Slechte motoriek
donderdag 26 juni 2025 om 15:22
Sinds ik klein ben heb ik al een slechte motoriek. Toen en nog steeds kan ik niet recht knippen. Ik moet moeite doen om binnen de lijntjes te kleuren. Als ik met iemand ga wandelen kan ik vijf meter uit elkaar lopen maar nog steeds bots ik dan na 1 minuut tegen die andere persoon aan. Hoogtepunt voor mij was wel zo n stom waaiertje wat mijn dochter gekocht had tegen de hitte. Het lukt mij niet om op een normale manier te wapperen.
Ik ben het zo beu dat ik dus zo onhandig ben- slechte motoriek heb.
Herkent iemand het en wat zal ik er aan kunnen doen?
Ik ben het zo beu dat ik dus zo onhandig ben- slechte motoriek heb.
Herkent iemand het en wat zal ik er aan kunnen doen?
donderdag 26 juni 2025 om 15:51
Dit inderdaad. Als het je leven zo beïnvloed en je er niet prettig bij voelt.HeartAttack schreef: ↑26-06-2025 15:43Heb je ooit al eens laten onderzoeken?
Het klinkt voor mij als DCD-achtige symptomen. Vooral gezien het feit dat je er al sinds kinds af aan last van lijkt te hebben.
donderdag 26 juni 2025 om 16:25
Mijn broer had dit vroeger extreem en is een hele tijd onder behandeling geweest bij een kinderfysiotherapeut. Ik kan mij nog herinneren dat hij thuis van harde was fruitschaaltjes en poppetjes moest boetseren, bij haar moest hinkelen, met een bal gooien en dat wij heel veel met hem getwisterd hebben.
De fruitschaaltjes boetseerden wij voor hem, in ruil voor een kaneelstok of een gulden.
De fruitschaaltjes boetseerden wij voor hem, in ruil voor een kaneelstok of een gulden.
donderdag 26 juni 2025 om 16:58
Klinkt als DCD, mijn dochter heeft dat gediagnosticeerd. Maar eigenlijk maakt dat label niet zo heel veel uit. Met ergotherapie zou je kunnen leren omgaan met waar je tegen aanloopt. Er wordt 10 uur vergoed vanuit de basisverzekering (let op eigen risico) en een verwijzing is niet nodig. Wil je echt een diagnose en een bredere aanpak dan zou je via de huisarts een verwijzing naar een revalidatiearts kunnen vragen: zij zijn bevoegd om de diagnose DCD af te geven. Je wordt dan onderzocht door de arts, een fysiotherapeut, een logopedist en een ergotherapeut voor de diagnose en welke therapie past bij je hulpvraag. Maar waarschijnlijk wordt dar ergotherapie en eventueel fysiotherapie.
donderdag 26 juni 2025 om 17:03
Wie of wat is LEO?BellatrixVanDetta schreef: ↑26-06-2025 15:37Ik.
Ik ben LEO zelf.
Vallen, struikelen, knoeien, ik ga nog eens dood aan mijn eigen onhandgheid.
Ik heb het geaccepteerd, het is niet anders.
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 26 juni 2025 om 17:09
Ik ben zelf ook vrij lomp en onhandig, maar ik kan wel dingen leren. Het duurt alleen wat langer dan gemiddeld voor ik bijvoorbeeld een volksdansje onder de knie heb, maar als dat dansje er eenmaal in zit gaat ie er ook nooit meer uit. Mijn lompigheid zit hem trouwens eigenlijk alleen in de grove motoriek, fijnmotorisch is er niet zo veel mis met mij. Mijn zoon is precies andersom: fijnmotorisch een ramp, grofmotorisch een zonnetje. Maar als het met zowel de fijne als de grove motoriek mis is kun je je inderdaad misschien eens laten onderzoeken op DCD. Of er veel behandelingen mogelijk zijn voor volwassenen met DCD weet ik niet, maar weten waar je lompigheid vandaan komt kan ook al een stuk helpen in de acceptatie.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 26 juni 2025 om 17:13
Theorie en boeken zijn geweldig inderdaad, maar ze nemen niet weg dat het soms wel handig is om zonder al te veel gedonder je veters te kunnen strikken of zo.gonniegijsje schreef: ↑26-06-2025 17:11Hierzo
Tis maar goed dat ik niet in de oertijd leef. Was rap dood gegaan. Geef mij maar theorie en boeken!
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 26 juni 2025 om 18:39
Ik ben ook erg klunzig; vroeger met gym was ik het enige meisje dat geen gat in de lucht sprong als we een dansje gingen leren.
Recht knippen kan ik alleen als ik eerst een lijntje met lineaal zet maar binnen de lijntjes kleuren is geen probleem. Bij bowlen eindig ik ook altijd als laatst.
Recht knippen kan ik alleen als ik eerst een lijntje met lineaal zet maar binnen de lijntjes kleuren is geen probleem. Bij bowlen eindig ik ook altijd als laatst.
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 26 juni 2025 om 18:42
Ik kan ook niet mooi knippen, maar dat is meer omdat ze overal alleen maar rechtshandige scharen hebben en ik ben nou eenmaal echt heel erg linkshandig. Ik zit ook altijd onder de inktvlekken, maar dat komt echt niet door mijn slechte motoriek hoor. Ik schrijf zelfs belachelijk netjes. Maar ja, die linkerklauw veegt tijdens het schrijven nou eenmaal altijd over mijn nette lettertjes.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
donderdag 26 juni 2025 om 18:47
donderdag 26 juni 2025 om 20:23
Mijn motoriek is ook minder en daar heb ik als kind ook therapie voor gehad en toen is het wel veel verbeterd maar er zijn nog steeds dingen die ik niet zo goed kan of anders doe dan anderen. Zet mij bijvoorbeeld niet op een evenwichtsbalk of iets anders waar ik op een rechte lijn moet lopen om er niet vanaf te donderen. En tekenen ben ik ook niet zo goed in en daar baal ik van, zou graag mooi willen kunnen tekenen maar dat lukt dus niet. En mijn handschrift, laten we het daar maar niet over hebben. Als kind was het nog prima maar tegen het einde van de middelbare is dat erger geworden. Ik schreef heel lang met potlood en in schoolschrift maar daar kreeg ik steeds meer commentaar op door docenten en medeleerlingen dus toen overgestapt op losse letters maar dat kwam mijn schrijfstijl niet ten goede. En sinds ik steeds minder echt hoef te schrijven...
Ik zou het eens met de huisarts bespreken, misschien kun je iets van ergotherapie krijgen?
Ik zou het eens met de huisarts bespreken, misschien kun je iets van ergotherapie krijgen?
donderdag 26 juni 2025 om 20:31
donderdag 26 juni 2025 om 20:33
Ik ook niet, gymdocenten gaven mij altijd maar een 6 omdat ze het zielig vonden mij een onvoldoende te geven terwijl ik zo mijn best deed. Zat ook altijd het eerste aan de kant bij bijvoorbeeld hoogspringen, touwklimmen en bokspringen kan ik al helemaal niet. Bowlen, 9 van de 10x in de goot dus de laatste keer dat ik dat ging doen gingen bij mijn beurt de hekjes maar omhoog. Ik gooi de bal ook anders want anders stuitert die bal teveel.Joppie schreef: ↑26-06-2025 18:39Ik ben ook erg klunzig; vroeger met gym was ik het enige meisje dat geen gat in de lucht sprong als we een dansje gingen leren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in