Gezondheid alle pijlers

Speekselsteen? Ik wordt er helemaal gek van.

31-03-2020 18:01 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
een tijdje terug poste ik een topic over wie er ervaringen had met een allergie (dacht ik toen). Veel goed advies en een week of 2 later kreeg ik weer de pijnscheuten in me onderkaakspeekselklier.

Laat ik even bij het begin, beginnen. Ik heb nu bijna 4 weken terug een heftige reactie gehad na het drinken van wat muntthee. Nooit heb ik dit meegemaakt en heb voor zover ik weet ook geen allergieën ergens voor. Ik gaf de schuld aan mijn kies die daar toevallig in de buurt van de klier zit en ontstoken is. (Wortelpuntonsteking). Echter vond ik de reactie zo vaag en heftig dat ik toen verder ben gaan googlen en uitkwam op speekselstenen. Nooit heb ik hiervan gehoord! Het ging als volgt, slokje thee, ineens een heel prikkende tong aan één zijkant en keel en bam voor ik het wist was daar een lymfklier die helemaal opgezet was.

Na een paar dagen zakte de zwelling af en een cliënt waar ik vaak kom en tevens oud arts heeft even zitten voelen. Niks ernstigs, kan een ontstoken klier zijn maar kon de vinger niet leggen op de tong en keel die zo prikte. Afijn, het zakte af dus ik was al blij en dacht dit zal vast eenmalig zijn. Tot anderhalf week geleden. In neem een stukje banaan en voordat ik wist, prikkende tong, keel en voila weer een gezwollen klier. Onderhand ben ik ervan uit gegaan dat het een speekselsteen moet zijn en dus flink aan de zure matten en napoleons en citroenen. Ik schrok enorm van de reactie die ik op dat stukje banaan had en dacht zal het dan een allergie zijn? Maar ik eet altijd bananen, hoe dan? Toch een afspraak bij de huisarts maar de volgende dag was de zwelling weg! De dokter voelde overal en diep maar kon niks vinden. Stelde me gerust dat het, als het ernstig is echt niet weer kleiner zou worden. Kwaadaardige klieren blijven juist groeien en wat het nou wel was kon ze niet zeggen aangezien ze niks kon voelen. Klier voelt niet hard trouwens, maar week. Ik kan de klier makkelijk omhoog duwen in mijn onderkaak.

Ok, zwelling weg en ik dacht waarschijnlijk was de banaan een stukje op de verse wond dus uitkijken met eten aangezien dit alleen gebeurt als ik iets eet, maakt niet uit wat. (Intussen gaan de zure matten erin en ga zo maar door op de hoop...)

En nu gisteren.. even wat smeerkaas gegeten en ja hoor weer die tintelingen in keel en aan zijkant tong. Alhoewel dit niet meer zo heftig was gelukkig als voorgaande keren. Ik wordt er onderhand gek van. De dokter heb ik nog niet gebeld en dat zou een volgende stap moeten zijn maar zoals we weten is de corona nu hoogste prioriteit en kom ik aan met dit.

Blijkbaar helpen de zure dingen niet. Ik vraag me nu af wie dit ook heeft mee gemaakt en heb je er iets anders aan gedaan zodat het over ging? De symptomen wijzen op een speekselsteen en het gebeurt alleen als ik iets eet. Ben een beetje de wanhoop nabij :-(
summerjamm wijzigde dit bericht op 31-03-2020 18:08
2.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem126 schreef:
31-03-2020 18:40
Lijkt me erg vervelend! Maar je weet niet zeker of het een speekselsteen is, behandelt het wel zo en dat helpt niet? Dan lijkt mij de logische stap om een afspraak bij de tandarts te maken en het hem/ haar voor te leggen.

Veel succes, hopelijk kom je er snel achter wat het is
Ik weet het niet zeker inderdaad, maar de symptomen komen daar echt mee overeen met wat ik heb. Ik dacht zelf aan een onstoken klier ook maar dan zou je iets van koorts moeten hebben of dat de klier zo groot blijft maar dat is hier niet het geval. Het is zelfs niet eens pijnlijk.

Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren

Gatverdammert O_O O_O
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
31-03-2020 19:23
Oei dan heb jij het wel erg lang, wel naar de huisarts geweest?
Ik heb het er ooit met de huisarts over gehad ja. Maar aangezien ik het niet wekelijks of zelfs maandelijks heb, overweeg ik geen operatie.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-03-2020 20:20
Ik heb het er ooit met de huisarts over gehad ja. Maar aangezien ik het niet wekelijks of zelfs maandelijks heb, overweeg ik geen operatie.

Heb jij zoals mij ook eerst (na eten of drinken) last van de zijkant van je tong in de zin van prikkelingen en langs de keel?

Ik heb net even gemasseerd en voelde toch iets van meer speeksel vrijkomen heel bizar. Ook heb ik last van een droge mond.
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
31-03-2020 19:22
Nou ik had morgen een afspraak bij de tandarts voor de Wortelpuntonsteking, maar die is dus ivm de maatregelen uitgesteld :( dan had de endotoloog wel even kunnen kijken idd..
Dat mag toch niet uitgesteld worden! Dadelijk heb je een botinfectie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
31-03-2020 21:05
Heb jij zoals mij ook eerst (na eten of drinken) last van de zijkant van je tong in de zin van prikkelingen en langs de keel?

Ik heb net even gemasseerd en voelde toch iets van meer speeksel vrijkomen heel bizar. Ook heb ik last van een droge mond.
Ja dat extra speeksel! Heel bizar! En ja die tintelingen herken ik ook.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
31-03-2020 22:51
Dat mag toch niet uitgesteld worden! Dadelijk heb je een botinfectie.

Nou retrostar ze stellen zelfs chemo's uit zag ik op het nieuws dan vind ik een ontsteking uitstellen nog niks vergeleken hiermee..

En ze doen echt alleen spoed.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-03-2020 23:00
Ja dat extra speeksel! Heel bizar! En ja die tintelingen herken ik ook.

Echt vervelend hoor. :(
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
31-03-2020 23:09
Nou retrostar ze stellen zelfs chemo's uit zag ik op het nieuws dan vind ik een ontsteking uitstellen nog niks vergeleken hiermee..

En ze doen echt alleen spoed.
Het uitstellen van chemo is vooral omdat een chemo je immuunsysteem plat gooit en je geen weerbaarheid hebt tegen het virus dan.

De tandarts is vooral omdat Corona hoog in je luchtwegen zit en een tandarts nogal in z’n gezicht gespetterd wordt tijdens een behandeling.

Heb je erg veel pijn aan je kies?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
31-03-2020 23:51
Het uitstellen van chemo is vooral omdat een chemo je immuunsysteem plat gooit en je geen weerbaarheid hebt tegen het virus dan.

De tandarts is vooral omdat Corona hoog in je luchtwegen zit en een tandarts nogal in z’n gezicht gespetterd wordt tijdens een behandeling.

Heb je erg veel pijn aan je kies?

Nee helemaal niet, althans ken je dat doffe gevoel in je mond waarvan je weet, iets zit niet goed maar geen pijn alleen wel die aanwezigheid? Dat dus en soms is het alleen gevoelig Ik heb trouwens ook een fistel bij de kaakrand precies bij de onderkaakspeekselklier die dus zo uitzet :facepalm: jij had toch ook een steentje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven