Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2284 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Zandhaas schreef:
31-08-2025 14:17
ik heb even teruggezocht wat je bij BMI clinic zou betalen voor een Mounjaro 15mg pen. Bij een drie maanden abonnement (dan krijg je dus 3 pennen) betaal je 599 per pen. Bij een maandabonnement (dus 1 pen) betaal je 699. Uit de drie genoemde aanbieders zou een drie maanden optie bij BMI dus de goedkoopste optie zijn.
Dat is niet waar.
Bij Yazen betaal je 452,99 voor een 15 mg pen, daar komen dan de abonnementskosten van 90 per maand bij (kan nog goedkoper), dus dan betaal je 542.
Volgens het therapeutisch kompas kost mounjaro 2.5 mg 180 euro. Ik heb een maand geleden 190 betaald bij de apotheek (via de huisarts voorgeschreven). Een pen van 5mg kost 240 euro en die van 10 mg 340 euro.

Ik ga de huisarts vragen me nu een pen van 10mg voor te schrijven en dan door klikjes tellen wel nog steeds 2.5mg te spuiten per week. Want daar ga ik vooralsnog prima op. Want met die 2.5mg pen betaal ik 48 euro per dosis en met de 10mg 21 euro per dosis (grof gerekend qua afronding). Dat scheelt nogal.

Ik ben wel heel blij dat de huisarts me het wilde voorschrijven. Kostte me wel een half jaar qua meerdere afspraken, bloedtesten, verplicht weer langs de dieetist en een gesprek over 'ik ga anders commercieel maar vind het wel jammer dat ik dan meer moet betalen dus waarom schrijf jij niet gewoon voor als ik dit toch ga doen, wil je echt die commerciële partijen in de hand werken'. En toen ging ze gelukkig overstag. Want scheelt toch geld met de commerciële partijen.

Dus nu hoop ik dat ze die 10mg wil voorschrijven en mij vertrouwt dat ik goed kan tellen qua klikjes.
Dan zou ik voor de 15 mg pen gaan.
Ja dat durf ik niet helemaal qua houdbaarheid.
Dat kan echt prima als je ‘m koel bewaart.
Ik denk er over met de Wegovy te gaan starten. Maandag de apotheek eens bellen wat de verschillende pennen kosten. Volgens medicijnkosten is de 1mg pen relatief heel goedkoop. Dat zal vast niet kloppen.
Ik gebruik sinds 12 juni Mounjaro. Ik kan minder eten en heb met name de eerste dagen na de injectie weinig last van foodnoice.

Vanaf dag 5 is die foodnoice wel weer terug waardoor ik de laatste dagen van de week toch iets meer snaai.
Ik kom die dagen nooit boven de 1500 calorieën maar waarschijnlijk is dat toch te veel om echt goed af te vallen. Op dit moment ben ik nog maar 4.8 kilo kwijt ben.

Ik zit nu op 5 mg. Omdat het de eerste dagen zo goed werkt, twijfel ik of ophogen zin heeft. Zorgt ophogen ervoor dat het langer dan 4 a 5 dagen werkt?
tante-Truus schreef:
31-08-2025 21:23
Ik gebruik sinds 12 juni Mounjaro. Ik kan minder eten en heb met name de eerste dagen na de injectie weinig last van foodnoice.

Vanaf dag 5 is die foodnoice wel weer terug waardoor ik de laatste dagen van de week toch iets meer snaai.
Ik kom die dagen nooit boven de 1500 calorieën maar waarschijnlijk is dat toch te veel om echt goed af te vallen. Op dit moment ben ik nog maar 4.8 kilo kwijt ben.

Ik zit nu op 5 mg. Omdat het de eerste dagen zo goed werkt, twijfel ik of ophogen zin heeft. Zorgt ophogen ervoor dat het langer dan 4 a 5 dagen werkt?

Of te weinig. Wat is je BMR?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Mijn BMR is 1472

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven