Gezondheid alle pijlers

Net gestopt met Citalopram: mag ik al weer Ibuprofen

12-02-2011 10:22 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag slikte ik mijn laatste tablet Citalopram 10 mg. Gedurende de tijd dat ik dit medicijn gebruikte, mocht ik geen Ibuprofen gebruiken, en ik heb dan ook trouw Paracetamol geslikt in het geval van hoofdpijn e.d. Maar ik ben al een dagen flink ziek, ben ervoor bij de dokter geweest en die concludeerde dat mijn holten vol zaten en dat ik maar aan de neusspray moest om ze leeg te krijgen. Ik kreeg verder geen antibiotica ofzo. Prima maar ik ben nu een dikke week ziek en ik word gek van de koppijn. Het begint nu een beetje op migraine te lijken. In het verleden hielp dan alleen Ibuprofen, en ik wil dan ook heel graag een tablet slikken maar ik durf niet zo goed. Weet iemand of het al veilig is?
quote:origineel schreef op 12 februari 2011 @ 12:12:

[...]

Ehm, aan een maagbloeding kun je zonder dat je het merkt al bijna doodgebloed zijn!!! Echt, als er bij geneesmiddelen staat dat ze niet samen gebruikt mogen worden, moet je het ook echt niet doen zonder eerst met je arts te overleggen.Ja maar het STAAT dus niet in de bijsluiter, niet in die van citalopram en niet in die van ibuprofen.
Bovendien speelt je leeftijd ook een rol.
quote:En ik apothekersassistente, weet dus goed waarover ik praat, en ik kom dus heel veel deze interactie tegen! Jij dan niet? Ik kan me niet voorstellen dat je dan kan beweren dat een interactie 'onzin' is en 'zomaar' zegt dat deze combi geen probleem is. Zeker niet zonder maagbeschermer.Je leest niet goed. Want in de zin erna schreef ik dat ik vind bij incidenteel gebruik, en dat je alert moet zijn op maagklachten.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 12 februari 2011 @ 15:42:

[...]

Je leest niet goed. Want in de zin erna schreef ik dat ik vind bij incidenteel gebruik, en dat je alert moet zijn op maagklachten.

In jouw post noem je het anders letterlijk 'onzin' en dát vind ik, voor een verpleegkundige zeker, vreemd taalgebruik wanneer het gaat om interacties van geneesmiddelen.

Bovendien hangt de relevantie van deze interactie niet alleen af van de duur van het gebruik en maagklachten. Dosering van zowel ibuprofen als citalopram als ook de leeftijd van de gebruiker spelen hierin óók een belangrijke rol.

Door woorden als 'onzin' te gebruiken bij intracties (nogaals; zeker als verpleegkundige, ook al gevolgd door een goed advies) ontkracht je naar mijn idee het gevaar van interacties in het algemeen en het belang om hier zorgvuldig mee om te gaan.

Als professional kan jij wellicht een inschatting maken van de relevantie van een interactie, een 'leek' kan dat niet.

Wel ben ik het met je eens dat het in het geval TO waarschijnlijk geen probleem zal zijn.
quote:In jouw post noem je het anders letterlijk 'onzin' en dát vind ik, voor een verpleegkundige zeker, vreemd taalgebruik wanneer het gaat om interacties van geneesmiddelen.

Dan zal ik nóg maar iets duidelijker zeggen wat ik bedoel: ik vind het onzin dat er gezegd wordt dat citalopram en ibuprofen niet samen gebruikt mogen worden. Want dat is simpelweg niet zo.

Dat je er voorzichtig mee moet zijn, natuurlijk! Maar ik heb niet gezegd dat welke interactie dan ook onzin is. Zal ik niet zeggen ook.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde dan, alleen komt het op de manier waarop jij het zegt anders over.

Een interactie is naar mijn idee 'simpelweg' een eerste indicatie om een bepaalde combinatie te vermijden.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kan het onder bepaalde omstandigheden doorgaan.

Maar dat is bij vrijwel elke interactie het geval, dat blijft een afweging.

Alleen kan een leek die afweging niet maken, dat kan alleen een professional.

Dus blijft voor mij de interactie een 'Nee' tenzij er een afweging is gemaakt door een professional.

Ik handel daarom bij een interactie; Niet samen gebruiken, mits........

Jij lijkt te zeggen; Onzin, gewoon samen gebruiken, mits..........

En net daar zit het verschil.
De reden dat ik het hier op het forum vroeg en niet de dienstdoende apotheek heb gebeld, is dat ik in het verleden al heel vaak heb gemerkt dat deze heel moeilijk doen over Ibuprofen, ook al voordat ik Citalopram gebruikte. Want: heel gevaarlijk, absoluut verkeerd dat het zomaar in de winkel verkrijgbaar was en meer van dat.

Ik slik die dingen niet als M&M's en in de kern moet je in mijn optiek met elke pil oppassen die je in je mond stopt. Maar als je migraine hebt, en je was al ziek van een zware griep en de dokter vind dat antibiotica pas voorgeschreven moeten worden 'als het echt niet anders kan' dan wil ik op een gegeven moment toch iets waardoor ik enigszins functioneer. Vandaar mijn vraag hier.
Dan ben ik het volledig eens met degene die je aan de lijn hebt gehad!

Iburofen is naar mijn idee echt een middel wat niet thuishoort in de zelfzorg.

Omdat het op zoveel geneesmiddelen een interactie geeft en omdat er zoveel Contra Indicaties zijn voor het gebruik van Ibuprofen.

Bij mij krijg je dan ook een aantal vragen als je het wilt kopen. En ik had het je misschien ook niet verkocht als je nog aan de Citalopram was.

Wel snap ik heel goed dat je wel eens wat moet/wil als paracetamol alleen niet voldoende is (want bij stevige hoofdpijn zweer ik ook bij ibuprofen), alleen ben ik het volledig eens met het advies van de apotheek. Zoals je al zegt moet je oppassen met elke pil die je in je mond stopt, maar neem de waarschuwing van de apotheek dan ook alsjeblieft serieus!
Nak, ik begrijp je opmerking maar waar het mij in eerste instantie even om ging: ik slik de Citalopram dus al niet meer sinds donderdag (woensdag laatste pil) en ik vroeg me af in hoeverre het nu nog een direct gevaar geeft in combinatie met Ibuprofen. Nogmaals, ik weet dat het een 'slecht' middel is maar ik zit al 1.5 week thuis en ik moet maandag echt weer aan de slag, en ik word gewoon gek van de koppijn. Ik neem nu 2x500 mg Paracetamol maar dat doet echt helemaal niks...
Ibuprofen is niet zo slecht, je moet alleen zorgen dat je het op de juiste manier gebruikt.

Als zelfzorgmiddel vind ik het minder geschikt omdat de nodige medicatiebewaking ontbreekt, maar bij chronisch gebruik is het bijvoorbeeld beduidend minder belastend voor je lever dan paracetamol (alleen zal je er dan wel een maagbeschermer bij moeten gebruiken).

Zoals ik al aangaf; omdat je nu geen Citalopram meer gebruikt zal dat het probleem niet meer zijn om geen Ibuprofen te gebruiken.

Gebruik je nog andere geneesmiddelen?

Of zijn er andere dingen waar rekening mee gehouden moet worden? Bijvoorbeeld maag/darmklachten, zwangerschap, kinderwens, borstvoeding??

Als 1981 je geboorte jaar is (zoals achter je nick staat) is je leeftijd ook geen bezwaar.

Zorg er altijd voor dat je Ibuprofen tijdens of na de maaltijd inneemt, in elk geval nooit op een lege maag.
Heb je trouwens ook koorts? En hoelang ben je al ziek?
Nak, ben het met je eens. Ik word wel eens kriegelig van al die 'bangmakerij' omtrent medicijnen. Maar ergens is het ook wel goed voor mensen die daar zelf onwetend/ onzeker over zijn. Beter voorkomen dan genezen.

Overigens kan je beter een beetje uitkijken met je laatste posts, hoe aardig bedoeld ook. Voor je het weet heb je een ban!
Zie je wel; ik wíst dat we het met elkaar eens zouden zijn!

Moet toch maar eens goed op zoek gaan naar de forumregels, heb geen idee waarvoor ik een ban zou hebben verdiend.

Maar bedankt voor de waarschuwing.

TO, ben je al een beetje opgeknapt??
Na een nacht vol proesten en niezen werd ik weer wakker met een knallende koppijn. Ik zit nu met het ontbijt voor me en ga zometeen een Ibuprofen nemen. Vroeger nam ik er altijd 2 tegelijk maar dat zal ik nu wel niet doen.

Ik ben sinds vorige week zondag ziek, heb af en toe lichte verhoging gehad maar niet heel erg. Ik heb astma die eigenlijk alleen weer opspeelt als ik grieperig ben, en ik gebruik daarvoor al jaren Symbicort. Voor de rest alleen anticonceptie :-)
Hmmm...kom ik weer aan......Astma en ibu is ook niet echt een geweldige combi. Het kán benauwdheidsklachten laten toenemen, let daar op. Het hoeft niet, maar als het gebeurd weet je waar 't van komt.

Twee ibuprofen tegelijk, van welke sterkte dan? Twee tabletten van 200 mg kan, van 400 mg zou ik dus écht niet doen!

Beterschap! Doe je het wel een beetje rustig aan?
Ik heb ook Astma, en idd ibuprofen mag ik absolut niet. Bij mij werken paracetamols heel goed, maar ik slik het mischien hooguit 2 keer per jaar.

Sterkte met de griep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven