Gezondheid alle pijlers

Toestemming geven tot wel/niet reanimeren

17-10-2018 21:34 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een andere naam ivm herkenbaarheid.
Ik zat in discussie met iemand die bij de brandweer werkt over het reanimeren wat brandweermensen doen. Zij worden vaak mee opgeroepen als er een reanimatie is tot de ambulance er is.
Hij gaf aan regelmatig een reanimatie te hebben waarvan duidelijk is dat iemand al geruime tijd overleden is maar zij hebben een protocol af te werken en moeten de reanimatie starten. Brandweer mag niet de dood vast stellen dus liggen op een lijk te pompen, beetje rot gezegd.
Ik heb zeer veel de dood gezien ivm werk en de discussie ging erover of ik als partner van mijn overleden man mag aangeven niet te reanimeren. Hij gaf aan dan toch te moeten beginnen. Toen ik zei dat ik dan geen 112 zal bellen maar de huisartsenpost gaf hij aan dat de huisartsenpost dan 112 belt en dan worden zij toch als brandweer gealarmeerd en werken hun protocol af.
Ik kan niet, als partner van, aangeven geen brandweer te willen maar alleen ambulance die wel de dood vast mogen stellen. Het idee dat hulpdiensten mijn man reanimeren terwijl hij grauw en koud is en overduidelijk al geruime tijd overleden is lijkt me verschrikkelijk. Ik ben nl een hele erge voorstander van de doden met rust laten zodat zij vredig op een goede manier de aarde en het lichaam los kunnen laten. Dit duurt vaak een paar dagen en er moet dan liefdevol en respectvol met het lichaam omgegaan worden.
Ik bedoel niet dat ik hem reanimatie ontzeg als er nog kans is op een pols maar echt als al duidelijk is dat de dood is ingetreden door een grauw uiterlijk, koud zijn, "bevroren ogen" enz.
Wie weet hoe dit wettelijk in elkaar steekt? Ik ben gelukkig gezegend dat ik nooit bij een huisarts kom dus de huisarts is bv ook niet betrokken in mijn gezinssituatie en zijn wij vreemden voor hem.
Ik denk dat het vrij onmogelijk is om als partner-van reanimatie tegen te houden als de hulpdiensten hier nog heil in zien. Dan moet er echt een verklaring overlegd worden. Je kunt wel zoveel zeggen.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
17-10-2018 22:02
Maar als iemand echt overduidelijk dood is..koud grauw grijs stijf...nee dan wordt er geen reanimatie gestart hoor
Wel door de brandweer en die wordt mee gealarmeerd en als eerste ter plaatse gaan ze de reanimatie starten. Dat is dus het punt..ik kan niet aangeven dat ik niet wil dat brandweer komt.
Zazamaenade schreef:
17-10-2018 22:03
Ik lees mee, TO, ik denk zelf regelmatig hierover na.
Jammer dat er ook hier weer zo gereageerd wordt alsof het een discussietopic (in dit geval over reanimeren) is.
Ze vraagt of iemand weet hoe dit wettelijk zit, meer niet.
TO, misschien kun je een mail sturen aan de Patiëntenfederatie ?
https://www.patientenfederatie.nl/produ ... informatie
Het forum is er om te discussiëren. Wil je dat niet, dan zit je hier verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:10
Wel door de brandweer en die wordt mee gealarmeerd en als eerste ter plaatse gaan ze de reanimatie starten. Dat is dus het punt..ik kan niet aangeven dat ik niet wil dat brandweer komt.
Echt niet hoor. Echt niet.
En als een melding wordt gemaakt dat iemand dood is wordt er ook geen brandweer (of ambu) gestuurd. Dood is dood. Dan komt de schouwarts of bij verdachte omstandigheden eerst direct de politie
Alle reacties Link kopieren
Als je man overduidelijk al overleden is, kun je de huisarts bellen. Je hoeft 112 niet te bellen.
En als iemand koud en stijf is, dan is hij al best wat uurtjes dood.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
17-10-2018 21:55
Geen idee?

Ik verduidelijk TO omdat er niet goed gelezen wordt.
Ja en hopelijk kom je sowieso nooit voor die situatie te staan dat je iemand al uren dood in z'n bed ligt.

Thuis dood gaan kan op twee manieren (vooruit drie)
- verwacht: ziekbed, ouderdom, gekozen om de palliatieve fase thuis door de brengen, dan kan je de huisarts bellen als het zover is
- onverwacht: je belt 112 als iemand zomaar omkiepert
- als iemand al langer dood is en je weet t niet lijkt mij t een zaak voor de politie, heel naar
Alle reacties Link kopieren
alleen een arts mag iemand door verklaren.

een hulpverlener mag dit alleen doen wanneer het hoofd minimaal 1 meter van de romp gescheiden is.

op een ambulance werken meestal geen artsen, dus ook zij mogen iemand niet officieel dood verklaren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
17-10-2018 22:11
Het forum is er om te discussiëren. Wil je dat niet, dan zit je hier verkeerd.

Nee, niet altijd.
Als je de OP van een topic leest kun je zien of er gevraagd wordt om een mening, of om informatie en ervaringen.
Dat is wel degelijk een verschil.
nounou
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:10
Wel door de brandweer en die wordt mee gealarmeerd en als eerste ter plaatse gaan ze de reanimatie starten. Dat is dus het punt..ik kan niet aangeven dat ik niet wil dat brandweer komt.
als iemand overduidelijk dood is dan wordt er niet gereanimeerd.
parbleumondieu schreef:
17-10-2018 22:13
Als je man overduidelijk al overleden is, kun je de huisarts bellen. Je hoeft 112 niet te bellen.
En als iemand koud en stijf is, dan is hij al best wat uurtjes dood.
Ook als je tegen 112 zegt dat degene volgens jou dood is, sturen ze ook geen ambulance of brandweer is mijn ervaring. Dan komt ook gewoon de HA om de overlijdensverklaring te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:07
Ter verduidelijking:
Ik ben niet zweverig. Van mij mag orgaandonatie best gebeuren. Het betreft geen niet reanimerenpenning maar een evt onverwachte dood. Ze mogen daarom best sectie verrichten. Het gaat mij puur om het reanimeren van brandweer op een al overduidelijk gestorven persoon omdat ze hun protocol afwerken.
Verder is het al heel lang aan de orde dat brandweer mee ge-alarmeerd wordt. Lees aub mijn post juist, ik heb toch best duidelijk geschreven en vraag me af wat mijn recht in het weigeren van de reanimatie is mbt mijn partner. Hij zelf staat er trouwens achter dat als hij overduidelijk dood is al ruime tijd dat hij met rust gelaten wordt. Toch zal ik ten aller tijde een arts moeten bellen of 112. Ik kan niet zelf de lijkschouwer bellen.
Nou aangezien je gewoon strafbaar bent als je als arts of hulpverlener geen hulp levert op het moment dat je ziet dat er hulp nodig is: ehh nee. Dan moet hij dus een DNR-verklaring hebben en dan moet die nog maar net gelden en zichtbaar zijn op het moment van de reanimatie.

En nee natuurlijk mag jij dat niet beslissen voor je partner. Hoe moeten we in godsnaam verifiëren in een reanimatiesetting wie jij bent en of jij het beste voor hebt met het slachtoffer en volgens zijn wil handelt? Er is niet echt tijd voor een juridische afwikkeling ofzo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
TO ik heb 2 keer meegemaakt dat ik iemand overleden heb gevonden. Beide keren heb ik 112 gebeld in paniek en beide keren zijn de hulpdiensten gekomen en niemand is begonnen aan reanimeren want voor hun was het al duidelijk dat ze al een aantal uur en de ander een aantal dagen geleden was overleden.

Je maakt je nu druk om dingen die er nu niet toedoen zolang je man niet doodziek is. En als hij dat wel is kan hij een niet reanimeren ding bij zich hebben.

En nee jij kan niet bepalen of er gereanimeerd wordt of niet, daar ga jij niet over.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
17-10-2018 22:16
Ook als je tegen 112 zegt dat degene volgens jou dood is, sturen ze ook geen ambulance of brandweer is mijn ervaring. Dan komt ook gewoon de HA om de overlijdensverklaring te tekenen.
Mijn ervaring hetzelfde
Bij mij kwam wel de politie om uit te sluiten dat het een onnatuurlijke dood was.
absor schreef:
17-10-2018 22:19
Mijn ervaring hetzelfde
Bij mij kwam wel de politie om uit te sluiten dat het een onnatuurlijke dood was.
Eigenlijk raar hoe verschillend dat gaat. Bij mij geen politie en naar ik lees kwam er bij anderen wel een ambulance.
Alle reacties Link kopieren
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:07
Ter verduidelijking:
Ik ben niet zweverig. Van mij mag orgaandonatie best gebeuren. Het betreft geen niet reanimerenpenning maar een evt onverwachte dood. Ze mogen daarom best sectie verrichten. Het gaat mij puur om het reanimeren van brandweer op een al overduidelijk gestorven persoon omdat ze hun protocol afwerken.
Verder is het al heel lang aan de orde dat brandweer mee ge-alarmeerd wordt. Lees aub mijn post juist, ik heb toch best duidelijk geschreven en vraag me af wat mijn recht in het weigeren van de reanimatie is mbt mijn partner. Hij zelf staat er trouwens achter dat als hij overduidelijk dood is al ruime tijd dat hij met rust gelaten wordt. Toch zal ik ten aller tijde een arts moeten bellen of 112. Ik kan niet zelf de lijkschouwer bellen.
Dan bel je toch je huisarts? Vertel hem de situatie, koud, geen hartslag etc, etc. Best kan dat ze dan niet proberen te reanimeren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp kan ik de huisartsenpost bellen, zeggen dat mijn man overleden is en dan zal hij komen en gebeurd er niets? Dood wordt vastgesteld, bij twijfel komt politie erbij of het een misdrijf is of niet en dan is de hulpverlening klaar?
Als dat zo is heb ik mijn antwoord. Bedankt voor de reacties.
Dan betreft mijn discussie met die brandweerman dus alleen de onduidelijke en paniekerige 112 situaties waarbij hij ge-alarmeerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-10-2018 22:15
alleen een arts mag iemand door verklaren.

een hulpverlener mag dit alleen doen wanneer het hoofd minimaal 1 meter van de romp gescheiden is.

op een ambulance werken meestal geen artsen, dus ook zij mogen iemand niet officieel dood verklaren.
Ambulance verpleegkundigen mogen wel de dood constateren en beslissen dat er geen reanimatie wordt opgestart.
Een arts moet dan nog wel schouwen.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
17-10-2018 22:21
Eigenlijk raar hoe verschillend dat gaat. Bij mij geen politie en naar ik lees kwam er bij anderen wel een ambulance.
Ik was beide keren volledig over de zeik. 1ste keer kwam een ambulance maar die was snel weer weg, diegene is rustig in haar slaap gegaan.

De 2de keer vond ik iemand in de hal op zijn buik in een plas bloed. Toen was de politie er als eerste en er ook bij gebleven tot de schouwarts kwam. We mochten ook niet binnen blijven of iets aanraken voor het geval het een misdrijf was ( was gelukkig niet zo!).

Ik denk dat ze ook een beetje beoordelen hoe de beller aan de lijn is. Ik was zo over de zeik dat ik bijna een ambulance nodig had.
Alle reacties Link kopieren
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:29
Dus als ik het goed begrijp kan ik de huisartsenpost bellen, zeggen dat mijn man overleden is en dan zal hij komen en gebeurd er niets? Dood wordt vastgesteld, bij twijfel komt politie erbij of het een misdrijf is of niet en dan is de hulpverlening klaar?
Als dat zo is heb ik mijn antwoord. Bedankt voor de reacties.
Dan betreft mijn discussie met die brandweerman dus alleen de onduidelijke en paniekerige 112 situaties waarbij hij ge-alarmeerd wordt.
Nouja stel jij belt de HA met die mededeling en degene aan de telefoon vraagt hoe de situatie is dan kan het zijn dat er toch een ambu bijkomt.
Stel jij geeft aan dat jullie om 23uur gingen slapen en jij om 7uur wakker werd naast je overleden man dan is het onduidelijk hoelaat je man is overleden.
Dan denk ik dat er wel een 112 melding van gemaakt wordt ook al zeg jij dat hij koud en grauw is. Koud is namelijk objectief en iemand die 5 min geleden overleden is is ook grauw.
Je kan je voorstellen dat de assistente aan de telefoon met zo'n melding niets anders kan dan de meldkamer bellen.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
17-10-2018 22:41
Nouja stel jij belt de HA met die mededeling en degene aan de telefoon vraagt hoe de situatie is dan kan het zijn dat er toch een ambu bijkomt.
Stel jij geeft aan dat jullie om 23uur gingen slapen en jij om 7uur wakker werd naast je overleden man dan is het onduidelijk hoelaat je man is overleden.
Dan denk ik dat er wel een 112 melding van gemaakt wordt ook al zeg jij dat hij koud en grauw is. Koud is namelijk objectief en iemand die 5 min geleden overleden is is ook grauw.
Je kan je voorstellen dat de assistente aan de telefoon met zo'n melding niets anders kan dan de meldkamer bellen.
Dan ben ik dus afhankelijk van degene aan de andere kant van de lijn. Dan kan ik er wel vanuit gaan dat de meldkamer wordt gebeld omdat alles tegenwoordig in twijfel wordt gebracht. Zo is de maatschappij ontstaan helaas.
iig thnx.
Incognito75 schreef:
17-10-2018 22:57
Dan ben ik dus afhankelijk van degene aan de andere kant van de lijn. Dan kan ik er wel vanuit gaan dat de meldkamer wordt gebeld omdat alles tegenwoordig in twijfel wordt gebracht. Zo is de maatschappij ontstaan helaas.
iig thnx.
stel jij hebt een hartprobleem en je man belt de huisarts met de mededeling dat je waarschijnlijk al heel lang dood bent want grauw en koud maar in werkelijkheid heb je nog wel degelijk hartactiviteit en ben je pas vijf minuten geleden gestopt met ademen dan is het wel fijn dat er even iemand langskomt met een AED
Ik vind dit topic nogal griezelig worden nu. Het lijkt bijna of TO op zoek is naar tips om hulpverleners vooral uit de buurt van haar nog niet dode man te houden.


Heel raar vraagstuk ook om zo mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk kun je qua reanimeren alleen kiezen voor wel of niet. Daar zitten geen andere opties bij.
Ik merk dit ook in mijn werk. Patienten die bijvoorbeeld aangeven alleen te willen worden gereanimeerd als ze wegvallen terwijl er een zorgverlener bij staat. Ondanks dat ik dit heel goed snap, kan het helaas niet. Het is altijd of niet.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-10-2018 23:04
Ik vind dit topic nogal griezelig worden nu. Het lijkt bijna of TO op zoek is naar tips om hulpverleners vooral uit de buurt van haar nog niet dode man te houden.


Heel raar vraagstuk ook om zo mee bezig te zijn.
Ik denk dat ook idd, alsof ze haar man iets aan wil doen en zelf dan nog schijnheilig hulpdiensten inschakelen als het eigenlijk al te laat is.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
17-10-2018 23:04
Ik vind dit topic nogal griezelig worden nu. Het lijkt bijna of TO op zoek is naar tips om hulpverleners vooral uit de buurt van haar nog niet dode man te houden.


Heel raar vraagstuk ook om zo mee bezig te zijn.
Nee hoor, niet griezelig. Ik ben opgegroeid tussen hulpverleners dus ik zal hier eerder over nadenken dan iemand die nog nooit met de dood of hulpverlening geconfronteerd is denk ik. Mijn man leest overigens mee dus ook hij hoeft echt niet te vrezen dat ik hem hulpverlening zal ontzeggen. Hij is wel net als ik benieuwd hoe het werkt.
Dood schrikt ons niet af, hoort bij het leven. Dood is juist het enige zekere in het leven...je weet dat het een keer gebeurd ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven