Gezondheid alle pijlers

Haaruitval

26-11-2023 14:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er hier vrouwen die veel last hebben van (diffuus) haaruitval? Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat het stopte?

Ik heb nu al bijna een jaar last van erge haaruitval waardoor mijn volume volledig verdwenen is. Het groeit wel weer terug, maar valt nog steeds erg uit. Mijn wenkbrauwen, wimpers en neusharen vallen ook uit. Ik ben al naar de dermatoloog geweest, maar die kon er niets mee. Het advies was om het af te wachten, maar inmiddels ben ik al bijna een jaar verder en kan ik mijn haar niet meer los dragen omdat het zo ontzettend uitvalt. Bloedonderzoek was allemaal goed en ik ben verder volledig gezond. Het vermoeden is dat het komt door het stoppen van de pil twee maanden voor het begon.

Ik benieuwd of er anderen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en of het ooit goed is gekomen.
mayflower wijzigde dit bericht op 30-11-2023 19:13
5.69% gewijzigd
Mayflower schreef:
30-11-2023 14:03
Ik denk wel dat het een verschil is tussen een echt laag ferritine, dus borderline waardes en ferritine van rond de 50. Toen mijn ferritine lager was had ik ook ontzettend veel haargroei. Maar zoveel mensen die dit aankaarten dat ik toch braaf begonnen ben met slikken van ijzer. Alleen begrijp ik nu ook dat ferritine grotendeels bepaald is door je genen en dat vrouwen die menstrueren sowieso vaak een lagere ferritine hebben.
Ik ben bloeddonor en mijn ferritine is ook laag, tussen de 20 en de 30 geloof ik.
Wat misschien goed is om in je achterhoofd te houden is dat effect op haarverlies altijd een maand of 3 later komt. Dus je kan Telogeen effluvium krijgen na ernstige ziekte bv, maar dan vaak pas 3 maanden later. Dat heeft te maken met de cyclussen die haar door loopt

Ik had lang ook seborrhoïsch eczeem (wat slecht is voor je haar), dat is nu wel opgelost met Selsun shampoo
Eet je veel vis? https://yalebooks.yale.edu/2020/02/20/mercury-in-fish/
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
30-11-2023 17:53
Ik ben bloeddonor en mijn ferritine is ook laag, tussen de 20 en de 30 geloof ik.
Wat misschien goed is om in je achterhoofd te houden is dat effect op haarverlies altijd een maand of 3 later komt. Dus je kan Telogeen effluvium krijgen na ernstige ziekte bv, maar dan vaak pas 3 maanden later. Dat heeft te maken met de cyclussen die haar door loopt

Ik had lang ook seborrhoïsch eczeem (wat slecht is voor je haar), dat is nu wel opgelost met Selsun shampoo
Klopt! Het is ook begonnen twee maanden nadat ik gestopt ben met de pil dus ik verwacht dat dat de oorzaak is. Alleen is het helaas na twee maanden nog niet gestopt, dus dat is wel een beetje jammer.

Milde seborrhoïsch eczeem heb ik ook. Ik gebruik nu al maanden ketoconazol zonder heel erg veel resultaat. Ik was al van plan om weer Selsun te gaan gebruiken, maar in het verleden heb ik daar ook weinig resultaat mee gehad, helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liesettes schreef:
30-11-2023 18:02
Eet je veel vis? https://yalebooks.yale.edu/2020/02/20/mercury-in-fish/
Niet vaker dan 1x per twee weken haha
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
30-11-2023 17:53
Ik ben bloeddonor en mijn ferritine is ook laag, tussen de 20 en de 30 geloof ik.
Wat misschien goed is om in je achterhoofd te houden is dat effect op haarverlies altijd een maand of 3 later komt. Dus je kan Telogeen effluvium krijgen na ernstige ziekte bv, maar dan vaak pas 3 maanden later. Dat heeft te maken met de cyclussen die haar door loopt

Ik had lang ook seborrhoïsch eczeem (wat slecht is voor je haar), dat is nu wel opgelost met Selsun shampoo
Dat is interessant! Mij is gezegd dat je met ferritine onder de 30 niet mag doneren. Ik wou zelf doneren, maar dat ging dus niet door.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven