Gezondheid alle pijlers

Nuvaring

05-11-2009 17:30 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om de Nuvaring te nemen. Wie heeft ook de Nuvaring? En hoe bevalt dit?

Het liefst zo uitgebreid mogelijk antwoorden op 't gebied van: hoe is de menstruatie? Handig in gebruik ja/nee? Voel je de ring tijdens sex? Kosten? Is de Nuvaring veilig? Of juist minder veilig?

Hoe bleef je libido? Veel bijwerkingen?

Wat is jou mening over de Nuvaring?

Ik heb al rondgekeken op internet, maar ik ben vooral benieuwd naar de verhalen van vrouwen die zélf Nuvaring gebruiken.
Ik heb hem jaren naar volledige tevredenheid gebruikt, echter na een aantal jaar kreeg ik doorbraakbloedingen, wilde niet terug aan de pil, dus heb nu een mirena spiraal.

Mijn menstruatie was al nooit veel, met nuvaring nog wat minder. Ik vond die ringen heel handig, je brengt ze makkelijk in en ze gaan er, als je gewoon je eigen vinger naar binnen durft te duwen, ook heel makkelijk weer uit. Tussendoor heb je er geen last van, valt er ook niet uit oid.

Bij de sex hadden ik en mijn vriend er meestal geen last van, maar soms zat het net niet lekker. Gelukkig kun je hem er ook dan gewoon even uithalen. Dat mag maximaal 3 uur achter elkaar, dus dat zal wel lukken Controleer wel na de sex dat ie er nog in zit en niet stiekem tussen de lakens is beland, dat is het enige.

Ik zette gewoon in mijn telefoon een alarm dat de ring verwisseld moest worden. Je kunt ook een paar maanden achter elkaar doorringen, net zoals je de pil doorslikt. Als je doorringt, kun je de ring trouwens 4 weken inhouden ipv 3, kijk maar in je gebruiksaanwijzing. Scheelt toch een hoop kosten.

Tip: er staat in de bijsluiter dat je op de eerste dag van je menstruatie moet beginnen met de ring. Als je tampons gebruikt, is dat geen ideale match, je haalt er de ring mee uit enz.... Dus als je gewooon als je niet ongesteld bent, kun je de ring een week dragen, na 7 dagen is ie betrouwbaar, in de tussentijd moet je een condoom gebruiken. Of je kunt ook dorect, als je doorgaat vanuit de pil, gewoon na je stopweek, de ring indoen om hem direct betrouwbaar te laten zijn.Staat allemaal in je bijjsluiter.

Libidoverschil weet ik niet zo goed, weinig verschil sowieso bij mij of ik nou de pil slik, nuvaring, mirena heb of niks....

Hij is net zo betrouwbaar als de pil, voor mij nog meer want ik vergat de pil te vaak. Bijwerkingen had ik niet, behalve dat ik met pil of met nuvaring iets grotere borsten heb dan zonder

Wat wel een bekende, veel voorkomende bijwerking is, is een hogere gevoelheid voor schimmelinfecties. Ik heb er nog nooit een gehad, ook toen niet. Ook kun je soms wat meer afscheiding krijgen ervan.

Maar voor mij was het ideaal, ik vond een Mirena laten plaatsen toen nog wel erg eng, maar wilde geen pil meer.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vond het ideaal.....ware t niet dat ik dwars door de Nuvaring heen zwanger ben geworden. Ik had hem er 1 keer 2 uur te laat ingedaan na mn stopweek, en dat was blijkbaar genoeg. Dus ik zou er wel heel secuur mee omgaan!

Bij de sex verder nooit last gehad....we noemden het ringsteken, als ie hem wel voelde

Hormonaal gezien merkte ik wel duidelijk verschil, veel minder last van dan van de pil, en dat was echt heerlijk!
Het liefst zo uitgebreid mogelijk antwoorden op 't gebied van: 1. hoe is de menstruatie?

2.Handig in gebruik ja/nee?

3.Voel je de ring tijdens sex?

4.Kosten?

5.Is de Nuvaring veilig? Of juist minder veilig?

6.Hoe bleef je libido?

7.Veel bijwerkingen?

8.Wat is jou mening over de Nuvaring?

1 met de pil werd ik na 3 dagen ongesteld, tegenwoordig na 4 dagen. Menstruatie is veel lichter en duurt korter dan voorheen (voorheen toch wel 5 dagen, nu 3)

2 Ja superhandig, als je niet frigide bent iig. Voor je ongesteldheid eruit halen, paar dagen wachten, na 7 dagen na verwijdering weer erin stoppen en klaar.

3 Ik niet mijn vriend wel, maar hij ervaart het niet als storend.

4 zo'n 20 euro per 3 maanden. en hij wordt niet vergoed (volgens mij wordt hij al deels vergoed, op het doosje staat iets van 36 euro)

5 Waarschijnlijk wel, ik gebruik hem nu 1,5 jaar en ben nog niet zwanger geraakt. Testresultaten zijn ook gewoon goed.

6 Libido is wel minder geworden, maar weet niet of dat aan de ring ligt. Zijn namelijk wel veel dingen veranderd in 1,5 jaar, veel stress e.d. dus dat kan het ook zijn :-)

7 Nee juist niet! Bij de pil had ik in week 3 last van stemmingswisselingen (ene minuut heel blij andere minuut doodongelukkig) was erg prikkelbaar en had mn ongesteldheid echt nodig, last van opgezette borsten e.d. Was dat zo beu. Nu lekker de hele maand hetzelfde gevoel, gewoon relaxed :-D

8 Ik ben er super tevreden mee, je merkt er niks van, je hoeft er maar 2x per maand aan te denken (als mijn herinnering in mijn telefoon gaat).

Het nadeel is wel dat je niet meer dan 3 maanden meekrijgt (ik nu gelukkig wel, na zeuren bij de apotheek, maar de andere 3 moet je wel in de koelkast bewaren dan), ik vind het altijd zo'n gedoe om naar de apotheek te gaan. Maarja, er is altijd wel wat om te zeuren.
1. hoe is de menstruatie?

Was al vrij weinig, nu nog minder. Maar wel prettig als in veel minder last van buik enzo.

2.Handig in gebruik ja/nee?

Ja.

3.Voel je de ring tijdens sex?

Nee, nooit gevoeld. Hij ook niet.

4.Kosten?

Voor eigen kosten (buiten zorgverzekering) is dat inderdaad 20,81 euro voor 3 ringen.

5.Is de Nuvaring veilig? Of juist minder veilig?

Ben nog steeds niet zwanger

6.Hoe bleef je libido?

Onveranderd.

7.Veel bijwerkingen?

Helemaal geen.

8.Wat is jou mening over de Nuvaring?

100% positief dus! Vooral van het verschil in hormonen met de pil merk ik veel. Had vaak last van mijn buik, door de pil, en nu nauwelijks.
quote:Riz schreef op 05 november 2009 @ 17:54:

Bij de sex verder nooit last gehad....we noemden het ringsteken, als ie hem wel voelde

In een melige bui hebben we het vriendje van een vriendin (ook aan de nuva) dan ook wel eens Lord of the Ring genoemd

Heb hem zelf een jaar of 6 gebruikt en was er heel tevreden over. Is al zo lang geleden dat ik de verschillen met de pil niet meer zo 1 2 3 op kan noemen, wat volgens mij ook wel betekent dat die bij mij niet zo groot waren.

Ik kon hem soms wel voelen tijdens sex, maar je kan de ring er rustig voor een uurtje of zo uithalen (vergeet alleen niet terug te doen).

Wat ik wel een fijn idee vond is dat het maar heel weinig hormonen zijn, en dat deze meteen op de juiste plaats zitten. Zelf ben ik er mee gestopt om zwanger te worden, en het ziet er naar uit dat dat in de eerste ronde al is gelukt! Veilig is het denk ik dus zeker wel (in die 6 jaar nooit zwanger geweest) maar door de lichte hoeveelheid hormonen (denk ik) komt dat wel heel nauwkeurig dus. Een tip die ik van de dokter kreeg is om de ring een halve dag langer te laten zitten, zodat je zeg maar een stopweek van 6.5 dag hebt, maar dat zou je even met je eigen arts kunnen overleggen.

Mijn mening is dus: heel tevreden! Ik ken ook een paar vriendinnen aan de nuvaring (ook door mijn enthousiaste verhalen), en de meeste zijn er heel tevreden mee!

Het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat het wat moeilijker is om 'door te slikken' en zo je menstruatie te plannen. Maar ik was altijd zo licht ongesteld dat die paar dagen me weinig uitmaakte. En het zou in principe wel mogelijk moeten zijn.
Ben er zelf vorige maand mee begonnen.

Riz, had niet gedacht dat als je hem 2 uur later dan normaal indoet, dat je dan meteen zwanger wordt...
Volgens mij moet je het gewoon zelf proberen. Lees hier hele positieve reacties. Nou, bij mij zakte'ie er steeds uit, vreselijk! Of hij zat scheef, en ik kreeg er enorm veel pukkels van (na 2 dgn al, sowieso van hormonen) Nee, voor mij was hij zeker niet weggelegd! Zou die zwangerschap van jou Riz niet gewoon stom toeval geweest zijn net zoals met de pil wel eens gebeurt?

Succes met beslissen / proberen.

Onding :D..
Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden!!

Grappig ook met dat 'ringsteken' hahaha! En 'Lord of the Ring'.

@RedPoppy: Dat'ie er uitzakte..Ben daar ook een beetje bang voor. Na drie kinderen.

De ring eventjes op het nachtkastje leggen lijkt me niet zo heel goed idee. Voor mij dan.

Lijkt alsof je dan volledig onbeschermde sex hebt. Ik denk dat mijn vriend dat ook heel raar zou vinden.

@Myrthe: ja, de ongesteldheid nodig hebben. Goed gezegd. Kan me daar wel wat bij voorstellen!

Nou, ik ben iig veel meer wijzer geworden!

Volgende week heb ik een afspraak bij mijn huisarts en ga ik 't even bespreken.

Ik heb namelijk net de Mirena. En echt. Ik ben mezelf niet meer, heb buikpijn, ben 25 dagen aan 1 stuk ongesteld geweest, ik val geen ons meer af, ik voel me opgeblazen, plots onwijs laag libido, ik loop d'r allemaal niet meer zo warm voor.

En, misschien wel het belangrijkste: Het feit dat de menstruatie kan komen of misschien wel helemaal niet meer. Ik kan er niet mee leven. Er zit geen ritme in. Normaal gesproken wist ik precies wat mijn lijf deed. En nu niet meer.

En als ik dan wat voel denk ik weer dat het bloed is.

Nee, Mirena moet eruit.
Ik gebruik het nu twee maanden. Bevalt goed. Voel het niet, mijn vriend ook niet. Inbrengen gaat makkelijk, uithalen ook.

Merk verder geen verschil ten opzichte van de pil, daar had ik verder ook geen last van.

Je moet inderdaad wel heel precies zijn met de tijd van inbrengen.

Ik vind het wel een aanrader.
Ik vind het niks...

Heb de nuvaring een half jaar gebruikt, ik werd elke maand minder ongesteld, tot dat ik de laatste maand maar 1 drubbel bloed verloor. heb de dokter gebeld en die vertelde me dat dit vaker voorkwam, maar ik vond het niet zo gezond...

Daarbij vloeide ik veel mee dan normaal.

Succes met je keuze!
quote:RedPoppy schreef op 05 november 2009 @ 18:36:

Volgens mij moet je het gewoon zelf proberen. Lees hier hele positieve reacties. Nou, bij mij zakte'ie er steeds uit, vreselijk! Of hij zat scheef, en ik kreeg er enorm veel pukkels van (na 2 dgn al, sowieso van hormonen) Nee, voor mij was hij zeker niet weggelegd! Zou die zwangerschap van jou Riz niet gewoon stom toeval geweest zijn net zoals met de pil wel eens gebeurt?

Succes met beslissen / proberen.

Onding :D..

Een zwangerschap stom toeval? Daar heb ik nog nooit van gehoord

Geen idee overigens...staat er niet bij als je een test doet of t toeval is of niet....en eigenlijk geloof ik niet in toeval, maar dat terzijde

Daarvoor wel 9 jaar aan de pil en nooit zwanger geweest, terwijl ik die toch op regelmatigere basis een dagje vergat.

Ach, ik weet ook niet. Wil er alleen maar mee zeggen dat je heel secuur moet zijn :-)
quote:leveline1 schreef op 05 november 2009 @ 18:14:

Ben er zelf vorige maand mee begonnen.

Riz, had niet gedacht dat als je hem 2 uur later dan normaal indoet, dat je dan meteen zwanger wordt...

Denk ook niet dat dat zo is hoor....zou wat wezen. Nuvaring 2 uur later in en zwanger. Dan zou er een stormloop op die dingen zijn!

Nu even serieus....t zal misschien best meevallen maar ik waarschuw alleen. Bij mij was ie iig niet meer betrouwbaar toen ik hem 2 uur te laat in heb gedaan.
Ik gebruik hem nu zo'n negen maanden..

Soms voelen we hem wel tijdens de seks maar dat doet verder geen pijn ofzo.

Inbrengen en uithalen is makkelijk, moet wel echt precies de tijden aanhouden.

Libido is onveranderd gebleven

het kost 20 euro nog wat op de 3 maanden als je aanvullend verzekerd bent, ben je dit niet dan krijg je achteraf nog een rekening van cz thuis..

Ik heb er helaas geen mindere menstruatie door.

En inderdaad meer afscheiding.
quote:Riz schreef op 05 november 2009 @ 20:07:

[...]

Denk ook niet dat dat zo is hoor....zou wat wezen. Nuvaring 2 uur later in en zwanger. Dan zou er een stormloop op die dingen zijn!

Nu even serieus....t zal misschien best meevallen maar ik waarschuw alleen. Bij mij was ie iig niet meer betrouwbaar toen ik hem 2 uur te laat in heb gedaan.

Word helemaal bang van je verhaal haha

Wat ik me afvraag, zag in het boekje staan, dat je de ring ook 4 weken in kunt laten, mocht je hem eens vergeten eruit te halen. Kun je hem dan niet standaard iedere maand 4 weken erin laten zitten?
Ja, je kunt het standaard 4 weken laten zitten. Uit mijn hoofd weet ik niet meer of je dan direct door moet gaan met een nieuwe ring of dat je dan ook nog een stopweek in kan lassen. Staat in de bijsluiter
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Das wel mooi dan! Ik slikte eerst Triginon (3-fase pil) en had in de laatste week al last van mijn (opgeblazen) buik. Had ik nu helemaal niet, en was maar 3 dagen ongesteld ipv 5 dagen. Kan ik mss de stopweken inderdaad gewoon overslaan.

Ga thuis eens de bijsluiter uit de ijskast pakken en lezen
Ik heb een tijd de nuvaring gebruikt en vond het perfect! Nooit last van tussentijdse bloedingen, kon ook gewoon doorringen. Mijn exen hebben em nooit tijdens de sex gevoeld. Nooit problemen gehad met de betrouwbaarheid. De nuvaring is betrouwbaarder dan de pil want heeft geen invloed op betrouwbaarheid als je bv moet overgeven of diarree hebt, en de hormomen worden ook lokaal afgegeven en gaan niet door je hele bloedbaan. Enige bijwerking waar ik last van had en waar ik pas een jaar of 2-3 later achter kwam, was dat ike er een onrustige huid van kreeg. Als ik die onrustige huid niet had gekregen dat had ik nog steeds de nuvaring gebruikt.
quote:singalala schreef op 06 november 2009 @ 16:08:

Ja, je kunt het standaard 4 weken laten zitten. Uit mijn hoofd weet ik niet meer of je dan direct door moet gaan met een nieuwe ring of dat je dan ook nog een stopweek in kan lassen. Staat in de bijsluiterJe kan na 4 weken meteen doorringen als je dat wilt, dat deed ik ook heel vaak. Liet de ring ook altijd 4 weken zitten
Riz, heb de bijsluiter gelezen, en er staat in dat als je 3 uur te laat bent met inbrengen met de nieuwe ring, is het al minder veilig. Oeffff, goed opletten dus!

Hmmm laat hem dan vanaf nu gewoon 4 weken zitten, is wel handig
Ik ben zelf wel blij met de Nuvaring, maar let op: als in de bijsluiter van een medicijn staat dat het de werking van de pil kan beïnvloeden, dan heeft dat meestal ook gevolgen voor de Nuvaring. Maar meestal vergeet men dat er helaas bij te zetten. Zelf even alert blijven en bij apotheek navragen dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven