Gezondheid alle pijlers

Kies trekken - gat zichtbaar?

29-06-2020 15:37 73 berichten
Zijn hier toevallig mensen die in hun bovenkaak de derde kies van voren hebben laten trekken? Dus op onderstaand plaatje nummer 16 of 26?

Ik ben benieuwd hoe zichtbaar een gat op die plaats is. Volgens de endodontoloog nauwelijks, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Iemand hier ervaring mee?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
29-06-2020 18:23
Welke actie bedoel je dan?

Het gat op een andere manier opvullen zou ik graag doen en heb ik ook de financiën wel voor, maar dat is vooralsnog geen optie. Een brug kan niet, omdat er aan een kant geen kiezen meer zitten. En implantaten zijn geen optie, vanwege de gesteldheid van mijn kaak.
Ehm welke actie voor jou geschikt is kan je arts alleen beoordelen. Weet je ook wat de oorzaak is dat je je kiezen verliest? Kan je daar nog iets aan doen?
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
29-06-2020 19:52

Valt mee hoor. Paar bezoekjes aan de implantoloog/kaakchirurg. Na een maand of 3 kan er een kroon op de geimplanteerde schroef worden geplaatst.
Als ik het niet had gedaan hadden de naastgelegen kiezen los kunnen raken.

Prachtig dat ze dat kunnen :high5:
Zo.
Zalmsnipper, geen specifieke oorzaak. Verstandskies (nr. 18) is er 25 jaar geleden al uitgehaald omdat hij erg naar buiten groeide. In kies nr. 17 zat een barst die niet hersteld kon worden. En bij het verwijderen van die kies is de voorliggende kies (nr. 16) dusdanig beschadigd geraakt dat die er nu ook uit moet. :|

Armarna, hoe vaak moest je kaak verdoofd worden in dat proces?
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
29-06-2020 21:01
Zalmsnipper, geen specifieke oorzaak. Verstandskies (nr. 18) is er 25 jaar geleden al uitgehaald omdat hij erg naar buiten groeide. In kies nr. 17 zat een barst die niet hersteld kon worden. En bij het verwijderen van die kies is de voorliggende kies (nr. 16) dusdanig beschadigd geraakt dat die er nu ook uit moet. :|

Armarna, hoe vaak moest je kaak verdoofd worden in dat proces?


1) wortelpunt van afgebroken kies verwijderen (hoeft bij jou niet meer als de kies al getrokken is) en korrels inbregen waaromheen eigen bot moet groeien
2) na een paar weken indien nodig kunstbot plaatsen en schroef verankeren
3) na 3 maanden tandvlees openleggen om kroon te kunnen plaatsen.

Ik vond het meevallen maar ik vind verdoven nooit erg
amarna schreef:
29-06-2020 22:16


1) wortelpunt van afgebroken kies verwijderen (hoeft bij jou niet meer als de kies al getrokken is) en korrels inbregen waaromheen eigen bot moet groeien
2) na een paar weken indien nodig kunstbot plaatsen en schroef verankeren
3) na 3 maanden tandvlees openleggen om kroon te kunnen plaatsen.

Ik vond het meevallen maar ik vind verdoven nooit erg

Duidelijk, dankje.

Ik vond verdoven ook nooit erg, maar op de een of andere manier reageren mijn kaak en kiezen tegenwoordig raar op verdoving. De laatste keer hebben ze bijna 2 maanden verdoofd gevoeld. Vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
29-06-2020 22:28
Duidelijk, dankje.

Ik vond verdoven ook nooit erg, maar op de een of andere manier reageren mijn kaak en kiezen tegenwoordig raar op verdoving. De laatste keer hebben ze bijna 2 maanden verdoofd gevoeld. Vandaar mijn vraag.
De verdoving bij de tandarts werkt bij mij langer en dieper dan de verdoving van de kaakchirurg. Liever de verdoving van de kaakchirurg voor mij.
Bovendien is mijn kaakchirurg een schatje :heart:
amarna schreef:
29-06-2020 22:43
De verdoving bij de tandarts werkt bij mij langer en dieper dan de verdoving van de kaakchirurg. Liever de verdoving van de kaakchirurg voor mij.
Bovendien is mijn kaakchirurg een schatje :heart:

Mijn tandarts verdooft altijd heel gedoseerd. De verdoving krijgt de kans om in te werken en werkt dan precies op de goede plaats en precies lang genoeg. Bij de kaakchirurg ging dat behoorlijk grofstoffelijker. Die jaste er een lading verdoving in en begon meteen te werken. Toen ik au riep omdat de verdoving nog niet werkte jaste hij er nog een lading in en ging meteen weer verder.

Zowel mijn tandarts als de kaakchirurg kan ik met de beste wil van de wereld geen schatjes noemen. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
29-06-2020 17:36
Bij mij zijn de achterste twee kiezen er ook al uit. Nummer 18 (verstandskies) al langer, nummer 17 pas sinds vier maanden. Te kort om te merken wat het met de rest van mijn gebit doet.

Zijn jouw kiezen er al langer uit? En merk je iets aan de kiezen ernaast en tegenover?

Goedemorgen,

Eerlijk, ze zijn er al een tijdje uit. En omdat je kiezen richting de voorkant gaan zodra er een gat komt merk ik echt niets. Ik heb alle tanden aan de voorkant van mijn mond nog, en de reden dat ze die eruit hebben gehaald was inderdaad ook omdat er 1 omhoog kwam, dus die ging irriteren die hebben ze er nog uitgehaald.

Ik moet wel zeggen nu ik soms m'n mond dicht heb, zie ik een schattig kuiltje. Nu zijn er bij mij drie kiezen weg dus ik durf niet te zeggen of dat t
Verschil maakt.

Dus ik merk eigenlijk niets, behalve dat dan omdat er bij mij tegenover ook iets uit was, puur dat die ene kies omhoog kwam. Mijn gebit is niet veel vreemder gaan staan en ik kan als ik een chocolaatje eet, m lekker wegproppen in dat gat om lang te genieten. Dit klinkt Goor maar hé ach.

Het is enkel soms even met n scherp chipje, maar ik weet inmiddels dat k die niet in dat gat moet proppen🤫
Ik ben 26 kwijt, maar je ziet er niets van.
Nu ben ik niet zo'n lachebekje, dus dat maakt wellicht nog uit. :biggrin:
FarFarAway schreef:
29-06-2020 15:53
Ik mis zo’n kies, je ziet het alleen bij heel breed lachen. Ik stoor me er soms zelf wel aan maar volgens anderen zie je het totaal niet.
Het gat wordt na een hele tijd ook wat kleiner doordat de andere tanden zich wat zetten.
Nee, doordat je kaak enigszins slinkt na het trekken van een kies. Dat is ook iets wat bij sommigen zichtbaar wordt.

Ik zie zelf wel als mensen zulke kiezen missen, maar ik let heel erg op tanden, daar ben ik iets teveel op gefixeerd.
Gizmauw schreef:
30-06-2020 10:54
Goedemorgen,

Eerlijk, ze zijn er al een tijdje uit. En omdat je kiezen richting de voorkant gaan zodra er een gat komt merk ik echt niets. Ik heb alle tanden aan de voorkant van mijn mond nog, en de reden dat ze die eruit hebben gehaald was inderdaad ook omdat er 1 omhoog kwam, dus die ging irriteren die hebben ze er nog uitgehaald.

Ik moet wel zeggen nu ik soms m'n mond dicht heb, zie ik een schattig kuiltje. Nu zijn er bij mij drie kiezen weg dus ik durf niet te zeggen of dat t
Verschil maakt.

Dus ik merk eigenlijk niets, behalve dat dan omdat er bij mij tegenover ook iets uit was, puur dat die ene kies omhoog kwam. Mijn gebit is niet veel vreemder gaan staan en ik kan als ik een chocolaatje eet, m lekker wegproppen in dat gat om lang te genieten. Dit klinkt Goor maar hé ach.

Het is enkel soms even met n scherp chipje, maar ik weet inmiddels dat k die niet in dat gat moet proppen🤫

Dankjewel voor je antwoord. Je klinkt er vrij relaxed over. Fijn om te horen dat je gebit niet schots en scheef is gaan staan.

Maar toch minder fijn dat die ene kies eruit moest doordat hij omhoog kwam. Bij mij zou dat betekenen dat in de onderkaak de 2 achterste kiezen (verstandskies is er daar ook al uit) ook omhoog zouden kunnen komen.

Mag ik nog vragen hoe lang het ongeveer duurde totdat die kies omhoog kwam nadat de tegenovergelegen kies eruit was? (Voor mij een indicatie hoeveel haast ik moet maken met het zoeken van een oplossing om dat te voorkomen).
Alle reacties Link kopieren
Pfoeh moet ik even heel goed nadenken. Volgens mij zijn ze in 2015 getrokken. En ongeveer twee jaar later merkte ik dat die kies omhoog kwam, nu kwam dat ook met een ontsteking dus wellicht ook daardoor, maar ik ben geen tandarts en het kan natuurlijk zijn dat jouw gebit anders reageert. Maar de kaakchirurg zei me ook je tanden gaan eerder naar de voorkant van je kaak dan richting de achterkant. Daarom durfde ik ze ook wel te laten trekken, misschien dat ik later een ordinaire moeder word dat ze me opgeven voor hotter than my daughter, dat zou dan m'n geluk zijn, want mijn financiën die zijn niet helemaal je van het.
Ja ik ben er ook wel heel relaxed onder, ik vond het totaal niet vervelend en misschien veranderd dat nog als ik ouder word. Maar goed over dertig jaar zit er wellicht een kunstgebit in, en de afgelopen dertig jaar zijn ook rap gegaan. Ik denk altijd maar zo wat er niet zit kan ook niet meer kapot.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2020 15:40
Ligt eraan hoe breed je lacht denk ik.
Ja klopt. Ik heb zo'n zelfde kies laten trekken. Ik heb een brede mond en lach dus ook vrij breed (ook als ik goed glimlach zeg maar)
Onder andere om die reden heb ik voor een implantaat gekozen. Estethisch maar ook om slinken van de bovenkaak zo goed mogelijk tegen te gaan bij het ouder worden (daar is dan dus ruimte voor met een gat vrij in het midden.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Vullingen zie je toch ook vaak bij mensen zitten tot en met de achterste kies.
Gizmauw schreef:
30-06-2020 11:55
Pfoeh moet ik even heel goed nadenken. Volgens mij zijn ze in 2015 getrokken. En ongeveer twee jaar later merkte ik dat die kies omhoog kwam, nu kwam dat ook met een ontsteking dus wellicht ook daardoor, maar ik ben geen tandarts en het kan natuurlijk zijn dat jouw gebit anders reageert. Maar de kaakchirurg zei me ook je tanden gaan eerder naar de voorkant van je kaak dan richting de achterkant. Daarom durfde ik ze ook wel te laten trekken, misschien dat ik later een ordinaire moeder word dat ze me opgeven voor hotter than my daughter, dat zou dan m'n geluk zijn, want mijn financiën die zijn niet helemaal je van het.
Ja ik ben er ook wel heel relaxed onder, ik vond het totaal niet vervelend en misschien veranderd dat nog als ik ouder word. Maar goed over dertig jaar zit er wellicht een kunstgebit in, en de afgelopen dertig jaar zijn ook rap gegaan. Ik denk altijd maar zo wat er niet zit kan ook niet meer kapot.

Dankjewel! Je hebt gelijk dat niet elk gebit hetzelfde reageert, maar het is voor mij toch wel enigszins een indicatie. Dat ik hopelijk eerder in jaren dan in maanden kan denken voordat mijn kiezen omhoog komen. Maar heb wel door dat als ik het wil voorkomen dat ik dan toch nu op zoek moet gaan naar oplossingen.
rumforviva schreef:
30-06-2020 15:43
Vullingen zie je toch ook vaak bij mensen zitten tot en met de achterste kies.

Toch denk/hoop ik dat je een missende kies minder goed ziet dan dat je vullingen ziet zitten. Vullingen zie je vooral zitten als je van voren kijkt. Een missende kies zie je vooral heel goed van opzij, als een zwart gat. En vanaf de zijkant kun je minder ver achterin de mond kijken omdat daar deels de wang voor zit.
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
30-06-2020 16:48

Toch denk/hoop ik dat je een missende kies minder goed ziet dan dat je vullingen ziet zitten. Vullingen zie je vooral zitten als je van voren kijkt. Een missende kies zie je vooral heel goed van opzij, als een zwart gat. En vanaf de zijkant kun je minder ver achterin de mond kijken omdat daar deels de wang voor zit.

Toch zie ik bij mensen die genoemde kies missen, wel vaak een gat hoor.
Zo.
Ja, genoemde kies zal op het randje zijn. Jammer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij zeker wel opvallen maar ik ben erg met gebitten bezig aangezien die van mij een volledige renovatie aan het ondergaan is. Mijn vriend mist die kies ook en ik zie het duidelijk. Hij is wel bezig met een implantaat maar dat duurt even.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik. Niet te zien. Hooguit als ik mijn mond ver open doe ofzo, maar niet als ik gewoon lach met mijn tanden ontbloot.
AnnaMarianna schreef:
30-06-2020 16:48
Toch denk/hoop ik dat je een missende kies minder goed ziet dan dat je vullingen ziet zitten. Vullingen zie je vooral zitten als je van voren kijkt. Een missende kies zie je vooral heel goed van opzij, als een zwart gat. En vanaf de zijkant kun je minder ver achterin de mond kijken omdat daar deels de wang voor zit.
Deze logica ontgaat me. Als ik een vulling in een kies zie, dan zie ik toch ook als er ergens een kies mist in het rijtje?

Ik geef toe, alles wat met tanden te maken heeft valt mij op hoor. Mijn vader miste ook een kies ergens achterin, ik had daar in zijn plaats zeker wat aan gedaan (kost allemaal wel een bom geld, dat realiseer ik me).
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
30-06-2020 17:09

Ja, genoemde kies zal op het randje zijn. Jammer genoeg.

Dat is superjammer
:furious:
Zo.
Ik mis ook 26, niks van te zien. Ik baal er wel van, ik vind het niet fijn met kauwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven