Gezondheid alle pijlers

Helemaal leip geworden van lichttherapie wegens winterdip

27-01-2023 07:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze week begonnen aan lichttherapie en vrijwel meteen in een manie gekomen. Ik ben hyper, agressief, trillerig, misselijk, hartkloppingen, kan absoluut niet slapen, voel me opgejaagd en zie eruit alsof ik aan de speed zit (enorm grote en verwilderde ogen) Ik ben duizelig en zweverig en licht in het hoofd en voel me algeheel lamlandig. Ik moet nu per direct stoppen maar hoe lang duurt het nog voor dit gevoel weg is. Lichttherapie werkt langer door daarom heb je ook meestal maar 1 sessie nodig om je door een winterdepressie te trekken? Moet ik nu. maanden manisch zijn? Wie herkent dit want dit is echt geen doen zo. Heb het idee zo dood neer te kunnen vallen. Ik ga zo naar de arts toe trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat jij beschrijft kan eigenlijk niet van de lichttherapie komen.
Goed dat je naar een arts gaat
Alle reacties Link kopieren Quote
En is het zeker dat het door die ene sessie komt?

Bij lichttherapie heb je juist meestal meer dan 1 sessie nodig.

Goed dat je naar je arts gaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh nee, wat een ellende! Ben je bekend met een bipolaire stoornis, omdat je over manie spreekt? In dat geval kan lichtterapie een manisch episode opwekken. In dit artikel staat dat deze vaak kort en licht is: https://www.ggz-nhn.nl/Bestanden/Docs/W ... erapie.pdf

Hopelijk kan je arts je geruststellen straks en voel je je snel beter. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
27-01-2023 07:12
En is het zeker dat het door die ene sessie komt?

Bij lichttherapie heb je juist meestal meer dan 1 sessie nodig.

Goed dat je naar je arts gaat.
1 sessie is een week
Alle reacties Link kopieren Quote
ollie-ollie schreef:
27-01-2023 07:15
Oh nee, wat een ellende! Ben je bekend met een bipolaire stoornis, omdat je over manie spreekt? In dat geval kan lichtterapie een manisch episode opwekken. In dit artikel staat dat deze vaak kort en licht is: https://www.ggz-nhn.nl/Bestanden/Docs/W ... erapie.pdf

Hopelijk kan je arts je geruststellen straks en voel je je snel beter. Sterkte!
Ik las het idd. Ik weet niet of ik er mee bekend ben. Wel met depressies. Het zou zomaar kunnen, geen idee. Is nooit onderzocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikbenerweer schreef:
27-01-2023 07:20
1 sessie is een week
Ow, in mijn wereld niet, maar ok.

Van een willekeurige site:

De sessie duurt 45 minuten.

De behandeling duurt 1 week.

De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
27-01-2023 07:12
wat jij beschrijft kan eigenlijk niet van de lichttherapie komen.
Goed dat je naar een arts gaat
Jawel, dat kan zeker wel. Daarom wordt ook aangeraden om de eerste keren lichttherapie via het ziekenhuis te doen omdat daar precies alle symptomen worden gemonitord. Vaak vindt de eerste therapie dan ook al plaats in de nazomer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe je dit zelf met een lamp of via het ziekenhuis? Gebruik je anti-depressiva?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar en heftig TO.
Van lichttherapie hoor je je juist beter te gaan voelen, vervelend dat het bij jou een averechts effect heeft gehad.
En was het alleen: direct stoppen met de behandeling, en verder niks? Geen doorverwijzing ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit: ik ging er eigenlijk van uit dat de behandeling in het ziekenhuis gebeurde. Ik dacht dat dit standaard was.
Alle reacties Link kopieren Quote
suzyqfive schreef:
27-01-2023 07:35
Jawel, dat kan zeker wel. Daarom wordt ook aangeraden om de eerste keren lichttherapie via het ziekenhuis te doen omdat daar precies alle symptomen worden gemonitord. Vaak vindt de eerste therapie dan ook al plaats in de nazomer.

Ik las het net. Ik had daar ook geen idee van.
Dat lichttherapie ook zo van invloed kan zijn op bepaalde medicatie, de uitwerking zo ontzettend kan versterken.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, als je niet bekend bent met een bipolaire stoornis denk ik eerlijk gezegd dat je waarschijnlijk niet manisch bent. Mensen die manisch zijn hebben dat vaak niet van zichzelf door en zeker niet de eerste keer dat het hen overkomt. Bovendien voelen mensen die manisch zijn zich juist heel erg goed, niet lamlendig en angstig.

Ik denk dat het heel goed is dat je met deze klachten naar je arts gaat, zodat die je kan helpen en de juiste diagnose kan stellen. Tot die tijd hoef je niet veel te doen. Probeer rustig adem te halen, afleiding te zoeken en normaal te eten en te drinken.

Wat betreft hoe lang je je zo kan voelen: dat zal er vanaf hangen wat de oorzaak is. Maar stel dat je een manie zou hebben, dan is daar medicatie voor. Je klachten zouden ook bij hele andere dingen kunnen passen, waarvoor weer andere behandelingen geschikt zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat Lux zegt. Je klinkt eerder in paniek dan manisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jee wat heftig voor je zeg.

Ben benieuwd naar het advies van je arts en het antwoord op de vragen die je hier stelt.

Is er iemand bij je die als het nodig is je kan helpen binnen je grenzen te blijven (binnen blijven, geen grote beslissingen nemen, geen aankopen doen..)
En met je mee kan?

Hoe heb je afgelopen nachten geslapen?
missjohnson wijzigde dit bericht op 27-01-2023 08:30
Reden: aanvulling
10.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
27-01-2023 08:08
TO, als je niet bekend bent met een bipolaire stoornis denk ik eerlijk gezegd dat je waarschijnlijk niet manisch bent. Mensen die manisch zijn hebben dat vaak niet van zichzelf door en zeker niet de eerste keer dat het hen overkomt. Bovendien voelen mensen die manisch zijn zich juist heel erg goed, niet lamlendig en angstig.

Ik denk dat het heel goed is dat je met deze klachten naar je arts gaat, zodat die je kan helpen en de juiste diagnose kan stellen. Tot die tijd hoef je niet veel te doen. Probeer rustig adem te halen, afleiding te zoeken en normaal te eten en te drinken.

Wat betreft hoe lang je je zo kan voelen: dat zal er vanaf hangen wat de oorzaak is. Maar stel dat je een manie zou hebben, dan is daar medicatie voor. Je klachten zouden ook bij hele andere dingen kunnen passen, waarvoor weer andere behandelingen geschikt zijn.
Ik ben het met je eens dat TO waarschijnlijk niet manisch is maar toen ik zelf manisch was toen voelde ik me wel bij vlagen angstig en wanhopig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn exman had dus een keer dat hij op dag vier daarna helemaal hyperdepieper was. Ging ineens allemaal kasten uitruimen en de tuin omspitten 🤣. Toen is gezegd dat ie dag vijf niet meer moest komen. De sessies daarna moest hij dus korter voor de bak zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
suzyqfive schreef:
27-01-2023 07:38
Doe je dit zelf met een lamp of via het ziekenhuis? Gebruik je anti-depressiva?
Nee geen ad, en ja via ziekenhuis. Nee niet zelf een lamp.
Alle reacties Link kopieren Quote
MissJohnson schreef:
27-01-2023 08:26
Jee wat heftig voor je zeg.

Ben benieuwd naar het advies van je arts en het antwoord op de vragen die je hier stelt.

Is er iemand bij je die als het nodig is je kan helpen binnen je grenzen te blijven (binnen blijven, geen grote beslissingen nemen, geen aankopen doen..)
En met je mee kan?

Hoe heb je afgelopen nachten geslapen?
Ik heb niet geslapen. Heb nu slaapmedicatie mee en elke dag even contact en de lichttherapie is gestopt. Hij zegt (de dokter) dat ze dit wel eens meer zien. Niet vaak. Maar het is wel een bekende bijwerking ja. Helaas heb ik hem dan net weer te pakken. Not nice.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
27-01-2023 08:16
Wat Lux zegt. Je klinkt eerder in paniek dan manisch.
Ik ben niet in paniek ik voel me extreem opgejaagd en energiek maar op een totaal niet prettige manier. Alsof ik speed heb gesnoven ofzo. Gewoon hyper de pieper. Ik praat snel en hard en mijn ogen zijn groot en verwilderd. Ik heb nu slaapmedicatie mee dus ik ga nu zo slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikbenerweer schreef:
27-01-2023 10:29
Ik ben niet in paniek ik voel me extreem opgejaagd en energiek maar op een totaal niet prettige manier. Alsof ik speed heb gesnoven ofzo. Gewoon hyper de pieper. Ik praat snel en hard en mijn ogen zijn groot en verwilderd. Ik heb nu slaapmedicatie mee dus ik ga nu zo slapen.
Sterkte TO :redrose: Hopelijk heb je iemand in je omgeving die je kan inlichten zodat zij af en toe even checken hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikbenerweer schreef:
27-01-2023 10:29
Ik ben niet in paniek ik voel me extreem opgejaagd en energiek maar op een totaal niet prettige manier. Alsof ik speed heb gesnoven ofzo. Gewoon hyper de pieper. Ik praat snel en hard en mijn ogen zijn groot en verwilderd. Ik heb nu slaapmedicatie mee dus ik ga nu zo slapen.
Ik zou niet nu gaan slapen, dan gooi je je hele ritme omver. Neem vanavond een slaappil en ga vroeg naar bed, om 21:30. Als je nu je dagnachtritme gaat omdraaien met slaap medicatie wordt het steeds lastiger om eruit te komen. Nu proberen jezelf af te leiden en rustig aan te doen. Misschien is er iemand die met je een wandelingetje kan maken? Of kijk een rustige film op Netflix.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spring_time schreef:
27-01-2023 08:39
Ik ben het met je eens dat TO waarschijnlijk niet manisch is maar toen ik zelf manisch was toen voelde ik me wel bij vlagen angstig en wanhopig.
Dat kan natuurlijk zeker, maar het is (meestal) niet de bovenliggende emotie in een manie. En er zijn andere aandoeningen die waarschijnlijker zijn als die emoties de boventoon voeren.

Dat neemt niet weg dat de enige die met zekerheid kan vaststellen wat er precies bij TO aan de hand is, haar arts is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikbenerweer schreef:
27-01-2023 10:29
Ik ben niet in paniek ik voel me extreem opgejaagd en energiek maar op een totaal niet prettige manier. Alsof ik speed heb gesnoven ofzo. Gewoon hyper de pieper. Ik praat snel en hard en mijn ogen zijn groot en verwilderd. Ik heb nu slaapmedicatie mee dus ik ga nu zo slapen.
Wat supergoed dat je dit herkende en hulp hebt ingeschakeld. Ik hoop dat je je snel weer jezelf voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet in paniek ik heb een hyper/hypomane bijwerking van de lichttherapie in het ziekenhuis. Dit gebeurt wel eens vaker. Niet heel vaak. Maar het gebeurt. Ik heb slaapmedicatie gehad en moest net slapen. Ik voel me al iets rustiger.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven