Gezondheid alle pijlers

Haaruitval

26-11-2023 14:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er hier vrouwen die veel last hebben van (diffuus) haaruitval? Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat het stopte?

Ik heb nu al bijna een jaar last van erge haaruitval waardoor mijn volume volledig verdwenen is. Het groeit wel weer terug, maar valt nog steeds erg uit. Mijn wenkbrauwen, wimpers en neusharen vallen ook uit. Ik ben al naar de dermatoloog geweest, maar die kon er niets mee. Het advies was om het af te wachten, maar inmiddels ben ik al bijna een jaar verder en kan ik mijn haar niet meer los dragen omdat het zo ontzettend uitvalt. Bloedonderzoek was allemaal goed en ik ben verder volledig gezond. Het vermoeden is dat het komt door het stoppen van de pil twee maanden voor het begon.

Ik benieuwd of er anderen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en of het ooit goed is gekomen.
mayflower wijzigde dit bericht op 30-11-2023 19:13
5.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.vitaminesperpost.nl/super-huid-haar-nagels

Heel erg; onverklaarbaar/ ws hormonaal. Ik slik nu al 1,5 jaar deze en mijn haar is weer helemaal hersteld 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
26-11-2023 15:35
https://www.vitaminesperpost.nl/super-huid-haar-nagels

Heel erg; onverklaarbaar/ ws hormonaal. Ik slik nu al 1,5 jaar deze en mijn haar is weer helemaal hersteld 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Waarschijnlijk is dat van mij door het stoppen van de pil, dus ook hormonaal en zou vanzelf over moeten gaan maar het duurt nu al zo lang... Ik slik al een fijne multivitamine waar ook biotine en zink in zitten.

Hoelang heb je haarverlies gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke keer na mijn zwangerschappen bij stoppen borstvoeding; toen zeg 2,5 jaar na zwangerschap ineens weer zeg 8/9 maanden en met hoge doses biotine dacht ik het onder controle te hebben; 1,5 jaar later weer helemaal terug bij af, helemaal uitgedund en afgebroken en toen dus aan de genoemde vitamine gegaan, toen is het gestopt en nu slik ik die nog steeds trouw elke dag!
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
26-11-2023 16:26
Elke keer na mijn zwangerschappen bij stoppen borstvoeding; toen zeg 2,5 jaar na zwangerschap ineens weer zeg 8/9 maanden en met hoge doses biotine dacht ik het onder controle te hebben; 1,5 jaar later weer helemaal terug bij af, helemaal uitgedund en afgebroken en toen dus aan de genoemde vitamine gegaan, toen is het gestopt en nu slik ik die nog steeds trouw elke dag!
Klinkt ook als telogeen effluvium!

Qua biotine vind ik het lastig, want volgens mij is er geen bewijs en arts zei dat het ook niet zo werken en dat het vanzelf over zou gaan. Het is nu alleen al bijna een jaar aan de gang en geen verbetering, helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het toen we vaker vegetarisch gingen eten. Ik had niet door dat we per ongeluk bijna geen vlees meer aten ipv minderen met vlees. Hele bossen kwamen eruit tijdens het haren wassen. Toen weer vlees gaan eten en toen stopte het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb het nu sinds iets meer dan een half jaar. Na het haren wassen moet ik de douchedrain leeghalen, dan is ie verstopt. Bloedonderzoek was goed. Ik slik wel medicijnen die dit als bijwerking hebben, maar die slik ik al anderhalf jaar en volgens de apotheek had ik dit dan al veel eerder moeten hebben en kan het daar niet van komen. Cardioloog zegt hetzelfde. Overgang? Het kan, ben 44. Huisarts zegt dat het waarschijnlijk vanzelf wel overgaat. Ik hoop maar dat dat gebeurt voor ik alleen nog maar een zielig vogelnestje over heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had na het stoppen met de pil hier ook 3/4 maanden last van. Volume van mijn haar was naar mijn gevoel ook gehalveerd.. Bloedonderzoek kwam niks uit en had niet het idee dat een huisarts mij hier bij kon helpen. Toen besloten voor het eerst naar naar een homeopaat te gaan. Zij vond een tekort aan vit e, koper en biotine, dus daar supplement voor gaan slikken en daarnaast van haar nog iets meegekregen. Na een week was het over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook +1 jaar geduurd met haaruitval. Bloed laten checken, alles was goed. Ijzer was goed, maar dan wel op de ondergrens van goed. Ben toen extra op ijzer gaan letten en intussen vrijwel geen haaruitval meer. Kan natuurlijk ook toeval zijn/aan iets anders hebben gelegen. Ben trouwens ook nog meer op gezonde voeding in het algemeen gaan letten, dus kan ook zijn dat er toch een of andere voedingsstof was (behalve ijzer) waar ik te weinig van binnen kreeg.

Edit: Hier trouwens hetzelfde als Pruimenboom, at in die tijd ook vrijwel geen vlees meer. Wel dingen ter vervanging, maar mogelijk was dat niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gingerrx schreef:
26-11-2023 17:12
Ik had na het stoppen met de pil hier ook 3/4 maanden last van. Volume van mijn haar was naar mijn gevoel ook gehalveerd.. Bloedonderzoek kwam niks uit en had niet het idee dat een huisarts mij hier bij kon helpen. Toen besloten voor het eerst naar naar een homeopaat te gaan. Zij vond een tekort aan vit e, koper en biotine, dus daar supplement voor gaan slikken en daarnaast van haar nog iets meegekregen. Na een week was het over.
Dermatoloog had tegen mij gezegd dat het een paar maanden zou duren en dat het dan vanzelf over zou gaan, maar inmiddels al bijna een jaar verder en heb ook gehoord dat het chronisch kan zijn... Ik slik een multivitamine dus in principe zou ik nergens een tekort aan komen. Sowieso heb ik uitgebreid bloedonderzoek gehad alles was goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocodream schreef:
26-11-2023 17:27
Hier ook +1 jaar geduurd met haaruitval. Bloed laten checken, alles was goed. Ijzer was goed, maar dan wel op de ondergrens van goed. Ben toen extra op ijzer gaan letten en intussen vrijwel geen haaruitval meer. Kan natuurlijk ook toeval zijn/aan iets anders hebben gelegen. Ben trouwens ook nog meer op gezonde voeding in het algemeen gaan letten, dus kan ook zijn dat er toch een of andere voedingsstof was (behalve ijzer) waar ik te weinig van binnen kreeg.

Edit: Hier trouwens hetzelfde als Pruimenboom, at in die tijd ook vrijwel geen vlees meer. Wel dingen ter vervanging, maar mogelijk was dat niet voldoende.
Pfff, ik hoop dat het snel is en niet nog veel langer gaat duren want het is echt vermoeiend... Ik eet al jaren amper vlees (wel vis) en slik daarnaast ook sinds het begin al een goede multivitamine dus ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Goed om te horen dat het na een jaar ook nog voorbij is gegaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pruimenboom schreef:
26-11-2023 16:48
Ik had het toen we vaker vegetarisch gingen eten. Ik had niet door dat we per ongeluk bijna geen vlees meer aten ipv minderen met vlees. Hele bossen kwamen eruit tijdens het haren wassen. Toen weer vlees gaan eten en toen stopte het.
Ik ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mayflower schreef:
26-11-2023 18:28
Pfff, ik hoop dat het snel is en niet nog veel langer gaat duren want het is echt vermoeiend... Ik eet al jaren amper vlees (wel vis) en slik daarnaast ook sinds het begin al een goede multivitamine dus ik verwacht niet dat het daaraan ligt. Goed om te horen dat het na een jaar ook nog voorbij is gegaan!
Hoop ik ook! Duimen dat je snel iets vindt wat helpt. Bij mij valt het verschil met begin dit jaar echt op: Had toen meermaals per dag borstels vol met haar, heel veel haren door het huis, vol doucheputje. Nu zitten er na een uitgebreide borstelbeurt maar een paar haren in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocodream schreef:
26-11-2023 19:30
Hoop ik ook! Duimen dat je snel iets vindt wat helpt. Bij mij valt het verschil met begin dit jaar echt op: Had toen meermaals per dag borstels vol met haar, heel veel haren door het huis, vol doucheputje. Nu zitten er na een uitgebreide borstelbeurt maar een paar haren in.
Heel herkenbaar. Ik kan niet eens mijn haar los doen op dit moment want dan zit mijn hele trui eronder. Als ik het was trek ik hele plukken eruit. En ook mijn wenkbrauwen en wimpers vallen best wel uit. Continu overal haren. Gelukkig had ik heel veel en dik haar, maar daar is na bijna een jaar niet veel meer van over...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondanks dat mijn bloedonderzoek uitwees dat alles normaal zou zijn, bleek een ijzergebrek bij mij toch de boosdoener.
Je haar heeft echt meer ferritine nodig dan het minimale wat artsen aanhouden als gezond.
Weet je wat je ferritine is?
Streef naar een ferritine van 100.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jane1980 schreef:
28-11-2023 19:27
Ondanks dat mijn bloedonderzoek uitwees dat alles normaal zou zijn, bleek een ijzergebrek bij mij toch de boosdoener.
Je haar heeft echt meer ferritine nodig dan het minimale wat artsen aanhouden als gezond.
Weet je wat je ferritine is?
Streef naar een ferritine van 100.
Dit heb ik aan mijn dermatoloog gevraagd en die zei dat mijn ferritine met een waarde van iets in de 40 prima was voor een vrouw van mijn leeftijd. Ik heb ook even gekeken en twee jaar geleden had ik een ferritine van ergens in de 30 en heel goed haar. Ik betwijfel of dit dus mijn 'boosdoener' is. Desondanks neem ik nu wel extra ijzer in door wat meer op mijn voeding te letten en ik slik een multivitamine waar een goede vorm van ijzer in zit om het iets te uppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jane1980 schreef:
28-11-2023 19:27
Ondanks dat mijn bloedonderzoek uitwees dat alles normaal zou zijn, bleek een ijzergebrek bij mij toch de boosdoener.
Je haar heeft echt meer ferritine nodig dan het minimale wat artsen aanhouden als gezond.
Weet je wat je ferritine is?
Streef naar een ferritine van 100.
Overigens wil mijn huisarts me ook niet meer testen dus ik zal er ook niet achter komen hoe hoog mijn ferritine nu is of over een paar maanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de 30 is echt wel laag hoor… ik zou toch adviseren aan te dringen op een bloedonderzoek want ook al slik je bij, je wil toch wel weten hoe het zich ontwikkeld.
Op fb is ook een groep genaamd ‘the iron protocol’, je kan hier veel nuttige informatie vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jane1980 schreef:
29-11-2023 20:10
In de 30 is echt wel laag hoor… ik zou toch adviseren aan te dringen op een bloedonderzoek want ook al slik je bij, je wil toch wel weten hoe het zich ontwikkeld.
Op fb is ook een groep genaamd ‘the iron protocol’, je kan hier veel nuttige informatie vinden.
Ik heb dit gesprek al eens gevoerd met mijn huisarts, maar die zegt dat mijn bloedwaarden goed zijn. Misschien als het doorzet dat ik zelf een bloedtest wil laten doen ergens op eigen kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het hoor, zo’n huisarts die blijft vasthouden aan dat je waardes normaal zijn. Erg lastig!
Heb je nog andere klachten behalve haaruitval?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jane1980 schreef:
29-11-2023 21:35
Ik herken het hoor, zo’n huisarts die blijft vasthouden aan dat je waardes normaal zijn. Erg lastig!
Heb je nog andere klachten behalve haaruitval?
Ik heb acne wat ik sinds mijn 22ste in fases heb maar nu weer erg aanwezig is plus best vettige (hoofd)huid en roos dus op mijn hoofd die ondanks consistent wassen met ketoconazol niet weg gaat. Ik slaap ook wat minder goed door de laatste tijd. Verder voel ik me eigenlijk best goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jane1980 schreef:
29-11-2023 20:10
In de 30 is echt wel laag hoor… ik zou toch adviseren aan te dringen op een bloedonderzoek want ook al slik je bij, je wil toch wel weten hoe het zich ontwikkeld.
Op fb is ook een groep genaamd ‘the iron protocol’, je kan hier veel nuttige informatie vinden.
Eens! Ik heb me laten vertellen dat, om haar te laten groeien, sowieso een hoger ferritinewaarde dan 30 aanbevolen wordt. Mijn ferritine zat destijds precies op de ondergrens van wat als gezond wordt beschouwd door artsen. Weet niet meer wat die waarde is. 20 ofzo? Heb toen ook aan de huisarts gevraagd of dat nog een factor zou kunnen zijn wbt mijn haaruitval. Volgens de huisarts was dat niet het geval, want de waarde was nog gewoon goed. Maar ik vind het idee apart, dat bij 20 er nog geen enkel probleem zou zijn, en je pas vanaf 19 klachten zou kunnen ervaren. Hoe dan ook, ik ben een tijd ijzer gaan slikken en heb wel degelijk een enorm verschil gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chocodream schreef:
30-11-2023 13:24
Eens! Ik heb me laten vertellen dat, om haar te laten groeien, sowieso een hoger ferritinewaarde dan 30 aanbevolen wordt. Mijn ferritine zat destijds precies op de ondergrens van wat als gezond wordt beschouwd door artsen. Weet niet meer wat die waarde is. 20 ofzo? Heb toen ook aan de huisarts gevraagd of dat nog een factor zou kunnen zijn wbt mijn haaruitval. Volgens de huisarts was dat niet het geval, want de waarde was nog gewoon goed. Maar ik vind het idee apart, dat bij 20 er nog geen enkel probleem zou zijn, en je pas vanaf 19 klachten zou kunnen ervaren. Hoe dan ook, ik ben een tijd ijzer gaan slikken en heb wel degelijk een enorm verschil gezien.
Ik denk wel dat het een verschil is tussen een echt laag ferritine, dus borderline waardes en ferritine van rond de 50. Toen mijn ferritine lager was had ik ook ontzettend veel haargroei. Maar zoveel mensen die dit aankaarten dat ik toch braaf begonnen ben met slikken van ijzer. Alleen begrijp ik nu ook dat ferritine grotendeels bepaald is door je genen en dat vrouwen die menstrueren sowieso vaak een lagere ferritine hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft dat je bloed uitgebreid is onderzocht en dat alles goed is. Ik vraag het dus wellicht ten overvloede, maar zijn je schildklierwaarden ook goed?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zilver7 schreef:
30-11-2023 15:22
Je schrijft dat je bloed uitgebreid is onderzocht en dat alles goed is. Ik vraag het dus wellicht ten overvloede, maar zijn je schildklierwaarden ook goed?
Volgens de arts wel. Mijn TSH waarde was 2,6 en ook mijn T4 was binnen de normaalwaarden.
Ik heb ook niet echt klachten die horen bij schildklierproblemen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven