Gezondheid alle pijlers

Overbeet

05-01-2026 15:26 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil gaan kijken of ik mijn overbeet kan gaan (laten) aanpakken. Zijn er mensen die dit als volwassene al hebben laten doen of ook gaan doen en er over willen kletsen?

Ik ga binnenkort naar de orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Merk dat ik het best spannend vind als er eventeel een kaak operatie gedaan moet worden. Dan ga ik het waarschijnlijk niet laten doen. Maar wie weet kan het met alleen een beugel of ander hulpmiddel.
Solomio schreef:
05-01-2026 23:10
Is dat niet wat overdreven?
Ja misschien wel, de chirurg en orthodontist brachten het zo.

Ik moet zeggen dat ik wel best veel mensen ken die dit gehad hebben of nog gaan doen. Als je een beugel draagt komt het snel ter sprake.

Twee jonge jongens in mijn familie hebben ook al een dubbele kaakoperatie gehad.
Madam_Madness schreef:
05-01-2026 22:48
3-4 weken maar! Bij mij zou het een paar jaar zijn. Half jaar na het zetten van de bovenkaak, volgt het zetten van de onderkaak. Maar mijn neus moet ook anders gezet worden en het gaatje zou dichtgemaakt worden.
Ik was wel 3 jaar bezig in totaal. Maar chirurgische kaakcorrectie was in een keer.
Als het in gedeelten moet zou ik er ook flink tegenop zien denk ik. Nu was het voor mij een keer en klaar.

Alsnog heb ik er wel decennia over nagedacht, het was op mijn 21e al geadviseerd maar ik heb het nooit gewild.
bijtie schreef:
05-01-2026 23:57
Ik was wel 3 jaar bezig in totaal. Maar chirurgische kaakcorrectie was in een keer.
Als het in gedeelten moet zou ik er ook flink tegenop zien denk ik. Nu was het voor mij een keer en klaar.

Alsnog heb ik er wel decennia over nagedacht, het was op mijn 21e al geadviseerd maar ik heb het nooit gewild.
Het is ook geen gemakkelijke beslissing.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Liefie schreef:
05-01-2026 19:44
mijn tanden stonden ook helemaal verkeerd, en op mijn 47e durfde ik eindelijk de stap naar de ortho te zetten. Daar kreeg ik te horen dat ik een operatie moest hebben waarbij ze mijn kaak zouden breken, daarna een traject van 2 of 3 jaar met dubbele plaatjes beugels enzovoort. Ik ben bijna gillend weg gerend ;-)

Twee jaar later heeft mijn tandarts me overtuigd om naar een andere ortho te gaan, en duidelijk te maken dat ik geen 100% perfect gebit wil, maar 90% goed is ook prima. Als de tanden en kiezen maar goed op elkaar staan en het er netjes uit ziet. Veel ortho's zijn perfectionisten, en gaan door tot het helemaal goed is.

De tweede ortho raadde me invisalign aan en verwachtte dat het binnen 1 jaar klaar zou zijn. Ik stemde in, werd gescand (digitaal, pijnloos), en kreeg 2 weken later mijn eerste bitjes. Je krijgt ook een filmpje te zien hoe je tanden veranderen en hoe het er op het einde uit ziet.

Ik heb er totaal geen moeite mee gehad om deze beugels te dragen, het was nauwelijks te zien. Je moet alleen goede discipline en doorzettingsvermogen hebben om te blijven poetsen en de beugels te blijven dragen, maar voor mij geen probleem. Op mijn 50e had ik eindelijk een mooi gebit. Het ziet er aan de voorkant helemaal prachtig uit, tanden en kiezen staan perfect.

Voor mij is het de beste keuze die ik ooit heb gemaakt voor mezelf, ben er zo blij mee! Maar je moet wel de juiste ortho kiezen.
Wat een goede tip! Ik vind ook dat het niet helemaal perfect hoeft. Ik hou niet van strakke kaken die ik bij tieners in mijn omgeving zie. Nouja, daarvoor was het niet zo mooi, dus een beugel is heel fijn om de boel te verfraaien. Maar ik bedoel, veel gebitten worden strak, alle tanden in een rij netjes geplaatst.
Maar dat heb ik ook met rimpels in het gezicht. Ik vind dat mooi.
Gelukkig is iedereen daar zelf om van te vinden en doen wat ze willen.

Maar bedankt dat je dit zei, want dan kan ik inderdaad bij de ortho aangeven dat de tanden niet 100 procent netjes hoeven te staan.
Ginevra schreef:
05-01-2026 15:32
Ik heb ruim na mijn 40e mijn overbeet laten aanpakken. Eigenlijk wilde ik alleen mijn tanden wat rechter laten zetten, maar na intake en grondig kijken bleek dat ik zowel een beugel als een kaakoperatie nodig had. Het hele traject heeft zowat 3 jaar geduurd. De kaakoperatie was best pittig.

Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, het is het zeker waard geweest. Als ik alles vantevoren had geweten zou ik daar erg tegenop gezien hebben en het misschien niet hebben aangedurfd. Dus ik ben blij dat ik er tamelijk blanco in ben gegaan.

Dus: weet je zeker dat je alles wil weten vantevoren?
Ja, hoor, kom maar op. Het is toch bij iedereen anders qua pijngrens, ingreep en herstel.
Monstrea schreef:
06-01-2026 17:00
Ja, hoor, kom maar op. Het is toch bij iedereen anders qua pijngrens, ingreep en herstel.
Globaal was het denk ik anderhalf of twee jaar slotjesbeugel. Dat is irritant en soms pijnlijk gedoe. Wel te doen op zich als je gedisciplineerd genoeg bent om het schoon te houden.
Daarna de operatie. Pijn viel reuze mee maar je bent wel een paar weken zoet met herstel, en wat ik al eerder schreef over dat mijn kaken vast zaten.
Daarna weer een half jaar beugel. En de plaatjes en schroefjes er weer uit, kleine operatie onder plaatselijke verdoving.
Ik werd wel gek van de communicatie tussen tandarts, ortho, kaakchirurg en verzekeraar. Maanden wachten, zelf overal achteraan, steeds assertief moeten zijn. Toen ik een half jaar op de wachtlijst had gestaan belde ik of er al schot in zat, en kreeg ik op mijn donder dat ze mij helemaal niet kenden en wie ik wel niet dacht dat ik was dat ik zomaar even voor kon dringen, en dat ik achteraan aan mocht sluiten net als iedereen. Gelukkig kon de orthodontist toen ingrijpen door met wat meer gezag te bellen (“oh ja, nu zie ik het, die mevrouw is hier toch wel bekend ja”) maar excuses kreeg ik niet. Uiteindelijk ben ik midden in de zomer geopereerd omdat niemand anders dan wilde en dan was er plek.
Alleen belde de kaakchirurg toen nog èen dag voor de operatie waar mijn gebitsplaatje was. Communictaiefoutje, dat plaatje was er helemaal niet en zonder plaatje geen operatie. Dat is toen nog in allerijl gemaakt en heb ik gauw zelf naar het ziekenhuis 30 km verderop gebracht.
De pijn vond ik eigenlijk wel te doen allemaal. Vervelend maar te hebben. Maar die stress heeft me een heleboel gekost, dat trok ik niet.
Harba lorifa
Zonder operatie zullen je tanden alsnog netjes op een rij komen te staan waarschijnlijk, dat is gewoon wat een beugel doet.
Operatie gaat meer over de kwaliteit van de beet, stand van de kaken en het uiterlijk van je gezicht.

Bij mij veroorzaakte de kaakstand slijtage aan gebit en gewrichten en veroorzaakte slaapapneu, dat is ook nog iets om na te vragen. Op de röntgenfoto was een vernauwde luchtweg te zien en een scheef neustussenschot. Tong lag te ver naar achteren in de mond.

Ik heb nu meer adem en een betere conditie, ik zing beter en praat luider. Dat had ik nooit kunnen verzinnen zelf, ik had geen idee.
Het proces was bij mij eerst een paar kiezen trekken uit de onderkaak, beugel erin die is 3 jaar blijven zitten.

Na 2 jaar dubbele kaakoperatie. De plaatjes etc. blijven bij mij erin zitten tenzij het vergroeit of infecteert.

Er was bij mij geen stress of miscommunicatie behalve op de verpleegafdeling, dat was een horror story. Geen eten (ze konden niets pureren dus 2 dagen op appelmoes geleefd), geen ijscompressen, bed niet verschoond na een nabloeding waardoor ik in een crime scene lag. Op zaal lag iemand met een afstervend ledemaat nachtenlang te schreeuwen, door merg en been. Ik moest een nacht langer blijven. Verpleging gaf me oxycodon terwijl ik geen pijn had. Ik was misselijk maar pas de laatste nacht kwam een nachtverpleegkundige daar iets voor geven via het infuus. Kreeg toen ook eindelijk ijs. Ik zat er helemaal doorheen en kon niet eens janken, ik zat daar als een zombie (ik mocht ook niet liggen ivm zwelling en verstopte holtes/stolsels whatever).

Maarja dat was pech. Eenmaal thuis ging het elke dag beter en ik mocht al na 5 dagen alles eten (wat niet lukte).

Geen pijn gehad. Van de beugel veel meer last gehad vanwege de haakjes en andere scherpe onderdelen, de strakke elastieken die ik moest dragen om kiezen te verplaatsen. Mijn kaakspieren wilden niet meer loskomen na de operatie, dat heeft wat maanden geduurd.

Mijn onderste zenuw in de kaak is waarschijnlijk permanent beschadigd, een veel voorkomend gevolg van deze operatie Daardoor een gevoelloos plekje op mijn kin en het mondgevoel met eten en drinken klopt niet helemaal meer.

Maar bovenal: ik was en ben nog steeds heel erg blij na de operatie. Dit voelt als mijn "eigen" gezicht wat ik als kind had voor de orthodontie van destijds. Het was dan ook deels een restauratieve operatie.

De (ongeneeslijk zieke) man die naast me lag op zaal keek me liefdevol aan en fluisterde toen ik wakker werd "het is heel erg mooi geworden," dat vond ik zo lief. En ook dubbel; ik kom daar als (gezonde, ijdele?) vrouw mezelf laten opereren, hij vecht voor zijn leven en is aan het verliezen.

En wat er ook waarschijnlijk bij hoort is een nachtbeugel/retainer die je permanent moet blijven gebruiken.
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt...

Ik ben net mijn traject begonnen. Of naja maart vorig jaar wederom voor een beugel gekozen. Ik had als tiener al een beugel gehad, maar mijn kiezen waren allemaal weer naar binnen gegaan. Daarnaast ook een overbeet.

Al mijn hele leven voelde ik me anders, iets klopte niet in mijn gezicht en ik kon nooit plaatsen wat het was. Maar nu blijkt dat mijn kaken helemaal niet goed staan (niet lang genoeg). Mijn tong past ook niet lekker in mn mond en mijn lippen kan ik niet sluiten zonder dat ik moeite doe.

Vorige jaar na echt een half jaar lang er over na moeten denken dus voor een beugel gegaan. De kaakoperatie was ik nog niet zeker van en zal ik denk ik ook nooit zijn... Volgens mijn ortho moet niks en is het mijn eigen keus. Volgens de kaakchirurg is het wel een goed idee. Overigens heb ik de vergoeding al binnen, die had de kaakchirurg meteen aangevraagd en is 5 jaar geldig haha.

Maar eerlijk, ik vind het DOOD eng. Maar ik denk wel dat het heel mooi kan worden en dat is me ook iets waard. Ik heb me altijd lelijk gevoeld en ik wil er graag uit zien zoals het had "gehoord". Ik ben blij om te lezen dat het qua pijn mee viel en jullie tevreden zijn.

Overigens of je nu wel of geen kaakoperatie laat doen, maar wel een beugel neemt: de nachtbeugel moet je wel dragen. Hoeft volgens mij na een paar jaar echt niet meer dagelijks. Maar dit schijnt wel beter te werken dan de spalkjes (die je wss ook krijgt). Tanden hebben de neiging weer terug te gaan naar hun originele stand.

De beugel heeft soms echt heel erg pijn gedaan, maar over het algemeen valt het me mee (zeg ik tot ze er weer een nieuwe draad in gaan zetten). Ik kan alles wel eten alleen hele harde dingen laat ik staan, maar meer in angst dat er iets afbreekt. Dus qua beugel vind ik het wel te doen!

Succes iig en als je verder wil kletsen stuur maar een PM!
Oh ja, dat was ik alweer vergeten inderdaad. Voor ik de beugel kreeg zijn er kiezen getrokken. Kerngezonde premolaren, vond ik wel een beetje jammer :-(.
En ik heb idd ook een gevoelloos plekje, maar daar ben ik helemaal aan gewend.

Die beugel is wel hinderlijk inderdaad, en af en toe pijnlijke plekken van de slotjes en draadeinden (au!), en pijn van de elastiekjes. Maar dat went zo snel, ook toen ik zelf steeds van die kleine elastiekjes moest priegelen. En dat vergeet je later ook weer.
Harba lorifa
Verkeerde forum
saskia1975 wijzigde dit bericht op 08-01-2026 22:14
Reden: Fout gegaan
97.99% gewijzigd
Ginevra schreef:
06-01-2026 20:30
Oh ja, dat was ik alweer vergeten inderdaad. Voor ik de beugel kreeg zijn er kiezen getrokken. Kerngezonde premolaren, vond ik wel een beetje jammer :-(.
En ik heb idd ook een gevoelloos plekje, maar daar ben ik helemaal aan gewend.

Die beugel is wel hinderlijk inderdaad, en af en toe pijnlijke plekken van de slotjes en draadeinden (au!), en pijn van de elastiekjes. Maar dat went zo snel, ook toen ik zelf steeds van die kleine elastiekjes moest priegelen. En dat vergeet je later ook weer.
Ik vond het kiezen trekken ook erg, ik had al amper kiezen over na eerdere orthodontie.

Later zei een andere ortho ook nog dat het niet nodig was geweest. Maarja toen waren ze al weg.

Aan beide kanten ook nog dry sockets opgelopen, au.

Bij mij werden ook een paar "buttons" aan de binnenkant van de kiezen geplaatst, voor extra elastieken. Waar lekker je tong langs schraapt. Dat was toch wel het meest pijnlijk. En het aantrekken van de "chain", het elastiek dat buitenom over de slotjes zat. Ik dacht soms dat ze per ongeluk een tand uit zouden trekken met al dat getrek. Ik heb de chain wel eens een gaatje losser laten zetten omdat ik ook nog wilde functioneren op mijn werk ipv alleen vla met paracetamol eten.

Die operatie was eigenlijk peanuts vergeleken met dat soort martelingen. Ik sliep, ik werd wakker en voelde niets behalve een opgezwollen hoofd (en zag er mooi uit, ok na enkele weken pas).

Op Reddit had ik al jaren verhalen gelezen en foto's bekeken, ik zag er exact zo uit als op al die foto's incl. de doodse blik in de ogen, maar verder viel het mij wel mee wat betreft de fysieke ellende.
Ik weet niet of ik kiezen trekken het waard vind. Sowieso vind ik een operatie met risico op oa gevoelloze delen het niet waard. Mijn tanden staan wel op een rij in de kaak naar mij zin. Maar met de tanden op elkaar zie je de overbeet en als ik lach.
Ben wel heel benieuwd wat voor plan eruit gaat komen. En wel lastig als er verschillende meningen /werkwijzes zijn. De een haalt kiezen weg, de ander had dat niet hoeven doen vind ik een groot verschil.
Nee ik zou het ook absoluut niet doen als het niet nodig is.
En misschien is een operatie bij jou niet eens nodig toch, of weet je dat al?
Monstrea schreef:
08-01-2026 09:04
Ik weet niet of ik kiezen trekken het waard vind. Sowieso vind ik een operatie met risico op oa gevoelloze delen het niet waard. Mijn tanden staan wel op een rij in de kaak naar mij zin. Maar met de tanden op elkaar zie je de overbeet en als ik lach.
Ben wel heel benieuwd wat voor plan eruit gaat komen. En wel lastig als er verschillende meningen /werkwijzes zijn. De een haalt kiezen weg, de ander had dat niet hoeven doen vind ik een groot verschil.
Ik kreeg drie opties van mijn tandarts. Eentje met kaakoperatie, een “snellere” beugeloptie dmv trekken van kiezen en een langer beugeltraject. Er wordt nu niks getrokken en mijn kiezen worden in zo’n 2 jaar allemaal naar achter geplaatst om vervolgens de tandboog breder te maken en daarmee wordt de overbeet gecorrigeerd en mijn kruisbeet. Uiteindelijk komt alles heel netjes op elkaar te staan. Bij mij was het niet eens zo zeer esthetisch nodig (al vind ik de correctie van de overbeet wel heel prettig), maar vooral functioneel op de lange termijn. Mijn kiezen stonden slecht op elkaar en dat geeft slijtage en in de toekomst kauwproblemen etc.
Ik heb ook een overbeetcorrectie gehad. Toen ik startte met beugelen (ik zat toen nog op de basisschool), was al heel snel duidelijk dat ik op mijn 21e geopereerd moest worden (dan is je kaak volgroeid, eerder kan het niet). Aanleiding bij mij waren ernstige kaakklachten; ik 'knakte' met eten en in mijn tienerjaren moest ik zelfs na het gapen met mijn handen mijn onderkaak van het slot halen om mijn mond weer te kunnen sluiten. Dat alles geeft ernstige slijtage van het kaakgewricht, daarom dus die operatie. Ook kon ik mijn mond niet goed sluiten en dat geeft veel meer kans op cariës en andere mondproblemen, maar voor mij was dat bijzaak, ik wilde van m'n knakkaak en bijbehorende pijn af.

Vooraf ben ik verplicht bij een psycholoog geweest, je gezicht verandert behoorlijk na zo'n ingreep en dat doet iets met veel mensen. Ik heb echt een heel ander gezicht gekregen. Niet onherkenbaar maar wel echt anders. Bij mij werden onderkaak en bovenkaak verplaatst en 'om het af te maken' hebben ze ook mijn kin nog iets verlengd (a.k.a. het voorste schijfje is afgezaagd en iets lager weer vastgezet).

De operatie zelf viel eigenlijk aardig mee, ik had meer pijn gehad met het verwijderen van mijn verstandskiezen die schuin in mijn kaken lagen. Na een dag of wat kon ik al voorzichtig zacht voedsel kauwen. Maar later heb ik alsnog een hoop pijn geleden omdat mijn spieren niet goed aanpasten naar de nieuwe stand en ik naar een speciale kaakfysio moest. Man man wat een hel was dat. Uiteindelijk mijn moeder meegenomen die kon ingrijpen als ik doodging van de pijn, omdat al mijn stoptekens genegeerd werden onder het mom van 'even doorzetten'.

De beugel was ook nog wat. Alles was in mijn jongere jaren rechtgezet, maar omdat de kaken verschuiven moet dat weer passend gemaakt worden. Voor de operatie bijna een jaar voorbereidingen en erna ook nog een hele poos om de beet weer passend te maken. Altijd kapotte binnenkant van mijn mond, gedoe met slotjes die afbraken echt vreselijk.

Het dove gevoel heb ik een jaar gehad, alsof er een druppel ijs op mijn kin lag. Gelukkig is de zenuw helemaal hersteld, ik was er wel voor gewaarschuwd van tevoren overigens.

Ik ben superblij dat ik geen kaakklachten meer heb, Ik zou het echt nooit gedaan hebben als het alleen voor de mooi was.

O trouwens, tijdens de operatie zijn er plaatjes en schroeven in mijn hoofd gezet die niet meer weggaan (want dat is meer gedoe dan ze erin zetten). De schroeven in de bovenkaak hebben een aantal jaar voor ongemak gezorgd. En nu nog moet ik af en toe het bindweefsel even lostrekken/masseren.

Eigenlijk heb ik vooral veel herkenning in het verhaal van bijtie, ook ik lag in een bloederig bed (wat wil je, als je anderhalf uur lang bloed hebt ingeslikt tijdens het zagen moet dat er ook weer uit) maar heb vooral gegruweld in het gedoe er omheen.
minimalista wijzigde dit bericht op 08-01-2026 13:37
Reden: aanvulling reden 21e
0.85% gewijzigd
bijtie schreef:
06-01-2026 17:40
Zonder operatie zullen je tanden alsnog netjes op een rij komen te staan waarschijnlijk, dat is gewoon wat een beugel doet.
Operatie gaat meer over de kwaliteit van de beet, stand van de kaken en het uiterlijk van je gezicht.

Bij mij veroorzaakte de kaakstand slijtage aan gebit en gewrichten en veroorzaakte slaapapneu, dat is ook nog iets om na te vragen. Op de röntgenfoto was een vernauwde luchtweg te zien en een scheef neustussenschot. Tong lag te ver naar achteren in de mond.

Ik heb nu meer adem en een betere conditie, ik zing beter en praat luider. Dat had ik nooit kunnen verzinnen zelf, ik had geen idee.
Tenzij je kaak dus te klein is, zoals bij mij. Een beugel doet niks. Alleen een operatie zou kunnen helpen. En zelfs dat is geen 100% garantie, want kan weer terug groeien naar de oorspronkelijke stand.

Mijn kaak schiet heel af en toe uit de kom. Meestal krijg ik die zelf weer op zijn plaats, soms moet ik langs de tandarts. Een keer moest het bij de kaakchirurg en toen kwam dit naar voren (operatie e.d.).
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Minimalista schreef:
08-01-2026 13:36
Maar later heb ik alsnog een hoop pijn geleden omdat mijn spieren niet goed aanpasten naar de nieuwe stand en ik naar een speciale kaakfysio moest. Man man wat een hel was dat. Uiteindelijk mijn moeder meegenomen die kon ingrijpen als ik doodging van de pijn, omdat al mijn stoptekens genegeerd werden onder het mom van 'even doorzetten'.
Dat heb ik ook nog gehad. Ik vond het eerlijk gezegd nergens op slaan bij de kaakfysio, dat getrek en geduw aan de kaak.

De kaakspier doet dit vasthouden in reactie op de chirurgische ingreep en omdat de oude kaakstand weg is. Spier laat pas los als het een teken krijgt vanuit de hersenen dat het veilig is.

Ben daar iets van 5 keer geweest met nul resultaat. Is uiteindelijk vanzelf goedgekomen met de spieren.
bijtie schreef:
08-01-2026 15:07
Dat heb ik ook nog gehad. Ik vond het eerlijk gezegd nergens op slaan bij de kaakfysio, dat getrek en geduw aan de kaak.

De kaakspier doet dit vasthouden in reactie op de chirurgische ingreep en omdat de oude kaakstand weg is. Spier laat pas los als het een teken krijgt vanuit de hersenen dat het veilig is.

Ben daar iets van 5 keer geweest met nul resultaat. Is uiteindelijk vanzelf goedgekomen met de spieren.
Bij mij precies zo. Ik moest ermee starten omdat mijn mond niet ver genoeg open kon, letterlijk met een geodriehoek naar binnen en meten was dat bij de ortho. Nou ja, het is uiteindelijk goed gekomen, maar als dit me bespaard was gebleven had dat wel wat tranen gescheeld.
Monstrea schreef:
08-01-2026 09:04
Zover ik weer moeten je verstandskiezen sowieso verwijderd worden uit de onderkaak ivm waar ze gaan zagen. Ben bang dat ik daar binnenkort mee moet beginnen. Staat nog niet vast maar moet ik overleggen met mijn ortho want ik wil hier eigenljjk zo snel mogelijk vanaf zijn.

Succes iig met het proces!
Minimalista schreef:
08-01-2026 16:34
Bij mij precies zo. Ik moest ermee starten omdat mijn mond niet ver genoeg open kon, letterlijk met een geodriehoek naar binnen en meten was dat bij de ortho. Nou ja, het is uiteindelijk goed gekomen, maar als dit me bespaard was gebleven had dat wel wat tranen gescheeld.

Hoe heb je alles ervaren na de operatie? Alsin kan je alles weer eten of zijn er toch nog rest klachten?
In mijn geval kan ik (veel) beter eten dan voor de start van de behandeling. Na 30 jaar steevast als laatste klaar te zijn aan tafel, o.a. geen biefstuk kunnen eten, altijd moeten nadenken bij eten bestellen in gezelschap of ik niet een uur over het kauwen ga doen, me vaak verslikken, is het nog steeds een bijzondere ervaring.

Laatst ging ik tegenover iemand een salade eten en het oude gevoel kwam weer even omhoog van oh shit, al die verschillende texturen door elkaar, bladeren, glibberige slierten en stukjes ei was nooit iets om in gezelschap te doen.
bijtie schreef:
08-01-2026 18:11
In mijn geval kan ik (veel) beter eten dan voor de start van de behandeling. Na 30 jaar steevast als laatste klaar te zijn aan tafel, o.a. geen biefstuk kunnen eten, altijd moeten nadenken bij eten bestellen in gezelschap of ik niet een uur over het kauwen ga doen, me vaak verslikken, is het nog steeds een bijzondere ervaring.

Laatst ging ik tegenover iemand een salade eten en het oude gevoel kwam weer even omhoog van oh shit, al die verschillende texturen door elkaar, bladeren, glibberige slierten en stukjes ei was nooit iets om in gezelschap te doen.
Oh dat klinkt wel heftig! Ik kan zelf prima eten waardoor de keuze zo moeilijk is. Alleen idd iets als biefstuk/taai is niet altijd even prettig. Maar met texturen geen probleem. Aan de andere kant kan mn mond niet dicht /lichte open bite en overbeet/ en mn tanden slijten. En nog een andere "klacht" is t knakken van mn kaak bij gapen, doet niet perse pijn, maar kan me voorstellen dat het niet goed is. Ik maak me helaas dagelijks zorgen om de operatie en keuze. Ik heb voor nu "ja" gezegd. Maar ik blijf het doodeng vinden.
Ik vond het ook doodeng. Was ook nog nooit onder narcose geweest of in een ziekenhuis als patient. Ben huilend de auto ingestapt.
Zat er ook mee dat familielid die voor me zou zorgen en tijdelijk bij me in huis zou komen plotseling uitviel, waardoor ik alleen zou zijn.
Eenmaal in het ziekenhuis een kalmeringspil gekregen en toen was de angst weg.

Mijn kaak knakt wel nog steeds net zo als daarvoor (niet uit de kom of op slot alleen knak). Aan de gewrichten is bij mij niets gedaan.
Damhertje schreef:
08-01-2026 17:46
Hoe heb je alles ervaren na de operatie? Alsin kan je alles weer eten of zijn er toch nog rest klachten?
Mijn kaak gaat niet meer op slot en ik knak ook niet meer. Ik ben er echt heel blij mee, puur op de functionele vooruitgang. Het is moeilijk vergelijken natuurlijk, maar ik heb wel nog steeds het idee dat ik minder kracht heb met bijten dan anderen. En wat het ook minder ‘meetbaar’ maakt: met een mond vol spalken vermijd ik nog steeds bepaalde harde dingen omdat zo’n spalk zo snel afbreekt (bij mij). Dus ik eet een appel alleen gesneden en waag me ook niet snel aan harde snoepjes bijvoorbeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven