Gezondheid alle pijlers

Verstopte neus gaat niet over

16-06-2013 18:21 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben nu zo'n 8 dagen verkouden. Het begon met een verstopte neus en die is niet meer overgegaan. Heel af en toe een hoestbuitje of een zere keel maar hoofdzakelijk blijft het bij een verstopping in mijn neus. Ik ben 8 dagen geleden daarom ook begonnen met de neusspray van Otrivin (bij neusverkoudheid). Werkt super en uit ervaring ook de enigste spray die mijn neus open krijgt. Maar in de loop van de week, moest ik steeds vaker die neusspray gebruiken om die verstopte neus tegen te gaan wel 4x per dag.. Ik ben gaan zoeken op het internet en las er best heftige verhalen over deze neusspray, zo heb ik ook al een bloedneus gehad (bij het snuiten) en waar normaal bij mij een verkoudheid na enkele dagen al minder wordt, wordt het nu iedere dag heviger! Ik word er onderhand helemaal gek van! Heb nu ook hoofdpijn (drukkend gevoel, voorhoofd en tussen wenkbrauwen). Door de slechte verhalen van Otrivin probeer ik nu abrupt te stoppen met deze neusspray. Maar zou ik nou echt al verslaafd zijn na 8 dagen neusspray? Of is die verkoudheid nou zo heftig? In ieder geval ben wel vaker verkouden maar niet zo hevig qua neusverstopping.

Nu probeer ik het met zelfgemaakt zoutoplossing, wat totaal niet werkt. Ook ben ik steeds aan het stomen met RHINO capsules, dan gaat na 10 min een neusgat een beetje open en vervolgens gaat even later alles weer pot dicht zitten. Ik eet de hele week al zo gezond mogelijk (vis, groente, 3 stukken fruit op een dag en veel water).

Hebben jullie nog tips? En wat is het beste om te doen, huisarts bellen? Ben bang dat ik daar wat te snel mee ben..
Stomen met heet water!
als ik iets te lang neusspray gebruik (en dat kan idd al een dag of 8 zijn) raak ik ook verslaafd. Ik ga dan "afkicken" door een paar dagen lang maar één neusgat te sprayen, dus steeds links of steeds rechts. Het andere neusgat raakt dan ontwend, en is na een paar dagen weer beter doorgankelijk (waarschijnlijk nog niet 100%, want dikke kans dat je verkoudheid gewoon nog niet helemaal over is). Op dat moment stop je ook met het sprayen van het andere neusgat. Op die manier het je steeds in ieder geval één redelijk open neusgat, en dat maakt het allemaal toch iets makkelijker.

Verder wil je volgens mij gewoon wat te snel, een verkoudheid (en dus de verstopte neus) kan best een tijdje duren als je pech hebt, paar weken ofzo is bij mij niet vreemd.

Wat ik trouwens ook wel die is kinder-otrivin gebruiken, die van 2-6 jr. Is (denk ik) wat minder aggressief, en werkt bij mij ook wel. En als het enigszins kan alleen sprayen voor het slapen (dat vind ik tenminste het ergste, de dag kom ik nog wel door).

Beterschap!
Huisarts bellen lijkt me zinloos nu, die gaat zeggen dat je het nog een tijdje aan moet zien, en dat je niet te veel moet neussprayen....
Klopt, is idd verslavend ook zo snel al. Je neusgaten worden dikker waardoor je een verstopt gevoel krijgt en steeds weer moet sprayen. Ik hebt ook gehad en toen cold turkey "afgekickt". Daar moet je even n paar dagen doorheen.

Mijn zus is er al jaren aan verslaafd. Zou echt zsm ermee stoppen. Ik gebruik t nu nooit meer door die ervaring!
Oké. Nou uit ervaring is met vorige verkoudheden ging zitten/staan nog prima, dan was het net even iets minder verstopt of dat 1 neusgat nog redelijk open bleef. Nu zit ik echt pot en pot dicht of ik nou ga liggen , staan, zitten of wandelen. Eten is al heel vervelend omdat ik constant mijn mond open moet houden om nog te kunnen ademen. Dus dit is echt een hele rot ervaring en ik ben er echt goed beroerd van.. Maar als het werkelijk van Otrivin is dit wat ik nu ervaar dan ben ik voorgoed genezen zal het ook nooit meer durven te gebruiken als dit het resultaat kan zijn..
Is het geen hooikoorts wellicht?

Probeer eens Prevalinneusspray of iets dergelijks, dat helpt bij hooikoorts.

Otrivin echt niet langer dan 5 dagen gebruiken! Het irriteert je neusslijmvlies, dat daardoor opgezwollen raakt. Dat voelt als een verstopte neus, maar het is dus een bijwerking.
Heb ook hooikoorts maar daar heb ik alleen in de maanden april-mei het ergste last van. Slik ook al 2 maanden Prevalin tabletjes bij hooikoorts. Maar heb verder geen last van niesbuien, jeukende ogen of iets dergelijks. Dus ik denk daardoor eerder dat dit een verkoudheid is en wellicht verslavings verschijnselen van die Ortivin..
Dit even terzijde: De werkzame stof zal xylometazoline zijn, dus Otrivin zal niet de enige spray zijn die goed helpt. Van kruidvat of Etos eigen merk heb je dezelfde spray maar dan veel goedkoper dan Otrivin. Wat dymo zegt, kan het geen hooikoorts zijn?
Ik heb sinds kort Rhino Horn'.

Dat is een neus spoeling met gewoon zout en lauw water.

Ik vind het geweldig.

http://www.lekkerinmnvel.nl/Rhino-horn-blauw
Die zoutoplossing moet je niet gebruiken als neusdruppels, maar als neusdouche.

Ik had hetzelfde een paar weken geleden, en heb een kant en klare neusdouche gekocht bij de drogist voor 10 euro.

Die was na een paar dagen op, want moet 3 keer per dag je neus er mee spoelen. Er zit druk in de neusdouche, soort spray.

Toen hij op was ging ik op zoek naar een zelf vulbaar soort, maar nergens te koop.

Vond 10 euro best veel geld, en heb op internet een artikel gevonden van een kno arts die vertelde dat je met een monddouche zoals waterpik met zout water een goed resultaat krijgt. Een groot glas lauw water met een afgestreken theelepel zout. En na een dag verbeterde het heel snel.

Is ook goed om eens per week als je geen last hebt even te spoelen. En voor hooikoortspatienten ook.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Ik heb een plastic spuitje van de apotheek (gebruik ik wel eens bij een verstopt oor met olijf olie). Zou ik daarmee ook kunnen spoelen als ik er zout water in doe?
Ik gebruik gewoon een klein kommetje voor de neusdouche. Tot de rand vullen met lauw water, beetje zout erbij en opsnuiven maar. Wel boven de wasbak doen !
.
Ik heb er ook last van gehad, en moest van de huisarts stomen met zout erin, dit lost namelijk slijm op. En neusspray gebruiken.

Die van vogel hielp niet genoeg, moest die andere meenemen. Denk dat dat wel hetzelfde is als otrivin.

Het stomen hielp goed, ik zat ook zo ontzettend dicht.
Doe ik ook hoor! Bakje water, zout. Afkoelen (!) en dan met een rietje opzuigen met je mond en ondersteboven in je neus laten leeg lopen. Gruwelijk vies maar het helpt. Ik liep al dagen te niezen en jahoor sinds 2 dagen mn neus verstopt dus gelijk begonnen en het is al een stuk minder. Net even flink gesport (neus zit niet constant dichtgelukkig) dus voor mn gevoel alle ellende er uit gezweet :-)
Je bent pas 8 dagen verkouden, ja dat is misschien iets langer dan gemiddeld maar nog niet zo lang dat je meteen aan allergie oid moet denken. Sowieso stoppen met otrivin, het is verslavend, maar dat merkte je al... als het met gebruik van zoutwaterneusspray na 14 dagen nog niet over is zou ik eens naar de huisarts gaan en tot die tijd even proberen uit te 'zieken'.
Door mijn chronische bronchitis heb ik ook constant een verstopte neus.Zelf gebruik ik een spuitje (zonder naald) en injecteer lauw water met zout in mijn neus. Werkt zeer goed.

Om te kunnen slapen heb ik zelf wat geknutseld. Van spuitteutjes die bij siliconentuben zitten (zijn ook apart te koop) maak ik korte buisjes die ik in mijn neus stop, Je kan niet geloven hoe bevrijdend dit werkt. De randjes verhit ik even boven een vlam en ontscherp die door er zachtjes met mijn vinger er over te wrijven.

[img]http://i41.tinypic.com/4sgqw9.jpg[/img]
Nog eens proberen een foto toe te voegen.

[img]http://tinypic.com/r/4sgqw9/5[/img]
Lukt me niet, Gewoon deze link kopiëren en in je adresbalk plakken.

http://i41.tinypic.com/4sgqw9.jpg
Ik heb nu een paar keer geprobeerd met een plastic spuitje zoutoplossing in mijn neus te krijgen (snuiven lukt niet daar zit het te verstopt voor). Maar het heeft geen enkel effect. Las ook nog ergens om zoutwater te drinken en te rochelen, ook dat werkt niet. Nog een hete douche genomen en nog een kom heet water met zout en er een kwartier boven gehangen. Uit eindelijk gaat mijn rechter neusgat een heel klein beetje open en kan ik lucht in ademen maar als ik uit probeer te ademen raakt het alweer verstopt. Linkerneusgat blijft pot dicht.. Had ook nog in huis ''Toco-Tholin'' net zoiets als Chinese olie, drupje op tong en zakdoek, maar ook dat werkt niet! Echt hopeloos dit..

Merk overigens wel dat me holtes ook goed dicht zitten. Ook hoor ik slecht en voel ook steeds mijn oren dicht ''ploffen''..

En mocht dit wel een neusdruppel verslaving zijn.. Want nu ik 1 dag geen neusspray gebruikt lijkt het echt drie keer zo erg als vorige dagen. Dus ik moet mij heel erg in houden niet naar die neusspray te grijpen. Na hoeveel dagen zou je dan van die ''verslaving'' af zijn?
Kun je niet een neti-pot gebruiken? Is een soort vaasje waarmee je je neus spoelt. Was een keer bij Oprah in de uitzending, is me altijd bijgebleven xD
...en helpen neuspleisters niet?
quote:lijn91 schreef op 16 juni 2013 @ 19:06:

Heb ook hooikoorts maar daar heb ik alleen in de maanden april-mei het ergste last van. Slik ook al 2 maanden Prevalin tabletjes bij hooikoorts. Maar heb verder geen last van niesbuien, jeukende ogen of iets dergelijks. Dus ik denk daardoor eerder dat dit een verkoudheid is en wellicht verslavings verschijnselen van die Ortivin..

Dan denk ik toch echt aan hooikoorts, en raad ik je aan om Prevalinneusspray te gebruiken. Je niesbuien etc worden wel onderdrukt door de tabletjes.

Als je je neus snuit, is het vocht dan helder? Zo ja, dan is het weer een teken dat het hooikoorts is. Als het groenig is moet je meer denken aan verkoudheid.

Ga anders naar de huisarts voor een neusspray.
Gister avond toen ik wou gaan slapen werd ik helemaal erg benauwd.. Dus ik heb toch maar gedaan wat hier ook is benoemd. De Otrivin neusspray in één neusgat gebruiken (enige wat werkt) en ja hoor binnen paar minuten kon ik door één neusgat weer ademen wat was dat al een bevrijdend gevoel zeg! Ben vannacht 2x wakker geworden en kon mijn linker neusgat die de neusspray had gehad wel snuiten, maar er kwam enkel bloed uit.. Sinds ik vanochtend op ben is mijn rechter neusgat uit zich zelf opengegaan! Nu is mijn linker weer dicht, maar ik laat het nu zo maar even. Zolang er maar 1 neusgat open is is het prima te doen zo.

@dymo9, zou het niet een combinatie van verkoudheid en nog hooikoorts kunnen zijn? Het is wisselend de ene keer is het kleurloos en andere keer groenig..
Ik zou echt naar de huisarts gaan, hier schiet je niets mee op...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven