Frustratie door transfer ziekenhuis - revalidatiecentrum
donderdag 28 augustus 2025 om 19:52
Even stoom afblazen hoor!
Mijn bejaarde ouder heeft wat gebroken. Meteen zelfde dag geopereerd en zou max 48 u op de afdeling blijven waar hij binnengebracht is. Inmiddels ligt hij er 4 dagen. Ouder is mantelzorger van andere ouder, dus terug naar huis kan (nog) niet. Daar was de fysio het mee eens, dus de dag na de operatie is er een aanvraag gedaan voor een overplaatsing naar een revalidatiecentrum.
Bij ons in het dorp heeft het bejaardencentrum een revalidatieafdeling. Gebeld: daar waren op dat moment 2 plekken. Dus ik meteen afdeling gebeld waar ouder ligt en gevraagd of ze dat revalidatiecentrum kunnen aangeven als voorkeur en of het snel geregeld kan worden. Maar het was druk op de transferafdeling, ze weten niet hoe lang het duurt. Kan best dat hij er nog een week ligt.
Iedere dag dat ouder daar ligt, wordt de conditie niet beter. Bovendien zijn wij de hele week aan het puzzelen omdat er altijd iemand met andere ouder naar het ziekenhuis moet rijden. Het zou zo makkelijk zijn als ouder hier terecht komt.... kunnen we er tussendoor keertje extra naar toe, kleinkinderen kunnen er fietsend heen, andere ouder kan er dan ook zelfstandig naar toe.
Ik heb er zo de balen van dat ouder daar nu een duur bed bezet ligt te houden. En dat we maar moeten afwachten waar hij straks terecht komt. Het liefst zou ik ouder in rolstoel zetten en zelf richting revalidatie brengen. MAar ja, ik snap ook dat dat niet kan.
Telefoonnummer van de transferafdeling krijg ik ook niet. En dat snap ik ook wel weer. Die zitten niet te wachten op telefoontjes van familieleden die zich overal mee willen bemoeien.
Wat ik hiermee wil? Even mijn frustraties van me afschrijven. Ik ben zo moe.... ouders net verhuisd kreeg weer een beetje lucht en nu dit weer.
En mochten jullie nog tips hebben.... ik zat me net tijdens het schrijven te bedenken dat ik morgen ook de verzekeringsmaatschappij van mijn ouders even ga bellen. Wellicht kunnen zij nog iets doen.
Het lucht in ieder geval op. Dank voor het lezen

Mijn bejaarde ouder heeft wat gebroken. Meteen zelfde dag geopereerd en zou max 48 u op de afdeling blijven waar hij binnengebracht is. Inmiddels ligt hij er 4 dagen. Ouder is mantelzorger van andere ouder, dus terug naar huis kan (nog) niet. Daar was de fysio het mee eens, dus de dag na de operatie is er een aanvraag gedaan voor een overplaatsing naar een revalidatiecentrum.
Bij ons in het dorp heeft het bejaardencentrum een revalidatieafdeling. Gebeld: daar waren op dat moment 2 plekken. Dus ik meteen afdeling gebeld waar ouder ligt en gevraagd of ze dat revalidatiecentrum kunnen aangeven als voorkeur en of het snel geregeld kan worden. Maar het was druk op de transferafdeling, ze weten niet hoe lang het duurt. Kan best dat hij er nog een week ligt.
Iedere dag dat ouder daar ligt, wordt de conditie niet beter. Bovendien zijn wij de hele week aan het puzzelen omdat er altijd iemand met andere ouder naar het ziekenhuis moet rijden. Het zou zo makkelijk zijn als ouder hier terecht komt.... kunnen we er tussendoor keertje extra naar toe, kleinkinderen kunnen er fietsend heen, andere ouder kan er dan ook zelfstandig naar toe.
Ik heb er zo de balen van dat ouder daar nu een duur bed bezet ligt te houden. En dat we maar moeten afwachten waar hij straks terecht komt. Het liefst zou ik ouder in rolstoel zetten en zelf richting revalidatie brengen. MAar ja, ik snap ook dat dat niet kan.
Telefoonnummer van de transferafdeling krijg ik ook niet. En dat snap ik ook wel weer. Die zitten niet te wachten op telefoontjes van familieleden die zich overal mee willen bemoeien.
Wat ik hiermee wil? Even mijn frustraties van me afschrijven. Ik ben zo moe.... ouders net verhuisd kreeg weer een beetje lucht en nu dit weer.
En mochten jullie nog tips hebben.... ik zat me net tijdens het schrijven te bedenken dat ik morgen ook de verzekeringsmaatschappij van mijn ouders even ga bellen. Wellicht kunnen zij nog iets doen.
Het lucht in ieder geval op. Dank voor het lezen

donderdag 28 augustus 2025 om 20:31
Het gaat niet alleen om het vervoer natuurlijk. De overdracht, medisch en verpleegkundig, moeten ook gedaan worden en dat loopt ook via het transferbureau. In de zin van, zij vragen na of de revalidatieafdeling de specifieke zorg kunnen overnemen en per wanneer dat zou kunnen. Je kan slecht pa zomaar ontvoeren uit het ziekenhuis en op de stoep van het verpleeghuis droppen natuurlijk.
Wat naar, TO! Ik hoop dat de verzekering je morgen kan helpen.
donderdag 28 augustus 2025 om 20:35
Je vader is nogal eigenzinnig heb ik begrepen, is hij het eens met jou dat de voorkeur dat centrum is? Kan het zijn dat ze jou niet alles vertellen ivm privacy en dat je vader ondertussen andere plannen heeft (wel naar huis bijvoorbeeld)?
donderdag 28 augustus 2025 om 20:36
Niet vreemd, dat is al jaren een groot landelijk probleem.
Dagelijks worden gemiddeld 727 ziekenhuisbedden bezet door patiënten die geen ziekenhuisbehandeling meer nodig hebben. Deze mensen zijn 'te slecht' om naar huis te gaan, maar er is ook geen plek in bijvoorbeeld een revalidatiecentrum of een verpleeghuis.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... den-148812
donderdag 28 augustus 2025 om 22:13
Jazeker.... Vlak na de operatie gaf hij aan dat hij naar huis kon. Is nu een paar dagen verder en hij ziet zelf ook wel in dat hij niet naar huis kan. Als hij dan toch moet revalideren, dan het liefst zo dicht mogelijk bij huis.
donderdag 28 augustus 2025 om 22:14
Bedoel jij dan het zorgkantoor van de zorgverzekeraar? Die staat morgen als eerst op mijn bellijstjeBen-ik-weer schreef: ↑28-08-2025 20:41Je kunt zelf het revalidatiecentrum als voorkeurs locatie doorgeven bij het zorgkantoor dat bij de regio hoort. Zij krijgen de casus dan morgen direct binnen.
donderdag 28 augustus 2025 om 23:02
Het gaat ook niet om het dure bed. De patiënt krijgt niet de juiste zorg. De vpk in het ziekenhuis is anders opgeleid dan bv in revalidatie. Het ziekenhuis krijgt minder geld voor de patiënt en zal daardoor het minimale doen qua verzorging. Als er geen plaats is dan is dat wat het is en moet je wachten, maar ik begrijp juist dat er wel plek is. Dat maakt het wel zuur in combinatie met de mantelzorgtaken. Hopelijk is het gelukt.
donderdag 28 augustus 2025 om 23:15
Mijn moeder komt net uit een revalidatie instelling. Viel ons vies tegen wat daar wordt geboden aan zorg. Ze kreeg in het ziekenhuis de eerste week meer beweging en aandacht dan de eerste week in de revalidatie. Daar lieten ze haar rustig 20 uur op haar kamer zitten. En zelfstandig kon ze er niet af.
vrijdag 29 augustus 2025 om 00:00
Het zou ook kunnen dat de revalidatieafdeling (mede door de zomerperiode) personeelstekorten heeft. Daardoor kunnen bedden tijdelijk gesloten worden. Of dat ze alleen op bepaalde dagen opnames kunnen doen.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
vrijdag 29 augustus 2025 om 00:01
Ja, maar dat is toch ook heel wat anders dan je druk maken om het bezet houden van een duur bed.Stormke81 schreef: ↑28-08-2025 23:02Het gaat ook niet om het dure bed. De patiënt krijgt niet de juiste zorg. De vpk in het ziekenhuis is anders opgeleid dan bv in revalidatie. Het ziekenhuis krijgt minder geld voor de patiënt en zal daardoor het minimale doen qua verzorging. Als er geen plaats is dan is dat wat het is en moet je wachten, maar ik begrijp juist dat er wel plek is. Dat maakt het wel zuur in combinatie met de mantelzorgtaken. Hopelijk is het gelukt.
Maar het klopt, in het ziekenhuis doet men niet aan revalidatie. Ik weet er alles van. Maar wat het allemaal kostte zijn mijn zaken verder niet.
vrijdag 29 augustus 2025 om 00:05
Ja, mijn beide ouders hebben op diverse momenten moeten revalideren. Maar bij mijn vader deden ze echt nauwelijks wat, mijn moeder had juist een druk programma, met een heel rooster, als op de middelbare school. Mijn vader had een paar keer per week iets. Verder was hij aan zijn eigen discipline overgeleverd. Mijn moeder had echt een heel dagprogramma, kreeg echt technieken bijgebracht van welke voet eerst en hoe de trap op en af enzo, hoe het beste je trui aan, echt stapsgewijze oefeningen. Niets van dat al bij de instelling van mijn vader.Babylon schreef: ↑28-08-2025 23:15Mijn moeder komt net uit een revalidatie instelling. Viel ons vies tegen wat daar wordt geboden aan zorg. Ze kreeg in het ziekenhuis de eerste week meer beweging en aandacht dan de eerste week in de revalidatie. Daar lieten ze haar rustig 20 uur op haar kamer zitten. En zelfstandig kon ze er niet af.
Ik had de indruk dat de leeftijd veel uitmaakte. Mijn moeder was net een tikje jonger en ging maar een ander revalidatiecentrum dan mijn vader, daar ging naar een veel geriatrischer instelling. Daar waren ook alleen maar bejaarden, en bij mijn moeder waren er ook jonge mensen die moesten revalideren. Echt een wereld van verschil.
vrijdag 29 augustus 2025 om 00:13
https://www.zn.nl/zorgkantoren/
Hier een lijst waar je kan vinden wie je moet bellen (niet noodzakelijkerwijs de eigen zorgverzekeraar, ieder heeft zo zijn regio)
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:18
Revalidatiezorg is toch geen wlz? Dan moet de zorgverzekering het toch regelen?Ben-ik-weer schreef: ↑29-08-2025 00:13https://www.zn.nl/zorgkantoren/
Hier een lijst waar je kan vinden wie je moet bellen (niet noodzakelijkerwijs de eigen zorgverzekeraar, ieder heeft zo zijn regio)
vrijdag 29 augustus 2025 om 10:01
Ga ik inderdaad nu doen. Dankjewel voor de tip! Ik heb vanmorgen eerst de revalidatieafdeling bij het verpleeghuis hier in het dorp gebeld. Zij kon zien dat allebei de plekken inmiddels aangevraagd zijn, ze kon alleen geen namen zien. Ik steek er geen energie meer in. Met een beetje geluk is een van de plekken voor ouder. En anders zien we volgende week wel wat er vanuit het ziekenhuis geregeld wordt. Voor mij is deze periode een grote leerschool: loslaten, pick your battles.... en proberen los te komen uit patronen.toulouse_74 schreef: ↑29-08-2025 09:26Als tip kan ik je meegeven om dit stukje juist los te laten. Je hebt al genoeg aan je hoofd. Steek je energie in jezelf, je ouders en je gezin en niet in rompslomp die je veel frustratie kost, maar weinig oplevert.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in