Gezondheid alle pijlers

Geen eetlust meer. Tips a.u.b?

24-10-2009 18:53 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een tijdje geleden is mijn relatie verbroken. Dat ik daarna geen hap door mijn keel meer kreeg vond ik op zich niet zo vreemd. Steen in maag, beroerd gevoel van binnen, noem maar op. Nu, vijf weken later is de steen een beetje verdwenen, alleen lukt eten me niet meer. Ik heb totaal geen hongergevoel en moet mezelf er toe zetten om met moeite een halve appel o.i.d. te eten. Soms is die halve appel en een boterham het enige wat ik op een dag eet. Het eten zelf staat me nu zo tegen!

Op zich kan ik best een paar kilo missen en wel meer (ben er nu 5 of 6 kwijt, volgens mij), maar het probleem is dat het natuurlijk niet gezond is om zo te eten. Daarbij voel ik me zo slap en draaiierig, waardoor ik niet meer goed kan functioneren. Ik merk dat mijn conditie helemaal weg is en soms ben ik bang van mijn fiets te kukelen.

Het jammere is dat ik altijd erg van eten kon genieten en ook koken deed ik graag en vaak (ook voor anderen). Ok, dat laatste is misschien niet het belangrijkste, maar toch.

Heeft er iemand tips wat ik het beste kan doen? (behalve eten )

Naar de huisarts gaan vind ik een beetje overdreven nl.

Alvast hartelijk dank!
quote:hompeltjepompeltje schreef op 24 oktober 2009 @ 19:57:

[...]

Niet lullig opgevat hoor.

Daar zit wat in. En inderdaad kort door de bocht om te denken dat ze ondervoed is. Maar goed, ze heeft er wel last van.

Oh, maar dat laatste geloof ik direct!

Ik denk alleen dat een oplossing middels drinkvoeding op machtiging niet realistisch is. Niet nodig ook vaak, gelukkig. Het is vaak toch ook weer een knop die terug om moet. Gewoontes sluipen er eng snel in, zelfs voor een lichaam. Die moet domweg weer snel genoeg leren om trek te krijgen. En als je dan eens erop zit te wachten snel van het hongergevoel af te zijn -omdat je net wat minder dijbeen wilt bijv.- dan wil het niet verdwijnen.

Daarbij kan een diëtiste een handige steun zijn. Moet het natuurlijk niet zo'n geitenwollensokkentut te zijn (*duikt alvast onder tafel*) maar de behoorlijk geschoolden kunnen heel goed aangeven hoe je zo optimaal mogelijk van alles binnen kunt krijgen, wanneer bepaalde tekorten kunnen gaan dreigen etc.

En zelfs met drinkvoeding, dan nog zijn ze handig. Een beetje diëtiste weet bijv. allerlei tips te geven hoe die meuk naar binnen te krijgen. Want sja het is medisch en smaakt ook zo. Of welke soorten er zoal te krijgen zijn. Dat er niet alleen in drinkvorm te krijgen is, maar ook in soepvorm. Hoe kun je afbouwen? En noem het maar op.

Er vanuit gaande dat TO met basic tips al ver op weg geholpen is zou het me niet eens verbazen dat ze met 1 consult al zo ver op weg geholpen is, dat ze het zelf grotendeels of geheel wel weer redt.
vandaag ga ik van alles kunnen
Wat vaak eetlustbevorderend werkt is een bouillon-soepje. Het helpt door de zouten ook tegen de duizeligheid !
quote:almosthappy schreef op 24 oktober 2009 @ 20:04:

Heel erg bedankt voor alle tips die jullie hebben gegeven! Waardeer ik heel erg. Wist nl zelf niet meer wat ik het beste kon doen, maar heb zeker wat aan jullie reacties. En ik heb me voorgenomen het nog even aan te kijken en dan toch naar de ha te gaan. Aanstelleritus of niet!

Die vetgedrukte tekst van jezelf is nou een prachtige reden om maandag gewoon even te bellen voor een verwijsje naar een diëtiste. Die kan je nog veel meer tips geven dan een forum en bovenal; persoonsgebonden tips.

Waarom zou je afwachten? In het 'ergste' geval eet je al als je de afspraak hebt. Nou prachtig!! Zo niet, dan ben je blij dat je niet meer een paar dagen of weken -wachtlijsten kunnen erg verschillen- hoeft aan te klungelen.
.
.
quote:qwertu schreef op 24 oktober 2009 @ 20:02:

Toen ik ooit ontzettend verdrietig was omdat mijn relatie verbroken was, vroeg mijn huisarts of ik wel goed at. Mijn antwoord was "nee, ik eet alleen toastjes en patat, want iets anders krijg ik er niet in". Waarop mijn huisarts de legendarische woorden sprak: "dan eet je dus goed". Hahahaha!

Met andere woorden: het maakt niet uit wát je eet, het maakt uit dát je eet. Eet gewoon waar je zin in hebt, zodat je lichaam langzaam maar zeker weer kan wennen aan standje "normaal", waarbij op reguliere basis en op gezette tijden voedsel toegediend wordt. Van niet eten verdwijnt je hongergevoel. Maar als je straks in ieder geval weer op reguliere basis aan het eten bent, gaat je lichaam vanzelf wel om de juiste dingen vragen op het moment dat je daar ook daadwerkelijk aan toe bent.

Het kan overigens geen kwaad om daar voor jezelf een limiet in te stellen. Dat je, als je over x weken nog geen verbetering ziet, wél naar de arts gaat.

Ik heb overigens eens langdurig last gehad van een darminfectie. Met de diëtiste heb ik toen een "uitgebalanceerd" voedingspatroon samengesteld, waarbij ik de dag begon met een geprakte banaan, twee uur later een droog beschuitje, weer twee uur later een handje noten, weer twee uur later wat gegrilde groente, weer twee uur later wat gekookte pasta en weer twee uur later wat gebakken feta. Zoiets. Oh, ik at er ook nog op reguliere basis zoute stengels bij. Daar heb ik het (schrik niet) twee maanden op volgehouden. Volgens mijn diëtiste had ik rustig nog een maand zo door kunnen gaan als dat nodig was geweest.

Gezond is iets anders dan "alleen maar gezonde dingen doen". Gezond is soms ook gewoon zorgen dat er in ieder geval íets binnen komt. En het zou al fantastisch zijn als dat iets elke twee uur een klein hapje zou zijn, waarbij je dan weer eens iets met koolhydraten eet (cracker, beschuit, boterham, koek), dan weer eens iets met eiwitten (noten, kaas, vlees, vis enz.), dan weer eens iets met vitamines en vezels. Als dat een appeltje is, dan is dat een appeltje.

Overigens zou het ook geen kwaad kunnen om nú al een diëtist in te schakelen, al is het maar om uit te zoeken wat je wel binnen kunt krijgen (lees: waar je wel naar taalt) en of dat samen met wat andere dingen die je ook binnen kunt krijgen toch een soort van "volwaardig" eetpatroon oplevert. Ik vond dat toentertijd in ieder geval een hele geruststelling, dat ik met liflafjes mijn dag door kon komen zonder dat ik tekorten op zou lopen.Qwertu, ik kan me goed vinden in jouw post. Ik ga er ook van uit dat weinig eten op zich niet zo erg is voor een tijdje. Ik zit alleen nog niet op liflafjesniveau, zeg maar. Ik ga in ieder geval niet luisteren naar mijn lichaam, want dan laat ik het eten gewoon helemaal zitten. Proberen om om de paar uur te eten, ook al is het maar een beetje. (En niet pas om 3 uur die halve appel) En dan proberen variatie aan te brengen. Gaat erg moeilijk worden en totaal tegen mijn (honger)gevoel in, maar ik denk dat de manier waarop ik het nu doe ook niet het beste is. Ik was aan het wachten tot het beter zou worden, maar dat doet het dus niet. Dan moet ik het zelf kennelijk aanpakken.
almosthappy wijzigde dit bericht op 24-10-2009 20:12
Reden: typfoutjes
% gewijzigd
Heel herkenbaar, ik eet niet meer zodra er iets vervelends is. Een keer zelfs dat ik met rammelende maag thuis kwam, snakte naar dat heerlijke fastfood wat m'n vriend nog speciaal voor mij had gemaakt..... en hij vertelde iets vervelends en het eten stond me meteen tegen en heb er geen hap van gegeten. Dat duurt dan twee dagen, totdat ik het een plaats kan geven en dan begin ik weer goed te eten.

Bij liefdesverdriet duurde dat wel wat langer trouwens dan twee dagen :-). Tegenwoordig herken ik het, en maak ik me er niet druk om. Blijkbaar mijn manier van dingen verwerken. Als ik weer eens zo'n periode heb, drink ik bijvoorbeeld fristi en op mijn werk een keer cup-o-soup e.d.. Heb ik het idee dat ik wat drink, terwijl het wel wat voedt.

Misschien is het handig om pakjes drinken (chocomel, fristi, dubbeldrink e.d.) bij je te hebben, want drinken moet je toch en voelt wellicht minder zwaar als eten.

Je bent absoluut geen aansteller hoor! Probeer gewoon goed te drinken in ieder geval, en dat is meer dan alleen thee...
Ik wil ook een motto
En inderdaad eet alleen maar dingen die je lekker vindt (of vond), en misschien niet al te zware dingen in het begin, want je maag is misschien nu vet voedsel ontwent en als je dan ineens een vette hap eet zou je misschien misselijk kunnen worden.

Succes in ieder geval!
Ik wil ook een motto
quote:tinydancer schreef op 24 oktober 2009 @ 20:05:

Wat vaak eetlustbevorderend werkt is een bouillon-soepje. Het helpt door de zouten ook tegen de duizeligheid !Hmmm, ga ik ook proberen.
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 19:57:

[...]

Dat schat je verkeerd in, mits we uitgaan van een machtiging voor bijvoeding. Ten eerste moet de diëtiste de machtiging regelen. Dat kost geldt. Niet veel, maar toch geld. Dan de voeding zelf. Een week lijkt me heel erg stug -vergoeden ze ook weer niet om, want zó tijdelijk dat je dat zelf wel moet kunnen opvangen-, maar laten we het daar eens op houden.

Ik heb de bedragen niet volledig in mijn hoofd, maar weet wel dat mijn verzekering zo rond de ¤300,- per maand betaald voor een 30 dagen à 3 maal daags drinkvoeding. Zo'n ¤10,- per dag dus. Maakt voor een week al ¤70,-. Tel daarbij op de diëtiste en de paar minuten die een medewerker bij de verzekeraar bezig is om machtiging te beoordelen.

De diëtiste daarentegen? Heb een tarief van rond de ¤50,- langs zien komen voor een lang consult. Das voor een week al goedkoper dus.

Een diëtiste is ook een handigere stap. Even wat meer kennis vergaren over voeding en welke keuzes handiger zijn te maken als je zoals TO moet werken om alle voedingsstoffen zo veel mogelijk binnen te krijgen. Even spiegelen of ze op het juiste pad is of niet. Been there, done that, heb de drinkvoeding en ook met die zijn de adviezen zeker waardevol.Het lijkt of we wat langs elkaar heenpraten. In het geval van Almosthappy stel ik me zo voor dat een of hooguit twee weken zelf nutricia kopen zinvoller is dan een consult bij een dietiste aan te vragen, wat dan wel vergoed wordt, maar toch een bak geld is voor de zorgverzekeraar. Mocht dat niet afdoende zijn kan ze altijd nog die dietiste inschakelen.
Als je heel fruit uitdagend vindt; probeer het eens nadat je wat soorten bij elkaar door een blender hebt gegooid. Precies hetzelfde fruit maar vloeibaar kan het soms makkelijker zijn om te doen. Bonus; kinderen vinden het vaak ook lekker. Mam lekker helpen met de blender -lekker kliederen!- en hop zo naar binnen het fruit.

Kun je ook heel makkelijk voor een aantal porties in 1 keer maken. Verdeel het totaal over porties en dek af. Voor gebruik nog even roeren om vruchtvlees van bodem weer te vermengen et voilà.
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 20:16:

[...]

Het lijkt of we wat langs elkaar heenpraten. In het geval van Almosthappy stel ik me zo voor dat een of hooguit twee weken zelf nutricia kopen zinvoller is dan een consult bij een dietiste aan te vragen, wat dan wel vergoed wordt, maar toch een bak geld is voor de zorgverzekeraar. Mocht dat niet afdoende zijn kan ze altijd nog die dietiste inschakelen.

Dan begreep ik je inderdaad verkeerd, sorry!

Ben het wat dat betreft helemaal met je eens.
quote:imikgirl schreef op 24 oktober 2009 @ 20:11:

Heel herkenbaar, ik eet niet meer zodra er iets vervelends is. Een keer zelfs dat ik met rammelende maag thuis kwam, snakte naar dat heerlijke fastfood wat m'n vriend nog speciaal voor mij had gemaakt..... en hij vertelde iets vervelends en het eten stond me meteen tegen en heb er geen hap van gegeten. Dat duurt dan twee dagen, totdat ik het een plaats kan geven en dan begin ik weer goed te eten.

Bij liefdesverdriet duurde dat wel wat langer trouwens dan twee dagen :-). Tegenwoordig herken ik het, en maak ik me er niet druk om. Blijkbaar mijn manier van dingen verwerken.

Oke, ik ben juist meer een type dat meer gaat eten als het minder gaat, vandaar dat ik hier een beetje verbaasd over ben.

Als ik weer eens zo'n periode heb, drink ik bijvoorbeeld fristi en op mijn werk een keer cup-o-soup e.d.. Heb ik het idee dat ik wat drink, terwijl het wel wat voedt.

Misschien is het handig om pakjes drinken (chocomel, fristi, dubbeldrink e.d.) bij je te hebben, want drinken moet je toch en voelt wellicht minder zwaar als eten.

Je bent absoluut geen aansteller hoor! Probeer gewoon goed te drinken in ieder geval, en dat is meer dan alleen thee...Dank je, voelt gewoon een beetje zo, maar ben misschien soms wat ongeduldig met mezelf
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 20:19:

Als je heel fruit uitdagend vindt; probeer het eens nadat je wat soorten bij elkaar door een blender hebt gegooid. Precies hetzelfde fruit maar vloeibaar kan het soms makkelijker zijn om te doen. Bonus; kinderen vinden het vaak ook lekker. Mam lekker helpen met de blender -lekker kliederen!- en hop zo naar binnen het fruit.

Kun je ook heel makkelijk voor een aantal porties in 1 keer maken. Verdeel het totaal over porties en dek af. Voor gebruik nog even roeren om vruchtvlees van bodem weer te vermengen et voilà.Goeie tip van dat fruit, denk alleen niet dat mijn 2 pubers lekker willen kliederen op die manier!
quote:mamzelle schreef op 24 oktober 2009 @ 20:16:

[...]

Het lijkt of we wat langs elkaar heenpraten. In het geval van Almosthappy stel ik me zo voor dat een of hooguit twee weken zelf nutricia kopen zinvoller is dan een consult bij een dietiste aan te vragen, wat dan wel vergoed wordt, maar toch een bak geld is voor de zorgverzekeraar. Mocht dat niet afdoende zijn kan ze altijd nog die dietiste inschakelen.Ik denk inderdaad dat ik dat het beste op die manier kan doen. (Als het niet snel beter gaat.)
quote:almosthappy schreef op 24 oktober 2009 @ 20:27:

[...]

Goeie tip van dat fruit, denk alleen niet dat mijn 2 pubers lekker willen kliederen op die manier! Haha, oeps had ze 'iets' jonger gedacht om een of andere reden. Nee, ik denk dat pubers dat soort dingen niet meer met mam willen doen.
.
quote:roosvrouw schreef op 24 oktober 2009 @ 20:32:

[...]

Haha, oeps had ze 'iets' jonger gedacht om een of andere reden. Nee, ik denk dat pubers dat soort dingen niet meer met mam willen doen. Kun je ook niet weten. Maar ik zag ze al voor me, met dat fruit knoeien enzo. Ik denk dat ik ze maar rap ga leren koken, dan kan mams aanschuiven :-)
quote:qwertu schreef op 24 oktober 2009 @ 20:41:

Nou ja, je kunt het altijd proberen natuurlijk... Hahaha! Ze zien mee al aankomen: Willen jullie mama helpen gezellig fruit te blenden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven