Gezondheid alle pijlers

Wat doet de mondhygiëniste? (onbekend in België)

27-02-2024 09:49 43 berichten
N.a.v. een ander topic: ik vraag me al vaker af hoe dat precies zit bij jullie in Nederland met de mondhygiëniste. Wat doet hij.zij, hoe vaak ga je?

Hier in België bestaat dat beroep dus niet. Ik ga één keer per jaar op controle bij de tandarts (zij vindt één keer per jaar voldoende; één keer per jaar gaan is ook een voorwaarde om het vergoed te krijgen door het ziekenfonds).

Behalve controle en eventuele behandeling polijst ze mijn tanden dan ook. Tandsteen heb ik niet.

Ik ga ook, sinds ik ooit beginnende pockets had, één keer per jaar naar de parodontoloog. Ook daar nazicht en polijsten. Pockets al jaren stabiel.

Als hier mondhygiënistes waren zou ik daar zeker naartoe gaan. Ik ben dol op dat pas gepolijste gevoel en ben dan zeker een maand extra in de weer met poetsen, ragen en mondwater.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Een mondhygiënist verwijdert plak, tandsteen en aanslag en polijst uw gebit. U krijgt daardoor een glad en schoon gevoel in uw mond. Bij pijnlijke behandelingen kunt u een plaatselijke verdoving krijgen. Bijvoorbeeld bij ernstige tandvleesproblemen, waarbij onder het tandvlees moet worden schoongemaakt.'
Gekopieerd vanaf het internet.
Vroeger deed de tandarts dit soort handelingen maar de mondhygiënist heeft hier meer tijd voor. Als je weinig tandsteen hebt (zoals ik) wil de tandarts het ook wel doen tijdens een gewone controle.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat bestaat sedert enkele jaren wel in Belgie https://www.health.belgium.be/nl/gezond ... dhygienist
Alle reacties Link kopieren Quote
Heet het misschien anders in België?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga 2 keer per jaar, hier wordt het niet vergoed vanuit de zorgverzekering, dan moet je wel een aanvullende tandverzekering hebben. Ik heb wel last van tandsteenvorming en dat haalt ze dan weg en maakt alles verder schoon en glad. Ik vind de behandeling niet zo fijn, maar als het klaar is ben ik wel blij met het resultaat.
Stressed is just desserts spelled backwards
Leyawiin schreef:
27-02-2024 09:57
Dat bestaat sedert enkele jaren wel in Belgie https://www.health.belgium.be/nl/gezond ... dhygienist
Aha.

Ik heb enige tijd geleden eens gezocht op internet en vond er geen enkele ... Nog maar eens proberen dan.
dubbel
anoniem_65e868a4634a7 wijzigde dit bericht op 27-02-2024 10:23
96.97% gewijzigd
dubbel
anoniem_65e868a4634a7 wijzigde dit bericht op 27-02-2024 10:23
96.97% gewijzigd
dubbel
anoniem_65e868a4634a7 wijzigde dit bericht op 27-02-2024 10:24
96.97% gewijzigd
dubbel
anoniem_65e868a4634a7 wijzigde dit bericht op 27-02-2024 10:22
96.97% gewijzigd
Haha, ok, ik had beter eerst even gegoogeld ! Meteen bingo! En ik ga ook meteen een afspraak maken.
dubbel
Niet meteen in de buurt maar wel te doen, praktijk waar ik op de website lees:

Nieuws

De allereerste Mondhygiënisten in België zijn afgestudeerd! Zij voeren enerzijds preventieve taken uit, zoals de mondhygiëne controleren en advies geven over verzorging. Maar anderzijds voeren zij ook medische handelingen uit in opdracht van een tandarts, zoals het verwijderen van tandsteen.
Hm, ik vind alleen mondhygiënisten in groepspraktijken. Mijn tandarts werkt alleen. Afwachten of ik zomaar een afspraak kan krijgen met een mondhygiënist in een praktijk waar ik niet naar de tandarts ga ... (heb online afspraakformulier ingevuld en ze zullen contact opnemen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
27-02-2024 09:49

Behalve controle en eventuele behandeling polijst ze mijn tanden dan ook. Tandsteen heb ik niet.

Ik denk dat iedereen wel een beetje tandsteen heeft, eerlijk gezegd. Het is wel nuttig om dat af en toe even weg te laten halen. Maar misschien/waarschijnlijk doet je tandarts dat ook wel voor ze gaat polijsten
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
27-02-2024 10:29
Hm, ik vind alleen mondhygiënisten in groepspraktijken. Mijn tandarts werkt alleen. Afwachten of ik zomaar een afspraak kan krijgen met een mondhygiënist in een praktijk waar ik niet naar de tandarts ga ... (heb online afspraakformulier ingevuld en ze zullen contact opnemen)
Volgens mij heb je wel een doorverwijzing van je tandarts nodig. Mogelijk kan die je dan ook een adres geven ?
Leyawiin schreef:
27-02-2024 10:42
Volgens mij heb je wel een doorverwijzing van je tandarts nodig. Mogelijk kan die je dan ook een adres geven ?
:lightbulb:
Alle reacties Link kopieren Quote
bij mijn tandarts is er al een paar jaar een mondhygiëniste. Het is inderdaad een groepspraktijk.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leyawiin schreef:
27-02-2024 10:42
Volgens mij heb je wel een doorverwijzing van je tandarts nodig. Mogelijk kan die je dan ook een adres geven ?
In Nederland in elk geval niet, gewoon zelf afspraak maken. Je kan ook gewoon naar elke mondhygiëniste die je wil, hoeft niet die in de praktijk van je tandarts te zijn.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
27-02-2024 10:50
In Nederland in elk geval niet, gewoon zelf afspraak maken. Je kan ook gewoon naar elke mondhygiëniste die je wil, hoeft niet die in de praktijk van je tandarts te zijn.
Mogelijk is het niet voor elke behandeling nodig maar mijn man moest in ieder geval een voorschrift hebben. Dat was wel voor wat ingewikkelder werk dan een simpele onderhoudsbeurt, misschien ligt dat anders. Maar hoe dan ook, veel kans dat de tandarts wel een adres weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leyawiin schreef:
27-02-2024 11:14
Mogelijk is het niet voor elke behandeling nodig maar mijn man moest in ieder geval een voorschrift hebben. Dat was wel voor wat ingewikkelder werk dan een simpele onderhoudsbeurt, misschien ligt dat anders. Maar hoe dan ook, veel kans dat de tandarts wel een adres weet.
Was dat wel een mondhygiënist dan? Geen paradontist? Die doet nl het meer medische tandvleeswerk.
impala wijzigde dit bericht op 27-02-2024 11:19
0.11% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
27-02-2024 11:18
Was dat wel een mondhygiënist dan? Geen paradontist? Die doet nl het meer medische tandvleeswerk.
Zeker wel. We hebben het toen man werd doorverwezen nog opgezocht, we wisten ook niet dat het bestond. Ik heb het even nagekeken, de standaard behandelingen zoals reinigen en dergelijke zijn zonder voorschrift, een aantal meer specifieke dingen vereisen inderdaad een doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga om de drie maanden voor een diepte reiniging. Geen lolletje, wel effectief.

Ik had lockers die bijna zo’n flapbehandeling vereiste (m’n diepste was 12 mm), maar door nu al twee jaar regelmatig te gaan is het aardig teruggebracht: m’n diepste is nu 7.

Ik mag nu om het half jaar komen, maar hou ‘t op elk kwartaal: zoals hierboven ook al gezegd hou ik van het schone gevoel en ik ben dan ook weer extra gemotiveerd om te raggen, flossen en poetsen.

Kost me elke keer ruim 100 euro, maarja, de kapper kost dat ook (en daar geef ik niets aan uit). Zo praat ik ‘t voor mezelf maar goed.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb parodontitis (nu stabiel) en ik ga nu elk half jaar voor een diepe reiniging en meting. Ze maakt het schoon onder mijn tandvlees, mijn tanden en polijst ze. En ze kijkt of dat ik niet verslechter.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven