Gezondheid alle pijlers

Zoon (14) vaak herpes, nu gordelroos in gezicht, schaamte

23-01-2024 08:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Mijn zoon heeft sinds een jaar of 3 regelmatig uitbraken van herpes op zijn lip, neus en vorig jaar in zijn oog. Hij krijgt nu bijna iedere twee maanden ergens in zijn gezicht een uitbraak.
Afgelopen zondag stond hij op met een flink aantal blaasjes van zijn wang tot net onder zijn oog. Naar de huisarts: gordelroos...
De huisarts vond de kans op verdere verspreiding en besmetting in het oog te groot en hij heeft nu antivirale pillen Aciclovir 800 gekregen voor een week (5x pd, 7 dagen lang)

Maar hij heeft er wel ontzettend vaak last van. Gisteren de eerste 5 pillen ingenomen, maar vandaag nog geen verbetering (blaasjes lijken zelfs groter). Een groot gedeelte van zijn wang tot net onder zijn oog zit onder de met vocht gevulde blaasjes
Hij belde daarnet dat hij verveldende opmerkingen krijgt op school en zich het liefst wil verstoppen

Iemand ervaring met gordelroos en antivirale pillen? Hoe snel ben je er vanaf?

Worden de uitbraken na verloop van tijd (met het ouder worden) minder?

Iemand nog wat tips? Heb de neiging om hem de komende dagen thuis te houden totdat de pillen aanslaan, want ik zie dat hij verdrietig is. Hij voelt zich ellendig van schaamte en trekt de reacties op school slecht.
elinas wijzigde dit bericht op 23-01-2024 10:21
4.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
@TO: :hug: , ik snap dat je bezorgd bent. Hopelijk gaat het gauw beter met je zoon en kan het structureel aangepakt worden.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
24-01-2024 12:17
@TO: :hug: , ik snap dat je bezorgd bent. Hopelijk gaat het gauw beter met je zoon en kan het structureel aangepakt worden.
Ik hoop het ook. Ik hoop nu vooral dat de plotselinge zwelling afneemt. Geen idee of het een allergische reactie is op de pillen. Hij heeft er net nog een ingenomen omdat het een kuur is, maar als dit juist door de medicatie komt dan zijn we nu even verkeerd bezig.

Ik ben benieuwd wat de huisarts hier van gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het gisteren bij de dokter gegaan Elinas?
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Die nare reacties lijken me schadelijker dan een aantal dagen thuis blijven. Heel eerlijk, ik zou er ook niet vrolijk van worden als een collega zo op het werk zou verschijnen, maar zou dat voor mijzelf houden. Pubers zijn daar wel heel hard in. Naar voor je zoon wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey, wat vervelend!

Ik heb dit rond die leeftijd ook zo enorm vaak gehad. Gordelroos, herpes op mijn gezicht, krentenbaard. Bijna elke week wel. Vooral in de pubertijd. Ik weet nog dat ik graag thuis wilde blijven, want mijn lippen zwollen helemaal op, of het zag er vies uit, ik schaamde me dood. Helaas mocht dat niet van mijn ouders en moest ik gewoon naar school. Die reacties die ik vaak kreeg en het gevoel dat ik had, herinner ik me sterker dan de pijn van de herpes/gordelroos.

Sinds mijn 20-25e heb ik het veel minder. Ik heb toen eerst een half jaar lang (!) een kuur van de huisarts gekregen, volgens mij was dat valaciclovir. Daarna ben ik in overleg met de huisarts begonnen met dagelijks L-lysine. Ik slik dat nu inmiddels ook niet meer dagelijks, alleen als ik een koorstlip voel opkomen. Dan slik ik 2x 2000mg en dan komt het vaak niet op, of is het heel snel weg en blijft het klein.

Echt heel vervelend voor je zoon, ik weet precies hoe hij zich voelt op school, pubers kunnen zo hard zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Even benieuwd of het inmiddels beter gaat met je zoon, Elinas. Dat hoop ik zo van harte. Mijn hart bloedt als ik jouw verhaal lees.
:hug:
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is al genoemd maar met L-lycine nooit meer last gehad. Gewoon te koop bij de drogist.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen.
Bedankt voor het meeleven!

Update

We zijn terug gegaan naar de huisarts en volgens haar was het de goede richting uit aan het gaan, want de gordelroos breidde zich (ondanks de zwellingen) niet verder uit richting het oog.
Doorgaan was het advies. Hij werd er helemaal naar van. Duizelig, heel moe, vreemd gevoel in zijn hoofd.
Op dag 5 (na 5x5 pillen, dus 25 pillen in totaal) kreeg zoon midden in de nacht enorme hartsteken. Zo'n pijn dat hij er wakker van was geworden en in totale paniek van was geraakt, dacht dat zijn hart zou gaan stoppen. Hij bleef stijf in bed liggen en probeerde diep in en uit ademen. Na een paar minuten was het voorbij.
Dit vertelde hij me pas de volgende ochtend. Toen heb ik de huisarts gebeld en aangegeven dat hij dit nog nooit eerder had meegemaakt.
Hij moest stoppen met de kuur. Ze zou noteren dat hij wellicht toch bijwerkingen kreeg van anti virale pillen, zodat hij deze in de toekomst niet meer voorgeschreven zou krijgen.

Uiteindelijk was zijn gordelroos op dag 5 al voor 75% verdwenen, maar ik vond de hartsteken en de andere bijwerkingen erger dan de uitslag zelf

Nu is alles weg op wat kleine rode vlekken na, maar de hele kuur viel goed tegen.

Oja op het spreekuur vertelde ik over lysine, maar ze zei dat ze er nooit van had gehoord en dat we weg moesten blijven van kwakzalverij....tja

Ik ga toch maar een potje inslaan, want antivirale medicijnen, daar beginnen we niet meer aan.

(Sorry voor mijn late update trouwens!)
Alle reacties Link kopieren Quote
ja ik denk dan altijd: hoe zou je het zelf vinden als je naar je werk moest met je gezicht vol uitslag en korsten en weet ik veel wat?
Dan zou je wrs ook thuis blijven.
Dus lekker thuishouden tot het wegtrekt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil toch snel even reageren, L-lysine is geen kwakzalverij omdat de arts er nog nooit van gehoord heeft. Wat een vreemde opmerking. Ik had zo vaak een koortslip, slik dit nu al jaren elke dag en heb er nooit meer een gekregen. Zelfde voor mijn zussen, elke week liepen we wel met zo'n ding. Nu niemand meer!
Sterkte voor je zoon, heel naar voor jullie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Portinatx schreef:
06-02-2024 07:05
Ik wil toch snel even reageren, L-lysine is geen kwakzalverij omdat de arts er nog nooit van gehoord heeft. Wat een vreemde opmerking. Ik had zo vaak een koortslip, slik dit nu al jaren elke dag en heb er nooit meer een gekregen. Zelfde voor mijn zussen, elke week liepen we wel met zo'n ding. Nu niemand meer!
Sterkte voor je zoon, heel naar voor jullie!
Intussen veel gelezen over lysine en voor veel mensen hét wondermiddel. Begrijp niet zo goed waarom ze het als kwakzalverij afdeed. Ik kan me eerlijk gezegd haast niet voorstellen dat een arts nooit van lysine heeft gehoord.
Maar goed, hij is er nu vanaf en volgende keer laat ik hem wél lysine innemen.

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren kwam er (wéér) een koortslip op bij zoon. Ik had al L-Lysine in huis gehaald. Gisteren 2 ingenomen, deze ochtend nog eentje.
Het is de eerste keer dat hij nu lysine gebruikt (ook al zei de huisarts dat we weg moesten blijven van 'kwakzalverij'...)
Hopen dat dit de koortslip afremt. Zag deze ochtend nog geen vermindering, maar ook geen verergering. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, je moet het gewoon elke dag slikken. Niet pas als de koortslip opkomt maar dagelijks.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
01-03-2024 07:56
Gisteren kwam er (wéér) een koortslip op bij zoon. Ik had al L-Lysine in huis gehaald. Gisteren 2 ingenomen, deze ochtend nog eentje.
Het is de eerste keer dat hij nu lysine gebruikt (ook al zei de huisarts dat we weg moesten blijven van 'kwakzalverij'...)
Hopen dat dit de koortslip afremt. Zag deze ochtend nog geen vermindering, maar ook geen verergering. Ben benieuwd!
Dit moet hij elke dag slikken en bij toch opkomende koortslip de dosis tijdelijk verhogen.
En kwakzalverij? Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slik al jaren valaciclovir die ik van de huisarts krijg voorgeschreven. Werkte direct en nooit meer een uitbraak gehad. Misschien kun je daar eens naar vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou de lysine heeft prima geholpen!
Waar normaal gesproken zijn koortslip flink uitbreidt en rustig alle fases doorloopt, is het mbv lysine uiteindelijk binnen een paar daagjes verschrompelt tot een korstje. Drie per dag ingenomen en op de 4e dag amper nog te zien.

Ik begrijp nog steeds niet dat de huisarts het afdeed als kwakzalverij...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tupperware schreef:
02-03-2024 19:57
Dit moet hij elke dag slikken en bij toch opkomende koortslip de dosis tijdelijk verhogen.
En kwakzalverij? Wat een onzin.
Het heeft echt geholpen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vroeger alle mogelijke variaties van blaasjes bij mijn neus en mond gehad. Ik had ook om de haverklap een kortslip. Ik gebruikte altijd de zovirax crème.

Uiteindelijk kreeg ik een ergere variant waarvoor ik naar het ziekenhuis moest (het ontwikkelde zich tot een auto immuun ziekte.) vanaf toen heb ik vaclovir pillen gekregen die ik meteen moest slikken als er iets op kwam.

De pillen werkten beter dan de crème. Maar beide deden altijd na een paar dagen hun werk.

Nu ben ik bijna 40 en weet niet meer wanneer ik voor het laatst een koortslip-achting iets gehad heb, zo lang is het geleden.

Ik heb ook een keer thuis mogen blijven als puber, omdat het er zo lelijk uit zag.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 06-03-2024 07:15
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
06-03-2024 04:38
Het heeft echt geholpen!
Fijn! Ook eens even doorgeven aan de arts. Wat een belachelijke reactie.

Nu wèl elke dag slikken dan en niet als een aanval komt opzetten.

Succes voor je zoon!
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
06-03-2024 04:38
Het heeft echt geholpen!
Mooi! En nu elke dag de aanbevolen dosis blijven slikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik wilde even aangeven ik L-Lysine ben gaan slikken op aanraden van mijn huisarts! Ik weet dat TO al zei dat het erg goed hielp, maar wil toch nog even benadrukken dat het echt geen kwakzalverij is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat sneu!!! Ik heb precies hetzelfde gehad op die leeftijd.

Na mijn puberteit amper nog uitbraken gehad, het kan dus zeker nog goedkomen allemaal!!

Wat mij ontzettend !!! heeft geholpen is l-lysine, dus goed dat hij hiermee is begonnen. Wanneer ik een uitbraak voel aankomen neem ik een extra grote dosis. Sindsdien heb ik nooit meer uitbraken gehad.

Sterkte voor hem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo te lezen is lysine dus ook echt het wondermiddel ertegen.
Ik ben er intussen ook van overtuigd, dus ga niet mee met de kwakzalverij overtuiging van de huisarts.

Hij neemt het in..Laatst wilde er opnieuw een uitbraak ontstaan aan de rand van zijn neus (klein buitje, tintelingen). Dosis verhoogd en de uitbraak is weggebleven!
Life changing voor hem want hij raakte er iedere keer sociaal ellendig van..
Alle reacties Link kopieren Quote
Lysine is gewoon een aminozuur. De tegenhanger van lysine is arginine. Herpesvirussen gebruiken het aminozuur arginine als voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen. Lysine heeft daarom een remmende werking op de groei van herpes, daar is voldoende wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Fijn dat het hem helpt! Wellicht zou hij nog kunnen kijken hoe hij meer lysine kan binnenkrijgen via voeding (en minder arginine-rijk voedsel kan binnenkrijgen). Ik heb bijvoorbeeld sneller een prikkelend gevoel rondom m'n lippen als ik veel chocola heb gegeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Update

Lysine is echt een wondermiddel. Hij heeft nu al 2 maanden geen enkele uitbraak meer gehad.
Hij slikt nu zo een 3 x per week een lysine als onderhuidsdosis.

Voor het eerst sinds lange tijd uitbraak-vrij.

Bedankt voor alle steun!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven