orthodontist
donderdag 3 maart 2011 om 19:35
Mijn dochter heeft een zogenaamde slotjesbeugel onder en boven.Nu waren we vanmiddag bij de orthodontist,en die raadde ons aan om 2 kiezen en 2 kiezen onder te laten trekken,om zo meer ruimte te krijgen om het hele gebit meer naar achteren te laten groeien.Wat vinden jullie.Wij zijn er geen voorstanders van man en ik.Want het gaat toch om nieuwe kiezen,en naar mijn idee horen die daar te zitten,Tenslotte ben je daar mee geboren.Zij is pas 13 en haar kaak etc groeien allemaal nog.Mijn idee is om die beugel er uit te halen,en dan de natuur ff zijn gang te laten gaan,en dan over een paar jaar nog eens kijken.Want in principe mag die beugel er al uit.Maar om die 4 kiezen te trekken,mijn gevoel zegt van nee,maar die ortho denkt daar anders over.Ik vind het een moeilijk isseu!
donderdag 3 maart 2011 om 19:44
Ik zeg doen. Al ken ik het gebit natuurlijk niet. Juist door vroeg een beugel te nemen kan de mooiste stand worden gecreëerd van tanden en kaak. Bij mij is dat mis gegaan en is er te laat met de juiste beugel begonnen. Als ik nu nog iets wil veranderen kan dat alleen met een kaakoperatie. Er zijn bij mij ook 4 kiezen getrokken en al mijn verstandskiezen eruit gesneden voordat ze erdoor waren. Ik heb er nooit last van gehad dat dat is gebeurd...
donderdag 3 maart 2011 om 19:46
Zo vind het nogal wat 4 kiezen laten trekken!
Heb op die leeftijd ook een slotjes beugel gehad en ortho wou ook dat ik kiezen liet trekken ivm weinig ruimte etc.
Mijn ouders hadden zoiets van allemaal mooi en aardig maar dat gaat niet gebeuren. Is dus ook niet gebeurd. Tandarts van toen vond het ook geen goed idee.
Ondanks te weinig ruimte is het allemaal prima in orde gekomen en kreeg ik meer ruimte naar mate ik groeide.
Ik zou een second opinion vragen aan tandarts of andere ortho.
Heb op die leeftijd ook een slotjes beugel gehad en ortho wou ook dat ik kiezen liet trekken ivm weinig ruimte etc.
Mijn ouders hadden zoiets van allemaal mooi en aardig maar dat gaat niet gebeuren. Is dus ook niet gebeurd. Tandarts van toen vond het ook geen goed idee.
Ondanks te weinig ruimte is het allemaal prima in orde gekomen en kreeg ik meer ruimte naar mate ik groeide.
Ik zou een second opinion vragen aan tandarts of andere ortho.
Het gras aan de overkant is niet groen.
donderdag 3 maart 2011 om 19:51
Bij mij heeft de orthodontist ook 4 kiezen getrokken op die leeftijd. Mijn verstandskiezen heb ik nog allemaal. Maar daardoor kwam en wel meer ruimte en staan mijn tanden nu netjes recht. Mijn moeder wilde het eerst ook niet, maar onze tandarts adviseerde hetzelfde. Hij zei toen: of we nu deze kiezen trekken of over een aantal jaar de verstandskiezen maakt uiteindelijk niks uit. En als we nu niks doen gaan de tanden scheef staan door gebrek aan ruimte, of u staat hier over een paar jaar weer voor een beugel omdat de boel verschuift door gebrek aan ruimte.
Erger u niet, verwonder u slechts!

donderdag 3 maart 2011 om 20:31
In mn jonge tienerjaren heb ik 3,5 jaar een beugel gehad
helaas wilde deze ortho mn kiesjes sparen met als resultaat dat ik nu de afgelopen vijf en half jaar een beugel in mn mik heb zitten 7 kiezen getrokken + kaakoperatie....
ja het kost wat maar dan heb je ook wel wat.
had mijn eerste ortho wel getrokken ... dan had ik waarschijnlijk met die eerste beugel klaar geweest.
maar bij twijfel kun je allicht een second opinion aanvragen
helaas wilde deze ortho mn kiesjes sparen met als resultaat dat ik nu de afgelopen vijf en half jaar een beugel in mn mik heb zitten 7 kiezen getrokken + kaakoperatie....
ja het kost wat maar dan heb je ook wel wat.
had mijn eerste ortho wel getrokken ... dan had ik waarschijnlijk met die eerste beugel klaar geweest.
maar bij twijfel kun je allicht een second opinion aanvragen
vrijdag 4 maart 2011 om 07:48
quote:Elisabeth24 schreef op 03 maart 2011 @ 23:52:
Ik hoor regelmatig dat er kiezen getrokken worden om meer ruimte te creëren dus grote kans dat je bij een second opinion hetzelfde hoort denk ik (maar dat hoeft natuurlijk niet).Ga vandaag onze eigen tandarts bellen voor een second opinion(of hoe schrijf je dat)
Ik hoor regelmatig dat er kiezen getrokken worden om meer ruimte te creëren dus grote kans dat je bij een second opinion hetzelfde hoort denk ik (maar dat hoeft natuurlijk niet).Ga vandaag onze eigen tandarts bellen voor een second opinion(of hoe schrijf je dat)
vrijdag 4 maart 2011 om 08:36
Bij mij was die keuze er ook. Hebben het toen niet gedaan.
Met als gevolg dat toen m'n verstandskiezen door kwamen de hele meuk binnen no-time weer schots en scheef stond, want te weinig ruimte. Met als gevolg wéér 1,5 jaar een beugel.
Ik hjoop dat je tandarts je een kundig advies kan geven, hij is tenslotte geen orthodontist.
Met als gevolg dat toen m'n verstandskiezen door kwamen de hele meuk binnen no-time weer schots en scheef stond, want te weinig ruimte. Met als gevolg wéér 1,5 jaar een beugel.
Ik hjoop dat je tandarts je een kundig advies kan geven, hij is tenslotte geen orthodontist.