Gezondheid alle pijlers

fibromyalgie?

25-03-2011 15:16 1228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, al geruime tijd loop ik met vage klachten rond: pijnlijke schouders/nek met uitstraling naar armen, pijn achter mijn knieeen en pijnlijke branderige voeten.

Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan, hij heeft mij doorgestuurt naar de neuroloog, die stelde de diagnose fibromylagie.

Sinds deze diagnose ben ik niet meer mezelf, ik speur heel internet af en wordt daar soms heel angstig van, vooral omdat ik lees dat fibrolmylagie erger kan worden. Ook weet ik niet zeker of ik het echt heb, want ik slaap heel goed en ben verder niet moe.

Misschien wil ik niet accepteren dat ik deze ziekte heb, omdat het verloop zo kan verslechteren.

Wie heeft er tips, moet je perse bij fibro moe zijn en niet kunnen slapen of is dit per persoon anders? dank jullie wel voor de respons
Ik begrijp dat je deze hele discussie niet gelezen hebt, het is ook wel errug veel!

Het probleem is, dat de vrouwen die hier posten uitgaan van een SOMATISCHE oorzaak van hun klachten, terwijl ik pagina's lang probeer aan te tonen dat hier niets van klopt.

Wat wel werkt is cognitieve gedragstherapie aangevuld met fysiotherapie om weer te gaan bewegen.

Als vrouwen blijven vasthouden aan een lichamelijke oorzaak GAAT DEZE THERAPIE NIET WERKEN!

Artsen zouden de moed moeten opbrengen deze boodschap aan hun patienten te geven:mevrouw ik kan niets vinden wat de klachten verklaard, bij een dokter moet U niet zijn, wel bij een psychotherapeut.

En DAN gaan de vrouwen steigeren, komen de verwijten van geen empathie tot zelfs een betonnen plaat voor je kop hebben.

En je moet niet vergeten dat de meeste vrouwen menen al jaaaaren klachten te hebben (sommige al van kinds af aan) en nu eindelijk een etiketje hebben waar naar ze die klachten kunnen toeschrijven m.a.w.die FM heeft een functie. Dieper graven naar oorsprong en vervolg geeft onrust, een schuldvraag (eigen schuld dat er pijnklachten zijn) en het idee dat de omgeving hen een aanstelster zal vinden.

Dus blijven ze vasthouden aan een lichamelijke ziekte, want daar kun je toch niets aan doen? Dat overvalt je, daarom ben je te beklagen en je omgeving moet daar rekening mee houden.

Want hoe zal die omgeving reageren als wijdverbreid wordt geaccepteerd, dat je die pijn ZELF aanmaakt en je er dus ZELF voor verantwoordelijk voor bent en een arts NIETS voor je kan doen?

Is die omgeving dan nog steeds ondersteunend en begripvol?

Daarom houdt men vast aan het idee: "de artsen hebben nog steeds niets kunnen vinden, maar met genoeg geld voor onderzoek komt op een dag wel de waarheid omtrent FM aan het licht."

De echte waarheid is te bedreigend en te confronterend.
quote:klaasje73 schreef op 30 april 2011 @ 13:03:

Het probleem is, dat de vrouwen die hier posten uitgaan van een SOMATISCHE oorzaak van hun klachten, terwijl ik pagina's lang probeer aan te tonen dat hier niets van klopt.

Wat wel werkt is cognitieve gedragstherapie aangevuld met fysiotherapie om weer te gaan bewegen.

Als vrouwen blijven vasthouden aan een lichamelijke oorzaak GAAT DEZE THERAPIE NIET WERKEN!

Artsen zouden de moed moeten opbrengen deze boodschap aan hun patienten te geven:mevrouw ik kan niets vinden wat de klachten verklaard, bij een dokter moet U niet zijn, wel bij een psychotherapeut.

En DAN gaan de vrouwen steigeren, komen de verwijten van geen empathie tot zelfs een betonnen plaat voor je kop hebben.

.Ja. en dat kan dus ook een proces zijn. Als je even zo plomp verloren zegt: 'mevrouw u heeft niets' werkt dat niet, zoals je merkt. En het is ook niet 'niets' Het is heel erg. Alleen ik ben het met je eens dat zoeken naar een somatisch oorzaak en je vastklampen aan een fysiotherapeut die knoopjes in de spieren vind, niet helpt.
Vosje ik vind zoals jij je mening brengt een stuk aangenamer dan zoals Klaasje het zegt (en daar ligt ook wel een groot deel oorzaak van het steigeren klaasje!). Dat er onbalans is tussen belastbaarheid en belasting ben ik volledig met je eens. Maar dat zegt in mijn ogen niet zo veel. Er kan dan alsnog zoveel ten grondslag liggen aan de oorzaak van die onbalans, zowel psychisch als fysiek. Misschien dat het daarom ook vaak secundair voorkomt, het lichaam raakt overbelast door een andere ziekte bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat je deze hele discussie niet gelezen hebt, het is ook wel errug veel!

En je moet niet vergeten dat de meeste vrouwen menen al jaaaaren klachten te hebben (sommige al van kinds af aan) en nu eindelijk een etiketje hebben waar naar ze die klachten kunnen toeschrijven m.a.w.die FM heeft een functie. Dieper graven naar oorsprong en vervolg geeft onrust, een schuldvraag (eigen schuld dat er pijnklachten zijn) en het idee dat de omgeving hen een aanstelster zal vinden.

Dus blijven ze vasthouden aan een lichamelijke ziekte, want daar kun je toch niets aan doen? Dat overvalt je, daarom ben je te beklagen en je omgeving moet daar rekening mee houden.

Want hoe zal die omgeving reageren als wijdverbreid wordt geaccepteerd, dat je die pijn ZELF aanmaakt en je er dus ZELF voor verantwoordelijk voor bent en een arts NIETS voor je kan doen?

Daarom houdt men vast aan het idee: "de artsen hebben nog steeds niets kunnen vinden, maar met genoeg geld voor onderzoek komt op een dag wel de waarheid omtrent FM aan het licht."

De echte waarheid is te bedreigend en te confronterend.Wooow, echt totaal mee eens!

De echte waarheid is te bedreigend en te confronterend.
Pff,.. het probleem hier is in mijn ogen een beetje, dat Klaasje ervan uitgaat dat onze klachten overgaan met pshychotherapie. En dat als we maar geloven dat het tussen de oren zit, we pijnvrij zullen zijn.

Vosje daarentegen zegt heel duidelijk dat we moeten leren omgaan met onze klachten. Niet dat het weggaat.

Hierin zit een nogal groot verschil. Want, zoals ik al zéér vaak bij Klaasje heb aangekaart: hoe zit het dan met het feit dat ik lange tijd gedacht heb geen reden te hebben voor pijn, maar toch pijn hield? Ik deed álles, wat Klaasje hier aandraagt, maar toch kreeg ik meer pijn. Hoe kan dat? Volgens Klaasje 'omdat ik er niet genoeg in geloofde'. Sja.. lekker makkelijke redenering vind ik dat. Niet "oké, je hebt pijn, we weten niet hoe het komt, maar als je je hier en hier aan houdt, dan kun je er uitstekend mee leven" Maar.. JE VOLGT NU DEZE THERAPIE, EN ALS JE DAT NIET HELPT HEB JE HET NIET GOED GEDAAN, HET IS ALLEMAAL JE EIGEN SCHULD, MUTS
Later is nu
quote:meds schreef op 30 april 2011 @ 00:20:

[...]

een fysiotherpeut is geen medicus, heeft geen medicijnen gestudeerd en kan geen onderzoek opzetten.Maar heeft wel HBO gedaan en daar doen ze ook onderzoeken.
Later is nu
En nee, ik ga nu niet m'n pijn ophangen aan 'knoopjes in spieren'.. Ik bedacht alleen dat ik BIJ TOEVAL erachter ben gekomen in heel veel spieren, door het hele lichaam van die knoopjes te hebben. Deze doen in het normale leven geen pijn, ik wist niet eens dat ze er waren dus Klaasjes secundaire ziektewinst is hier niet op van toepassing. Als het trouwens gaat om klachten in spieren en gewrichten, lijkt het me helemaal niet raar om eens op fysiotherapeuten te vertrouwen, aangezien die dagelijks werken met mensen met deze klachten.

Wat de anti-FMers maar niet lijken te willen begrijpen is dat veel FMers jaren op de Klaasje manier met onze pijn en vermoeidheid zijn omgegaan en dat dat dus alleen maar frustreerd, meer pijn en vermoeidheid oplevert. Met de diagnose ben ik niet op de bank gaan zitten zielig doen, nee, ik ben in overleg met therapeuten de belastbaarheid gaan verhogen, waardoor ik nu weer een sterker lichaam heb, die meer aankan, die wel pijn doet.

En potverdorie, 4 jaar terug liep ik nog hard, 5 km, langzaam opgebouwd, ervan overtuigd dat ik het kon, dat ik dit ging redden, nog geen flauw benul van wat FM was, en tóch moest ik het weer opgeven door pijn. GVD
Later is nu
Ik krijg hier soms het gevoel dat ik vroeger had, bij Frans. Nog nooit zo hard geleerd voor een proefwerk, kreeg een onvoldoende en het commentaar: had je maar moeten leren.

Soms he, soms lukt het gewoon niet.

net ook een verhaal gelezen van een FM patiente, die het niet eens was met de diagnose. Ze ging door met leven, alsof ze geen FM had. Zoals Klaasje wil, zullen we maar zeggen. En ze kwam hier keihard van terug. Maarja.. op zulke verhalen wordt niet ingegaan. Ze zal toch wel onbewust bezig zijn geweest met haar FM, toch de diagnose geloofd hebben, enz enz.

Later is nu
Ik denk dat je, uitgaande van de visie van Klaasje, mensen met fibromyalgie heel goed kan helpen, alleen het is jammer dat de discussie hier zo gepolariseerd is. En zeggen dat het er niet is als je het maar hard genoeg geloofd... ja dat heb ik ook gedaan bij zwangerschapsmisselijkheid (ook 'psychisch' , behalve dan de zwangerschap') hielp ook niet.

Ik denk niet dat er een lichamelijk oorzaak is voor FM, aan de andere kant: een maagzweer is ook jaren 'psychisch' geweest tot we opeens de helicobacter pylori (een bacterie die de maagzweer veroorzaakt) ontdekte. Dus ergens snap ik wel dat FM patienten hard op zoek zijn naar een oorzaak. Alleen helpt dat niet. Wat helpt is nagaan wanneer je pijn hebt en wat je dan denkt en voelt en met de psycholoog na gaan of daar nog rare gedachten kronkels bij zitten die je tegen werken. En nagaan hoe je met je energie omgaat: loop je maar door en door tot je niet meer kunt lopen van de pijn of ga je juist bij ieder pijntje direct zitten omdat je bang bent dat er anders iets stuk gaat ? (allebei niet goed) Verder kan de fysiotherapeut helpen met trainen zodat je ondanks de pijn kunt functioneren.

Waar klaasje denk ik tegenaan probeert te trappen, zijn de mensen die niet aan bovenstaande behandeling willen en ALLEEN maar geloven in een lichamelijke oorzaak en dus wachten tot er een pilletje komt waarmee ze van de klachten af zijn. Ik ben het eens met klaasje dat dat niet werkt, alleen trapt hij in mijn ogen een beetje door... en dat is jammer, omdat het op zich een waardevolle visie is, waar mensen met FM hun voordeel mee kunnen doen.
Dan bovendien trapt Klaasje (die overigens vrouw is) aan tegen de verkeerde mensen, aangezien alle vrouwen met FM die hier reageren, juist aangeven proberen te leven zoals jij al aangeeft, Vosje. Voor zover ik kan zien hebben we allemaal een actief en positief leven, waarbij we (ik in elk geval) helaas af en toe over onze grenzen gaan. Omdat het op dat moment zo uitkomt, omdat je dat doet voor je kinderen (ik) of wat dan ook.

Nog nooit heb ik op de bank zitten wachten op een pilletje, ik slik ook zo min mogelijk pijnstillers, aangezien die maar matig lijken te werken.

Ik sport 3x per week, ga zoveel mogelijk met de fiets naar het werk, maar dat is helaas een half uur fietsen en met erge kou of tegenwind krijg ik daar enorme pijn in de knieën van. Wat ik nu wel probeer is eerder weg te gaan, zodat ik een rustig tempo aan kan houden. Ben (een paar uur) minder gaan werken (op eigen kosten), zodat ik elke dag na het werk een half uurtje rust kan nemen en niet tot 20 uur 's avonds door hoef te stomen en dat doet wonderen voor m'n energie.

Dit heb ik in dit topic al eens verteld, maar je had de hele discussie niet gelezen Om mij dan in de hoek "mensen die ziektewinst hebben of zoeken" te stoppen, dat schopt tegen een behoorlijk zeer been
Later is nu
En natuurlijk zou het fijn zijn als er een somatische oorzaak gevonden kon worden, op dat wonder hoop ik zeer zeker. Niet om mensen als Klaasje in het oor te schreeuwen "ZiE JE NU WEL" (nouja, misschien een beetje ) maar omdat ik, met een oplossing voor de klachten, gewoon zelf een prettiger leven zou kunnen hebben.
Later is nu
een somatische oorzaak is nog geen garantie op genezing zoals Klaasje en Vosje schijnen te denken, althans ik lees dat zij denken dat FM patienten hierop wachten. Ik kan me in de reumahoek geen enkele vorm heugen die óver gaat..... Ik neem aan dat FM-ers wel een beetje thuis zullen zijn in chronische ziekten, dus weten dat het leren leven met de klachten wordt.

Waar Klaasje aan voorbij lijkt te gaan is dat reuma zich soms ook niet aantoonbaar manifesteert!!! Daar gaat dus haar idee van niet aantoonbaar dus het is er niet al mank....
quote:dreamer schreef op 01 mei 2011 @ 17:04:

Dan bovendien trapt Klaasje (die overigens vrouw is) hu? ik had het profiel van klaasje bekeken en daar staat toch echt geslacht: man. maar goed, dat maakt verder ook helemaal niets uit.
quote:dreamer schreef op 01 mei 2011 @ 17:04: Om mij dan in de hoek "mensen die ziektewinst hebben of zoeken" te stoppen, dat schopt tegen een behoorlijk zeer been Ja, natuurlijk. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik reageer. Ik ben het inhoudelijk niet heel erg oneens met klaasje, maar de manier waarop zij het brengt werkt niet. En ik probeerde klaasje ook uit te leggen dat een behandelend arts wel moet samenwerken met een patient. En als je tegen iemand met veel pijn zegt: mevrouw u heeft niets, ga maar weer naar huis... ja, dan voelt ze zich onbegrepen en wordt misschien wel boos en dan slaat je goed bedoelde gedragstherapie met fysiotherapie ook niet meer aan. En ja, er zijn heel veel mensen met FM die heel erg hun best doen op de goede manier en nog steeds pijn hebben.Iets wat klaasje blijkbaar ontkent.
Ik heb de laatste 2 pagina's nog eens doorgelezen. En klaasje zegt dat hier 'allemaal dames posten die op zoek zijn naar een somatisch oorzaak van hun klachten' terwijl dreamer schrijft dat de meeste zich juist aan de voorschriften van klaasje (om het zo maar even te noemen) houden en helemaal niet opzoek zijn naar een lichamelijke oorzaak. uhm???

Op de eerst paar pagina;s van deze discussie dacht ik 'jeetje. Klaasjes hoofd wordt eraf gebeten, terwijl ze helemaal niet zo'n rare mening heeft. Maar de laatste paar pagina's denk ik: 'ja, maar klaasje draaft ook wel erg door als hij zegt dat het over moet gaan met de behandeling en als dat niet zo is, dat je het dan niet goed doet. Zo werkt het ook niet helemaal.
Nog 1 keertje....ik woon aan de andere kant vd grote plas. Maar wat ik niet begrijp is de ontkenning van de onderzoeksresultaten omtrent FM en de manier waarop de pijnprikkels worden "ontvangen en vertaald". Ik zeg het maar even simpel. Hier (Canada) wordt daar veel waarde aangehecht. Ik ben helemaal niet zo kapot vd N. Amertikaanse pillenduwerij maar ik ben wel blij dat er in ieder geval gekeken wordt naar oorzaken. Ik snap Vosje dat je niet het hele topic hebt gelezen, t is ook erg veel maar er zijn niet alleen van Klaasje maar ook van anderen heel wat onderzoeksresultaten neergezet.

Ik geloof dat er gewoon nog lang niet voldoende bewijs van welke kant ook is dat FM ofwel psychish ofwel somatisch ofwel een combinatie is. Dit heeft tijd nodig. In die tijd hoop ik dat mensen, of het nu dokters of leken zijn, respect kunnen opbrengen voor mensen met FM. Jij hebt dat hoor Vosje . Ik blijf moeite hebben met het ontkennen van FM als een aandoening. Laten we gewoon met z'n allen even afwachten en leren vd geschiedenis (voorbeeld inderdaad Helicobacter: er gaan vaak decennia overheen voordat er voldoende bekend is over een ziekte. Het menselijk lichaam is een complex systeem.

Verder ga ik vandaag lekker genieten vh zonnetje (we hebben net weer een paar dagen sneeuw gehad, dus ik ben er flink aan toe). Even Vitamine F tanken
Optimist tot in de kist!
Nog 1 keertje....ik woon aan de andere kant vd grote plas. Maar wat ik niet begrijp is de ontkenning van de onderzoeksresultaten omtrent FM en de manier waarop de pijnprikkels worden "ontvangen en vertaald". Ik zeg het maar even simpel. Hier (Canada) wordt daar veel waarde aangehecht. Ik ben helemaal niet zo kapot vd N. Amertikaanse pillenduwerij maar ik ben wel blij dat er in ieder geval gekeken wordt naar oorzaken. Ik snap Vosje dat je niet het hele topic hebt gelezen, t is ook erg veel maar er zijn niet alleen van Klaasje maar ook van anderen heel wat onderzoeksresultaten neergezet.

Ik geloof dat er gewoon nog lang niet voldoende bewijs van welke kant ook is dat FM ofwel psychish ofwel somatisch ofwel een combinatie is. Dit heeft tijd nodig. In die tijd hoop ik dat mensen, of het nu dokters of leken zijn, respect kunnen opbrengen voor mensen met FM. Jij hebt dat hoor Vosje . Ik blijf moeite hebben met het ontkennen van FM als een aandoening. Laten we gewoon met z'n allen even afwachten en leren vd geschiedenis (voorbeeld inderdaad Helicobacter: er gaan vaak decennia overheen voordat er voldoende bekend is over een ziekte. Het menselijk lichaam is een complex systeem.

Verder ga ik vandaag lekker genieten vh zonnetje (we hebben net weer een paar dagen sneeuw gehad, dus ik ben er flink aan toe). Even Vitamine F tanken
Optimist tot in de kist!
quote:vosje78 schreef op 01 mei 2011 @ 18:12:

[...]

hu? ik had het profiel van klaasje bekeken en daar staat toch echt geslacht: man. maar goed, dat maakt verder ook helemaal niets uit.

Volgens mij noemt ze zichzelf hier ergens vrouw, maar.. toen het topic begon was Viva's bug nog aanwezig en waren we allemaal man. Ik zie dat ik weer terug vrouw ben in mijn profiel

Bedankt in elk geval voor je begrip. Alleen je toon al is prettiger dan die van Klaasje.

Olifantje.. ik heb inderdaad wel eens wat gelezen over het pijncentrum dat bij FMpatienten beter doorbloed lijkt te zijn dan bij niet FMpatienten. Ik heb ook gehoord over kleine littekentjes, die alleen met electronenmicroscoop te zien zijn, dus post mortum. Maar goed, ik lees niet zoveel over FM. Eigenlijk helemaal niet. Ik probeer me juist op andere zaken te richten.

Ik ben overigens wel lid van de patientenvereniging en lees het tijdschrift. Daardoor weet ik bijvoorbeeld dat er vele therapieën zijn, waar verschilende mensen bij geholpen zijn, maar niet allemaal. Ik er maar van uit dat een doorbraak in dat tijdschrift gepubliceert wordt
Later is nu
Ik ben nog nieuw op het FM gebied, en ben echt zo'n Googler

Man klaagt altijd als hij mijn laptop ziet, tig tabs open met echt van alles en nog wat. Zit nu mij te verlekkeren op art history in Europe. Missen we toch wel wat nu we zo ver weg zitten. Dochter is net klaar met haar studie, moest hiervoor ook art history lessen nemen. Heel boeiend!

Ja, de toon van Vosje is heel verschillend. Gelukkig.

Meiden, geniet van jullie zondag!
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 01 mei 2011 @ 20:22:

Kijk Vosje, hoe je de boodschap ook brengt, de FM-ers willen blijven geloven aan een somatische oorzaak en wijzen een puur psychosomatische oorzaak van de klachten af.

Je kunt ook leren uit de geschiedenis dat er in het verleden heel wat ziektes zijn geweest die nu worden gezien als pseudo-aandoeningen.

Maar die lessen zijn schijnbaar te moeilijk om te trekken!

I
quote:dreamer schreef op 01 mei 2011 @ 21:12:

[...]

Ik ben overigens wel lid van de patientenvereniging en lees het tijdschrift. Daardoor weet ik bijvoorbeeld dat er vele therapieën zijn, waar verschilende mensen bij geholpen zijn, maar niet allemaal. Ik er maar van uit dat een doorbraak in dat tijdschrift gepubliceert wordt En maar wachten, en wachten en wachten op die grote doorbraak die nooit gaat komen!

voor Klaasje
Later is nu
Nou inderdaad ze doet net alsof we met z'n allen zielig thuis zitten te wachten op het moment dat DE oorzaak is gevonden en intussen wentelen in alle aandacht en secundaire ziektewinst. En het dan nog vreemd vinden ook dat we niet "luisteren" naar de waarheid van Klaasje. Terwijl als ze nou eens goed zou lezen zou ze zien dat het er zo niet aan toegaat hier.
quote:Mainecoon79 schreef op 02 mei 2011 @ 12:08:

Nou inderdaad ze doet net alsof we met z'n allen zielig thuis zitten te wachten op het moment dat DE oorzaak is gevonden en intussen wentelen in alle aandacht en secundaire ziektewinst. En het dan nog vreemd vinden ook dat we niet "luisteren" naar de waarheid van Klaasje. Terwijl als ze nou eens goed zou lezen zou ze zien dat het er zo niet aan toegaat hier.

Maar daar gaat het toch helemaal niet om!

Of je nu actief bent met je aandoening of niet, is helemaal niet im frage.

Jullie kunnen/willen niet accepteren dat het een psychosomatische aandoening is. En voor de meeste vrouwen geldt, dat ze de klachten ONBEWUST aanzetten, ik beweer niet eens dat het expres gebeurt.

En DIE waarheid schijnt op de een of andere manier niet tot jullie door te dringen, of het nu linksom of rechtsom gebeurt.

(inhoudelijk zegt Vosje namelijk hetzelfde als ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven