Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 573 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik. Per 1 januari helemaal gestopt. Af en toe heb ik wel wat moeilijke momenten maar over het algemeen gaat het prima. Ik voel mij af en toe wel een vreemde eend. Het is sociaal gezien meer geaccepteerd om (veel) te drinken dan om niet te drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook gestopt (al een jaar) maar met als reden dat ik het de calorieën niet waard vind. Mag dus af en toe best wat drinken maar ik heb gemerkt dat ik het dus nooit gemist heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik nu een week of twee. Reden is dat ik fitter wil zijn, gezonder, beter presteren bij sporten en een paar kilo kwijt wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al 3 ervaringsdeskundigen en allemaal met een andere reden. Mooi :)

Ja, dat vreemde eend in de bijt zijn ga ik ook ervaren ben ik bang. Vooral aan 1 kant van de vrienden. Die ontwijk ik voorlopig ook maar even denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip 1: probeer jezelf niet te verbieden om eraan te denken, maar accepteer dat je de gedachte hebt, probeer iets anders te gaan doen om uit je hoofd te komen. (Als je tegen jezelf zegt 'je mag niet aan een roze olifant denken' en elke keer als je aan een roze olifant denkt 'niet aan die roze olifant denken, denk niet aan de roze olifant', dan blijf je aan die roze olifant denken. Terwijl die roze olifant vanzelf uit je gedachten verdwijnt als je er verder geen aandacht aanbesteed en gewoon wat anders gaat doen)

Tip 2: Spreek uit tegen iemand dat je het even moeilijk hebt. Dat kan ook hier op het forum zijn. Als je het uitspreekt, dan verliest het trek-stemmetje in je hoofd aan kracht, want dat stemmetje is stiekem en als je het uitspreekt is het niet meer zo makkelijk voor dat stemmetje om je stiekem over te halen.
Het lijkt misschien tegenstrijdig met tip 1, maar dat is het niet. Door het uit te spreken, accepteer je dat het er is en dat het alleen een gevoel is waar je niks mee hoeft. Het is er nu, het gaat weer voorbij, het is oké dat het gevoel er is, je hoeft je er niet voor te schamen dat je het voelt.

Tip3: afleiding zoeken. Ga een puzzel maken, lange wandeling in het bos maken, een boek lezen, een serie kijken, haken, of wat dan ook. Zolang het maar iets is wat je leuk vindt en ervoor zorgt dat je bezig bent en je uit je hoofd komt.

Tip4: onthou dat stoppen een proces is. Afbeelding
Natuurlijk ga je ervoor om bij consolidatie te blijven, maar er is altijd een kans dat je onverhoopt toch een keer een terugval/uitglijder hebt. Raak dan niet in paniek, het betekent niet dat je terug bij af bent, het is gewoon onderdeel van het proces. Probeer te achterhalen hoe het kwam dat het mis ging, daar kun je veel van leren en dat helpt je om het in de toekomst te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in september 2021 gestopt. Dus al een hele tijd.

Het was niet heel lastig aangezien ik bijna nooit meer uitga. De keren dat ik wel wegga mis ik het niet echt. Ja,soms denk ik wel eens: met een slokje op zou iets leuker zijn. Maar de kater en het rotgevoel is het me niet waard. En ja, al na 1 wijntje merk ik de effecten. Het is me het niet meer waard. En de ochtend erop fris wakker worden is het niet meer drinken me dubbel en dwars waard.

Ik denk dat alcohol een gewoonte is die uit je systeem moet komen. Je hersenen moeten bepaalde activiteiten loskoppelen van alcohol. Ik raad je dan ook aan sommige activiteiten waar veel gedronken wordt voorlopig te vermijden. En in de plaats daarvan andere dingen te gaan doen. Zo kan je de associatie wegnemen en het alcoholvrije leven ervaren. Mijn ervaring is dat de drang naar drinken op een gegeven moment echt minder wordt en het daarna zelfs zo is dat je het niet meer wil en hoeft.

Verder raad ik ook podcasts over het onderwerp aan: wat wil je drinken ? Van Jan Heemskerk en Jaqcueline van Lieshout en Eerlijk over Alcohol van Koos van Plateringen. Daardoor wordt je echt gesterkt in je gedachten waarom je echt niet meer wil drinken.

Heel veel sterkte en succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is hier op het forum trouwens ook een leuk topic met gelijkgestemden die gestopt of geminderd zijn met alcohol .
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig! En ook goed dat je steun zoekt als het lastig is.

Bij elke verslaving ontstaat er een gat als je stopt. Oké geen alcohol meer, dus ook geen "drinkavondje(s)"... En daar zit je dan... Saai! De tijd die je overhoudt nu je niet meer drinkt moet je een andere invulling gaan geven. Misschien kan je voor komende vrijdag een goed alternatief bedenken? Wat zou je wél graag met je vrijdagavond doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook gestopt. Ben fitter, huid is beter en ben wat kg kwijt.

Ik dronk niet wekelijks maar werd wel steeds regelmatiger. Maar de laatste keer een black-out gehad en had niet eens zo veel gehad. Dat wil ik gewoon nooit meer!

Eerlijk vooral het eerste wijntje smaakte mij goed. Ook had ik veel last van katers na een avondje wijnen. Mijn partner vind het wel ongezelliger. Maar ik merk de voordelen en dat bevalt zo goed!

Gewoon doorzetten. Niet denken dat je iets mist. Want er komt echt wat fijns voor terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Plinkie schreef:
05-05-2023 22:23
Al 3 ervaringsdeskundigen en allemaal met een andere reden. Mooi :)

Ja, dat vreemde eend in de bijt zijn ga ik ook ervaren ben ik bang. Vooral aan 1 kant van de vrienden. Die ontwijk ik voorlopig ook maar even denk ik.
In het begin kan het trouwens ook helpen om met de auto te gaan naar sociale situaties waarin mensen gewend zijn dat je 'gezellig' mee drinkt, de BOB zijn/nog moeten rijden is een algemeen geaccepteerde reden om niet te drinken. Uiteindelijk wennen ze er aan dat je niet drinkt en krijg je ook geen vragen meer.

Bovenstaande geldt vooral wanneer de mensen niet dichtbij genoeg staan om eerlijk aan te geven dat alcohol voor jou problematisch is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, de rem gaat eraf als je je de geringste hoeveelheid weer toe gaat staan. Daarom is de gehele gedachte aan (in jouw geval) alcohol zo zinloos want je moet van die gedachte afkomen en vervangen door iets anders. Je kan best gelukkig zijn met andere dingen dan alcohol. Je hebt de capaciteit om elk verlies te verwerken. Op zich. Maar op de een of andere manier verzet je je tegen het verlies van dat wat je niet wil missen en daarom wordt het hele proces getraineerd.

Als er iemand sterft, of je verliest je huis, of iets anders waar je heel veel van houdt, dan kom je daar ook overheen. Die zie je dan ook niet meer terug. Je blijft niet in de opstandige fase hangen. Waarom dan wel als het om alcohol gaat. Waarom wil je er niet aan? Want je kan het heel goed missen. Misschien iets om over na te denken, maar doe dit niet te lang want voor je het weet ga je weer smoezen verzinnen om tóch nog een beetje te nemen.

Succes!
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan tegen elke vriend of kennis zeggen dat je een slechte dronk hebt en dat dit de doorslag geeft bij jou om het vandaag niet te nemen, hoor.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben trots op je dat je je probleem erkent en bent gestopt. Echt heel knap van je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben trots op je dat je je probleem erkent en bent gestopt. Echt heel knap van je.
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
05-05-2023 22:24
Tip 1: probeer jezelf niet te verbieden om eraan te denken, maar accepteer dat je de gedachte hebt, probeer iets anders te gaan doen om uit je hoofd te komen. (Als je tegen jezelf zegt 'je mag niet aan een roze olifant denken' en elke keer als je aan een roze olifant denkt 'niet aan die roze olifant denken, denk niet aan de roze olifant', dan blijf je aan die roze olifant denken. Terwijl die roze olifant vanzelf uit je gedachten verdwijnt als je er verder geen aandacht aanbesteed en gewoon wat anders gaat doen)

Tip 2: Spreek uit tegen iemand dat je het even moeilijk hebt. Dat kan ook hier op het forum zijn. Als je het uitspreekt, dan verliest het trek-stemmetje in je hoofd aan kracht, want dat stemmetje is stiekem en als je het uitspreekt is het niet meer zo makkelijk voor dat stemmetje om je stiekem over te halen.
Het lijkt misschien tegenstrijdig met tip 1, maar dat is het niet. Door het uit te spreken, accepteer je dat het er is en dat het alleen een gevoel is waar je niks mee hoeft. Het is er nu, het gaat weer voorbij, het is oké dat het gevoel er is, je hoeft je er niet voor te schamen dat je het voelt.

Tip3: afleiding zoeken. Ga een puzzel maken, lange wandeling in het bos maken, een boek lezen, een serie kijken, haken, of wat dan ook. Zolang het maar iets is wat je leuk vindt en ervoor zorgt dat je bezig bent en je uit je hoofd komt.

Tip4: onthou dat stoppen een proces is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit ook gaan doen. Had me het dit weekend voorgenomen, maar gisteren al mislukt. Ik verzin dan steeds een smoes. Ah nu schijnt de zon. We hebben bezoek zo ongezellig als je dan niet drinkt. Ééntje moet toch kunnen ( en vervolgens worden het er 3) Heel irritant. Dus ik vind het knap dat het je lukt. Ik wil dat ook. Vandaag weer een nieuwe kans.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
05-05-2023 23:47
Ik ben in september 2021 gestopt. Dus al een hele tijd.

Het was niet heel lastig aangezien ik bijna nooit meer uitga. De keren dat ik wel wegga mis ik het niet echt. Ja,soms denk ik wel eens: met een slokje op zou iets leuker zijn. Maar de kater en het rotgevoel is het me niet waard. En ja, al na 1 wijntje merk ik de effecten. Het is me het niet meer waard. En de ochtend erop fris wakker worden is het niet meer drinken me dubbel en dwars waard.

Ik denk dat alcohol een gewoonte is die uit je systeem moet komen. Je hersenen moeten bepaalde activiteiten loskoppelen van alcohol. Ik raad je dan ook aan sommige activiteiten waar veel gedronken wordt voorlopig te vermijden. En in de plaats daarvan andere dingen te gaan doen. Zo kan je de associatie wegnemen en het alcoholvrije leven ervaren. Mijn ervaring is dat de drang naar drinken op een gegeven moment echt minder wordt en het daarna zelfs zo is dat je het niet meer wil en hoeft.

Verder raad ik ook podcasts over het onderwerp aan: wat wil je drinken ? Van Jan Heemskerk en Jaqcueline van Lieshout en Eerlijk over Alcohol van Koos van Plateringen. Daardoor wordt je echt gesterkt in je gedachten waarom je echt niet meer wil drinken.

Heel veel sterkte en succes
Nou, dat wil ik ook ervaren. Dat de frisheid de boventoon gaat voeren en dat dat me meer waard is. Nu dronk ik niet alleen met uitgaan (ga sowieso nog maar weinig uit), maar alcohol is voor mij echt een manier om snel te ontspannen. Al ‘s middags als ik een pittige dag heb, kan ik cravings krijgen naar die drankjes ‘s avonds. Doordeweeks of in het weekend maakt dan niet uit, en er zaten weken bij dat ik dagelijks dronk. Da’s ook wat ik het liefst zou doen als het niet zo verrot en ongezond was. :-?

Ik ben het boek van Jacqueline van Lieshout aan het lezen inderdaad! Dank voor de tip van de Poscast, die ga ik eens luisteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
05-05-2023 23:48
Er is hier op het forum trouwens ook een leuk topic met gelijkgestemden die gestopt of geminderd zijn met alcohol .
Dank! Ik ga zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
ollie-ollie schreef:
06-05-2023 00:06
Goed bezig! En ook goed dat je steun zoekt als het lastig is.

Bij elke verslaving ontstaat er een gat als je stopt. Oké geen alcohol meer, dus ook geen "drinkavondje(s)"... En daar zit je dan... Saai! De tijd die je overhoudt nu je niet meer drinkt moet je een andere invulling gaan geven. Misschien kan je voor komende vrijdag een goed alternatief bedenken? Wat zou je wél graag met je vrijdagavond doen?
Alternatieven buiten de deur gaan eigenlijk niet. Mijn vriend heeft zijn vaste kroegavond op vrijdag dus ik blijf thuis met onze dochter. Tot nu toe bestonden mijn vrijdagen uit halfslachtig een simpele serie kijken, ondertussen een spelletje doen op mijn telefoon en naar bed gaan zodra mijn drankjes op waren (ik kocht altijd precies genoeg, zodat ik genoeg had voor een roes maar niet door kon drinken waardoor ik lam zou raken).

Mijn ideale vrijdagavond zou zijn: telefoon weg, een góeie film of serie kijken, hapje erbij en na die film naar bed. Maar vooralsnog heb ik daar de concentratie nog niet voor..
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
06-05-2023 06:03
Ja, de rem gaat eraf als je je de geringste hoeveelheid weer toe gaat staan. Daarom is de gehele gedachte aan (in jouw geval) alcohol zo zinloos want je moet van die gedachte afkomen en vervangen door iets anders. Je kan best gelukkig zijn met andere dingen dan alcohol. Je hebt de capaciteit om elk verlies te verwerken. Op zich. Maar op de een of andere manier verzet je je tegen het verlies van dat wat je niet wil missen en daarom wordt het hele proces getraineerd.

Als er iemand sterft, of je verliest je huis, of iets anders waar je heel veel van houdt, dan kom je daar ook overheen. Die zie je dan ook niet meer terug. Je blijft niet in de opstandige fase hangen. Waarom dan wel als het om alcohol gaat. Waarom wil je er niet aan? Want je kan het heel goed missen. Misschien iets om over na te denken, maar doe dit niet te lang want voor je het weet ga je weer smoezen verzinnen om tóch nog een beetje te nemen.

Succes!
Dank je wel! Mooie benadering wel, het is echt afscheid nemen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
06-05-2023 06:03
Ja, de rem gaat eraf als je je de geringste hoeveelheid weer toe gaat staan. Daarom is de gehele gedachte aan (in jouw geval) alcohol zo zinloos want je moet van die gedachte afkomen en vervangen door iets anders. Je kan best gelukkig zijn met andere dingen dan alcohol. Je hebt de capaciteit om elk verlies te verwerken. Op zich. Maar op de een of andere manier verzet je je tegen het verlies van dat wat je niet wil missen en daarom wordt het hele proces getraineerd.

Als er iemand sterft, of je verliest je huis, of iets anders waar je heel veel van houdt, dan kom je daar ook overheen. Die zie je dan ook niet meer terug. Je blijft niet in de opstandige fase hangen. Waarom dan wel als het om alcohol gaat. Waarom wil je er niet aan? Want je kan het heel goed missen. Misschien iets om over na te denken, maar doe dit niet te lang want voor je het weet ga je weer smoezen verzinnen om tóch nog een beetje te nemen.

Succes!
Dank je wel! Mooie benadering wel, het is echt afscheid nemen ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Magick88 schreef:
06-05-2023 07:35
Ik ben trots op je dat je je probleem erkent en bent gestopt. Echt heel knap van je.
Dank je :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan geen ervaringen noemen, maar wil alleen maar even zeggen dat ik vind dat je goed bezig bent. Door het probleem toe te geven voor jezelf en hier ook wat mee te doen!

Ik denk dat ik zelf op zoek zou gaan naar iets anders om te ontspannen. Liefst iets buiten de deur zodat alcohol niet binnen handbereik is. Hardlopen, een eind wandelen (oortjes in, dan kun je de podcast ondertussen luisteren), naar de sportschool, zwemmen, (jammer dat alleen sportieve activiteiten op ieder gewenst moment kunnen. Creatief of zo buiten de deur is vaak meteen een cursus op uur en tijd). Ga, als thuis blijven de voorkeur heeft, jezelf leren handletteren, ballonnen knopen, rubixcubes oplossen, piano spelen. Iets ter afleiding.

En misschien naar je vrienden gewoon eerlijk zijn. Laat ze weten dat alcohol jouw leven over begon te nemen en dat je dat niet meer wil. Ook niet ééntje maar, omdat nr 2 dan ook zal volgen. En of ze je daarin willen steunen. Als ze dat niet willen/kunnen zou wat mij betreft de vriendschap niet zoveel waard zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojanneke schreef:
06-05-2023 07:53
Ik wil dit ook gaan doen. Had me het dit weekend voorgenomen, maar gisteren al mislukt. Ik verzin dan steeds een smoes. Ah nu schijnt de zon. We hebben bezoek zo ongezellig als je dan niet drinkt. Ééntje moet toch kunnen ( en vervolgens worden het er 3) Heel irritant. Dus ik vind het knap dat het je lukt. Ik wil dat ook. Vandaag weer een nieuwe kans.
Jij ook succes!

Ik gebruik de app I am sober. Dan doe je elke ochtend een ‘belofte’ (vandaag blijf ik nuchter) en ‘s avonds evalueer je je dag.
Die evaluatie is wel al om 20:00 uur ‘s avonds, voor mij begon het meestal dan pas. Dan had ik geëvalueerd dat ik nuchter was gebleven en ging ik daarna toch overstag :facepalm:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven