Afgrijselijke kindernamen V

07-11-2020 20:11 2304 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel 5 inmiddels... o_o en wat blijkt.. het KAN nog steeds erger :lol: :facepalm: :popcorn:

Hier gaan we gezellig verder!

de meest voorkomende/afgrijselijkste kindernamen tot nu toe

1. Priscilliano
2. X'jhaivion Jaymz J'miliano
3. Zus
4. Storm
5. Divaincheley
6. C.hicky-S.ola
7. Diyouvailey
8. Mensje
9. Frankdiamant
10.Nxt

11.Bloem
rouge__ wijzigde dit bericht op 09-09-2023 10:55
46.97% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Coniglio schreef:
24-03-2024 18:21
Maar wel een extreem lelijke klank en rare naam?
Welke? Roef en Raf? Vind ik niet hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken wel een Anemone. Verder nooit gehoord, maar ik vind het wel klinken/kunnen als naam.

En een ver familielid werd altijd Ajacs genoemd (zo geschreven, uitgesproken als Ajax dus). Doopnaam was Jacques geloof ik, hoe dit ervan is gemaakt weet ik niet meer (hij woonde nota bene in Zuid-Holland :hihi:), wel pas toen hij al ruim volwassen was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Feijenoord is ook een wijk. Toch heeft niemand die als voornaam.

Ik vind namen fascinerend, ook het gevoel dat ik er soms bij heb en dat ik niet kan plaatsen. Zo trek ik de naam Jochen niet (Jochen Otten), vanwege die N in plaats van M, maar waarom ik dat zo stom vind weet ik echt niet. Wat zou het mij uitmaken of die naam op een N of een M eindigt? Ik begrijp niet waar die irritatie bij mezelf vandaan komt.

Over achternamen vraag ik me ook vaak dingen af. Mensen heten nogal eens naar kleuren, maar sommige kleuren komen zelden of nooit voor en andere veel. (de Bruin, de Wit, Groenen versus bijvoorbeeld Paars). Sommige dierennamen komen veel voor in achternamen, andere nooit. De Beer, Vos, de Leeuw, in mindere mate De Hond, Kat, Vis. Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand Kikker heette of Eend of Varken. Hoe zit dat?
En hoe is het om een gênante achternaam te hebben? Dat lijkt me echt heel erg. Hoe ga je daarmee om? Iemand hier met ervaring?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och, de Bruin of de Wit is niet zo vreemd, Voor de achternaam officieel werd werden al bijnamen gegeven om de mensen uit elkaar te houden. De Witte Jan en de Zwarte Jan, Die allebei naar hun opa vernoemd waren en voor het onderscheid hun haarkleur als bijnaam kregen. In het dorp van mijn vader was er ook een blauwe Jan, neef nummer 3 . Blauwe jan was roodharig trouwens
En mijn neef en zijn zoon, waren de grote Kees en de kleine kees (zelfs toen zoon zijn vader voorbij groeide.
Wat dierennamen betreft, als je zo'n naam kiest wil je wel een stoer beest. dus liever geen konijn.
En de Hond of Vis misschien handelde je in die beesten.
Beroepen zijn ook logisch ter onderscheid, Als er nu achternamen gekozen moesten worden , werd het misschien: Monteur, webdesigner of Influenzer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Rouge__ schreef:
24-03-2024 14:51
Chelsea is een Engelse meisjesnaam en is afgeleid van de Londense wijk Chelsea. Oorspronkelijk duidde de naam op een haven waar krijt werd gelost.
Van oudsher ja. Maar dat doet er voor nu natuurlijk niet meer zo toe. Nu kiezen mensen bijv de naam Chelsea omdat ze dat óf mooi vinden óf omdat ze fan zijn van de voetbalclub.
Het is leuk om te weten waar namen vandaan komen, maar denk dat het voor meer dan 99% niks zegt over waarom er nú voor een naam gekozen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las van de week de naam Atlas. Vond dat zo lelijk voor een (kinder)naam.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
26-03-2024 06:58
Ik las van de week de naam Atlas. Vond dat zo lelijk voor een (kinder)naam.
Ik ken een jongetje dat zo heet. Het was even wennen, maar eigenlijk is het een leuke naam. De naam komt uit de griekse mythologie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roef vind ik fantastisch. Vriend daarentegen vond het een verschrikkelijke naam dus onze zoon heet anders. Raf vind ik dan weer niet zo mooi, maar in mijn beleving zijn het ook 2 totaal verschillende namen uit verschillende categorieën.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
26-03-2024 06:58
Ik las van de week de naam Atlas. Vond dat zo lelijk voor een (kinder)naam.
Ouders fan van de zeven zussen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
26-03-2024 01:27
Och, de Bruin of de Wit is niet zo vreemd, Voor de achternaam officieel werd werden al bijnamen gegeven om de mensen uit elkaar te houden. De Witte Jan en de Zwarte Jan, Die allebei naar hun opa vernoemd waren en voor het onderscheid hun haarkleur als bijnaam kregen. In het dorp van mijn vader was er ook een blauwe Jan, neef nummer 3 . Blauwe jan was roodharig trouwens
En mijn neef en zijn zoon, waren de grote Kees en de kleine kees (zelfs toen zoon zijn vader voorbij groeide.
Wat dierennamen betreft, als je zo'n naam kiest wil je wel een stoer beest. dus liever geen konijn.
En de Hond of Vis misschien handelde je in die beesten.
Beroepen zijn ook logisch ter onderscheid, Als er nu achternamen gekozen moesten worden , werd het misschien: Monteur, webdesigner of Influenzer
Dat is allemaal volkomen logisch. Maar waarom heet dan niemand Paars, maar wel ook minder voor de hand liggende kleuren voor namen als Geel, Van Oranje, Rood? En stoere dieren, er zijn wel echt wat mensen die Konijn heten. Plaatsnamen ook, sommige komen nooit voor in een achternaam en andere weer vaak. Nou ja, sorry, ik ga off topic.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
26-03-2024 12:33
Dat is allemaal volkomen logisch. Maar waarom heet dan niemand Paars, maar wel ook minder voor de hand liggende kleuren voor namen als Geel, Van Oranje, Rood? En stoere dieren, er zijn wel echt wat mensen die Konijn heten. Plaatsnamen ook, sommige komen nooit voor in een achternaam en andere weer vaak. Nou ja, sorry, ik ga off topic.
Ik zit niet met een of-topic. Oranje is volgens mij afkomstig van de stad Orange in Frankrijk. En al die andere kleuren zullen wel verbasteringen zijn van woorden die we nu niet meer (her)kennen
Kwam een website tegen over familienamen, vind je misschien leuk, en kunnen we daarna weer naar de voornamen
https://www.naamkunde.net/?page_id=161# ... 20families.

Plaatsnamen ik vraag me nu opeens af of dat vooral haven- en handelsplaatsen zijn: O ja je moet Piet van Bremen, of Jan van Amsterdam daarvoor aanspreken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Railey

Reelie, raailie?

:bonk:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon_Pledge schreef:
24-04-2024 15:36
Railey

Reelie, raailie?

:bonk:
Zou ik ook niet op durven gokken. Beide uitspraken zullen wel voorkomen. Zo ken ik een jongetje dat Levi heet, maar als Lievai uitgesproken. Volgens mij wordt Levi meestal fonetisch uitgesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dyce.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
26-03-2024 12:33
Dat is allemaal volkomen logisch. Maar waarom heet dan niemand Paars, maar wel ook minder voor de hand liggende kleuren voor namen als Geel, Van Oranje, Rood? En stoere dieren, er zijn wel echt wat mensen die Konijn heten. Plaatsnamen ook, sommige komen nooit voor in een achternaam en andere weer vaak. Nou ja, sorry, ik ga off topic.
Ik vind dit ook interessant hoor :)
Wat mij fascineert (en ik vind het raar) is dat het in Amerika ergens normaal is geworden om achternamen als voornaam te geven, zoals Cameron, Jackson, McKenzie. Waarom toch, waar is dat vandaan gekomen?
Zou dat, net als zo'n beetje alles, ook naar ons komen overwaaien binnenkort? Dat je je kind Verhoeven of Rademakers gaat noemen? Over achterlijke kindernamen gesproken :rolling:
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
20-03-2024 23:08
Ex-collega van mij heeft 2 dochters, Lilly en Rosy.
Lilly vind ik mooi. Rosy niet maar Rosa dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
24-04-2024 15:53
Ik vind dit ook interessant hoor :)
Wat mij fascineert (en ik vind het raar) is dat het in Amerika ergens normaal is geworden om achternamen als voornaam te geven, zoals Cameron, Jackson, McKenzie. Waarom toch, waar is dat vandaan gekomen?
Zou dat, net als zo'n beetje alles, ook naar ons komen overwaaien binnenkort? Dat je je kind Verhoeven of Rademakers gaat noemen? Over achterlijke kindernamen gesproken :rolling:
Dat mag hier dus niet een achternaam als voornaam gebruiken. Het mag alleen als die achternaam ook al als voornaam gebruikt wordt. Dus bijvoorbeeld voornaam Vos, want die komt al voor, terwijl dat ook een achternaam is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anky van Grunsven en haar man Sjef Janssen hebben hun zoon de voornamen Yannick Janssen gegeven. Zijn achternaam is Van Grunsven. Ik geloof dat dat was omdat de kinderen toen nog niet de achternamen van beide ouders konden krijgen. Dus maar zo opgelost. Janssen als voornaam mocht wel, omdat aangetoond was dat die naam in het verleden ook als voornaam was gebruikt (zij het door slechts weinigen).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst zag ik Djay ergens staan.

Dit klopt taaltechnisch gewoon niet. Die extra D vind ik zo infantiel staan. Ik lees ook Djai (zoals "ai, dat is pijnlijk")
Het wordt uitgesproken als de gewone Engelse Jay. Denk dat de ouders bang waren dat mensen de Engelse uitspraak niet wisten ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het dan echt fonetisch wil schrijven, schrijf dan Djee. Maar ja, ik ken ook Djaimy en Djaison. Dat Dj vind ik altijd heel lelijk. Ken geen een naam waar het bij past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon_Pledge schreef:
24-04-2024 15:36
Railey

Reelie, raailie?

:bonk:
Rayleigh klinkt beter qua schrijfwijze
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
24-04-2024 15:53
Ik vind dit ook interessant hoor :)
Wat mij fascineert (en ik vind het raar) is dat het in Amerika ergens normaal is geworden om achternamen als voornaam te geven, zoals Cameron, Jackson, McKenzie. Waarom toch, waar is dat vandaan gekomen?
Zou dat, net als zo'n beetje alles, ook naar ons komen overwaaien binnenkort? Dat je je kind Verhoeven of Rademakers gaat noemen? Over achterlijke kindernamen gesproken :rolling:
Volgens mij is dat ontstaan uit de behoefte om ook de familie van de vrouw te vernoemen in de voornamen, eigenlijk net zoals in het voorbeeld van Anky van Grunsven. Sommige van die namen vind ik eigenlijk best mooi, niet perse voor Nederlandse baby’s maar in Engelstalige landen. Wat ik dan wel lastig vind is als een mannelijke naam dan aan een meisje wordt gegeven. Zoals Taylor, het kind van Amber (spreek uit: Ember) Brantsen
Alle reacties Link kopieren Quote
Een meisjestweeling. De ene helft was mijn zoon bekend, genaamd S.hayayah (sjee ja ja volgens moeder, absoluut niet sjeej ajaa), wil zelf Shay (sjeej) genoemd worden. Nu blijkt er een identiek tweelingzusje te zijn genaamd S.haynéné (sjeej nee nee) roepnaam Néné.

Ja ja en nee nee. Dan valt je toch niets meer in.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
28-04-2024 00:19
Een meisjestweeling. De ene helft was mijn zoon bekend, genaamd S.hayayah (sjee ja ja volgens moeder, absoluut niet sjeej ajaa), wil zelf Shay (sjeej) genoemd worden. Nu blijkt er een identiek tweelingzusje te zijn genaamd S.haynéné (sjeej nee nee) roepnaam Néné.

Ja ja en nee nee. Dan valt je toch niets meer in.
Toch handig :-) ? Roep heel luid "Sjeej, etenstijd" en ze komen allebei.

(Tuurlijk is het "very strange" en zou het zo'n beetje verboden moeten worden, maar je moet er toch iets positiefs uithalen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
28-04-2024 00:19
Een meisjestweeling. De ene helft was mijn zoon bekend, genaamd S.hayayah (sjee ja ja volgens moeder, absoluut niet sjeej ajaa), wil zelf Shay (sjeej) genoemd worden. Nu blijkt er een identiek tweelingzusje te zijn genaamd S.haynéné (sjeej nee nee) roepnaam Néné.

Ja ja en nee nee. Dan valt je toch niets meer in.
Deze is echt bizar! Wat sneu voor die kinderen zeg.....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven