16 jarige wil maaltijdvergoeding bij dagje uit

05-05-2024 19:54 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zestienjarige heeft (zonder eerste te overleggen met ons, maar wel met toestemming) kaartjes gekocht voor een festival. Tijdens het festival belt ze ons met de vraag: "mag ik een tikkie sturen van 14 euro voor eten? Al mijn vrienden kregen 40 en 50 euro mee van hun ouders, jullie geven niks. " Wij hebben afgesproken met haar, toen ze zakgeldverhoging kreeg (hoger dan advies Nibud), dat dit maandbedrag inclusief alle kosten is die ze maakt per maand, dus ook uitgaan. Daarnaast heeft ze bijbaantjes en past ze op, ze heeft geld zat. Dus we willen consequent zijn en haar zelf deze eetkosten laten betalen. Ze zegt zelf dat ze had verwacht dat het eten gratis zou zijn op een festival. Het voelt alleen wel schraal als zij als enige kind geen extra geld krijgt van haar ouders, dan denk ik zijn wij nou zo gierig, of zijn die anderen hun kind teveel aan het pamperen? Hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
06-05-2024 09:21
wij betalen ook wel eten/drinken op een festival. Maar niet 40-50 euro
Ik had 14 euro naar boven afgerond, dus 20 van gemaakt
Hier hetzelfde. Toch leuk om je kind af en toe wat te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
06-05-2024 10:04
Ze heeft het niet overlegd, dat is 1

ze heeft bijbaantje etc dat is 2

kortom zelf betalen, proberen kon ze het altijd.

Ik betaal heus wel eens wat voor ze, maar zonder overleg is het bij mij al heel snel klaar
Ze overlegt het toch? Wat maakt het uit op welk moment het is. Ze was zich er niet eens van bewust dat er kosten bijkwamen.

Ze heeft een bijbaantje. Dus jij zou wel betalen als ze geen bijbaantje had? Wat leer je haar dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelahoep schreef:
06-05-2024 11:26
Maar als ze geen bijbaan hebben, dan is het toch juist een mooie stimulans om ze toch een bijbaan te overwegen (de uitzonderingen daargelaten)? Ik zou het raar vinden om daarin onderscheid te maken. Ik kende een gezin dat zodra je een bijbaan had je zakgeld stopte, vond ik zo’n rare motivatie. Stop het gewoon op een bepaalde leeftijd, aan kind dan wat daarmee te doen. Veel eerlijker lijkt me.

Verder vind ik dat ze best hun eigen eten mogen betalen, dat hoort beetje bij het leren budgetteren. Neemt niet weg dat ik ze ook zo af en toe wat zou toestoppen, maar dus ook gerust een keer onderuit laat gaan (makkelijk praten want geen kinderen hier, maar zo zag mijn opvoeding er ongeveer uit en heb er prima lessen uit geleerd).
Helemaal eens! ik bedoelde eigenlijk: vanaf de leeftijd dat ze een bijbaan kunnen hebben, voor mij is dat zo vanaf 15/16 jaar. En bij mij loopt zakgeld gewoon door tot hun 18e, ongeacht bijbaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is gisterwn 1 vd kinderen (17) naar het bevrijdingsfestival geweest in onze woonplaats. Hij was met ons mee op een weekend weg elders in het land. We hebben het treinkaartje terug naar huis betaald en nog 20 e meegegeven. Oma sponsorde ook nog 20 e. Dat hij vervolgens 100 euro heeft uitgegeven kimt dan voor eigen rekening. Hij heeft een bijbaan.

Meestal krijgen ze wel wat mee. Bv bij een bioscoopbezoek betalen we het kaartje en de rest doen ze dan zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
belgali schreef:
06-05-2024 09:18
Echt sociaal onhandig van haar dat ze een bot tikkie stuurt en daar ook nog verongelijkt bij voegt dat de anderen "wel wat kregen".
Anderzijds ook wel bij jullie een stapje overgeslagen in de begeleiding als ze blijkbaar niet weet dat je ter plekke moet betalen voor eten. Ik vroeg toch altijd effe : hoe doen jullie het met eten ?

En ik dacht altijd: eten moeten ze toch - dus je krijgt van mij een basisbedrag (genoeg voor de goedkope alternatieven als een friet met cola - niet voor paella of suchi en mocktails).

Zo, dat is nogal een creatieve verdraaiing van wat in de OP staat zeg. Bot een tikkie stuurt :facepalm: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Gestippeld_klompje schreef:
06-05-2024 13:55
Hier is gisterwn 1 vd kinderen (17) naar het bevrijdingsfestival geweest in onze woonplaats. Hij was met ons mee op een weekend weg elders in het land. We hebben het treinkaartje terug naar huis betaald en nog 20 e meegegeven. Oma sponsorde ook nog 20 e. Dat hij vervolgens 100 euro heeft uitgegeven kimt dan voor eigen rekening. Hij heeft een bijbaan.

Meestal krijgen ze wel wat mee. Bv bij een bioscoopbezoek betalen we het kaartje en de rest doen ze dan zelf.
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
maar waarom Vind jij hier iets van?
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
Maar hoe zou jij dit dan aanpakken? Geen geld meer meegeven? Dan was net misschien 80 geweest. Je kunt oma niet verbieden wat te (willen) sponsoren. Of misschien had ie dan nog meer eigen gespaard/verdiend geld uitgegeven?

Ik vind het ook een lastige hoor. Want hoe bepaal je (samen) wat normaal is en wat niet? Had je zomaar 100 euro voor een paar schoenen wel normaler gevonden?

Hier zijn de kinderen nog jonger maar ze hebben altijd geld. Van verjaardagen, rapporten, zakgeld, kerst. Veel van opa en oma. Ik roep het wel eens halt toe omdat ik ze ook wil laten nadenken en geen huis vol troepjes wil (noem ook het milieu als reden) maar in principe is het hun geld en is het hun geluk dat dat nooit op is, maar ik vraag me wel eens af hoe ze dat dan moeten leren...

Hoe zou jij dat specifieke voorbeeld aanpakken met die 100 euro op een festival uitgeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
Zo leren ze juist de waarde van geld. Na een dag is er 100 euro op. Aan kind of hij het dat waard vindt.
Hier krijgen ze zakgeld waar ze van alles van kunnen doen. Op=op en wij lenen ze geen geld. Ze werken alle drie en dat is hun geld. Ze bepalen zelf wat ze daar mee doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
06-05-2024 15:57
Zo leren ze juist de waarde van geld. Na een dag is er 100 euro op. Aan kind of hij het dat waard vindt.
Hier krijgen ze zakgeld waar ze van alles van kunnen doen. Op=op en wij lenen ze geen geld. Ze werken alle drie en dat is hun geld. Ze bepalen zelf wat ze daar mee doen.
En als ze alles uitgeven wat ze willen maar het gewoon niet opkomt, is dat dan "gewoon" hun geluk?
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
Wat is daar zo erg aan? Dat geld van zijn ouders en zijn oma was sowieso al bestemd om er op dat festival doorheen te draaien, en hij heeft er zelf wat bij gedaan. Ergste wat er kan gebeuren is dat ie nu voor de rest van de maand op een houtje moet bijten. Daar kan ie alleen maar van leren en beter dat ie dat nu doet dan wanneer hij op zichzelf woont.

Mijn dochter heeft afgelopen jaar haar hele vakantiegeld uitgegeven aan drie optredens van Harry Styles inclusief hotelovernachtingen en een hele zooi merch. Kan ik wel van van alles lopen vinden, maar dat kind is nou eenmaal fan van die gast en ze had er maanden naartoe geleefd, dus het was haar het geld dubbel en dwars waard. Dan ben ik alleen maar blij voor haar dat ze dat kon doen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 15:52
Maar hoe zou jij dit dan aanpakken? Geen geld meer meegeven? Dan was net misschien 80 geweest. Je kunt oma niet verbieden wat te (willen) sponsoren. Of misschien had ie dan nog meer eigen gespaard/verdiend geld uitgegeven?

Ik vind het ook een lastige hoor. Want hoe bepaal je (samen) wat normaal is en wat niet? Had je zomaar 100 euro voor een paar schoenen wel normaler gevonden?

Hier zijn de kinderen nog jonger maar ze hebben altijd geld. Van verjaardagen, rapporten, zakgeld, kerst. Veel van opa en oma. Ik roep het wel eens halt toe omdat ik ze ook wil laten nadenken en geen huis vol troepjes wil (noem ook het milieu als reden) maar in principe is het hun geld en is het hun geluk dat dat nooit op is, maar ik vraag me wel eens af hoe ze dat dan moeten leren...

Hoe zou jij dat specifieke voorbeeld aanpakken met die 100 euro op een festival uitgeven?
Ja dat weet ik zo even niet. Heb ik geen hapklaar antwoord op.
Ik wil mijn kind graag wat geld meegeven. Leuk even een extraatje en haar veel plezier wensen. Maar de glans gaat er wel een beetje vanaf zo. Maar kind is 17 in dit geval dus tja ik heb er niet zo heel veel meer over te zeggen dan en als kind hard werkt en daarom geld heeft is dat niet meteen een reden om dat als ouder niet dat extraatje op zijn tijd mee te geven. Ga mijn kind ook niet straffen omdat het zo hard werkt.
jojojo wijzigde dit bericht op 06-05-2024 16:08
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 16:03
En als ze alles uitgeven wat ze willen maar het gewoon niet opkomt, is dat dan "gewoon" hun geluk?
Je bedoelt als oma en/of wij ze geld geven maar ze maken het niet op? Dan hebben ze geluk inderdaad. Ik zou geen bedrag meegeven wat ik zelf te veel vind op zo'n dag. Willen ze meer uitgeven dan is dat voor eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
06-05-2024 16:07
Je bedoelt als oma en/of wij ze geld geven maar ze maken het niet op? Dan hebben ze geluk inderdaad. Ik zou geen bedrag meegeven wat ik zelf te veel vind op zo'n dag. Willen ze meer uitgeven dan is dat voor eigen rekening.
Nee nee. Ik bedoelde meer: als ze het geld dat ze zelf gespaard of verdiend hebben én iets als extraatje gekregen hebben van ouders of oma, wel uitgeven, maar het niet leidt tot "op een houtje bijten" of moeten gaan beknibbelen op wat anders. Dat het geen gevolgen heeft voor de andere dingen die ze normaal gesproken doen.

Want post van jojojo kwam beetje over alsof het principieel niet hoort en andere reacties zijn een beetje van "op is op" maar als dat moment nou nooit komt, leren ze dan wel iets? (Is een beetje wat ik me voor mijn kinderen afvraag)

Edit: dat de pot "in" sneller gaat dan de pot "uit" zonder dat je met een Dagobertje te maken hebt.. want dan zou je het nog zuinig kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
06-05-2024 15:57
Zo leren ze juist de waarde van geld. Na een dag is er 100 euro op. Aan kind of hij het dat waard vindt.
Hier krijgen ze zakgeld waar ze van alles van kunnen doen. Op=op en wij lenen ze geen geld. Ze werken alle drie en dat is hun geld. Ze bepalen zelf wat ze daar mee doen.
De waarde van geld leren ze snel genoeg als ze volwassen zijn. Ik had dat tikkie wel betaald.
Ze is zich misschien rot geschrokken van de prijzen, ik vond het altijd wel leuk om ze iets extra te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 16:14
Nee nee. Ik bedoelde meer: als ze het geld dat ze zelf gespaard of verdiend hebben én iets als extraatje gekregen hebben van ouders of oma, wel uitgeven, maar het niet leidt tot "op een houtje bijten" of moeten gaan beknibbelen op wat anders. Dat het geen gevolgen heeft voor de andere dingen die ze normaal gesproken doen.

Want post van jojojo kwam beetje over alsof het principieel niet hoort en andere reacties zijn een beetje van "op is op" maar als dat moment nou nooit komt, leren ze dan wel iets? (Is een beetje wat ik me voor mijn kinderen afvraag)

Edit: dat de pot "in" sneller gaat dan de pot "uit" zonder dat je met een Dagobertje te maken hebt.. want dan zou je het nog zuinig kunnen vinden.
Ik denk dat ze dan nog steeds de waarde van geld leren. Je leert wat iets kost en je past daar je koopgedrag op aan en zo hou je geld over. Je hebt dan nog geld om iets anders te doen of te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind, bij een dagje uit zoals een festival kun je moeilijk zelf voedsel mee nemen om te eten. Dus zou ik sponsoren.
Als ze op school er voor kiest om geen boterham mee te nemen die dag maar een broodje uit de kantine te kopen is dat eigen keuze, en mag ze het zelf betalen. Maar er moet toch worden gegeten tijdens zo’n dag op een festival, en anders had ze thuis ook gegeten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
06-05-2024 16:20
Ik denk dat ze dan nog steeds de waarde van geld leren. Je leert wat iets kost en je past daar je koopgedrag op aan en zo hou je geld over. Je hebt dan nog geld om iets anders te doen of te kopen.
En als je altijd geld over houdt wanneer alweer de volgende gelegenheid zich aandient waarbij je iets wil doen of kopen. En dan nog steeds geld overhoudt? Gewoon zien als geluk of een natuurlijke aanleg voor budgetteren? :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 16:41
En als je altijd geld over houdt wanneer alweer de volgende gelegenheid zich aandient waarbij je iets wil doen of kopen. En dan nog steeds geld overhoudt? Gewoon zien als geluk of een natuurlijke aanleg voor budgetteren? :mrgreen:
Ik denk toch dat het karakter is. Je ziet vaak dat sparen of geld uitgeven er al jong in zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
06-05-2024 07:12
Ze dacht dat eten op een festival gratis zou zijn? Hahahaha nou dat was dan een mooi leermoment!
Ik zou haar leren dat het leven zo niet werkt: wil je stappen dan kost dat geld, en eten op festivals is DUUR!

Verongelijkt appjes sturen met tikkies is niet beleefd en welke afspraken anderen met hun ouders hebben staat daar los van. Ze klinkt verongelijkt en verwend, niet chic.
Hooguit wat naïef in deze, iedereen weet dat eten op een festival (bakken vol) geld kost. Maar verwend? TO schrijft dat haar dochter meerdere bijbaantjes heeft en oppast, dus ze werkt er met meerdere baantjes hard genoeg voor lijkt me. En verongelijkt tja, volgens mij is het kind-en puber eigen om af te komen met 'maar de anderen mogen/krijgen dat wel'.

Ik begrijp zelf ook niet zo goed waarom zulke leermomenten dan per se ter plekke op zo'n festival moeten plaatsvinden. Dat alles geld kost en duur is ondervindt ze zelf gauw genoeg.
joyanna wijzigde dit bericht op 06-05-2024 17:19
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
06-05-2024 07:29
Ik zie als ik met excursies met studenten meega ook dat de ouders voor eten betalen
Hier valt eten ook 'onder ons', dus ik had het bij mezelf gezocht dat ik er zelf niet aan had gedacht hier een afspraak over te maken en overgemaakt.
Gewoon ter verhoging van de feestvreugde ook, kind heeft het leuk, keurig bedrag ook.
Ik woonde al erg jong op mezelf en de vader van een vriendin maakte er altijd een punt van dat we ook 'wat normaals' zouden eten (had krentenbollen mee met ophalen enzo) en stopte me ook altijd wat toe, 'wel wat eten daar he kind en minimaal een frisdrank anders droog je uit, niet aan die gore wc kraan gaan lebberen'.

Mooie herinnering inderdaad.
Lief!
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
Ik vond 100 euro ook veel hoor. We hebben de afspraak dat hij elke maand een gedeelte van zijn bijbaan op zijn spaarrekening zet. En dat doet hij ook. Dan moet hij daarna maar zelf weten wat hij met de rest doet. Het is wel grappig om het verschil tussen de kinderen te zien. Zijn oudere broer is een stuk zuiniger. Die zou nooit 100 euro in een dag erdoor jagen aan eten en drinken, maar dit kind dus wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
06-05-2024 08:07
Maar dan wel eten denk ik.
Ik zie dat echt zelden, meestal krijgen ze wel eetgeld mee.
Ook regelmatig van te voren dat ouders vragen wat we gaan doen met eten en advies vragen, we nemen het zelfs mee in de voorlichting. Bij meerdaagse excursies van meer dan drie dagen kun je geen eten van thuis meenemen en op een festival zoals van to's kind mag het niet.
Oh echt?

Ik kreeg het vroeger ook niet, mijn ouders waren dus enorm consequent (dat hadden en hebben ze zeer hoog in het vaandel staan en gaan ze ook heel prat op) en ook vrij streng (ik mocht op een aangegeven moment blij en dankbaar zijn dat ik al naar een festival mocht ;-D )
joyanna wijzigde dit bericht op 06-05-2024 17:12
3.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
06-05-2024 15:43
Maar dan ben je (pas) 17 en dan geef je nu al 100 euro zo even uit aan een festival. Dat geef ik zelf al echt nooit uit op een dag op zo'n festival. Vind ik wel een lastige want ik vind het leuk om kind ook wat te geven, en ook leuk dat oma meedoet. Harstikke lief. Maar als er dan zo even 100 euro doorheen gaat op je 17de vind ik ook niet heel ok
dat ligt er helemaal aan, veel kinderen sparen of werken er zelf hard voor, of ze krijgen een extraatje in de vakantie. laat ze dat lekker spenderen aan wat ze willen zou ik zeggen
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
06-05-2024 16:41
En als je altijd geld over houdt wanneer alweer de volgende gelegenheid zich aandient waarbij je iets wil doen of kopen. En dan nog steeds geld overhoudt? Gewoon zien als geluk of een natuurlijke aanleg voor budgetteren? :mrgreen:
Allebei wel denk ik ;-D

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven