Gezondheid alle pijlers

Hoe zit dat nu juist met een joint?

24-05-2007 09:26 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je hoort van alles en nog wat, ik word er al bijna gek van. Hoe zit dat nu juist, hoe 'gevaarlijk' is een joint? Mijn vriend rookt af en toe (meestal thuis) een joint. Zeg maar bijna iedere avond ééntje, waar hij een ganse avond mee doet, hij rookt die niet in 1x op. Meestal wordt die dan nog gedeeld met een vriend, dus echt een volledige joint oproken gebeurd al niet zo veel. Hij heeft er in feite geen 'last' van, en ik ook niet. Ik zie niks aan hem, hij is niet anders dan anders, zou misschien wel vlugger in slaap vallen, maar dat heeft hij als hij echt moe is ook, dus ja. Moet ik me daar nu zorgen om maken? Ik vind het niet leuk dat hij het doet, gewoon omwille van de vele dingen die errond gezegd worden. Daardoor heb ik schrik dat 'hij toch niet goed bezig is'. Zonder dat kan het me eigenlijk niet veel schelen, want zoals ik al zei, ik heb totaal geen problemen met of last van hem als hij eentje gerookt heeft...
quote:

quote: suuzzz8 reageerde

Ikzelf ben twee weken geleden gestopt met blowen, na het jarenlang elke dag gedaan te hebben.

Het gekke eraan is, dat als je het doet, je niet zozeer de gevolgen merkt, maar als je stopt, wordt heel veel duidelijk.

Ik slaap sindsdien beter, ben socialer, heb meer energie, onderneem veel meer, ben minder onzeker.

Ik zag blowen als een sociale aangelegenheid, terwijl het dat juist niet is.

Je wordt er stiller en teruggetrokken van, en ik ben heel blij dat ik gestopt ben.

Als je af en toe een jointje rookt, is dat helemaal niet erg, maar als je elke dag blowt, heeft dat zeker wel invloed op jezelf. Neem het ajb niet verkeerd op en het is echt niet de bedoeling om mijn vriend te verdedigen, helemaal niet, maar mijn vriend is een heel sociale persoon, slaapt heel goed, heeft zelfs niet veel slaap nodig, van zodra hij wakker is, is hij constant bezig dus heeft energie genoeg, is totaal niet onzeker, hij is een heel opgewekt persoontje, bruisend vol leven. Ik vraag me dan af hoe dat moet zijn als hij geen joints rookt. Volgens mij heeft hij daar effectief, zoals hij zelf zegt, eigenlijk weinig last van. Waar ik me meer zorgen om maak zijn de gevolgen voor later...

Hai Fien,

Je kent je vriend nu een aantal maanden en ik denk echt als ik dit zo lees dat je je vriend gewoon zelden niet stoned hebt gezien. Juist bij mensen die heel veel blowen (waarvoor het dus gewoon een dagelijkse behoefte is) zie je niet zo snel dat ze stoned zijn. Simpelweg omdat ze bijna altijd stoned zijn.

Jij zult pas verschillen zien als hij niet meer rookt. En die verschillen zullen voor hem zelf juist nog veeeel meer merkbaar zijn.

Iedereen die vrijwel dagelijks rookt gebruikt dezelfde 'excuses' als jouw vriend. Dingen als: stil en terug getrokken, laks zijn, weinig zin etc etc zijn allemaal dingen die je voelt als je blowed en waarvan je het verschil pas voelt als je niet meer blowed.

Ik ben er absoluut niet tegen als iemand af en toe een jointje rookt. Mijn man en ik doen het af en toe ook nog wel eens (3 keer per jaar misschien) Vroeger heb ik wel veel geblowed en mijn man nog veel, veel meer. Alles wat iedereen hier beschrijft is gewoon waar en heel herkenbaar. Mijn man blowde iedere dag toen ik hem leerde kennen en bijna de hele dag. Ik had er aanvankelijk niet veel moeite mee. Op een dag zei hij dat hij wilde stoppen en deed dit. Dit lukte. Hij vertelde dat hij al vaker was gestopt maar was elke keer weer mislukt. Nu lukte het wel en toen zag ook ik verschillen bij hem. Ook hij kon het goed merken zei hij.

Wij hebben  meerdere kennissen die nog steeds blowen, ook terwijl ze kinderen hebben. Ze kunnen er simpelweg niet mee stoppen en allen hebben dezelfde opvattingen als jouw vriend...

Als je niet gewend bent om te blowen en je zou het doen dan merk je er veel meer van: lachbuien, vreetbuien etc etc. Juist mensen die veel blowen lijken gewoon normaal te funktioneren, en ja dan is het dus niet oke..
Hai Fien,

Je kent je vriend nu een aantal maanden en ik denk echt als ik dit zo lees dat je je vriend gewoon zelden niet stoned hebt gezien. Juist bij mensen die heel veel blowen (waarvoor het dus gewoon een dagelijkse behoefte is) zie je niet zo snel dat ze stoned zijn. Simpelweg omdat ze bijna altijd stoned zijn.

Jij zult pas verschillen zien als hij niet meer rookt. En die verschillen zullen voor hem zelf juist nog veeeel meer merkbaar zijn.

Iedereen die vrijwel dagelijks rookt gebruikt dezelfde 'excuses' als jouw vriend. Dingen als: stil en terug getrokken, laks zijn, weinig zin etc etc zijn allemaal dingen die je voelt als je blowed en waarvan je het verschil pas voelt als je niet meer blowed.

Ik ben er absoluut niet tegen als iemand af en toe een jointje rookt. Mijn man en ik doen het af en toe ook nog wel eens (3 keer per jaar misschien) Vroeger heb ik wel veel geblowed en mijn man nog veel, veel meer. Alles wat iedereen hier beschrijft is gewoon waar en heel herkenbaar. Mijn man blowde iedere dag toen ik hem leerde kennen en bijna de hele dag. Ik had er aanvankelijk niet veel moeite mee. Op een dag zei hij dat hij wilde stoppen en deed dit. Dit lukte. Hij vertelde dat hij al vaker was gestopt maar was elke keer weer mislukt. Nu lukte het wel en toen zag ook ik verschillen bij hem. Ook hij kon het goed merken zei hij.

Wij hebben  meerdere kennissen die nog steeds blowen, ook terwijl ze kinderen hebben. Ze kunnen er simpelweg niet mee stoppen en allen hebben dezelfde opvattingen als jouw vriend...

Als je niet gewend bent om te blowen en je zou het doen dan merk je er veel meer van: lachbuien, vreetbuien etc etc. Juist mensen die veel blowen lijken gewoon normaal te funktioneren, en ja dan is het dus niet oke..

Hey,

het gesprekje heb ik vanavond met mijn vriend, gisterenavond was dat niet mogelijk (ik had geen zin om dat via de telefoon te doen). Ik wil er een rustig gesprek van maken en wil zeker niet dat hij zich aangevallen voelt, want dan doet hij zeker pas achter mn rug om.

Dingen zoals lachbuien en vreetbuien (vooral die laatste) heeft mijn vriend zeker. Hij is misschien wel verslaafd, maar zeker niet zwaar verslaafd, dat ben ik 100% zeker. Ik heb hem zeker al niet-stoned gezien, de eerste maanden dat ik hem kende rookte hij zeker niet iedere dag, het is eigenlijk maar de laatste week dat hij dit doet. Wat me dit weekend het meeste tegen de borst stuitte, was dat hij voor we naar een fuif ook zo nodig een jointje moest roken, terwijl ik vond dat hij nu wel eens zonder kon. Heb er nog niks van gezegd, maar dat komt vanavond zeker ter sprake. Ik zou graag hebben dat hij het 'afbouwt', ik weet als hij echt wilt dat hij zonder kan, hij heeft het nog al gedaan...
@Abidjana

Ik ben het wel met je eens maar ik moet toch even zeggen dat er wel degelijk uitzonderingen zijn. Zoals ik al eerder heb geschreven rookt mijn vriend af en toe en behalve dat hij dan wat duffer is zie ik geen verschil. Geen vreetbuien, geen lachbuien, geen stemmingswisselingen niks. Ik ben echt blij dat hij af en toe in het weekend of na een dag hard werken een blowtje rookt i.p.v. aan het bier gaat.
Ik zie vanavond wel hoe ons gesprekje verloopt :D

Ik sliep gisterenavond al toen mijn vriend thuis kwam, en ik weet dat hij een joint gerookt heeft. Hij is me eerst een goede nacht komen wensen, heeft daarna verse soep gemaakt en is daarna komen slapen. We hebben nog wat liggen praten en hebben nog een hele leuke nacht gehad. Ik weet dat mijn vriend niet veel wiet gebruikt als hij een joint rolt, dat zal ook wel veel verschil maken...
quote:ooh ja wiet is softdrugs even voor de duidelijkheid, alcohol harddrugs.

Idd, dit is absoluut het geval. Het is echt raar dat een biertje opentrekken na werk wel geaccepteerd is, maar een jointje roken niet. Wat alleen wel het geval is, is dat als je een tijdje elke dag blowt, dat je dan gevolgen op lange termijn gaat merken. Dit is ook zo met alcohol.

Ik ben nu bijna een maand gestopt met blowen, het bevalt met geweldig. Ik merk nu pas hoeveel invloed het op me gehad heeft.
quote:

Toevallig ken ik ook nog iemand die zwaar verslaafd is geweest aan de cocaine. Diegene is ook begonnen met een joint en het ging van kwaad tot erger. (hij is inmiddels afgekickt, maar dat proces heeft een jaar of 5 geduurd....) Waarmee ik overigens niet wil beweren dat iedereen 'erger' gaat hoor! Als ik dit plaats dan heb ik nog niks gelezen van jouw gesprek met je vriend, alleen jouw reactie op mijn vorige schrijfsel.

Succes met alles! Inderdaad iedereen die aan de coke zit, is begonnen met een joint.. Maar dit is totaal geen argument. Elke alcoholist is ook begonnen  met een drankje, maar niet iedereen die drinkt wordt alcoholist, toch?
Het kan wel zijn dat iedereen die aan de coke zit ooit is begonnen met een joint maar echt niet iedereen die een jointje rookt gaat aan de coke. Als je dat beweert moet je dit toch even onderbouwen want ik ken heel veel mensen die ooit een jointje hebben gerookt en echt niet aan de harddrugs zijn gegaan. Dus doe maar net alsof een jointje roken erger is dan een glas wijn drinken, t is complete onzin. Ben je verslaafd als je regelmatig een biertje drinkt? Ben je verslaafd als je regelmatig een jointje rookt? Als je deze vragen niet gelijk beantwoord klopt het niet, toch?
Mijn vriend is al eens langer dan 3 maanden gestopt, dan weet hij toch hoe het voelt als je effe niet meer rookt? Hij zegt zelf dat hij lachbuien kan krijgen als hij 'teveel' op een avond rook, vreetbuien heeft hij 9/10 keer. Maar als hij een lachbui heeft, dan zie ik dat hij het naar mij toe heel beu en beschamend vindt. Vandaar dat hij geen 'zware' joints rookt en het ook maar bij eentje houdt...
hey Fien, je zegt dat hij niet veel wiet in zijn joint stopt. Dat deed ik ook niet, je word toch wel stoned, ook van een beetje. Misschien wat minder heftig, maar stoned is stoned. Ik vind nog steeds dat jouw vriends gedrag zorgelijk klinkt. Tuurlijk kan ambrosia zeggen dat ze liever heeft dat haar vriend een keer een jointje rookt ipv dat hij drinkt, maar bij haar klinkt het blowen van haar partner onder controle. Het hoeft niet bij iedereen een probleem te zijn en ik ben blij voor haar dat het bij hun zo goed gaat. ik heb alleen te vaak de andere kant van de medaille gezien. Blowen is en blijft niet oke als het te vaak gebeurt.  

Blowen sluipt erin. Waak daarvoor. Het is natuurlijk een beetje overdreven om op de kalender kruisjes te zetten wanneer hij blowt, maar je zou er van schrikken denk ik.
Hoi Pruttel, ik denk dat als mijn vriend het iedere dag zou doen ik het niet ok zou vinden. Net als wanneer hij elke dag bier zou drinken, dat is ook niet ok. Verder is blowen heel fout als je down bent maar zo klinkt de vriend van Fien niet, met een beetje hulp van haar kan hij iig minderen. Komt vast goed allemaal.
Hey, dat hoop ik ook. Het is ook lastig om er wat over te zeggen terwijl je de persoon niet kan zien. Ik pik de foute blowers er altijd zo uit. Ik denk dat fien in ieder geval een hoop heeft opgestoken van dit topic en haar voelsprieten op scherp heeft staan. Mooi toch, nu maar hopen dat jij gelijk hebt :D.
Ja ik hoop t ook!! Maar je hebt wel gelijk dat je de foute blowers er direct uitpikt. Zolang het nog lekker loopt met je vriend en hij heeft een baan en zit lekker in z'n vel verder is het geen crisis. Minderen is goed maar je hoeft hem niet in te checken in een afkickkliniek :P
quote:Ja ik hoop t ook!! Maar je hebt wel gelijk dat je de foute blowers er direct uitpikt. Zolang het nog lekker loopt met je vriend en hij heeft een baan en zit lekker in z'n vel verder is het geen crisis. Minderen is goed maar je hoeft hem niet in te checken in een afkickkliniek :PJa, hij heeft een baan waar hij geen sporen van drugs in zijn bloed mag hebben. Hij heeft een baan waar de veiligheid van anderen onder zijn verantwoording vallen. Hij werkt immers op een trein en de veiligheid van de passagiers zijn niet alleen afhankelijk van de machinist, maar ook van het verdere personeel. Maakt dus niet uit welke functie hij uitoefend.

Ik begrijp niet dat ik zo'n beetje de enige ben in dit topic die juist over zijn baan valt, zijn gedrag richting werkgever door tóch te blowen, het risico voor hemzelf en anderen dat hiermee samenvalt.

@ lolotte, ik weet niet of het dusdang ernstig is als je de avond ervoor geblowd heb, dat het dan nog invloed heeft op je werk de volgende dag. Ik weet wel dat ik zelf absoluut nooit in een auto ben gestapt als ik stoned was, en dat ik ook nooit stoned naar mijn werk ben gegaan. Vond ik niet kunnen, maar ik denk dat je na een nacht slaap wel weer helemaal nuchter bent. Niet een gevaar voor anderen of zo.

Fien, is jouw vriend wel eens stoned onder werktijd? Zo ja, dan vind ik het ook niet kunnen.
quote:

@ lolotte, ik weet niet of het dusdang ernstig is als je de avond ervoor geblowd heb, dat het dan nog invloed heeft op je werk de volgende dag. Ik weet wel dat ik zelf absoluut nooit in een auto ben gestapt als ik stoned was, en dat ik ook nooit stoned naar mijn werk ben gegaan. Vond ik niet kunnen, maar ik denk dat je na een nacht slaap wel weer helemaal nuchter bent. Niet een gevaar voor anderen of zo.

Fien, is jouw vriend wel eens stoned onder werktijd? Zo ja, dan vind ik het ook niet kunnen.

Nee nooit. Dat zal hij nooit doen ook. Hij zal ook nooit rijden als hij een joint gerookt heeft. en als ik hem op voorhand verwittig dat ik niet rijd, zal hij niet roken ook. Zo 'erg' heeft hij er nu ook weer niet van.
Charmant hoor dat belgische taaltje van jou :D
quote:

Charmant hoor dat belgische taaltje van jou :D

:$
Haha, charmant is juist een compliment, niks om je voor te schamen hoor!
quote:

Haha, charmant is juist een compliment, niks om je voor te schamen hoor!

thx
quote:Mijn vriend is al eens langer dan 3 maanden gestopt, dan weet hij toch hoe het voelt als je effe niet meer rookt? Hij zegt zelf dat hij lachbuien kan krijgen als hij 'teveel' op een avond rook, vreetbuien heeft hij 9/10 keer. Maar als hij een lachbui heeft, dan zie ik dat hij het naar mij toe heel beu en beschamend vindt. Vandaar dat hij geen 'zware' joints rookt en het ook maar bij eentje houdt...Als je een joint in je eentje oprookt hoef je er ook niet veel in te doen om stoned te zijn. Ikzelf ben al eerder een jaar gestopt, en inderdaad, toen merkte ik geen verschil. Ik blowde toen alleen maar een keer in de week ofzo, als je elke dag blowt, gaat dat wel anders.

Daarbij komt dat het niet eens zozeer te maken hoeft te hebben met dingen die je doorhebt waar je last van hebt. Ik had last van allerlei vage dingen. Stuk minder vrolijk, minder sociaal, meer verlegen. Toen ik een keer heel goed nadacht, kwam ik erachter dat het door het blowen kwam.
quote:

quote: ambrosia9 reageerde

@Fien

Hoelang duurt t eigenlijk voordat die drugs uit je bloed is? Dat duurt toch maar een paar uurtjes?

Een joint blijft een paar dagen in je bloed 'hangen' hoor, mijn vriend heeft een hele tijd voordat hij met zijn werk begon en dus ook een bloedcontrole kreeg, niet meer gerookt. Ik geloof dat dat 3 maanden was. Ik weet ook dat hij ooit eens een jaartje gestopt is, waarom hij terug begonnen is, dat zal wel aan zijn vrienden liggen denk ik...

THC blijft zeker een week of 3 in je bloed zitten. Heb het zelf meegemaakt aan de hand van een urinetest. Werd 3 weken later uitgevoerd, ze vonden het nog steeds.
Heey suuzz, dank voor het antwoord. Was nieuwsgierig.
No thanks! ;)
Ik heb met interesse dit topic gelezen. Ik herken het helemaal wat TO schrijft. Mijn vriend rookt ook zo nu en dan. We zien elkaar alleen in het weekend dus ik weet niet hoeveel hij rookt. Voor het lezen van dit topic vond ik het helemaal niet erg, maar ik ga nu wel iets beter opletten. Ik weet dat hij er zonder kan, want dat doet hij ook op vakanties samen. Hij doet het eigenlijk ook niet waar ik bij ben.

Wel heb ik hier dingen gehoord van ex-gebruikers waar mijn vriend zo nu en dan over klaagt (weinig vut etc). Ik (wij) dacht dat het kwam door zijn werk, maar misschien dat ik toch eens ga opperen om een paar weken helemaal niks te roken en kijken of het dan beter gaat. Ik merk verder niks anders aan hem als hij wel eentje gerookt heeft en we kunnen er goed over praten. Ik heb zelf nooit eentje gerookt dus vraag wel eens wat hij voelt en waarom hij het doet. Hij vindt het gewoon relaxt. 

@kaatje65: ook ik heb nooit voorlichting gehad over drugs ofzo. Dus zo vreemd is het niet en ik denk dat TO het schreef, omdat het in Belgie minder geaccepteerd is. Het enige wat ik heb gehoord over jointjes is dat het helemaal niet zo ongezond is. Hier lees ik dus wat andere dingen.

Ik blijf het volgen...
Gisterenavond 'het' gesprekje gehad met mijn vriend, en die keek een beetje verwonderd. Zei dat hij al eens gezegd had te zullen stoppen en dat hij dat ook van plan was, dat er niks was om mij zorgen over te maken. Hij schrok ervan dat ik er zo mee bezig loop en ook van het feit dat ik hem niet echt vertrouw. Hij zei dat hij nooit in het bijzijn van kinderen zou roken en eens er kindjes zijn, er zelfs door zijn vrienden niet meer bij ons zal mogen gerookt worden, zelfs geen gewone sigaretten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven