Gezondheid alle pijlers

Helemaal leip geworden van lichttherapie wegens winterdip

27-01-2023 07:04 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben deze week begonnen aan lichttherapie en vrijwel meteen in een manie gekomen. Ik ben hyper, agressief, trillerig, misselijk, hartkloppingen, kan absoluut niet slapen, voel me opgejaagd en zie eruit alsof ik aan de speed zit (enorm grote en verwilderde ogen) Ik ben duizelig en zweverig en licht in het hoofd en voel me algeheel lamlandig. Ik moet nu per direct stoppen maar hoe lang duurt het nog voor dit gevoel weg is. Lichttherapie werkt langer door daarom heb je ook meestal maar 1 sessie nodig om je door een winterdepressie te trekken? Moet ik nu. maanden manisch zijn? Wie herkent dit want dit is echt geen doen zo. Heb het idee zo dood neer te kunnen vallen. Ik ga zo naar de arts toe trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikbenerweer schreef:
28-01-2023 07:43
Ik heb kort maar goed geslapen. Ik voel me redelijk.
Voel je je al minder opgejaagd?
lux- schreef:
28-01-2023 07:30
Nou zo was het ook helemaal niet bedoeld hoor, maar goed, slaaptabletten beter voor je?
Ja
Alle reacties Link kopieren Quote
lux- schreef:
27-01-2023 11:43
Dat kan natuurlijk zeker, maar het is (meestal) niet de bovenliggende emotie in een manie. En er zijn andere aandoeningen die waarschijnlijker zijn als die emoties de boventoon voeren.

Dat neemt niet weg dat de enige die met zekerheid kan vaststellen wat er precies bij TO aan de hand is, haar arts is.
Hier zou ik mee oppassen, onrust/ agitatie/ opgefoktheid kan zeker wel bij een (hypo)manie passen. Het is een beetje het klassieke beeld dat iedereen zich dan súpergoed en blij voelt. Dat is vaak helemaal niet zo.
lux- schreef:
27-01-2023 11:41
Ik zou niet nu gaan slapen, dan gooi je je hele ritme omver. Neem vanavond een slaappil en ga vroeg naar bed, om 21:30. Als je nu je dagnachtritme gaat omdraaien met slaap medicatie wordt het steeds lastiger om eruit te komen. Nu proberen jezelf af te leiden en rustig aan te doen. Misschien is er iemand die met je een wandelingetje kan maken? Of kijk een rustige film op Netflix.
Hoe kom je erbij om zo'n advies te geven? Misschien is er een heel ander advies meegegeven. En daarnaast kunnen mensen zelf doorgaans goed inschatten wat nodig is, kan het juist bij dit soort klachten nodig zijn om de boel tot rust te krijgen (ipv nog een hele dag in die ellende te zitten) en heb je je ritme (voor zover dat er al was de afgelopen dag/nacht bij TO) heus niet in 1x omgegooid.
Een advies wat bij landurige slaapproblemen en een verkeerd dag-nachtritme past toepassen bij deze klachten is echt stompzinnig (bij gebrek aan ander woord). En dan ook nog beginnen over een wandeling en Netflix. Echt hoor, de goede bedoeling is duidelijk maar gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
28-01-2023 09:58
Hoe kom je erbij om zo'n advies te geven? Misschien is er een heel ander advies meegegeven. En daarnaast kunnen mensen zelf doorgaans goed inschatten wat nodig is, kan het juist bij dit soort klachten nodig zijn om de boel tot rust te krijgen (ipv nog een hele dag in die ellende te zitten) en heb je je ritme (voor zover dat er al was de afgelopen dag/nacht bij TO) heus niet in 1x omgegooid.
Een advies wat bij landurige slaapproblemen en een verkeerd dag-nachtritme past toepassen bij deze klachten is echt stompzinnig (bij gebrek aan ander woord). En dan ook nog beginnen over een wandeling en Netflix. Echt hoor, de goede bedoeling is duidelijk maar gewoon niet doen.
Uit de richtlijn Bipolaire Stoornissen:

5.10 Eerste-stap interventies

Bij een dreigende stemmingsepisode moet direct worden ingegrepen. Het is zaak dat de patiënt zo snel mogelijk de juiste behandeling bij de juiste zorgverlener krijgt (matched care).
In verschillende fasen of stadia is het wel belangrijk om goed te kijken naar het ritme van het dagelijkse leven. Daarbij staat een goed herstel van het dag- en nachtritme voorop. Het herstel van de episode en het stabiliseringsproces zullen daarmee worden ondersteund.

https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstand ... -plusminus

Maar goed, het was nooit mijn bedoeling TO te diagnosticeren of haar te motiveren de adviezen van haar behandelaren in de wind te slaan. Volgens mij schreef ik al ergens dat de enige die er echt wat zinnigs over kan zeggen haar behandelend arts is. Daar ga ik het bij laten.

TO, ik hoop dat je je gauw beter voelt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
28-01-2023 16:11
Uit de richtlijn Bipolaire Stoornissen:

5.10 Eerste-stap interventies

Bij een dreigende stemmingsepisode moet direct worden ingegrepen. Het is zaak dat de patiënt zo snel mogelijk de juiste behandeling bij de juiste zorgverlener krijgt (matched care).
In verschillende fasen of stadia is het wel belangrijk om goed te kijken naar het ritme van het dagelijkse leven. Daarbij staat een goed herstel van het dag- en nachtritme voorop. Het herstel van de episode en het stabiliseringsproces zullen daarmee worden ondersteund.

https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstand ... -plusminus

Maar goed, het was nooit mijn bedoeling TO te diagnosticeren of haar te motiveren de adviezen van haar behandelaren in de wind te slaan. Volgens mij schreef ik al ergens dat de enige die er echt wat zinnigs over kan zeggen haar behandelend arts is. Daar ga ik het bij laten.

TO, ik hoop dat je je gauw beter voelt.
Ja, het is idd niet handig om zomaar een richtlijn erbij te halen en een verhaal te typen over slaapritme zonder te weten wat er aan de hand is, zonder te weten (als je al weet wat er aan de hand is) in welke fase TO zich bevindt (dreigend, voorstadium vs acuut maakt nogal een verschil), wat een eerder beloop was, wat het directe ingrijpen behelst (misschien wel zo gauw mogelijk slaap krijgen?) en vooral wat de arts bij de uitgifte van de medicatie heeft geadviseerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens! Als je bij wijze van spreken vier dagen en nachten niet geslapen hebt, zal geen arts je aanraden om op dat moment vooral overdag wakker te blijven.
dip wijzigde dit bericht op 28-01-2023 21:19
5.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was een wandelend lijk geworden. Nacht 1 4 uur geslapen, nacht 2 3 uur, nacht 3 niks, nacht 4 niks. Ik was helemaal op. Ik was letterlijk slaapdronken. Ik ben ' s morgens meteen naar de dokter gegaan en heb hem en de psych gezien en beleid was: onmiddellijk naar bed. Bijslapen. En dan vanaf morgen een paar dagen met slaaptabletten en dan weer gaan afbouwen tot ik me weer mezelf voelde. En dan vd week terug komen en gesprek etc.
Dip schreef:
28-01-2023 19:51
Eens! Als je bij wijze van spreken vier dagen en nachten niet geslapen hebt, zal geen arts je aanraden om vooral overdsg wakker te blijven.
Mwah. Dat is dus individueel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de duidelijkheid: ik ben niet bipolair. Ik kreeg een hypomanie van de lichttherapie. Dit was de eerste keer dat ik zoiets meemaakte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed om dit verder te onderzoeken misschien. Kan zijn dat het wel officieel gesteld wordt. Je bent er blijkbaar toch gevoelig voor helaas:-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-01-2023 21:09
Mwah. Dat is dus individueel.
Wanneer zou een arts dat dan aanraden als je op dat moment bij hem/ haar komt?
Dip schreef:
28-01-2023 21:20
Wanneer zou een arts dat dan aanraden als je op dat moment bij hem/ haar komt?
Aan mij? Haldol, oxazepam, 22.30 slaapmedicatie en max 8.00 op. Maar ja, dat ben ik. Met mijn eigen behandelplan. In een manie doe ik het prima op 1 of 2 uur slaap per nacht en een nachtje overslaan gaat ook moeiteloos. Als ik overdag ga slapen, des te meer energie in de nacht :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, ik begrijp het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het nu met je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben ook benieuwd hoe je je nu voelt.
Het is misschien wat snel maar ik hoop dat je je nickname eer aan doet
:redrose:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven