Gezondheid alle pijlers

Wat doet de mondhygiëniste? (onbekend in België)

27-02-2024 09:49 43 berichten
N.a.v. een ander topic: ik vraag me al vaker af hoe dat precies zit bij jullie in Nederland met de mondhygiëniste. Wat doet hij.zij, hoe vaak ga je?

Hier in België bestaat dat beroep dus niet. Ik ga één keer per jaar op controle bij de tandarts (zij vindt één keer per jaar voldoende; één keer per jaar gaan is ook een voorwaarde om het vergoed te krijgen door het ziekenfonds).

Behalve controle en eventuele behandeling polijst ze mijn tanden dan ook. Tandsteen heb ik niet.

Ik ga ook, sinds ik ooit beginnende pockets had, één keer per jaar naar de parodontoloog. Ook daar nazicht en polijsten. Pockets al jaren stabiel.

Als hier mondhygiënistes waren zou ik daar zeker naartoe gaan. Ik ben dol op dat pas gepolijste gevoel en ben dan zeker een maand extra in de weer met poetsen, ragen en mondwater.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
27-02-2024 10:49
:lightbulb:
Let op! In Nederland, en misschien ook in België, is er ook een groep oude generatie tandartsen die mondhygiënisten niet nodig vinden, dat doen ze zelf wel even… Maar een mondhygiënist heeft er meer tijd voor en is vaak veel preciezer.
Miss_Communicatie schreef:
27-02-2024 12:30
Ik ga om de drie maanden voor een diepte reiniging. Geen lolletje, wel effectief.

Ik had lockers die bijna zo’n flapbehandeling vereiste (m’n diepste was 12 mm), maar door nu al twee jaar regelmatig te gaan is het aardig teruggebracht: m’n diepste is nu 7.

Ik mag nu om het half jaar komen, maar hou ‘t op elk kwartaal: zoals hierboven ook al gezegd hou ik van het schone gevoel en ik ben dan ook weer extra gemotiveerd om te raggen, flossen en poetsen.

Kost me elke keer ruim 100 euro, maarja, de kapper kost dat ook (en daar geef ik niets aan uit). Zo praat ik ‘t voor mezelf maar goed.
Goedpraten nergens voor nodig hoor. Het is geen nagelstyliste he ;-)

Een slechte mondhygiëne en parodontitis worden in verband gebracht met het ontstaan van alzheimer en parkinson. Een goede investering in je gezondheid dus, de parodont.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-02-2024 13:09
Let op! In Nederland, en misschien ook in België, is er ook een groep oude generatie tandartsen die mondhygiënisten niet nodig vinden, dat doen ze zelf wel even… Maar een mondhygiënist heeft er meer tijd voor en is vaak veel preciezer.
Mijn tandarts deed het altijd prima, lekker makkelijk ook, alles in 1 moeite door. Maar hij had er geen zin meer in denk ik, of het leverde te weinig op, toen heeft hij er een mondhygiëniste bij genomen. Ik ga zelf inmiddels naar een andere, vond die van hem niet zo fijn.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga eens per jaar. Protocol bij mijn tandarts is elk halfjaar en bij kinderen zelfs elke 3 maanden(!).Zelfs na een jaar zegt de mondhygiënist dat ik amper tandsteen heb, dus vaker vind ik niet persé nodig (zij ook niet). Wel vind ik het erg prettig dat mijn gebit jaarlijks echt goed gereinigd wordt, dus daar doe ik het vooral voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
27-02-2024 13:35
Mijn tandarts deed het altijd prima, lekker makkelijk ook, alles in 1 moeite door. Maar hij had er geen zin meer in denk ik, of het leverde te weinig op, toen heeft hij er een mondhygiëniste bij genomen. Ik ga zelf inmiddels naar een andere, vond die van hem niet zo fijn.
Mijn tandarts deed het ook wel goed, maar de mondhygiënist doet trekt er echt 45 min voor uit, dat deed mijn tandarts niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-02-2024 14:20
Mijn tandarts deed het ook wel goed, maar de mondhygiënist doet trekt er echt 45 min voor uit, dat deed mijn tandarts niet.
Misschien heeft de mondhygiëniste ook geen 45 minuten nodig, maar declareert ze die graag. Het gaat per 10 minuten geloof ik. Drie kwartier is echt wel lang hoor als je weinig bijzonders hebt. De mijne doet standaard 30 minuten en dat is al meer dan ze echt nodig heeft.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
27-02-2024 14:21
Misschien heeft de mondhygiëniste ook geen 45 minuten nodig, maar declareert ze die graag. Het gaat per 10 minuten geloof ik. Drie kwartier is echt wel lang hoor als je weinig bijzonders hebt.
Oh geen idee, dat zou kunnen hoor! Het gaat wel erg precies. Heb ook tijd in Amerika gezeten en daar zijn dat soort behandelingen ook heel uitgebreid, dus ik was dat een beetje gewend. Ik heb zelden tandsteen, of bloedend tandvlees, etc, maar ben wel een flinke koffiedrinker. Ik zie eigenlijk nooit een rekening voorbij komen, gaat denk ik rechtstreeks naar de verzekering.

En ik doe zo nu en dan zo’n bleekkuur.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 27-02-2024 14:29
3.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
27-02-2024 14:21
Misschien heeft de mondhygiëniste ook geen 45 minuten nodig, maar declareert ze die graag. Het gaat per 10 minuten geloof ik. Drie kwartier is echt wel lang hoor als je weinig bijzonders hebt. De mijne doet standaard 30 minuten en dat is al meer dan ze echt nodig heeft.
Ik sta meestal binnen een kwartier/20 minuten weer buiten. Wordt inderdaad per 10 minuten gefactureerd. Ze doet het wel goed, maar met weinig tandsteen heb je echt geen 45 minuten nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga ieder half jaar naar de mondhygiënist , ivm veel tandsteen, voorheen ook onder mijn tandvlees.
Man hoeft nooit, heel af en toe ( eens in de vijf jaar) wordt hij naar de preventie-assistent die bij de tandarts in de praktijk zit, gestuurd om tandsteen te laten verwijderen.

Mijn mondhygiënist zit niet bij de tandarts in de praktijk in mijn geval, maar is een aparte praktijk met meer mondhygiënisten.

Het is geen pretje, maar wel een behoud van mijn gebit en ik moet zeggen dat sinds ik ga, ik ook nooit meer bloedend of ontstoken tandvlees heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde schreef:
27-02-2024 13:31
Goedpraten nergens voor nodig hoor. Het is geen nagelstyliste he ;-)
Daar heb je ook weer een punt :proud:
Een slechte mondhygiëne en parodontitis worden in verband gebracht met het ontstaan van alzheimer en parkinson. Een goede investering in je gezondheid dus, de parodont.
En deze neem ik ook mee!
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ga eens per jaar naar de mondhygiënist. Zij maakt schoon en kijkt of er een reden is dat ik naar de tandarts moet. Die is er nooit. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een behandeling/controle door de tandarts had!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij onze praktijk is het bijna vanzelfsprekend dat je voor controle tandarts, eerst naar mondhygiëniste gaat. Dat 2 keer per jaar. Levert ze natuurlijk flink wat inkomsten op als ze dat niet zouden stimuleren.

Mijn vorige tandarts was een oudere man die pas ingreep als de problemen groot waren. Veel mensen hadden een hekel aan hem. Hij was vaak ook bot en gaf je graag de schuld als er iets mankeerde.

De nieuwe tandarts is een jongeman die veel moeite steekt in preventie, uitleg, en grotere problemen snel voorkomen. Hij stimuleert ook regelmatig bezoek aan mondhygiëniste en heeft uitgelegd wat risico's zijn van een slecht gebit.

Mondhygiëniste doet bij mij alleen tandsteen verwijderen(vooral bij mijn kiezen) en polijsten.

Kost allemaal veel geld maar ik zie dat als goede investering voor later.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze rekenen per vijf minuten en proberen de afspraak te rekken (welk ragertje, even proberen hoor, deze maat, of deze maat?) en ronden naar boven af. Althans, dat is mijn ervaring met de verschillende mondhygiënistes die ik getroffen heb.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
27-02-2024 14:28
Ik sta meestal binnen een kwartier/20 minuten weer buiten. Wordt inderdaad per 10 minuten gefactureerd. Ze doet het wel goed, maar met weinig tandsteen heb je echt geen 45 minuten nodig.
Het maakt ook uit hoe ze het doet. Ik ben meestal wel een half uur kwijt, maar ik heb veel tandsteen en aanslag. Als ze veel met het apparaatje doet duurt het ongeveer een half uur. Ik ben ook wel eens bij haar collega geweest die veel met de hand doet. Veel aangenamer, maar ze was bijna een uur bezig :-o . Ik haat dat apparaatje maar met de hand is wel een dure luxe dan.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen pockets en geen tandsteenproblemen. Als ik rondom poets en flos dan wordt alles schoon. Ik heb wel een probleemgebit. Geen enkel element is niet ergens gevuld of bewerkt. Sommige elementen bestaan meer uit vulling dan uit emaille. Maar voor de tandhygiënist zie ik toch geen taak. Ik kan overal goed bij. Ik poets twee of drie keer per dag, heb onlangs weer nieuwe tandenborstels gekocht (Gentle Care opzetborstels voor de Braun en die zijn inderdaad zachter dan de vorige) en verder afwachten maar tot ik weer naar de tandarts moet.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
MatchaTeaLatte schreef:
27-02-2024 16:24
ik ga eens per jaar naar de mondhygiënist. Zij maakt schoon en kijkt of er een reden is dat ik naar de tandarts moet. Die is er nooit. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een behandeling/controle door de tandarts had!
Oh, daarvoor wil ik wel ruilen! :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat de mondhygiëniste doet?
Zeer hoge facturen uitschrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou niet zo ironisch hoor! ;-D Het is een verdienmodel.
Dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven