Tandenknars bitje.. perse van de tandarts?
dinsdag 11 februari 2025 om 18:31
Ik hoorde deze week voor het eerst dat ik waarschijnlijk gevoelige tanden heb omdat ik snachts veel tandenknars. Het was een nieuwe tandarts en mijn oude heeft het er nooit over gehad. Ik baal er van dat het me nu pas verteld is want de afgelopen jaren had ik nog geld 'over' van het budget wat ik maximaal vergoed zou krijgen dus kon ik daar makkelijk nog een bitje bij nemen. Dit jaar en volgend jaar verwacht ik hoge kosten en wil ik mijn maximale vergoeding daarvoor gebruiken.
Weet iemand misschien een goedkopere optie die ook goed werkt?
Weet iemand misschien een goedkopere optie die ook goed werkt?
dinsdag 11 februari 2025 om 19:11
Dat is echt niet de enige oorzaak van tandenknarsen. Kan ook iets onbewusts zijn tijdens het slapen, dan doe je er weinig aan.
Ik klem mijn kaken en heb aan 1 tand veel last daardoor

https://www.bol.com/nl/nl/p/sova-nightg ... ping&gQT=1
Ik lees over het algemeen goede reviews. Heb zelf nog geen ervaring, twijfel nog of ik hem ga aanschaffen.
dinsdag 11 februari 2025 om 20:09
Ik heb vroeger die van bol.com gehad en die was flexibeler/zachter dan die van de tandarts. Heb nu al 3 jaar die van de tandarts en dat gaat prima. De volgende keer koop ik hem weer bij de tandarts, aangezien hij helemaal op maat gemaakt is. Ik vind het toch een te grote gok om het weer zelf met warm water te doen. Ik heb kleine gaatjes in m’n tanden van het knarsetanden dus moet ook echt iets goeds hebben (echte gaatjes, niet die gevuld moeten worden). Magnesium helpt bij mij wel tegen knarsetanden en klemmen.
Geen idee of het werkt, maar ik dacht dat een hockeybitje beter was dan zo’n flexibel bitje, aangezien die harder zijn. Maar of je er goed mee kan slapen weet ik niet.
Geen idee of het werkt, maar ik dacht dat een hockeybitje beter was dan zo’n flexibel bitje, aangezien die harder zijn. Maar of je er goed mee kan slapen weet ik niet.
dinsdag 11 februari 2025 om 20:20
Een hockeybitje lijkt me te dik om lekker mee te slapen. Dan heb je echt een bonk plastic in je mond (vroeger moest ik er tijdens hockeywedstrijden soms van kokhalzen). Een op maat gemaakt, flinterdun bitje van de tandarts is veel fijner (en effectiever) maar ook duurder. Ik zou ervoor gaan sparen.Elsy schreef: ↑11-02-2025 20:09Ik heb vroeger die van bol.com gehad en die was flexibeler/zachter dan die van de tandarts. Heb nu al 3 jaar die van de tandarts en dat gaat prima. De volgende keer koop ik hem weer bij de tandarts, aangezien hij helemaal op maat gemaakt is. Ik vind het toch een te grote gok om het weer zelf met warm water te doen. Ik heb kleine gaatjes in m’n tanden van het knarsetanden dus moet ook echt iets goeds hebben (echte gaatjes, niet die gevuld moeten worden). Magnesium helpt bij mij wel tegen knarsetanden en klemmen.
dinsdag 11 februari 2025 om 20:42
Oh ja dan zou ik ook sparen voor die van de tandarts. Ik wist niet zeker of zo’n hockeybitje nog steeds zo dik waren, maar een bonk plastic in m’n mond lijkt me echt niet fijn. Al moet ik zeggen dat ik soms ook moet kokhalzen van m’n bitje als ik hem uit doe. Terwijl die niet heel dik is, dus dikker zou ik echt niet willen.Claire45 schreef: ↑11-02-2025 20:20Een hockeybitje lijkt me te dik om lekker mee te slapen. Dan heb je echt een bonk plastic in je mond (vroeger moest ik er tijdens hockeywedstrijden soms van kokhalzen). Een op maat gemaakt, flinterdun bitje van de tandarts is veel fijner (en effectiever) maar ook duurder. Ik zou ervoor gaan sparen.
dinsdag 11 februari 2025 om 22:24
Dit. Zijn er zat te vinden die je zelf op maat kan maken.stokbootje schreef: ↑11-02-2025 20:56Verwacht je dat je een trouwe drager bent? Als je dat nog niet zeker weet, zou je eerst zo'n goedkopere kunnen uitproberen. Voordat je veel uitgeeft aan een tandartsbitje en hem dan nog niet vaak draagt.
Ik gooide mijn bitje steeds uit en kon dan vervolgens ‘s ochtend dat ding zoeken. Uiteindelijk paste hij niet meer, dus zonde geld. En mijn nieuwe tandarts heeft er echt nooit wat over gezegd. Mijn oude verdiende graag heel veel extra.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
dinsdag 11 februari 2025 om 22:39
Mijn eerste bitje was via de tandarts, die ze liet maken bij een tandtechnicus. Hartstikke duur, iets richting de 300 euro. Het was een hard bitje, ik vond het niet fijn zitten en mijn tanden voelden 's morgens als ik het uit deed altijd raar, alsof ze de hele nacht in een niet-prettige vorm gedrukt hadden gezeten (wat in feite ook zo was natuurlijk). Op een dag was het kwijt, zeer waarschijnlijk door de werkster in de wc geveegd met de poetsdoek, want ik liet het bitje nogal eens op de spoelbak van de wc liggen.
Intussen had ik al eens gezien dat ons neefje een bitje van de drogist had, dat je zelf op maat moest maken door het in kokend water te leggen, iets af te laten koelen en dan in je mond vormen. Hij had er ook nog een mooi passend doosje bij en dat alles voor iets van 25 euro. Dat heb ik toen maar gehaald en sindsdien doe ik het daarmee. In de loop der jaren natuurlijk regelmatig nieuwe gehaald, de ene keer ging het vormen beter dan de andere en zat het ene bitje ook beter dan het andere. Ik wacht wel te lang vrees ik met nieuwe kopen, ik vraag me regelmatig af of ik niet toch te veel plasticdeeltjes binnen krijg. Want dat kan niet anders natuurlijk, door het klemmen en knarsen op dat ding.
Mijn vorige tandarts gaf als antwoord op mijn vragen over het knarsen en of er dan echt niets bestaat dat je ervan weerhoudt het te doen: ja, de psychiater. Maar ik knars al zo lang, zeker 30 jaar. In tijden van stress en ook in rustiger tijden, ik heb zelf helemaal niet het idee dat het daarmee te maken heeft. Ik ben ook bij een hoofdfysiotherapeut geweest, maar omdat ik geen klachten heb van het knarsen en klemmen kan ik eigenlijk geen verbetering waarnemen.
Of nou, geen klachten, dat is niet helemaal waar. Ik heb vorig jaar een ontsteking gekregen in de wortel van een kies, tijdens behandeling door de endodontoloog bleek er een scheur in een van de kanalen te zitten waardoor de kies er uiteindelijk uit zou moeten. Die scheur is waarschijnlijk door het klemmen ontstaan. Ik heb inmiddels een implantaat, altijd gedacht dat dat niet kon vanwege het klemmen maar gaat prima. Die kunstkies ligt ietsje lager dan die ernaast, waardoor ik er niet op kan klemmen. Om dat verder te voorkomen, heb ik nu een bitje aangeschaft dat ook een hoekje heeft dat onder mijn voortanden doorgaat. Het is eigenlijk een soort sliertje met aan beide uiteinden een stukje dat tussen je kiezen gaat. En dan dus een klein hoekje voor om de voortanden. Ik vind dat prettiger zitten dan een volledig bitje, zeg maar. (ik kan geen plaatjes inplakken hier, misschien wel een link, ik ga het proberen)
https://www.sleeppro.eu/sleepright-ultr ... mMQAvD_BwE
Het type uit de link maar dan andere merken zijn er ook voor veel minder geld.
En ik heb vorig jaar ook een bitje voor alleen over de voortanden gekocht, maar dat moet je op een ingewikkelde manier vormen en dat stel ik steeds uit. Dat ligt er dus nog ongebruikt, helaas want was duur (rond 100 euro).
Intussen had ik al eens gezien dat ons neefje een bitje van de drogist had, dat je zelf op maat moest maken door het in kokend water te leggen, iets af te laten koelen en dan in je mond vormen. Hij had er ook nog een mooi passend doosje bij en dat alles voor iets van 25 euro. Dat heb ik toen maar gehaald en sindsdien doe ik het daarmee. In de loop der jaren natuurlijk regelmatig nieuwe gehaald, de ene keer ging het vormen beter dan de andere en zat het ene bitje ook beter dan het andere. Ik wacht wel te lang vrees ik met nieuwe kopen, ik vraag me regelmatig af of ik niet toch te veel plasticdeeltjes binnen krijg. Want dat kan niet anders natuurlijk, door het klemmen en knarsen op dat ding.
Mijn vorige tandarts gaf als antwoord op mijn vragen over het knarsen en of er dan echt niets bestaat dat je ervan weerhoudt het te doen: ja, de psychiater. Maar ik knars al zo lang, zeker 30 jaar. In tijden van stress en ook in rustiger tijden, ik heb zelf helemaal niet het idee dat het daarmee te maken heeft. Ik ben ook bij een hoofdfysiotherapeut geweest, maar omdat ik geen klachten heb van het knarsen en klemmen kan ik eigenlijk geen verbetering waarnemen.
Of nou, geen klachten, dat is niet helemaal waar. Ik heb vorig jaar een ontsteking gekregen in de wortel van een kies, tijdens behandeling door de endodontoloog bleek er een scheur in een van de kanalen te zitten waardoor de kies er uiteindelijk uit zou moeten. Die scheur is waarschijnlijk door het klemmen ontstaan. Ik heb inmiddels een implantaat, altijd gedacht dat dat niet kon vanwege het klemmen maar gaat prima. Die kunstkies ligt ietsje lager dan die ernaast, waardoor ik er niet op kan klemmen. Om dat verder te voorkomen, heb ik nu een bitje aangeschaft dat ook een hoekje heeft dat onder mijn voortanden doorgaat. Het is eigenlijk een soort sliertje met aan beide uiteinden een stukje dat tussen je kiezen gaat. En dan dus een klein hoekje voor om de voortanden. Ik vind dat prettiger zitten dan een volledig bitje, zeg maar. (ik kan geen plaatjes inplakken hier, misschien wel een link, ik ga het proberen)
https://www.sleeppro.eu/sleepright-ultr ... mMQAvD_BwE
Het type uit de link maar dan andere merken zijn er ook voor veel minder geld.
En ik heb vorig jaar ook een bitje voor alleen over de voortanden gekocht, maar dat moet je op een ingewikkelde manier vormen en dat stel ik steeds uit. Dat ligt er dus nog ongebruikt, helaas want was duur (rond 100 euro).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 12 februari 2025 om 00:11
Ik heb geen idee of ik dat wel of niet vervelend ga vinden. Heb als kind wel een tijdje een nachtbeugel gehad maar dat is ook alweer zo lang geleden. Weet wel dat als iets gaat irriteren als ik niet kan slapen dat het dan uit gaat.stokbootje schreef: ↑11-02-2025 20:56Verwacht je dat je een trouwe drager bent? Als je dat nog niet zeker weet, zou je eerst zo'n goedkopere kunnen uitproberen. Voordat je veel uitgeeft aan een tandartsbitje en hem dan nog niet vaak draagt.
woensdag 12 februari 2025 om 00:29
Dit is iets waar ik niet op zou bezuinigen met goedkope do it yourselfs die zeer slecht zijn voor je tanden, het materiaal is namelijk tè zacht waardoor het zeer slecht is voor je kaken.
Ik heb al jaren een heel fijn bitje via de tandarts. Dagelijks wassen met iets zeep en leg het in een bakje.
Het is persoonlijk maar ik investeer liever in kwaliteit door professionals. Mijn tandarts is zeker geen zakkenvuller, geeft enkel advies. Het is ook niet dat je jaarlijks een nieuwe nodig hebt als je er zorgvuldig mee omgaat
Ik heb al jaren een heel fijn bitje via de tandarts. Dagelijks wassen met iets zeep en leg het in een bakje.
Het is persoonlijk maar ik investeer liever in kwaliteit door professionals. Mijn tandarts is zeker geen zakkenvuller, geeft enkel advies. Het is ook niet dat je jaarlijks een nieuwe nodig hebt als je er zorgvuldig mee omgaat
woensdag 12 februari 2025 om 01:19
Ik heb een bitje van de tandarts maar zelfs dat helpt niet omdat ik de hele dag door bijt. Niet knarsen maar bijten en dat komt door waarschijnlijk mijn medicatie tegen psychoses. Geen bitje tegen bestand en al wat kiezen verloren door die ongein.
Het kan dus ook door medicijnen komen. Daar is niks tegen bestand.
woensdag 12 februari 2025 om 11:14
Goed advies. Ik heb er een van de tandarts maar kan m niet in hebben.. Moet er steeds van kokhalzen en her went niet. Dus uiteindelijk gebruik ik m niet.stokbootje schreef: ↑11-02-2025 20:56Verwacht je dat je een trouwe drager bent? Als je dat nog niet zeker weet, zou je eerst zo'n goedkopere kunnen uitproberen. Voordat je veel uitgeeft aan een tandartsbitje en hem dan nog niet vaak draagt.
woensdag 12 februari 2025 om 11:22
Dat is echt vervelend zeg. Nare bijwerking van medicatie.Jezebel schreef: ↑12-02-2025 01:19Ik heb een bitje van de tandarts maar zelfs dat helpt niet omdat ik de hele dag door bijt. Niet knarsen maar bijten en dat komt door waarschijnlijk mijn medicatie tegen psychoses. Geen bitje tegen bestand en al wat kiezen verloren door die ongein.
Ik heb eens gelezen dat je eventueel ook Botox kunt inzetten om kaakspieren meer te ontspannen om het heftigste bijten tegen te gaan. Geen idee of je dat weet?
https://www.wza.nl/patient/onderzoek-en ... j-kaakpijn
woensdag 12 februari 2025 om 11:28
Daar is ook weer medicatie voor te krijgen he.Jezebel schreef: ↑12-02-2025 01:19Ik heb een bitje van de tandarts maar zelfs dat helpt niet omdat ik de hele dag door bijt. Niet knarsen maar bijten en dat komt door waarschijnlijk mijn medicatie tegen psychoses. Geen bitje tegen bestand en al wat kiezen verloren door die ongein.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
woensdag 12 februari 2025 om 12:16
Ik knars al vanaf kinds af aan, waardoor ik meermalen in mijn melkkiezen de diepe groeven opgevuld kreeg als tijdelijke oplossing. Nu als volwassene knars ik ook nog steeds elke nacht, daarnaast klem ik ook nog heel hard in m'n slaap m'n kaken op elkaar. Overdag doe ik dat laatste ook wel, vooral tijdens diep nadenken.
Ik heb nu sinds ruim 3 jaar een bitje via de tandarts. Ik gaf bij haar aan dat ik steeds gevoeligere kiezen kreeg, terwijl eerst de Sensodyne repair tandpasta wel goed hielp, maar toch steeds minder. Ze gaf bij mij toen aan dat een bitje een optie was, als ik 'm dan maar iedere nacht trouw zou dragen, omdat je anders kan hebt dat hij op den duur niet meer past. Hij zou bij de meeste mensen zo'n 2 jaar meegaan zei ze, maar de mijne heb ik dus al ruim 3 jaar. Ik breng 'm elke controle mee, dan kijkt me even of ze er nog iets aan moet bijstellen, maar verder voldoet hij nog steeds prima.
Ik zou ook aanraden om gewoon voor in 1x goed te gaan, ipv zelf eerst aan te klooien met bitjes van de drogist etc, en dan uiteindelijk alsnog voor de duurdere versie van de tandarts te moeten gaan. Bij mij waren de kosten trouwens €225, dus prijzen verschillen. Het is wel je gebit he, daar moet je heel je leven nog mee doen. Je hebt ook verkeerde vormen van zuinigheid, dus als je het kunt betalen zou ik 't in 1x goed doen. Als ik kijk naar de mijne waar ik nu al ruim 3 jaar mee doe, kost me dat €6,25 per maand. Een tube tandpasta is bijna duurder...
Ik heb nu sinds ruim 3 jaar een bitje via de tandarts. Ik gaf bij haar aan dat ik steeds gevoeligere kiezen kreeg, terwijl eerst de Sensodyne repair tandpasta wel goed hielp, maar toch steeds minder. Ze gaf bij mij toen aan dat een bitje een optie was, als ik 'm dan maar iedere nacht trouw zou dragen, omdat je anders kan hebt dat hij op den duur niet meer past. Hij zou bij de meeste mensen zo'n 2 jaar meegaan zei ze, maar de mijne heb ik dus al ruim 3 jaar. Ik breng 'm elke controle mee, dan kijkt me even of ze er nog iets aan moet bijstellen, maar verder voldoet hij nog steeds prima.
Ik zou ook aanraden om gewoon voor in 1x goed te gaan, ipv zelf eerst aan te klooien met bitjes van de drogist etc, en dan uiteindelijk alsnog voor de duurdere versie van de tandarts te moeten gaan. Bij mij waren de kosten trouwens €225, dus prijzen verschillen. Het is wel je gebit he, daar moet je heel je leven nog mee doen. Je hebt ook verkeerde vormen van zuinigheid, dus als je het kunt betalen zou ik 't in 1x goed doen. Als ik kijk naar de mijne waar ik nu al ruim 3 jaar mee doe, kost me dat €6,25 per maand. Een tube tandpasta is bijna duurder...
donderdag 13 februari 2025 om 10:50
Oh bedankt voor de tip. Dit wist ik niet.Sinneljocht schreef: ↑12-02-2025 11:22Dat is echt vervelend zeg. Nare bijwerking van medicatie.
Ik heb eens gelezen dat je eventueel ook Botox kunt inzetten om kaakspieren meer te ontspannen om het heftigste bijten tegen te gaan. Geen idee of je dat weet?
https://www.wza.nl/patient/onderzoek-en ... j-kaakpijn
donderdag 13 februari 2025 om 12:12
Het went. De eerste tijd is niet echt prettig, maar ik had het er graag voor over. Ik ging van tandenknarsen door naar kaken hard op elkaar klemmen. Daar zijn heel vervelende klachten uit voortgekomen. Vaak knarsetanden is bij mij een gevolg van tijdelijk en/of langer durende stress, en hoewel ik daar altijd mee aan de slag ga, ik ontkom niet aan knarsetanden. Ik ben heel blij met mijn bitje. Het zorgt er ook iedere avond net voor het slapen gaan voor, dat ik mijn hoofd en lijf bewust ga ontspannen, zodat mijn mond met bitje erin prettig aanvoelt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in