moet je iets ongeveer 1.000x doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je door laten verwijzen naar het ziekenhuis. Belachelijk dat je huisarts je niet serieus neemt.

Mijn zus heeft hetzelfde, die heeft veel baat bij botox injecties voor haar blaas. Google maar eens. Zij is onder behandeling bij de Bergman, word vergoed door verzekeraar.

Sterkte meid, ik hoop dat je gauw geholpen word.
Always look on the bright side of life
quote:Flowerspowers schreef op 22 maart 2015 @ 13:13:

Je door laten verwijzen naar het ziekenhuis. Belachelijk dat je huisarts je niet serieus neemt.

Huisartsen zijn daar nier zo makkelijk mee tegenwoordig... Zeker niet als je nog jong bent.

Ik heb er inmiddels al 3 versleten.

Voor TO is het sowieso verstandig eens een nieuwe huisarts te zoeken.
Volgens mij neemt de huisarts je heel serieus. Eerdere behandeling op dezelfde manier heeft namelijk heel goed geholpen.

Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch om deze behandeling een goede kans te geven voor de huisarts een verwijzing naar een dure uroloog schrijft.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 22 maart 2015 @ 13:18:

Volgens mij neemt de huisarts je heel serieus. Eerdere behandeling op dezelfde manier heeft namelijk heel goed geholpen.

Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch om deze behandeling een goede kans te geven voor de huisarts een verwijzing naar een dure uroloog schrijft.

Klopt, maar de tweede keer heeft de therapie blijkbaar niet geholpen.

TO zit nu bij derde bekkenbodemtherapeut en tot nu toe zonder succes.

Dat is in totaal vier maanden therapie en dus ook al vier maanden behoorlijk vervelende klachten...
.
quote:meldepel schreef op 22 maart 2015 @ 13:24:

[...]

Klopt, maar de tweede keer heeft de therapie blijkbaar niet geholpen.

TO zit nu bij derde bekkenbodemtherapeut en tot nu toe zonder succes.

Dat is in totaal vier maanden therapie en dus ook al vier maanden behoorlijk vervelende klachten...

Maar hoe is dit dan een argument dat de onwillige huisarts het probleem is??

Ik lees nergens dat de bekkenbodemtherapeuten een bezoek aan een uroloog aanbevelen?

Ik vind het echt een rotprobleem voor TO hoor, dat is klote, maar het ontgaat me wat de huisarts verkeerd doet.
quote:kerol schreef op 22 maart 2015 @ 13:40:

[...]

Maar hoe is dit dan een argument dat de onwillige huisarts het probleem is??

Ik lees nergens dat de bekkenbodemtherapeuten een bezoek aan een uroloog aanbevelen?

Ik vind het echt een rotprobleem voor TO hoor, dat is klote, maar het ontgaat me wat de huisarts verkeerd doet.Een bekkenbodemtherapeut mag geen doorverwijzing geven natuurlijk. Aanbevelen hadden ze wel kunnen doen, geen idee waarom niet... TO?
quote:Kurritsj schreef op 22 maart 2015 @ 13:08:

Een hele andere invalshoek: misschien sta je open voor shiatsu?

Als je aanvullend verzekerd bent, wordt het waarschijnlijk (deels) vergoed.Nee ben ik niet bekend mee? Is dat richting homeopathie?
quote:sunsetsweety83 schreef op 22 maart 2015 @ 13:55:

[...]

Nee ben ik niet bekend mee? Is dat richting homeopathie?

Is gebaseerd op meridianen en valt onder alternatieve geneeswijze.

Het is wellicht een manier om van de gespannenheid af te komen waardoor je blaas zo gevoelig reageert.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:viva-amber schreef op 22 maart 2015 @ 13:11:

Indien het waar is wat die therapeut zegt, het aanleggen van nieuwe neurologische patronen kost tijd. Ik zou proberen om er thuis mee te oefenen het liefst zonder medicijnen. Dus wanneer je plas drang voelt rustig naar het toilet gaan, rustig kleren los, ...etc, proberen op te houden tot je zit. Voor buiten de deur zou hetzelfde kunnen proberen en maatregelen nemen om jezelf meer zekerheid te geven zoals incontinentie materiaal. Verder zou ik proberen om minimaal 2x in de week iets aan yoga te doen om te leren om je bekkenbodem te ontspannen.

Om adequaat een nieuw neurologisch patroon aan te leggen moet je iets ongeveer 1.000x doen.

Yogo is inderdaad wel een goede tip. Alleen is weer even de stap om naar de sportschool te gaan, omdat ik daar ook weleens een ongelukje heb gehad. Maar misschien moet ik het weer oppakken.

De fysio zei inderdaad dat het tijd kost om zoiets aan te leren, wat jij al zegt een neurologisch patroon. Maar dan vraag ik me af welk persoon je hier in kan begeleiden.
quote:meldepel schreef op 22 maart 2015 @ 13:10:

Ik heb dit ook gehad, alleen minder heftig dan jij (ik heb niet zo vaak in mijn broek geplast, dat kon ik blijkbaar nog wel controleren) en ik ervaar het meer als aanvallen met enorme pijn bij door het krampen van de blaas. Ik heb inderdaad het idee dat er iets verkeerd gaat in de hersens... Aangezien het aanspant op momenten dat ik het niet wil. Totaal geen controle over.

Huisarts wilde mij ook niet doorverwijzen en zei dat hij vanzelf weer over zou gaan. Inmiddels ben ik 4 jaar verder en sinds een paar maanden bijna klachtenvrij. Ik heb die 'controle' weer een beetje terug.

Heb jij er ook af en toe blaasontstekingen bij? Want ik heb dat wel gehad. Huisarts heeft mij in Jip en Janneke taal uitgelegd dat mijn blaas dacht dat er bacteriën zaten die er niet zaten, een soort nep-blaasontsteking, en vandaar de krampen.

Een tip die ik je kan geven is om op een emmer met heet water (niet te heet!) te zitten voor een tijdje. Mijn blaas ontspant daar heel erg van en dan kan ik een tijdje iets doen zonder last. Ik weet ook niet of jij of ik er ooit vanaf komt, maar in elk geval kan het dus wel verbeteren!Wat fijn om te zien dat het bij jou al zoveel beter gaat! Dan is er gelukkig nog hoop voor mij. Ik heb geen blaasontstekingen gehad. Mijn urine is diverse malen getest bij de huisarts en het zag er allemaal goed uit. Welke behandeling heeft voor jou geholpen om er af te komen? fysio, medicijnen? Ben er wel nieuwsgierig naar :-)
quote:Flowerspowers schreef op 22 maart 2015 @ 13:13:

Mijn zus heeft hetzelfde, die heeft veel baat bij botox injecties voor haar blaas. Google maar eens. Zij is onder behandeling bij de Bergman, word vergoed door verzekeraar.

Sterkte meid, ik hoop dat je gauw geholpen word.Ik heb even bij Bergman gekeken online en het ziet er inderdaad wel veelbelovend uit. Alleen lees ik op internet wel dat sommige mensen bijna niet meer kunnen plassen daarna als complicatie. Wat is je zus haar ervaring hiermee? En is zij vanuit het ziekenhuis doorverwezen naar zo'n kliniek?
@ sunsetsweety83

Zij heeft voorheen bij een uroloog gelopen in het ziekenhuis, die heeft toen ook botox aangeraden, en ze heeft dat toen ook gekregen. Dat heeft bij haar heel goed geholpen, zij heeft het 2x per jaar 'nodig'. De uroloog in het ziekenhuis wilde het daarna niet meer toedienen, omdat hij zei dat het maar 1x in de 8 maanden mocht. Zus heeft heel veel klachten als ze geen botox heeft, en is toen gaan googlen. Is bij de Bergman terechtgekomen. De uroloog bij de Bergman heeft met haar een behandelplan opgesteld, waaronder ( ik weet niet voor hoelang) 2x per jaar botox.

Zij heeft geen klachten, het is bij haar enorm verbeterd.
[quote]meldepel schreef op 22 maart 2015 @ 13:49:

[...]

Een bekkenbodemtherapeut mag geen doorverwijzing geven natuurlijk. Aanbevelen hadden ze wel kunnen doen, geen idee waarom niet... TO?[/quote

Zij heeft mij alleen verteld dat ik baat kan hebben met medicijnen. En eventueel een andere bekkembodem therapeut mocht ze mijn klachten niet kunnen verhelpen. Omdat ik natuurlijk al bij meer therapeuten ben geweest en al bekend was met de behandeling.
quote:Flowerspowers schreef op 22 maart 2015 @ 14:30:

@ sunsetsweety83

Zij heeft voorheen bij een uroloog gelopen in het ziekenhuis, die heeft toen ook botox aangeraden, en ze heeft dat toen ook gekregen. Dat heeft bij haar heel goed geholpen, zij heeft het 2x per jaar 'nodig'. De uroloog in het ziekenhuis wilde het daarna niet meer toedienen, omdat hij zei dat het maar 1x in de 8 maanden mocht. Zus heeft heel veel klachten als ze geen botox heeft, en is toen gaan googlen. Is bij de Bergman terechtgekomen. De uroloog bij de Bergman heeft met haar een behandelplan opgesteld, waaronder ( ik weet niet voor hoelang) 2x per jaar botox.

Zij heeft geen klachten, het is bij haar enorm verbeterd.Ok! Dat is echt superfijn!! Ik zie dat Bergman alleen een doorverwijzing nodig hebt van je huisarts. dus misschien ga ik eens informeren bij hun.
quote:sunsetsweety83 schreef op 22 maart 2015 @ 15:06:

[...]

Ok! Dat is echt superfijn!! Ik zie dat Bergman alleen een doorverwijzing nodig hebt van je huisarts. dus misschien ga ik eens informeren bij hun.Succes! Ik hoop dat het gauw beter gaat, ik heb van dichtbij gezien wat het met je doet ( met zus dan) en dat is echt niet tof. ( understatement )
www.doyouwithme.com

Gewoon thuis .
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Kurritsj schreef op 22 maart 2015 @ 13:57:

[...]

Is gebaseerd op meridianen en valt onder alternatieve geneeswijze.

Het is wellicht een manier om van de gespannenheid af te komen waardoor je blaas zo gevoelig reageert.Ok bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven