Gezondheid alle pijlers

Probleem: oxazepam niet leverbaar, help!

25-07-2025 17:42 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb een vraag. Kreeg bij de apotheek te horen dat oxazepam tot eind september niet leverbaar is.

Meer mensen voor wie dit een probleem is?

Ik krijg als vervanger alprazolam, maar daar wil ik liever niet aan beginnen. Iemand ervaring?
Volgens mij werkt het min of meer vergelijkbaar. Waarom zou je dat andere middel niet willen?
Je krijgt een alternatief aangeboden waar je liever niet aan wil beginnen (?). Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oxazepam is voor af en toe eens in mijn beleving. Mocht je er niet buiten kunnen dan kun je dat andere merk toch proberen? Of ben ik te kort door de bocht?
Wie heeft die vervanger voorgeschreven? Heb je je twijfel besproken?
Anders terug naar de arts.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb toevallig net weer besteld en vandaag gewoon geleverd gekregen. 90 stuks, wat ik ook vroeg

Ik heb geen ervaring met alprazolam maar zou ook niet blij zijn om ineens die te krijgen
Ik denk dat de mensen die zich afveagen wat het probleem is zelf geen oxazepam gebruiken. Of mss veel minder frequent

Mss kun je rondbellen naar andere apotheken? Of internetapotheken? Je nag nl gewoon bij elke apotheek in nl je recept inleveren.
Beiden horen tot de benzodiazepinen groep. Oxazepam heeft een langere halfwaardetijd en bijgevolg meer verslavend dan alprazolam.

Waarom wil je er liever niet aan beginnen? ( Apotheker hier)
*jaline schreef:
25-07-2025 18:40

Ik denk dat de mensen die zich afveagen wat het probleem is zelf geen oxazepam gebruiken.
verkeerde aanname
Probeer de regenboogapotheek eens (online), volgens mij kunnnen zij het nog leveren.
Solomio schreef:
25-07-2025 18:33
Wie heeft die vervanger voorgeschreven? Heb je je twijfel besproken?
Anders terug naar de arts.
Huisarts, die is met vakantie.
*jaline schreef:
Ik heb toevallig net weer besteld en vandaag gewoon geleverd gekregen. 90 stuks, wat ik ook vroeg

Ik heb geen ervaring met alprazolam maar zou ook niet blij zijn om ineens die te krijgen
Ik denk dat de mensen die zich afveagen wat het probleem is zelf geen oxazepam gebruiken. Of mss veel minder frequent

Mss kun je rondbellen naar andere apotheken? Of internetapotheken? Je nag nl gewoon bij elke apotheek in nl je recept inleveren.
Al gedaan, niemand heeft meer.
Ook geen ziekenhuis apotheek?
Ina schreef:
25-07-2025 18:47
Beiden horen tot de benzodiazepinen groep. Oxazepam heeft een langere halfwaardetijd en bijgevolg meer verslavend dan alprazolam.

Waarom wil je er liever niet aan beginnen? ( Apotheker hier)
Ah, bedankt voor je reactie. Ik gebruik oxa dagelijks in een hele lage dosis ( al heel erg lang), samen met antidepressivum. Houdt elkaar perfect in evenwicht, ik functioneer er heel goed op.

Nu ben ik dus zo goed als gestopt met de oxazepam ( niet om 1 keer, maar wat ik nog had verdeeld) en ik merk dat ik me hartstikke rot ga voelen.

Misschien is het alternatief dan toch een goed idee, zeker omdat het minder verslavend is.
femmefemme wijzigde dit bericht op 25-07-2025 19:12
3.82% gewijzigd
Universita schreef:
25-07-2025 19:10
Ook geen ziekenhuis apotheek?
Nope. Ook gebeld en met mij velen, begreep ik van de dame aan de telefoon. De vraag was bekend.
himalaya schreef:
25-07-2025 18:27
Je krijgt een alternatief aangeboden waar je liever niet aan wil beginnen (?). Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Ik heb laatst een nare ervaring gehad met een nieuw medicijn. Daarom ben ik wat huiverig geworden.
*jaline schreef:

Heel bijzonder. De max is over het algemeen 30 stuks per keer.
Ook internetapotheken lopen tegen hetzelfde leveringsprobleem aan. Hebben ook niets meer.
Femmefemme schreef:
25-07-2025 19:16
Heel bijzonder. De max is over het algemeen 30 stuks per keer.
Ook internetapotheken lopen tegen hetzelfde leveringsprobleem aan. Hebben ook niets meer.
Nee hoor, het wordt echt wel in grotere doses voorgeschreven. Ik ken iemand die dat chronisch krijgt voorgeschreven, en dat gaat dan over 5 stuks per dag. Reken maar uit.
Dat is inderdaad veel. Ik heb altijd begrepen dat het bij 1 doosje per keer blijft vanwege het gevaar van overdosering, maar dat klopt dan dus niet.
Noëlle_ismijnnaam schreef:
25-07-2025 18:31
Oxazepam is voor af en toe eens in mijn beleving. Mocht je er niet buiten kunnen dan kun je dat andere merk toch proberen? Of ben ik te kort door de bocht?
Dat is iets te kort door de bocht. Ik heb het een paar jaar elke dag geslikt. Ook omdat ik niet verslavingsgevoelig ben, mocht dat onder controle van de arts. Nadat de ergste crisis voorbij was, ben ik gaan afbouwen en slikte ik het alleen maar in tijden van nood. Nu slik ik het alleen nog af en toe.

TO, waarom zou je dat andere niet proberen? Als je niet zonder kan, dan zou ik dat ook proberen zoals meerderen zeggen.
johanna wijzigde dit bericht op 25-07-2025 20:13
0.00% gewijzigd
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Risiebisi schreef:
25-07-2025 19:22
Nee hoor, het wordt echt wel in grotere doses voorgeschreven. Ik ken iemand die dat chronisch krijgt voorgeschreven, en dat gaat dan over 5 stuks per dag. Reken maar uit.
Dat had ik ook, maar kreeg er niet meer mee dan max.60. Meestal idd maar 30. Maar dat komt waarschijnlijk omdat het risico op een overdosis erg op de loer lag.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
NomenNesci0 schreef:
25-07-2025 18:50
verkeerde aanname
Ik zei ook:" ik denk"
*jaline schreef:
25-07-2025 20:18
Ik zei ook:" ik denk"
dat denk je dus verkeerd. Mijn zin klopt.
Femmefemme schreef:
25-07-2025 19:14
Ik heb laatst een nare ervaring gehad met een nieuw medicijn. Daarom ben ik wat huiverig geworden.
Ah, ja dat snap ik goed. Maar als je je zo rot voelt, zou ik dat toch proberen. :hug:
Dit is toch echt een vraag voor de huisarts of de vervangende huisarts om daar nuttige persoonlijke informatie over te geven. Eventueel de de HAP nu het weekend is.
Femmefemme schreef:
25-07-2025 19:10
Ah, bedankt voor je reactie. Ik gebruik oxa dagelijks in een hele lage dosis ( al heel erg lang), samen met antidepressivum. Houdt elkaar perfect in evenwicht, ik functioneer er heel goed op.

Nu ben ik dus zo goed als gestopt met de oxazepam ( niet om 1 keer, maar wat ik nog had verdeeld) en ik merk dat ik me hartstikke rot ga voelen.

Misschien is het alternatief dan toch een goed idee, zeker omdat het minder verslavend is.
Het is zeker het beste alternatief. Het is normaal dat je je slechter gaat voelen tijdens afbouwen. Onze ervaring is toch dat artsen een veel te snel afbouwschema geven. Zeker bij medicijnen met een lange halfwaardetijd is dit nefast.

Ik zou alprazolam echt een kans geven, ook al omdat het minder verslavend is
Veel moed gewenst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven