Gezondheid alle pijlers

Menstruele migraine, wie schrijft er mee? (Tips?)

18-01-2021 18:55 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar geleden met de pil gestopt en had sindsdien veel minder last van hoofdpijn algemeen en menstruele migraine. Ook mijn partner merkte dit op.
Ik dacht dat ik er eindelijk vanaf was.
(Al heb ik vorig jaar wel een paar keer een maagontsteking gehad met overgeven en een hoofdpijn die mij aan migraine deed denken. Voelde me ook erg beroerd. Dit was niet telkens tijdens de menstruatie.)

Helaas krijg ik sinds vorige maand toch weer aanvallen en wel tijdens de derde dag van mijn menstruatie. (Dit is nieuw.) :(
Ook merk ik dat het bloeden iets langer duurt/heviger is.
Ik voelde mij toen best beroerd en moest 's avonds één keer overgeven. Nadien voelde ik me gelukkig wel wat beter, al was slapen met een hoofd dat ontploffen stond nogal moeilijk.
Ik verhuis wel binnenkort, dus misschien ben ik meer gestrest en is dit een trigger...

Gisteren dan had ik "geluk" en moest ik niet overgeven, maar ik had wel Primperan ingenomen. Alleen hielp dit niet bij het misselijk gevoel, maar goed, niet moeten overgeven is al heel wat.
Voelde me nogal uitgeput en heb lang in bed gelegen. Wat tintelingen in mijn oren ook. Telkens als ik rechtstond kwam er een vlaag van misselijkheid (niets nieuws..).

Uiteindelijk ging het beter en zelfs de hoofdpijn leek helemaal te verdwijnen.

Helaas is de pijn sinds vandaag weer wat terug. Niet dat ik niet kan functioneren (anders kon ik dit niet typen) maar erg vervelend is het wel en ik kan me ook niet bukken, zelfs niet door de knieën gaan zonder dat ik de boel pijnlijk voel bonzen. En nog steeds wat beroerd...
Zelfs mijn tong voelt "verdoofd". Echt een vreemd gevoel...

Omdat ik zo'n gevoelige maag heb (maagbreuk) kan ik geen Ibuprofen meer hebben, maar ook geen Exedrin (laat staan bij een aanval met overgeven). Niet dat ze er terug uitkomen, maar ik krijg er wel maagpijn van.

Huisarts weet zich intussen ook geen raad meer wat betreft medicatie, zeker door mijn gevoelige maag. :(

Iemand tips?
Ervaringen?
Zin om mee te schrijven?

Ik vond wel andere topics, maar ze waren al enkele jaren oud.
eend1993 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 19:05
1.91% gewijzigd
Begrijp ik nu goed dat je migraine kreeg van de pil en daarom gestopt bent destijds?

Ik heb het gehad voordat ik de kinderen kreeg maar bij mij hielp de Aleve Feminax goed.
Alle reacties Link kopieren
Slik je geen maagbeschermer zoals omerprazol? Er bestaat ook een triptaan die oplost in de mond en de bloedstroom in gaat (niet via de maag).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
18-01-2021 19:03
Begrijp ik nu goed dat je migraine kreeg van de pil en daarom gestopt bent destijds?

Ik heb het gehad voordat ik de kinderen kreeg maar bij mij hielp de Aleve Feminax goed.
Ja, volgens mij wel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-01-2021 19:04
Slik je geen maagbeschermer zoals omerprazol? Er bestaat ook een triptaan die oplost in de mond en de bloedstroom in gaat (niet via de maag).
Bedankt voor de tip! Ik ben alleen wat bang voor triptanen door de bijwerkingen. Nog nooit geslikt ook.

Ik neem elke ochtend medicatie die qua naam erg lijkt op deze (Esomeprazole), 20 mg. Mijn HA raadt mij niet aan 40 te nemen of het zou tijdelijk moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Allereerst : wat naar! Zelf ook lang met dit soort klachten rondgelopen. Allerlei pijnbestrijding etc geslikt. Twee jaar geleden een mesoloog bezocht. Daar voedingssuppleneten gekregen en nooit meer last. Klinkt als een fabel, vond ik ook, maar m'n sociale leven merkt het ook. Voorheen een week per maand uit de running, geen afspraken etc vanwege hormonale klachten rondom menstruatie. Sindsdien niets. Als ik soms de supplement vergeet (keer op vakantie bijv) komen klachten gelijk terug. Kortom, wellicht zweverig maar een aanrader om een keer te gaan! Medicatie via huisarts is ook niet fijn voor lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
18-01-2021 19:07
Hoi
Allereerst : wat naar! Zelf ook lang met dit soort klachten rondgelopen. Allerlei pijnbestrijding etc geslikt. Twee jaar geleden een mesoloog bezocht. Daar voedingssuppleneten gekregen en nooit meer last. Klinkt als een fabel, vond ik ook, maar m'n sociale leven merkt het ook. Voorheen een week per maand uit de running, geen afspraken etc vanwege hormonale klachten rondom menstruatie. Sindsdien niets. Als ik soms de supplement vergeet (keer op vakantie bijv) komen klachten gelijk terug. Kortom, wellicht zweverig maar een aanrader om een keer te gaan! Medicatie via huisarts is ook niet fijn voor lange termijn.
Bijzonder. Mag ik weten welke supplementen dit zijn? Zelf las ik iets over magnesium en ik slik die uit Kruidvat al een tijdje, maar ofwel zijn die te zwak, ofwel doen ze gewoon niets af bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik vitamine B2 ,100mg slik elke dag, geen migraine meer.
Te koop bij Holland and Barett, deze week nog in aanbieding.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook jaren lang migraine en na stoppen met de pil slikken niet meer.Iedereen blij.Tot een jaar of 2 daar na ik toch weer aanvallen kreeg ,niet zo vaak meer als toen ik nog de pil slikte .Ik heb de rizaltriptan smelttablet.Die neem ik enkel als ik migraine heb en moet werken ,ik lees mee.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
De magnesium van Kruidvat zijn niet van goede kwaliteit. Ik heb zelf van die vlokken die je kunt oplossen in water en gebruik je in bad of voor een voetenbadje.
Er bestaat ook olie die je kunt smeren maar heb in zelf geen ervaring mee.

Op internet kun je veel vinden over magnesium icm menstruatie en PMS.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
18-01-2021 19:15
Sinds ik vitamine B2 ,100mg slik elke dag, geen migraine meer.
Te koop bij Holland and Barett, deze week nog in aanbieding.
Bedankt voor de tip!
Ik heb geen ervaring met migraine, maar als het cyclus-gerelateerd is is het waarschijnlijk hormonaal? Er zijn wel diëten om bijvoorbeeld je progesteron/oestrogeen meer in balans te krijgen. Vaak zijn premenstruele klachten gelinkt aan relatief veel oestrogenen. Wellicht kan je daar nog iets doen, ook omdat het zonder medicatie is en dat waars prettiger is voor je maag.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook elke maand migraine, eerste dag van m’n menstruatie. Ik kon die dag niks, bleef overgeven en voelde me verschrikkelijk. De dag erna moest ik er vaak van bijkomen.

Ik slik de pil nu door en heb bijna nooit meer last. En als ik wel last heb dan zonder overgeven wat al zoveel uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Na jaren aanmodderen met paracetamol en ibuprofen (die niet hielpen),
kreeg ik van de huisarts sumatriptan. Wat een verademing. Eén pilletje en de hoofdpijn zakt na een half uurtje weg.
Ik heb geen bijwerkingen, behalve dat warm water veel heter aanvoelt.

Je zou een keer een tablet kunnen proberen en kijken hoe het bevalt.
emma95 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 20:26
0.31% gewijzigd
Misschien een andere pil proberen? Ik heb het ook en het is gerelateerd aan een bepaalde hormoonspiegel en die kan helaas veranderen (vandaar ook je heftigere bloedingen). Ik nam rizaltriptan smelttabletten en als je ze met cola inneemt werken ze nog sneller, die opluchting die ik elke keer voelde kennen alleen migrainepatienten, pijn weg, misselijkheid en ik kon er gewoon mee werken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook neusspray, injecties en smelttabletten die werkt bij migraine. Wel allemaal op recept via huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
18-01-2021 19:58
Na jaren aanmodderen met paracetamol en ibuprofen (die niet hielpen),
kreeg ik van de huisarts sumatriptan. Wat een verademing. Eén pilletje en de hoofdpijn zakt na een half uurtje weg.

Hier hetzelfde. Inmiddels wel 100 mg ipv de eerdere 50 mg. En indien het terugkomt binnen 24 uur opnieuw innemen. Maar wat ben ik er blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad tijdens gebruik van de pil. Ik kreeg het op een gegeven moment ook buiten menstruaties om en duurde soms wel 48 uur. Ik kreeg van de huisarts supatriptan. Dit werkt binnen een half uur en ik kon gewoon weer werken! Maar op een gegeven moment wilde ik ook niet alleen maar medicijnen slikken dus ben ik gestopt met de pil. Ook daarna had ik nog regelmatig migraine.
Op dit moment ben ik zwanger en heb ik geen migraine meer, heerlijk! Ik denk dat ik na de zwangerschap voor een spiraaltje ga. Schijnt dat de hormonen dan plaatselijker worden afgegeven. Maar hopelijk kan je huisarts hierin meedenken! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier een combinatie van paracetamol met codeïne en eletriptan als het echt heftig is. Eletriptan werkt goed, maar ik moet het wel op tijd innemen en word er vaak wel erg duf van. En helaas komt het toch vaak nog een dag of 3 achter elkaar terug, zodat ik dan toch nog een eletriptan in moet nemen.

Ik heb jaren geleden ook een keer een ander triptaan uitgeprobeerd om te kijken of ik daarbij minder bijwerkingen had, maar dat werkte gewoon totaal niet, dus dat was niet voor herhaling vatbaar.
Alle reacties Link kopieren
.
hobbeltverder wijzigde dit bericht op 19-01-2021 22:35
Reden: .
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
18-01-2021 20:20
Misschien een andere pil proberen? Ik heb het ook en het is gerelateerd aan een bepaalde hormoonspiegel en die kan helaas veranderen (vandaar ook je heftigere bloedingen). Ik nam rizaltriptan smelttabletten en als je ze met cola inneemt werken ze nog sneller, die opluchting die ik elke keer voelde kennen alleen migrainepatienten, pijn weg, misselijkheid en ik kon er gewoon mee werken.
Ik neem al enkele jaren geen AC meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook elke maand raak.

Ik gebruik immigran dat is een neusspray en werkt voor mij sneller dan sumatriptan pil (die ik vaak weer eruit werkte omdat ik moest spugen).

Deze werkt bij mij ook als ik al vol in de aanval zit (hij begint ook wel eens als ik slaap en voel hem dan niet aankomen). Ik heb van HA ook dyclo zetpil erbij gekregen maar neusspray werkt vaak zo snel dat ik die niet nodig heb.

Ik ben wel heel benieuwd naar voedingssupplementen die genoemd zijn, welke dat dan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog een kinderwens?

Mijn migraineaanvallen zijn enorm verminderd sinds ik geen baarmoederslijmvlies meer heb. Ook nauwelijks pms.

Triptanen kan je ook als sprays krijgen. Zeker als je veel overgeeft bij migraine is dat een fijne oplossing. Ik blijk er allergisch voor te zijn, die triptanen.
Ik slik dagelijks candesartan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Járen m'n leven laten vergallen door hormonale migraine. Huisarts wilde er eigenlijk weinig aandoen. Toen via een nieuwe huisarts sumatriptan voorgeschreven gekregen. En het is een verademing. Heb m'n leven weer terug! Op het moment dat ik het aan voel komen ( stemmingswisselingen, vermoeid etc) neem ik een pilletje en ga ik even liggen. Binnen een half uur is het dan in 9 van de 10 gevallen weggetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het trouwens niet heel stipt steeds op hetzelfde moment in mijn cyclus, maar kan net voor, tijdens of net na de menstruatie zijn... Hoe is daar bij jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven