Kinderen
alle pijlers
Aan alle ouders
donderdag 21 februari 2008 om 15:47
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
donderdag 21 februari 2008 om 21:00
Ja maar we hebben het over tieners. Tuurlijk, naarmate je ouder wordt ben je zelf verantwoordelijk, maar niet als puber van 15 of 16.
Ik snap je laatste zin ook niet. Niemand gaat toch tegen zo'n kind zeggen:'Het komt door je ouders?' Mijn leerlingen krijgen van mij niks negatiefs over hun eigen ouders te horen hoor.
donderdag 21 februari 2008 om 21:02
Dank je wel, my point exactly!
@ Shahla: Hoe kan je nou zeggen dat hoe een kind wordt niet grotendeels aan de ouders is te wijten?!! Tuurlijk kan er soms een kind tussen zitten wat ondanks alle goede zorgen, normen, waarden en de opvoeding toch ontspoort, maar dit is een uitzondering, niet de regel. Als ouder heb je toch de verantwoordelijkheid je kinderen normen en waarden bij te brengen en respect voor de omgeving. Zoals ik al zei wil ik zeker niet zeggen dat elke ontsporing aan de ouders valt te wijten, maar je zal het toch wel met mij eens zijn dat de opvoeding een zekere invloed heeft op de persoon die je wordt...
Over het opstaan voor een oudere: Ik hoop dat ik jou kinderen niet in de tram tegen kom als ik 80 ben! Je kan er toch zelf ook wel van uit gaan dat iemand die oud en bejaard is niet dezelfde kracht in zijn benen heeft als een jochie van 13... En als die oudere niet wil zitten moet ie dat lekker zelf weten, maar het lijkt mij wel zo netjes iig je zit plaats aan te bieden. Dit heeft niks te maken met een plicht oid, maar met empathisch vermogen. Ik ken je niet, dus ik kan niet over je oordelen, maar a.d.h.v. wat ik tot nu toe van je heb gelezen kan ik niet echt opmaken dat je over een groot empathisch vermogen bezit...
@ Mimsey: kijk, van jouw soort mensen hou ik nou! Mensen die het positieve van alles proberen in te zien. Ik weet dat ik dit zelf ook vaker zou moeten doen en juist door dat meisje in de bus aan te spreken probeer ik dit ook te doen. Net zoals iemand bij die pinautomaat aan die jongeren vroeg of ie er even bij mocht. Je moet je niet stil houden vind ik. Je moet met elkaar kunnen praten. Juist door niks te zeggen vorm je onbegrip en wie weet waar dat toe leidt. Ik zou dan ook (ongeacht mijn 1.65 m) net zo goed aan die groep jongeren gevraagd hebben of ik er even bij mocht. En ik hoopte ook op een normaal gesprek met het meisje in de bus. Ik zei haar enkel dat ik het van meer respect vond getuigen als ze oordopjes in zou doen. Nou, wat een offensieve opmerking zeg! Het ging mij juist om de scheldkannonade die er vervolgens uit kwam waar ik mij zo aan stoorde. En sorry, maar als ik voor alle ziektes vanaf begin middeleeuwen wordt uitgescholden is het voor mij lastig om even naar de positieve dingen in die bus te kijken. Maar ik ben het helemaal met je eens dat je naar het positieve moet kijken!!!! Dat zou ik zelf ook wat vaker moeten doen.
@ Eowyn:
Jij bent echt een rare zeg! Omdat ik het jammer vind dat anderen niet respectvol zijn t.o.v. de omgeving ben ik respectloos?! Je zegt dus eigenlijk dat ik het respectloze gedrag van een ander maar moet accepteren? Dan wordt ik dus precies als die ouders die het gedrag van de kinderen maar z'n gangetje laat gaan onder het motto 'leef en laat leven'. Misschien kunnen die ouders zich eens bedenken dat het respectloze gedrag van hun eigen kroost de leefruimte van een ander inperkt. En nogmaals, zoals ik net ook al tegen Mimsey zei, benaderde ik dit meisje op een zeer respectvolle manier. Ongeacht het feit dat ik van begin tot eind van de busreis voor alles werd uitgescholden heb ik geen slecht woord over haar gezegd. Ik heb enkel gezegd dat ik haar gedrag ronduit respectloos vond. Nou, nou, wat een grove taal sla ik uit he!! Kom op zeg...
En je voorbeeld, zoals ik hier al eerder schreef kan je nooit 100% van het gedrag aan de ouders toe rekenen. Er kan altijd een uitzondering zijn, of een geestelijke aandoening (zoals adhd) waardoor het gedrag van een kind niet meer valt te controleren, maar hiermee kan je niet van de hand doen dat een groot gedeelte van het gedrag van een kind aan de manier van opvoeden ligt!
donderdag 21 februari 2008 om 21:14
ik weet trouwens niet meer wie zei dat het goed was om ook maar eens andere muziek te luisteren, maar ga zelf ff een half uurtje naast iemand zitten die keiharde rap muziek zit te luisteren met teksten als:you're my bitch, my ho, i'm a p.i.m.p. motherf*cker etc. (wat moet dit de jeugd in hemelsnaam leren?!) of naast iemand die keiharde trance muziek zit te luisteren... Als jij daar tegen kan, prima, good for you! Maar ik krijg migraine van die herrie! Daarnaast vind ik het gewoon ronduit respectloos als je anderen lastig valt met jouw muziek, of je nou snoop dogg of de nocturnes van Chopin aan het luisteren bent.... Dat jij muziek wil luisteren is prima, maar dat hoef je dan niet gelijk voor de rest van de bus of tram te bepalen!
donderdag 21 februari 2008 om 21:16
En u zeggen en ja en amen knikken lijkt me wel wat. Weer eens wat anders dan: Eej juffie!
Jongeren die op straat of in de bus of waar dan ook hard muziek luisteren doen dat alleen maar om anderen uit te dagen of aan iedereen te laten zien dat ze stoer zijn en van stoere muziek houden. Ik zie namelijk ook zat jongeren die gewoon oortjes in hebben en die niemand lastig vallen met hun muziek. Hetzelfde als boxen inbouwen in scooters. Ze willen daarmee alleen maar opvallen en zich afzetten. Een tiener die in de bus hard naar een bepaald soort muziek luistert weet dat hij anderen daarmee stoort. Of hij geeft er geen bal om of een ander er last van heeft.
Jongeren die op straat of in de bus of waar dan ook hard muziek luisteren doen dat alleen maar om anderen uit te dagen of aan iedereen te laten zien dat ze stoer zijn en van stoere muziek houden. Ik zie namelijk ook zat jongeren die gewoon oortjes in hebben en die niemand lastig vallen met hun muziek. Hetzelfde als boxen inbouwen in scooters. Ze willen daarmee alleen maar opvallen en zich afzetten. Een tiener die in de bus hard naar een bepaald soort muziek luistert weet dat hij anderen daarmee stoort. Of hij geeft er geen bal om of een ander er last van heeft.
donderdag 21 februari 2008 om 21:25
donderdag 21 februari 2008 om 21:38
Tuurlijk kan het ook anders, maak ik zelf ook vaak mee. Werd ooit lastig gevallen vlakbij mijn werk door een groepje jongens die begonnen te roepen enzo. Een aantal leerlingen van me (type hiphop) namen het direct voor me op. Dus er zijn ook lieve schatten bij, zoals ik al zei.
En mijn zoontje rent altijd op groepjes brommers en scooters af omdat hij die zo mooi vindt, en die jongens vinden dat prachtig.
En je ziet daarentegen ook vaak van die kakvrouwen in een bmw x5 die bumperen of 2 parkeerplekken nodig hebben of voordringen in de winkel en je arrgant behandelen. Eigenlijk vind ik zulke vrouwen nog veel erger dan alle irritante jochies van 16 bij elkaar. Maar dat is weer een andere discussie..;)
En mijn zoontje rent altijd op groepjes brommers en scooters af omdat hij die zo mooi vindt, en die jongens vinden dat prachtig.
En je ziet daarentegen ook vaak van die kakvrouwen in een bmw x5 die bumperen of 2 parkeerplekken nodig hebben of voordringen in de winkel en je arrgant behandelen. Eigenlijk vind ik zulke vrouwen nog veel erger dan alle irritante jochies van 16 bij elkaar. Maar dat is weer een andere discussie..;)
donderdag 21 februari 2008 om 21:40
Op zich zie ik de buitenlandse jeugd net zo veel positieve dingen doen als de nederlandse jeugd. Het valt mij alleen op dat een klein gedeelte van m.n. de marokkaanse jeugd minder discipline heeft meegekregen. Een marokkaanse vriendin zei dat dit kon komen omdat in Marokko de jeugd ook vaak wordt opgevoed door de omgeving en door de mensen in het dorp waar ze wonen. Als je daar iets doet komen je ouders er zo achter. Hier zal niemand je ouders bellen als je op straat respectloos bent tegen een ander. Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn. Ik weet het niet, zoals ik al zei: ik ben kleurenblind; ik kijk naar het innerlijk en ik ben niet bevooroordeeld t.o.v. allochtonen. Maar ik kan niet ontkennen wat ik zie.
Maar nogmaals, het gaat niet om afkomst, maar om respect, dat is iets universeels
donderdag 21 februari 2008 om 23:21
Ik heb al uitgelegd welke factoren en oorzaken nog meer meespelen dan enkel opvoeding. Er zit niet sóms een kind tussen.
In Nederland zijn er van alle kinderen tot 12 jaar 5% met aanpassings -of gedragsproblemen. De kans dat deze kinderen op latere leeftijd crimineel en gewelddadig of agressief gedrag gaan vertonen erg groot. De cijfers voor Nederland liggen tussen de 1,6 en 5,1%. Dat was overigens in 2003. Sindsdien zou er een lichte daling zijn maar dan nog zijn dat geen uitzonderingen meer.
Als je mijn berichten aandachtiger had gelezen, had je al geweten dat ik helemaal niet ontken dat opvoeding meespeelt. Ik dicht het alleen een veel kleinere rol toe.
Dit artikel vond ik wel toepasselijk:
Judith Rich Harris
"The Nurture Assumption"
Verbanden
Enige tijd geleden werd bij een onderzoek naar kinderen met de diagnose ADHD een verband gevonden tussen het feit dat zij waren opgenomen in een dagcentrum en het feit dat zij uit probleemgezinnen afkomstig waren.
Het viel me op dat dit verband in de media met veel bombarie gebracht werd als een oorzakelijk verband, terwijl het dat natuurlijk helemaal niet hoeft te zijn! Overal hoorde je opeens ‘probleemgezin veroorzaakt ADHD bij het kind!’; ‘slecht ouderschap leidt ertoe dat kind opgenomen moet worden in een dagcentrum!’. In de wetenschappelijke publicatie over het onderzoek was echter alleen een verband geconstateerd, er was geen sprake van een oorzakelijk verband .
In een bepaalde periode werden er in een land veel meer ooievaars gezien dan in de jaren ervoor en erna. In diezelfde periode werden er ook opvallend veel meer kinderen geboren dan anders. Statistisch gezien is er nu dus een verband tussen ‘meer ooievaars’ en ‘meer baby's’. Als je hier echter een oorzakelijk verband in ziet, is bij deze het bewijs geleverd dat de kindertjes door de ooievaar worden gebracht.
Het is dus bepaald onwetenschappelijk, en zelfs wel dom, om in ieder verband een oorzakelijk verband te zien. Helaas is het in de sociale wetenschappen (en sommige andere ook, natuurlijk) een tamelijk veel voorkomende fout.
Omdat dat soort verbanden dan meteen met grote koppen nòg veel ongenuanceerder in kranten e.d. belanden hebben wij, ‘gewone mensen’, misschien vaak zo langzamerhand ook aangeleerd om overal waar een verband wordt gevonden te denken dat het een oorzakelijk verband moet zijn.
Van de website: http://www.ratje-toe.nl/borderline/nurture.php
Ik vond het toepasselijk omdat ik het hier ook bespeur. Men ziet een verband en denkt meteen dat het de absolute waarheid is.
Ik nuanceer slechts.
ik stel het op prijs als je mijn kinderen buiten de discussie laat. Zij doen niet mee, je kent ze niet en het voegt niks toe aan de discussie op deze wijze persoonlijk te worden.
Weet je wat netjes is? Erom vragen als je iets nodig hebt of wilt in plaats van verontwaardigd blijven staan en van binnen denken hoe asociaal sommige mensen toch zijn dat ze niet meteen opspringen. Als van mij verwácht wordt dat ik meteen van mijn plaats jump omdat een oudere dame of heer de bus instapt, het niet uit zichzelf gebeurt, dan voelt dat wél als een verplichting. Waarom anders de verontwaardiging of een chagrijnig smoelwerk of onrespectvolle opmerkingen maken. (Even ter voorbeeld. Heb het nooit beleeft dus wellicht maken de posters hier zich drukker dan de bejaarden zelf.)
En tot slot: ik ken je niet dus ik kan niet over je oordelen? Dan moet je ook niet even onder de gordel mij een gebrek aan empathie aanwrijven. Dat snijdt dan weinig hout.
Ik stop ermee voor vandaag. Ga mijn bed opzoeken.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
donderdag 21 februari 2008 om 23:24
O, als laatste nog even zag ik een artikel op google waarin beweerd wordt dat gedragsproblemen vaak erfelijk zijn. In dat licht ligt het helemaal niet meer aan de opvoeding maar aan genen. Dan kun je de schuld wel bij de ouders leggen, alleen kunnen die er ook niks aan doen. Behalve dan misschien dat ze dat vantevoren hadden moeten weten dat ze bijvoorbeeld een dergelijke aandoening hadden en dan misschien beter geen kinderen hadden moeten krijgen maar die weg wil ik niet in.
donderdag 21 februari 2008 om 23:57
Hmpf, ik ben ook "zo'n" puber geweest. (ben nu 30) Grote bek op school, hangen op een hangplek en daar een grote bek tegen wie maar wilde luisteren (of liever niet waarschijnlijk ), drugs gebruiken (en niet alleen blowen) etc. Tóch ben ik keurig opgevoed en dáárdoor ben ik, toen ik eenmaal klaar was met puberen, alsnog keurig op mijn pootjes terecht gekomen.
Ik sta op voor ouderen in de bus (die dan óf beledigd reageren óf niet eens bedanken een enkeling daargelaten) doe mijn uiterste best mijn kinderen keurig op te voeden. En dat gaat tot zover prima, ze gedragen zich over het algemeen netjes, hebben respect voor alles wat leeft. Maar toch denk ik dat ook zij ellendige pubers gaan worden (ik hóóp niet allemaal tegelijk, maar mijn vader is helemaal blij dat ik dochters heb, zodat ik later mee ga maken wat ik hem heb aangedaan ), omdat pubers nou eenmaal vaak ellendig zijn. Maar pubers hébben het ook gewoon niet makkelijk. (Ik vond het in elk geval een bijzonder heftige periode)
Overigens valt mij ook op wat Mims zegt: als ik met een kinderwagen een trein in wil staan de pukkelige pubers vooraan om te helpen, het zijn zelden volwassenen (tenzij ze zelf ook kinderen hebben)
Ik sta op voor ouderen in de bus (die dan óf beledigd reageren óf niet eens bedanken een enkeling daargelaten) doe mijn uiterste best mijn kinderen keurig op te voeden. En dat gaat tot zover prima, ze gedragen zich over het algemeen netjes, hebben respect voor alles wat leeft. Maar toch denk ik dat ook zij ellendige pubers gaan worden (ik hóóp niet allemaal tegelijk, maar mijn vader is helemaal blij dat ik dochters heb, zodat ik later mee ga maken wat ik hem heb aangedaan ), omdat pubers nou eenmaal vaak ellendig zijn. Maar pubers hébben het ook gewoon niet makkelijk. (Ik vond het in elk geval een bijzonder heftige periode)
Overigens valt mij ook op wat Mims zegt: als ik met een kinderwagen een trein in wil staan de pukkelige pubers vooraan om te helpen, het zijn zelden volwassenen (tenzij ze zelf ook kinderen hebben)
vrijdag 22 februari 2008 om 09:29
Over de rol van opvoeding kan ik wel wat zeggen. Ik heb twee kinderen, een jongen van 7 en een meisje van 4. Mijn zoon was vanaf het begin 'anders'. Ik kon het niet hard maken, maar ik wist dat hij anders was. Toen hij 2 was, begon duidelijk te worden dat hij anders was. Overal werd ik ervan beschuldigd dat het met mijn drietalige opvoeding te maken had. Toen hij 4 werd, begon hij gedragsproblemen te hebben: hij begon ons te slaan en had woede aanvallen. Gelukkig had ik bij jeugdzorg al voor die tijd aangeklopt. Hij heeft een angststoornis en een sociale fobie. Toen hij zich begrepen voelde en niet meer onder druk gezet werd om buiten het huis Nederlands te spreken, veranderde zijn gedrag. Hij is nog steeds erg ban om te praten en vecht dagelijks tegen zijn fobie.
Mijn dochter echter is een vrolijk meisje. Ze heeft een grote mond en is nergens bang voor. Ze hebben beide dezelfde opvoeding gehad (behalve de taal: ze is tweetalig opgevoed, ipv drietalig). Hoe verklaar je dan het verschil tussen mijn kinderen dan? Als mijn zoon niet behandeld was geweest (en ik moest heel hard er voor knokken), was hij binnen no time bij de speciale onderwijs beland; hij is intelligenter dan gemiddeld: hij was dus niet op zijn plek geweest. De toekomst van mijn zoon zou waarschijnlijk in de crimminele circuit plaats hebben gevonden.
Mijn dochter echter is een vrolijk meisje. Ze heeft een grote mond en is nergens bang voor. Ze hebben beide dezelfde opvoeding gehad (behalve de taal: ze is tweetalig opgevoed, ipv drietalig). Hoe verklaar je dan het verschil tussen mijn kinderen dan? Als mijn zoon niet behandeld was geweest (en ik moest heel hard er voor knokken), was hij binnen no time bij de speciale onderwijs beland; hij is intelligenter dan gemiddeld: hij was dus niet op zijn plek geweest. De toekomst van mijn zoon zou waarschijnlijk in de crimminele circuit plaats hebben gevonden.
vrijdag 22 februari 2008 om 09:57
Ik zei haar enkel dat ik het van meer respect vond getuigen als ze oordopjes in zou doen. quote esuzy
Sorry hoor, maar ik vind dit ook geen normale opmerking. Je had gewoon kunnen vragen of ze de muziek uit wilde zetten of oordopjes in doen. Klaar! Maar door te gaan melden dat ze blijkbaar geen respect heeft, val je haar aan.
Ik vind andere mensen ook wel een lastig of niet helemaal aangepast. Maar...ik woon niet in een hutje op de hei maar in een samenleving met een heleboel mensen die allemaal verschillend zijn. En ik kan alleen mijn eigen kinderen opvoeden en hopen dat ze dat later als ze volwassen zijn nog steeds in de praktijk brengen (nu sla ik ze als ze niet doen wat ik zeg )
Sorry hoor, maar ik vind dit ook geen normale opmerking. Je had gewoon kunnen vragen of ze de muziek uit wilde zetten of oordopjes in doen. Klaar! Maar door te gaan melden dat ze blijkbaar geen respect heeft, val je haar aan.
Ik vind andere mensen ook wel een lastig of niet helemaal aangepast. Maar...ik woon niet in een hutje op de hei maar in een samenleving met een heleboel mensen die allemaal verschillend zijn. En ik kan alleen mijn eigen kinderen opvoeden en hopen dat ze dat later als ze volwassen zijn nog steeds in de praktijk brengen (nu sla ik ze als ze niet doen wat ik zeg )
vrijdag 22 februari 2008 om 10:56
Tsja.. dat van school trappen gaat tegenwoordig dus niet meer.
Je moet als school voor een vervangende school zorgen en dat is gewoon heel moeilijk.
Bij mij op school is het tegenwoordig 'leuk' om een aansteker bij iemands gezicht of haar te houden.
Straf? 1 dag externe schorsing
Een docent voor kankerhomo uitschelden
Straf? 1 dag interne schorsing
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 22 februari 2008 om 13:30
Wat houdt interne schorsing dan in?
Bij mijn zoon op school noemen ze het time out als het om een dag gaat en ze vinden dat het voor de leerling beter is als hij thuis, vanwege een incident of conflict, een dagje denktijd en afkoeltijd krijgt. Bijvoorbeeld leraren uitschelden. De dag daarna mogen ze dan gewoon weer komen. Krijgen ze nog een gesprekje en vervolgens de les in. Als een leerling iemand geschopt of geslagen heeft, word je wel geschorst. Dan ben je steevast een dag niet welkom op de school en mag de leerling pas weer op school komen als er een gesprek tussen de teamleider, de leerling en de ouders is geweest op de school. Zodra dit schering en inslag wordt, loopt een leerling wel degelijk risico van school te moeten naar een andere school.
Hier gaat het ook om pubers en deze worden wel degelijk al zelf verantwoordelijk gehouden voor hun eigen gedrag. Ouders worden niet op het gedrag van hun kind aangesproken. Ze worden geïnformeerd over de stand van zaken. Hen wordt niet in de schoenen geschoven dat ze slecht opvoeden. Nee, het draait allemaal om dat de leerling moet beseffen dat hij of zij degene is die verantwoordelijk is. Ouders worden er wel meteen bij betrokken omdat de school een drie eenheid als beleid heeft. De school, de leerling en de ouder samen er wat van maken.
En dat vind ik ook zoals het hoort. Een puber moet ook leren dat het een eigen plek in de maatschappij heeft waar zijn gedrag consequenties heeft voor hemzelf en niet op anderen afgeschoven kan worden.
Bij mijn zoon op school noemen ze het time out als het om een dag gaat en ze vinden dat het voor de leerling beter is als hij thuis, vanwege een incident of conflict, een dagje denktijd en afkoeltijd krijgt. Bijvoorbeeld leraren uitschelden. De dag daarna mogen ze dan gewoon weer komen. Krijgen ze nog een gesprekje en vervolgens de les in. Als een leerling iemand geschopt of geslagen heeft, word je wel geschorst. Dan ben je steevast een dag niet welkom op de school en mag de leerling pas weer op school komen als er een gesprek tussen de teamleider, de leerling en de ouders is geweest op de school. Zodra dit schering en inslag wordt, loopt een leerling wel degelijk risico van school te moeten naar een andere school.
Hier gaat het ook om pubers en deze worden wel degelijk al zelf verantwoordelijk gehouden voor hun eigen gedrag. Ouders worden niet op het gedrag van hun kind aangesproken. Ze worden geïnformeerd over de stand van zaken. Hen wordt niet in de schoenen geschoven dat ze slecht opvoeden. Nee, het draait allemaal om dat de leerling moet beseffen dat hij of zij degene is die verantwoordelijk is. Ouders worden er wel meteen bij betrokken omdat de school een drie eenheid als beleid heeft. De school, de leerling en de ouder samen er wat van maken.
En dat vind ik ook zoals het hoort. Een puber moet ook leren dat het een eigen plek in de maatschappij heeft waar zijn gedrag consequenties heeft voor hemzelf en niet op anderen afgeschoven kan worden.
vrijdag 22 februari 2008 om 14:03
Er wordt helemaal niet gezegd dat alle lastige jongeren slecht opgevoed zijn. Maar het is wel zo dat veel asociale jongeren ook uit een dergelijk gezin komen. Dat is nu eenmaal zo.
Mefs, ik merk dat jij je ook aangesproken voelt, is nergens voor nodig. Jouw zoon heeft een angststoornis en een fobie. Dat komt zeker niet door jouw opvoeding. Er zijn zat ouders die hun kind een goede opvoeding geven maar waarvan het kind toch problemen krijgt.
Nogmaals, ik spreek alleen uit mijn ervaring. Wat ik op mijn werk zie. Als docent zie je honderden kinderen, en ook de ouders zie of spreek je regematig. Dus ik kan voor mezelf zeer zeker zeggen dat het voor een heel groot deel aan de opvoeding ligt, of gewoon het milieu waarin het kind opgroeit. Maar ik werk ook niet op het vwo, of havo, en ook niet in een dorp of kleine stad. Dus ik spreek voor een bepaald gedeelte van alle jongeren, namelijk de laagopgeleide.
Wedden dat er nu een moeder van een vmbokind komt vertellen dat haar zoon of dochter het juist heel erg goed doet en erg sociaal is? Want nu denken juliie natuurlijk dat ik bedoel dat iedereen op het vmbo slechtopgevoed is..zucht.
Mefs, ik merk dat jij je ook aangesproken voelt, is nergens voor nodig. Jouw zoon heeft een angststoornis en een fobie. Dat komt zeker niet door jouw opvoeding. Er zijn zat ouders die hun kind een goede opvoeding geven maar waarvan het kind toch problemen krijgt.
Nogmaals, ik spreek alleen uit mijn ervaring. Wat ik op mijn werk zie. Als docent zie je honderden kinderen, en ook de ouders zie of spreek je regematig. Dus ik kan voor mezelf zeer zeker zeggen dat het voor een heel groot deel aan de opvoeding ligt, of gewoon het milieu waarin het kind opgroeit. Maar ik werk ook niet op het vwo, of havo, en ook niet in een dorp of kleine stad. Dus ik spreek voor een bepaald gedeelte van alle jongeren, namelijk de laagopgeleide.
Wedden dat er nu een moeder van een vmbokind komt vertellen dat haar zoon of dochter het juist heel erg goed doet en erg sociaal is? Want nu denken juliie natuurlijk dat ik bedoel dat iedereen op het vmbo slechtopgevoed is..zucht.
vrijdag 22 februari 2008 om 16:07
Shahla, ik vind je zéér vermoeiend. Je praat mij aan dat ik jouw stukjes niet goed heb gelezen, maar als je de quote nog eens leest die je in je EIGEN stuk hebt gebruikt, dan zie je dat ik zeg: Hoe kan je nou zeggen dat hoe een kind wordt niet grotendeels aan de ouders is te wijten?!! Ik zeg helemaal niet dat alles aan de ouders valt te wijten. Een gedragsstoornis e.d. valt natuurlijk niet aan de ouders te verwijten, maar ik krijg bij jou erg het gevoel dat je elke vorm van verantwoordelijkheid van je probeert af te schuiven. Ook heb ik niks persoonlijks over jou of jouw kinderen gezegd als je nog eens kijkt: ik zeg dat ik jouw kinderen niet hoop tegen te komen in de bus op 80 jarige leeftijd. Dit heeft niks met jouw kinderen persoonlijk te maken, maar met de manier waarop JIJ denkt en dan m.n. over het onderwerp opstaan voor ouderen, dat geef je namelijk door aan je kinderen. Ook kan je (als je nog eens goed leest) zien dat ik schrijf dat AAN DE HAND VAN (in geval je de afkorting niet snapt) de door jouw geschreven stukjes, ik je geen groot empathisch vermogen toe schrijf. Waarom? Omdat IK vind dat je je maar weinig in leeft in je omgeving door de manier waarop je alle verantwoordelijkheden van je af schuift en dan heb ik het puur en alleen over dit onderwerp; hoe jij in de rest van je leven bent weet ik niet.
Als ik je goed begrijp wil je eigenlijk zeggen dat ouders maar weinig invloed hebben op het gedrag van hun kind. Daar ben ik het dus niet mee eens. Maar nogmaals: ik vind de discussie met jou erg vermoeiend. Ook weer die vage stukjes die je er dan bij haalt... Je gaat soms nogal van de hak op de tak en vergelijkt appels met peren. Erg vermoeiend...
Als ik je goed begrijp wil je eigenlijk zeggen dat ouders maar weinig invloed hebben op het gedrag van hun kind. Daar ben ik het dus niet mee eens. Maar nogmaals: ik vind de discussie met jou erg vermoeiend. Ook weer die vage stukjes die je er dan bij haalt... Je gaat soms nogal van de hak op de tak en vergelijkt appels met peren. Erg vermoeiend...
vrijdag 22 februari 2008 om 16:11
Jezus zeg... Moet ik voortaan mijn opmerkingen in zijde verpakken met een lintje er om heen? Zou je alsjeblieft, als het even zou kunnen, heel misschien, als het mogelijk is, een koptelefoon op kunnen doen... alsjeblieft...? Kom op zeg! Ik benaderde haar met respect; ik vroeg haar om respect en dat had ze duidelijk niet...
Over kinderen slaan: dit vind ik één van de slechtste dingen die een ouder kan doen. Hiermee laat je enkel zien dat je geen autoriteit over je kinderen hebt en dat je om ze in toom te houden moet slaan. Lichamelijk geweld vind ik een teken van zwakte als ouder en vind ik zeker geen manier om respect mee te krijgen van je kinderen. Wat leer je je kinderen trouwens door ze te slaan? Dat wanneer ze de controle verliezen over een situatie lichamelijk geweld het antwoord is...
Maar goed, das mijn mening...
vrijdag 22 februari 2008 om 18:13
Juist. Ik word er ook een beetje moe van. Alsof Shahla juist probeert aan te tonen dat op een gegeven moment de opvoeding ophoudt en het kind zelf verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden. Maar niet als dat kind nog een puber is! Pubers hebben nog veel leiding en voorbeelden nodig, en op dat punt spelen de ouders een erg grote rol. Het opvoeden van je kind houdt niet op als het in de puberteit komt, en ook de opvoeding die het kind daarvoor heeft gehad vormt de basis voor hoe het kind zich verder als persoon ontwikkelt. Daarbij gaan op een gegeven moment ook andere factoren meespelen, zoals omgeving, vrienden, enz. Maar het begint toch met wat het kind thuis meekrijgt. Uitzonderingen daargelaten.
Volgens mij bedoelde Respect het slaan van haar kinderen trouwens met een hele grote knipoog, Esuzy
vrijdag 22 februari 2008 om 18:16
sjongejonge, wat is het toch jammer dat er altijd zoveel negatieve reacties komen op een bericht van iemand die iedereen weer eens wakker wilt schudden.. misschien wat overdreven opgeschreven, maar volgens mij heeft Suzanne zeker wel een punt.
de jeugd van tegenwoordig wordt inderdaad anders opgevoed dan vroeger, dat is nou eenmaal zo. maar een beetje aandacht voor respect en je netjes gedragen zou voor sommige kinderen geen overbodige luxe zijn..
en ik vind het eigenlijk wel mooi om te zien dat er mensen zijn die zich hier écht een keer druk om maken. met alleen maar reacties als; daar doe je toch niks aan komen we uiteindelijk nergens!!
dus suzanne, misschien heb je je verhaal in een boze bui opgeschreven en is het allemaal iets té voor sommigen hier.... je zegt wel wat je vindt en probeert er ook daadwerkelijk iets aan te doen!! petje af!
de jeugd van tegenwoordig wordt inderdaad anders opgevoed dan vroeger, dat is nou eenmaal zo. maar een beetje aandacht voor respect en je netjes gedragen zou voor sommige kinderen geen overbodige luxe zijn..
en ik vind het eigenlijk wel mooi om te zien dat er mensen zijn die zich hier écht een keer druk om maken. met alleen maar reacties als; daar doe je toch niks aan komen we uiteindelijk nergens!!
dus suzanne, misschien heb je je verhaal in een boze bui opgeschreven en is het allemaal iets té voor sommigen hier.... je zegt wel wat je vindt en probeert er ook daadwerkelijk iets aan te doen!! petje af!