Wel of geen slimme meter?

13-08-2019 20:57 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week is de uitnodiging voor het vervangen van de electrameter voor een slimme meter in de bus gevallen. Op internet lees ik over extra verbruik en de angst voor het hacken van de gegevens. En nu twijfel ik enorm! Wat zijn jullie keuzes geweest en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet gekozen, hij zat er al in. Ik vind het heel handig. Je hoeft zelf niks door te geven en kan elke dag in de app je verbruik volgen (in kwh en euro's) en daarop eventueel je maandbedrag aanpassen. Nooit meer voor verassingen staan!
Zoveelste topic hierover, samenvatting :
De ene helft voor, de andere tegen
Alle reacties Link kopieren
Vriend van me heeft zo'n ding. Hij kreeg verkopers aan de deur die hem vertelde wat hij gebruikte en dat het goedkoper kon.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
13-08-2019 21:02
Vriend van me heeft zo'n ding. Hij kreeg verkopers aan de deur die hem vertelde wat hij gebruikte en dat het goedkoper kon.
Gewoon niet opendoen.

Ik heb er een en vind het heerlijk makkelijk. Ik hoef me niet meer in bochten te wringen om dat ding af te lezen en ik vergeet het doorgeven ook niet meer. Als je bang bent voor 'hackers' moet je van de interwebz weg blijven want het kan nog veel erger dan een gehackte meter.
madamzonderm schreef:
13-08-2019 21:02
Vriend van me heeft zo'n ding. Hij kreeg verkopers aan de deur die hem vertelde wat hij gebruikte en dat het goedkoper kon.

En die verkopers krijg je niet aan de deur als je geen slimme meter hebt?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-08-2019 21:09
Gewoon niet opendoen.
Dat zei ik hem ja. Zag de man met een I-pad komen.
RikM schreef:
13-08-2019 21:10
En die verkopers krijg je niet aan de deur als je geen slimme meter hebt?
Weet niet. Heb er geen en krijg ze niet aan de deur (Ja, heb afgeklopt).

Jouw keuze he, Mieka
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-08-2019 21:09
Gewoon niet opendoen.

Ik heb er een en vind het heerlijk makkelijk. Ik hoef me niet meer in bochten te wringen om dat ding af te lezen en ik vergeet het doorgeven ook niet meer. Als je bang bent voor 'hackers' moet je van de interwebz weg blijven want het kan nog veel erger dan een gehackte meter.

Nooit meer het krakkemikkige schoenenrekje verplaatsen en de kapstok weghalen. :cheer2:
.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit hij er wel in.

Verkopers komen toch wel, met of zonder slimme meter. Praatjes dat het goedkoper kan, blijf je toch houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 1.
Zat er niet op te wachten maar schijnt dat de energie netwerk leverancier hierover afspraken had gemaakt met de overheid.
Kan nu precies zien hoe weinig gas ik verbruik :-D
overig/slimme-meter/list_messages/44722 ... #p30241687

Hier mijn topic van vorige week. Ik heb hem inmiddels geweigerd.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Zie het voordeel er niet van. Heb al een erg laag verbruik en 1x per jaar die meterstand opgeven is ook niet veel werk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
13-08-2019 21:44
Verkopers komen toch wel, met of zonder slimme meter. Praatjes dat het goedkoper kan, blijf je toch houden.
Misschien ontspring ik de dans of zijn we er niet tegelijkertijd. Maar bij mij zouden ze als ik open doe meer moeten vragen dan bij hem.
Ik ken de voordelen van zo'n meter niet zo. Kan me goed voorstellen dat er zwaarder tellende voordelen zijn aan een slimme meter voor velen. Maar ik doe nog zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook 1 en vind het prima.

Verkopers krijg ik inderdaad aan de deur, maar die kwamen er vóór de slimme meter ook al. Heb ik niet zoveel problemen mee, ze redden het toch niet ;-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik neig naar weigeren maar heb ook gelezen dat er in Europa afgesproken is dat Nederland voor zoveel procent slimme meters moet hebben. Het voelt nu als burgerlijk ongehoorzaam om te weigeren voor deze brave Hendrik.

Gatekeeper, ik zal je topic nog even doorlezen!
Hier een paar jaar geleden de slimme meter ook geweigerd want ik las allemaal horror verhalen op internet en zag geloof ik ook nog een uitzending van tros radar.
Maar..nu krijgen we zonnepanelen en hadden we geen keuze meer..er moét dan een slimme meter komen..dus maar laten plaatsen. Tot nu toe gaat het prima! Ik houd nog steeds heel ouderwets zelf alle meterstanden bij op een handgeschreven briefje in de meterkast :mrgreen: maar nog niks geks kunnen ontdekken :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Mieka schreef:
13-08-2019 22:02
Dank voor jullie reacties. Ik neig naar weigeren maar heb ook gelezen dat er in Europa afgesproken is dat Nederland voor zoveel procent slimme meters moet hebben. Het voelt nu als burgerlijk ongehoorzaam om te weigeren voor deze brave Hendrik.

Echt? Ze geven je toch een keuze?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
13-08-2019 22:16
Echt? Ze geven je toch een keuze?
Jawel maar ze zetten nog wel even in de brief dat je over een tijdje geen gebruik meer kan maken van piek en daltarief met de oude meter en als je daar toch gebruik van wil maken dat je dan toch over moet naar de slimme meter.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het ook is met internet? Je kunt er vinden wat je zoekt. Als jij wilt lezen waarom mensen tegen zijn, zul je het vinden. Als jij wilt horen dat het wel goed werkt, zul je het ook vinden. Het is maar net waar jij gevoelig voor bent en wie of wat jij gelooft. De bevestiging van het (voor)oordeel wat je al in je hoofd hebt, ga je krijgen.
Ik gok dat mensen eerder klagen als iets niet werkt, dan melden wanneer ze tevreden zijn.

Neem vaccinaties als stom voorbeeld. Sites genoeg waar je op kunt vinden wat een schande of misdaad het is als je je kind laat inenten. Het is maar net waar jij in gelooft.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat voor op het internet: de slimme meter meet niet zozeer meer energieverbruik, de oude meter is waarschijnlijk niet meer zo correct aan het meten na al die jaren (i.e. meet te weinig). En nog wat: slimme meters kunnen piekbelasting moeilijk meten (met vertraging), en dat kan zorgen voor meetfouten. Er zijn voors en tegens genoeg te bedenken dus. Maar je hebt ze nodig voor zonnepanelen, dus doe gewoon zo'n slimme meter, en investeer meteen in panelen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
13-08-2019 22:22
Jawel maar ze zetten nog wel even in de brief dat je over een tijdje geen gebruik meer kan maken van piek en daltarief met de oude meter en als je daar toch gebruik van wil maken dat je dan toch over moet naar de slimme meter.

Maar dat heeft dan toch niets met burgerlijk ongehoorzaam te maken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 21:27
Nooit meer het krakkemikkige schoenenrekje verplaatsen en de kapstok weghalen. :cheer2:
Haha, jij snapt het. Nu nog een slimme meter voor mijn waterverbruik -- ik moet nu de halve vloer in de gang er uit trekken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-08-2019 23:13
Haha, jij snapt het. Nu nog een slimme meter voor mijn waterverbruik -- ik moet nu de halve vloer in de gang er uit trekken.

Hahaha jaa! Fiets naar buiten, twee lagen zeil wegpeuteren (heel handig met een deur waar het precies achter blijft hangen), luik open morrelen, met m’n hoofd dat gat in omdat de meter net te diep ziet om fatsoenlijk af te kunnen lezen, houten luik niet terugkrijgen zonder grof geweld, zeil weer achter en onder de deur vandaan; half uur verder. :nope:
.
madamzonderm schreef:
13-08-2019 21:02
Vriend van me heeft zo'n ding. Hij kreeg verkopers aan de deur die hem vertelde wat hij gebruikte en dat het goedkoper kon.
Dat gebeurt ook zonder slimme meter. Dat komt omdat leveranciers illegaal naar je standaard jaarverbruik kijken in het landelijk aansluitregister en je dan een aanbod doen. Heeft niets met de slimme meter te maken. Iedereen heeft een standaard jaarverbruik. Dat is namelijk je verwachte verbruik voor dat jaar. Gebaseerd op het verbruik in het jaar ervoor.

De meeste negatieve shit over slimme meters is paranoïde dom internet geblaat. Hij is nog nooit gehackt. Je verbruik gaat er niet van omhoog (dat ding meet gewoon wat je verbruikt, net als je huidige meter). Ik vind 'm super handig.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 23:19
Hahaha jaa! Fiets naar buiten, twee lagen zeil wegpeuteren (heel handig met een deur waar het precies achter blijft hangen), luik open morrelen, met m’n hoofd dat gat in omdat de meter net te diep ziet om fatsoenlijk af te kunnen lezen, houten luik niet terugkrijgen zonder grof geweld, zeil weer achter en onder de deur vandaan; half uur verder. :nope:
Dat klinkt precies als mijn huis!

Ja, hang je daar in dat gat, is het te donker. Moet je zaklamp halen. Zaklamp gehaald en dan toch bedenken dat je een leesbril nodig hebt. Dat komt er bij nog bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven