Gezondheid
alle pijlers
Ontregelde ademhaling
maandag 5 augustus 2024 19:18
Sinds een paar weken heb ik last van een ontregelde ademhaling. Eerder had ik een normale buikademhaling. Nu voelt het alsof mijn buik niet meer genoeg uit kan zetten om een volle ademteug te nemen. Alsof mijn buikspieren een strakke band vormen. Hierdoor adem ik vaak bij door te zuchten en gapen. Sporten is lastiger geworden hierdoor en ik ben sinds kort ook wat vaker licht duizelig.
Ik ben altijd al stressgevoelig geweest en ben me door eerdere overspannigsklachten bewust van dit soort alarmbellen. Voor deze problemen had ik al wat andere klachten opgemerkt en toen ben ik direct weer wat dingen gaan aanpassen in mijn leven. Aanpassingen die mij eerder hebben geholpen, maar nu minder. Ik voel mentaal ook niet veel stress, het zit op een onbewuster niveau en/of is meer opgebouwd over een langere periode.
Ik vroeg me af of meer mensen last hebben of hebben gehad van een ontregelde ademhaling. En of zij tips hebben voor mij. Ik dacht; ik probeer het eerst hier voordat ik naar de fysio ga. Op internet kan ik niet veel info hierover vinden. Daar gaat het vaker over hyperventilatie aanvallen. En die heb ik niet. Het is een constante ontregeling, niet een aanval. Dus hopelijk kan ik iets uit jullie reacties halen.
Ik ben altijd al stressgevoelig geweest en ben me door eerdere overspannigsklachten bewust van dit soort alarmbellen. Voor deze problemen had ik al wat andere klachten opgemerkt en toen ben ik direct weer wat dingen gaan aanpassen in mijn leven. Aanpassingen die mij eerder hebben geholpen, maar nu minder. Ik voel mentaal ook niet veel stress, het zit op een onbewuster niveau en/of is meer opgebouwd over een langere periode.
Ik vroeg me af of meer mensen last hebben of hebben gehad van een ontregelde ademhaling. En of zij tips hebben voor mij. Ik dacht; ik probeer het eerst hier voordat ik naar de fysio ga. Op internet kan ik niet veel info hierover vinden. Daar gaat het vaker over hyperventilatie aanvallen. En die heb ik niet. Het is een constante ontregeling, niet een aanval. Dus hopelijk kan ik iets uit jullie reacties halen.
maandag 5 augustus 2024 19:35
Chronische hyperventilatie is al een keer geconstanteerd door een fysiotherapeut. Daar heb ik toen therapie voor gekregen. Stelde niet veel voor. Het enige wat volgens haar echt werkte was jezelf aanleren weer door je buik te ademen. Dus om de zoveel tijd bewust door je buik ademen totdat je lichaam het zichzelf weer aanleert. Alleen deze keer werkt die techniek dus niet echt (de vorige keer wel). Soms lukt het me wel om bewust door mijn buik te ademen, maar vaak niet.
maandag 5 augustus 2024 19:37
Ja dit herken ik en bij mij is het chronische hyperventilatie. Voor sommigen helpt ademhalingsoefeningen. Bij mij werkt het juist om afleiding te zoeken zodat ik me niet meer bewust ben van het ademhalen. Want het is een automatisch proces. Enige wat op de lange termijn werkt is ontstressen. Ik heb er nog weinig last van maar zodra ik het op voel komen weet ik dat ik gas moet terugnemen.
Ga wel even naar de dokter om andere oorzaken uit te sluiten!
Ga wel even naar de dokter om andere oorzaken uit te sluiten!
maandag 5 augustus 2024 19:42
maandag 5 augustus 2024 19:59
Oke dan ga ik toch maar even naar de huisarts om dingen zoals een klaplong uit te sluiten en misschien kijken of logopedie kan helpen. Bedankt voor de reacties!
@bijtie mindfullness, stressoren verwijderen etc ben ik al mee bezig. En ja, het gaat beter met mijn partner. Die periode was ook stressvol. Zat toen ook middenin een verhuizing en ben begin het jaar iemand verloren (niet aan de dood) wat me erg heeft geraakt. Dus het is ook niet gek dat mijn lichaam de stress van toen nu laat zien, daar ben ik me van bewust. Ik moet het waarschijnlijk ook wat meer tijd geven om zichzelf op te lossen.
@bijtie mindfullness, stressoren verwijderen etc ben ik al mee bezig. En ja, het gaat beter met mijn partner. Die periode was ook stressvol. Zat toen ook middenin een verhuizing en ben begin het jaar iemand verloren (niet aan de dood) wat me erg heeft geraakt. Dus het is ook niet gek dat mijn lichaam de stress van toen nu laat zien, daar ben ik me van bewust. Ik moet het waarschijnlijk ook wat meer tijd geven om zichzelf op te lossen.
maandag 5 augustus 2024 20:35
Heel herkenbaar, ik kreeg de klachten ook toen ik ging verhuizen/verbouwen en slecht familienieuws kreeg. Tel daar een angststoornis en long covid maar bij op. IK kreeg overigens toen ook oxazepam om een tijdje rustiger te zijn. Dat heeft me er goed doorheen geholpen.Nimnim schreef: ↑05-08-2024 19:59Oke dan ga ik toch maar even naar de huisarts om dingen zoals een klaplong uit te sluiten en misschien kijken of logopedie kan helpen. Bedankt voor de reacties!
dinsdag 6 augustus 2024 07:53
Kijk eens op de website van Steven Zwerink, www.ademwinst.nl, hij heet veel informatie en filmpjes over ademhalen.
En mocht het je alleen niet lukken om je ademhaling onder controle te krijgen, ga dan naar een ademtherapeut / ademcoach. Want er is echt veel meer dan alleen maar "door de buik ademhalen".
Er zijn meerdere opleidingen voor ademtherapeut, kijk eens op
www.epiphoramethode.nl of www.sportrusten.nl
En mocht het je alleen niet lukken om je ademhaling onder controle te krijgen, ga dan naar een ademtherapeut / ademcoach. Want er is echt veel meer dan alleen maar "door de buik ademhalen".
dinsdag 6 augustus 2024 07:53
Kijk eens op de website van Steven Zwerink, www.ademwinst.nl, hij heet veel informatie en filmpjes over ademhalen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in