Gezondheid alle pijlers

Prednison, stemmingswisselingen???

10-06-2010 07:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraagje...

Mijn vriend heeft astma, en ligt nu in t ziekenhuis. Hij krijgt Prednison en het gaat stukken beter, alleen....

Ik weet dat prednison stemmingswisselingen kan geven. Gister bijv:

S ochtends krijg ik 3 lieve smsjes, s avonds als ik er ben doet hij zo bot tegen me, dat ik me gewoonweg schaam voor de rest van de visite.

Ik weet niet zo goed hiermee om te gaan, eerlijk gezegd. Ik ben eigenlijk best 'boos', verdrietig...maar... het kan ook door de medicatie komen! In ons korte verleden is t ook weleens voorgekomen dat hij wat bot deed - nu ben ik ook wel 'overgevoelig'- maar dat bleek dan werkstress gerelateerd. Dan belde ik bijv net op een druk moment. Dat zei hij dan niet, maar deed wel kortaf.

Heb hem gister nog wel sms gestuurd, niet boos, maar dat hij me wel kwetst met dat botte gedrag. Nog niets terug gehoord, maakt ook niet uit, hij heeft niet hele dag zn mobiel aanstaan.

Herkent iemand dit? Tips over hoe hier mee om te gaan?
Nee, ik gebruik al jaren af en aan prednisolon voor mijn astma, en heb totaal geen last van stemmingswisselingen. Ook de eerste keer dat ik van deze bijwerking hoor, staat ook niet in de bijsluiter.
Tja, hij is er wel voor gewaarschuwd dat dit kon voorkomen.

We hebben nog niet zo lang een relatie, dus kennen elkaar nog niet door en door. Dat makt ook dat ik denk 'Als dit NIET aan de medicatie te wijten is, dan vind ik het erg kwalijk', snap je?

Nu twijfel ik enorm...zijn het de meds, of is t een karaktertrek?!
Toen ik aan die troep zat werd ik zo depressief dat ik bijna het hele samenwoon gebeuren (waren al druk aan het klussen in ons huisje) afgeblazen heb.

Niemand had me vertelt dat het door die medicijnen kwam maar wat heb ik me rot gevoelt. Daar is PMS niets bij hoor.

Gelukkig heb ik mijn twijfels voor me gehouden en na de 10 dagen dat ik die troep moest slikken was ik gelukkig mijn eigen happy zelf weer.

Hou dit in je achterhoofd als je weer eens een minder gezellig smsje krijgt. Je vriend zit nu echt niet te wachten op verwijten om redenen waar hij echt niets aan kan doen. Even volhouden, als hij van die troep af is heb je je eigen lieve vriendje weer terug.
Het lijkt me eerder een karaktertrek, maar dat kun jij beter beoordelen dan ik. Hoe is hij zonder prednisolon?
@moloko: Jij zit aan een onderhouds dosis denk ik en die is een stuk lager dan de stootkuur die je in het ziekenhuis krijgt.
Ik lees hierboven het woord "troep" en het medicijn staat ook bekend als een paardenmiddel, maar al met al mogen wij (mensen met astma en het wordt ook toegepast voor veel andere klachten) blij zijn dat het er is. Bij mij vallen de bijwerkingen altijd erg mee, hooguit een beetje een opgeblazen hoofd , maar ik voel me met prednisolon al vaak snel minder benauwd, en dat is waar het om gaat. Ik krijg het als antibiotica niet (meer) werkt.
Ik krijg regelmatig (en heb toevallig sinds gisteren ook weer) de stootkuur. Ik ben wel gewoon thuis gelukkig.
Ik krijg het regelmatig voor een andere aandoening voorgeschreven. En ja, ook ik heb vreselijk last van moodswings. Van supergezellig en aanhankelijk tot plak-maar-achter-het-het behang... Om moedeloos van te worden, voor mijn gezin, maar ook voor mezelf... Ik weet dat ik op sommige momenten niet te genieten ben, maar heb het echt zelf niet in de hand. Heb geduld met hem... Hij kan er waarschijnlijk echt niets aan doen!
Prednison kan absoluut stemmingswisselingen geven.

Vooral bij opstartdoseringen.

Hij wordt weer beter of wanneer je lichaam aan de dosering gewent is, of wanneer de dosering verlaagd wordt.Kan natuurlijk ook de combinatie prednison, ziek / benauwd zijn / ziekenhuisopname (dus slecht slapen etc) zijn.
Tip....maak er een grapje van als hij weer zo doet........loop even weg.........denk aan wat anders.....
Dank alvast voor de reacties! Dat geeft 'de burger een beetje moed', haha.

Vraagje... Heb je wel in de gaten dat je dan zo doet? Voor degene die dus last hebben van moddswings...

Ik kan het iets beter naast me neer leggen als ik weet dat het door de meds komt, maar vind eigenlijk dat ik hem er wel op mag wijzen. Zou dan fijn zijn als ie zelf ook wel in de gaten heeft dat hij niet leuk doet....
Tuurlijk mag je hem er op wijzen...tis alleen de manier wat je dat doet....ik zou het luchtig houden.....
quote:maansa schreef op 10 juni 2010 @ 08:48:

Tuurlijk mag je hem er op wijzen...tis alleen de manier waarop je dat doet....ik zou het luchtig houden.....
dubbel
Ik werd enorm euforisch van een stootkuur prednison.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
weg
Als de stemmingswisselingen te erg worden, moet hij dat aan zijn arts zeggen. Het is mogelijk dat hij een ander soort krijgt.

Mijn Nienke was altijd de liefheid zelve. Maar met de prednison werden haar buien steeds erger. Het nadeel was dat het altijd thuis gebeurde en ze had er steeds heel veel verdriet van. Ik zei dat wel steeds in het ziekenhuis, maar dan was ze alweer gestopt met de prednison en waren de buien over. Naarmate ze langer slikte, duurden die buien ook langer. Tot ze in het ziekenhuis de verpleging begon uit te schelden. Ze hebben met open mond staan kijken daar. Zo kende ze Nienke niet. Toen kreeg ze meteen een ander soort prednison en waren de buien over. Wat een heerlijkheid was dat.
Ik heb het absoluut in de gaten. Kondig ook altijd van te voren aan wanneer prednison verhoogd / gestart wordt :"komende week ben ik labiel en niet geheel voor reden vatbaar".

Ik kan mezelf dan ook niet "corrigeren", ik probeer wel zoveel mogelijk stress-situaties, drukke programma's etc uit de weg te gaan.
Mijn man heeft ook met enige regelmaat een stootkuur prednisolon, en dan is het net of ik eemn humeurige puber in huis heb. Gelukkig word het minder wanneer hij gaat afbouwen.

Dus wacht even af hoe het gata tijdens het afbouwen zou ik zeggen, succes!

Hanneke
Thanxxx voor alle reacties. Fijn igg dat hij dus ws wel weet dat hij nu soms niet leuk doet.

Er zit niets anders op dan afwachten of ie zo blijft als de prednison gestopt is (wink)
@ Moloko: Natuurlijk ben ik ook blij dat het bestaat (want anders was ik er hoogstwaarschijnlijk niet meer geweest) maar dat het troep is is wel duidelijk.

@ Fauve: Geef hem de tijd en "accepteer" dingen die je normaal niet zou doen. Als hij er mee gestopt is kan je altijd nog kijken hoe het gaat en of het door de medicijnen kwam of dat het echt een karakter trekje is waar je niet mee kan leven.

Het zou een beetje zonde zijn van je beginnende relatie als de medicijnen een te grote invloed hebben.
Ja, ben ik het mee eens. ik laat hem mar ff met rust, bel ook maar even niet. Dan kan hij 'zijn moment' kiezen om te bellen.

T zijn heftige dagen geweest, voor hem en ook voor mij. Ben overal mee naar toegeweest, heb alles geregeld....dan ben je mss even extra gevoelig als iemand dan bot tegen je doet.

Als t idd de meds zijn, dan mag dit onze relatie niet verknallen!

( Helaas blijft dat ik me nu erg verdrietig- en moe, labiel van al t slaaptekort en stress van de dagen ervoor- voel. Maar lijkt me nu maar even beter hem met rust te laten. Al ben ik zooooooooo benieuwd hoe hij de nacht is doorgekomen...)
Mijn vriend heeft ook astma, vrij ernstig, maar heeft tot nu toe de prednison kunnen vermijden. Maar als hij benauwd is, is hij ook doodmoe en chagrijnig en niet al te best aanspreekbaar..... Hij wil gewoon met rust gelaten worden en niet gezellig lopen doen. Dat snap ik wel.... als het beter met zijn lijf gaat, wordt hij weer zijn oude leuke zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven