Gezondheid alle pijlers

Iemand ervaring met dry needling?

18-02-2019 17:00 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!,

Ik ben vanmorgen bij de fysio geweest en omdat ik spanningen opbouw in mijn nek waardoor het dus vastzit, moet ik gaan nadenken over dry needling. Maar alle verhalen die ik op internet lees maken mij zo bang 😬 heeft er iemand ervaring mee?

Dankjewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het. Ik weet dat er veel scepsis over bestaat, maar ik dacht ik zie wel. Of het nou een placebo effect is of niet, dat boeit me niet. Het voelt niet fijn, maar pijnlijk is het niet echt.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het ook geweldig. Doet af en toe godsgruwelijk zeer, maar dan heb je ook wat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Twee keer dry needling gehad, bij chronische nekklachten. De eerste keer maanden profijt van gehad, de tweede keer hielp het nauwelijks, gek genoeg.
Ik vond het niet echt pijnlijk, wel een gek gevoel, je "voelt" als het ware iets verspringen in die spier die vastzit. Nog een paar dagen een beurs gevoel gehad, maar dat was niks vergeleken bij de pijn die ik eerst had.
Ik zou het een kans geven, TO.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden gehad, na twee behandelingen was de pijn weg die met acht keer fysio niet weg te krijgen was. Spieren waren te verkrampt/vast. Vorige week weer een behandeling gehad. Pijn is wat minder en morgen de tweede behandeling. Paar jaar geleden deed het bijna geen pijn, vorige week vond ik het wel wat meer pijn doen maar het voelt ook gek. Hij prikt ergens boven mijn oksel en je zag gewoon de spier in mijn bovenarm heen en weer gaan. Een paar dagen beurs en daarna is het hopelijk weer voor een lange tijd weg.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dry needling behandelingen gehad een paar jaar na een hersenbloeding. Ik had ontzettende hoge spierspanning en het leek me de moeite om het eens uit te proberen. Heeft in mijn geval geen zak geholpen, want het pakte de oorzaak niet aan. nl. een totaal ontspoord zenuwstelsel dat op gassen stond.
Alle reacties Link kopieren
ladybass schreef:
18-02-2019 20:26
Ik heb dry needling behandelingen gehad een paar jaar na een hersenbloeding. Ik had ontzettende hoge spierspanning en het leek me de moeite om het eens uit te proberen. Heeft in mijn geval geen zak geholpen, want het pakte de oorzaak niet aan. nl. een totaal ontspoord zenuwstelsel dat op gassen stond.
Ooh! Dat is ook niet lekker dan nee.. hoe gaat het nu dan?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-02-2019 20:00
Bij mij hielp het ook geweldig. Doet af en toe godsgruwelijk zeer, maar dan heb je ook wat.
Waar is de pijn mee te vergelijken want ik lees verhalen dat mensen flauwvallen van de pijn en dat houd mij tegen 😬
Alle reacties Link kopieren
Ik was heel erg skeptisch over dry needling, maar ik kreeg met geen mogelijkheid de spanning uit mijn kuiten. Ook niet met drie keer per dag stretchen, ontspanningsoefeningen en massages thuis en van de fysio. Dus toen maar een keer dry needling geprobeerd. Zowel mijn fysiotherapeut als ik waren onder de indruk van de resultaten.

Ik vond het wel heel erg veel pijn doen, maar die knopen in mijn kuien deden eigenlijk altijd heel erg veel pijn, dus daar was niet zo veel nieuws aan.

@Meds, de pagina van skepsis lijkt te gaan over twee specifieke aandoeningen en niet over "verhoogde spierspanning in het algemeen". Ik lees de samenvatting van je meta analyse toch echt als, het doet niet meer dan andere behandelingen lijkt het nu, maar het wetenschappelijk onderzoek is nog niet sluitend dus er moet nog wat meer gekeken worden wanneer het wel en niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Louiselovess schreef:
18-02-2019 21:19
Ooh! Dat is ook niet lekker dan nee.. hoe gaat het nu dan?
Nog steeds niet zoals ik zou willen. Heb nog steeds erg veel stress en pijnlijke hoge spierspanning. Ik probeer nu meer mindfull te leven i.p.v. steeds aan de toekomst te denken als ik hier doorheen ben, want ik heb gemerkt dat mijn spierspanning ook omhoog gaat als ik mentaal aan het vluchten ben. Ben ook begonnen met mediteren en volgende week begin ik met yoga.
karin6789 schreef:
18-02-2019 18:26
Nee, het werkt niet.
Je kunt wel geloven dat het werkt, dan wordt het een placebo effect genoemd.
Ja en dan heeft het dus effect.
sam1968 schreef:
18-02-2019 21:33
Ja en dan heeft het dus effect.
Imo het beste effect.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
18-02-2019 21:33
Ja en dan heeft het dus effect.
Maar dan kun je ook minder invasieve 'behandelingen' geven.
Zolang je het maar overtuigend genoeg brengt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
"Hoe het placebo-effect precies werkt, is nog niet bekend. Waarschijnlijk heeft het te maken met de verwachtingen van een patiënt. Je verwacht dat een medicijn een bepaalde werking zal hebben en daardoor ervaar je dat die werking optreedt. Ook als je bijwerkingen verwacht, zoals misselijkheid of duizelig worden, zullen deze bijwerkingen vaker voorkomen. Dit betekent niet dat deze patiënten zich maar iets inbeelden. Onderzoeken hebben aangetoond dat er daadwerkelijk fysieke veranderingen kunnen plaatsvinden bij het gebruik van een placebo."

Kan prima uitpakken dus.
En het is natuurlijk ook niet zo dat zaken per definitie "kwakzalverij" zijn omdat de wetenschap het nog niet onomstotelijk bewezen heeft.
Solomio schreef:
18-02-2019 21:45
Maar dan kun je ook minder invasieve 'behandelingen' geven.
Zolang je het maar overtuigend genoeg brengt.
Misschien.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
18-02-2019 21:54

Kan prima uitpakken dus.
En het is natuurlijk ook niet zo dat zaken per definitie "kwakzalverij" zijn omdat de wetenschap het nog niet onomstotelijk bewezen heeft.
Jawel dus.
Zolang het niet wetenschappelijk bewezen is, is het kwakzalverij.
Kan best dat iets op een gegeven moment wel bewezen effectief is, dan is het geen kwakzalverij meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt het wel, gewoon proberen dus!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-02-2019 22:00
Jawel dus.
Zolang het niet wetenschappelijk bewezen is, is het kwakzalverij.
Kan best dat iets op een gegeven moment wel bewezen effectief is, dan is het geen kwakzalverij meer.
Dit is een beetje een semantische discussie, maar bij je eerste opmerking in dit topic over het is kwakzalverij denk ik eerder dat het dus bewezen is dat het geen werking heeft, maar nog wel gedaan wordt. In mijn ogen bedoelde je, het is nog niet bewezen effectief en daarom nog controversieel. Vind ik toch al anders klinken.
Solomio schreef:
18-02-2019 22:00
Jawel dus.
Zolang het niet wetenschappelijk bewezen is, is het kwakzalverij.
Kan best dat iets op een gegeven moment wel bewezen effectief is, dan is het geen kwakzalverij meer.
Welke definitie van "kwakzalverij" hanteer jij dan precies?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
18-02-2019 22:07
Dit is een beetje een semantische discussie, maar bij je eerste opmerking in dit topic over het is kwakzalverij denk ik eerder dat het dus bewezen is dat het geen werking heeft, maar nog wel gedaan wordt. In mijn ogen bedoelde je, het is nog niet bewezen effectief en daarom nog controversieel. Vind ik toch al anders klinken.
Ik heb de term kwakzalverij nog niet eerder gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
18-02-2019 22:09
Welke definitie van "kwakzalverij" hanteer jij dan precies?
Kwakzalverij is iedere 'behandeling' waarvan de werking niet bewezen is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-02-2019 22:21
Kwakzalverij is iedere 'behandeling' waarvan de werking niet bewezen is.
Nou dan heb je gelijk.
Hoe kom je precies aan die definitie?

"Het hof in Amsterdam raadpleegde voor de uitleg van de term ‘kwakzalver’ de nieuwste versie van ‘de dikke Van Dale’, het Groot woordenboek van de Nederlandse taal. Daarin staat bij ‘kwakzalver’: ‘iemand die nutteloze middelen toepast ter genezing van de een of andere ziekte, of middelen beweert te kennen tegen alle mogelijke ziekten, ofwel iemand die zulke middelen, meestal met veel ophef, te koop aanbiedt; onbevoegd beoefenaar van de geneeskunst’."
Affijn, ik heb al veel over trigger points en dry needling gelezen.
Ik zou dry needling heel graag een keer proberen. Ik voel ook precies waar ik dan graag die naald in geprikt wil hebben (maar misschien zit ik er helemaal langs)
Lijkt me echt een heerlijke ervaring.
Dat moet dus haast wel tegenvallen dan..
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
18-02-2019 22:29
Nou dan heb je gelijk.
Hoe kom je precies aan die definitie?
Gewoon, gezond verstand.

Er zijn alternatieve behandelingen die wetenschappelijk onderzocht zijn en bewezen geen effect hebben (of niet meer effect dan een placebo).
En er zijn behandelingen die niet onderzocht zijn en daardoor ook alternatief zijn.
Die laatste groep zou uiteraard op een dag regulier kunnen worden, als wetenschappelijk onderzoek de werking aantoont. Maar tot die tijd blijft het kwakzalverij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hier ook (positieve) ervaring met dry needling. De fysio moest een half uur lang keihard kneden (zeer pijnlijk) om hetzelfde te bereiken als het naaldje in twee minuutjes. Dan mag het misschien niet genezen of de oorzaak weghalen, ik verkoos toch echt die twee minuutjes boven een half uur door de mangel gehaald worden. En extra kosten zaten er ook niet aan, gewoon het tarief voor fysiotherapeuten.
mockturtle wijzigde dit bericht op 18-02-2019 22:58
1.52% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alleen maar goede ervaringen mee hier. En het zal me aan mijn billen oxideren wat er over geschreven is/wordt en of het placebo is of niet.
Het heeft voor mij absoluut iets gedaan in positieve zin en als het nodig is laat ik het direct weer doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven