Antroposofische kraamzorg

15-03-2018 17:10 657 berichten
Mijn zus is zwanger! Jeej!
Nu zijn zij en haar vriend enorm into biologisch, vegetarisch, antroposofisch, natuurlijk ouderschap en meer van dees.
Ze hebben nu een verloskundige gevonden die ze zelf de bevalling laat doen, en tegen ingrijpen met medicatie is en een doula en wil daarna een natuurlijke kraamverzorgster die werkt volgens de leer van Rudolf Steiner. Ze wil lang gaan voeden, samen slapen, dragen, en haar kindje alleen in wol en biologisch katoen hullen. Ze hebben alleen houten speelgoed, eten geen suiker, hebben geen tv, en leven in een soort woongemeenschap in een uithoek, ze hebben geen auto, etc etc.

Sommige dingen vind ik best spannend: geen controles in de zwangerschap tenzij anders aangegeven, heel erg varen op je intuitie, in de kraamtijd geen controles, kunstvoeding is sowieso niet bespreekbaar, regenwater recycling, helemaal niet hygienisch (een kind moet wennen aan de bacterien in en om het huis) geen hielprik, want stress, niet inenten, niet temperaturen, geen kinderwagen en geen box, dunstan babytaal, massage, hypnobirthing, weleda, katoenen luiers etc etc.

Ik vind het allemaal heel interessant maar het feit dat ze zich niet aan veiligheidsprotocollen houdt vind ik ook spannend. wie is bekend met deze manier van leven?
En wil daar wat over vertellen.
Deels heb ik het ook zo gedaan met mijn kinderen en ik vind de liefde en het intuitief vertrouwen op je lijf en je kind ook echt schitterend maar ik vind het toch een lastige.
eeka schreef:
15-03-2018 17:32
Antroposofen doen juist niet aan lang voeden. Dus dat is vast opgelost :P
Oh jawel hoor en ze laten hun kinderen ook inenten.
Alleen niet tegen alles wat de overheid voorschrijft.
Voortaan worden daar de familiefeestjes gehouden? :cheer2:
Ik denk ook dat je beter af bent op een ander forum als je meer wilt weten. Er zitten hier te weinig antroposofen zitten om een goed beeld te geven. Denk ook dat met het nuchtere gros forummers hier dat je een heel andere discussie gaat krijgen.

Let wel, ik ben zelf ook zo'n nuchtere forummer. :) Niet vaccineren kan gewoon niet vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
15-03-2018 17:22
Ik word al moe als ik het lees.
Ik word boos als ik het lees.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Lorelai schreef:
15-03-2018 17:34
Je vraagt wie hiermee bekend is en er iets over wil vertellen.
Je zus, lijkt me.
Ik zou juist andermans verhalen erbij willen horen. Ik vind het interessant.
Daar is nou juist een forum zo handig voor :-)
Ervaring zat. No way dat ik dit hier op het forum ga zetten. Geen zin om afgezeken te worden.
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:33
Huh, hoe kom je daar toch bij?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 18:46
Reden: offtopic
13.94% gewijzigd
eeka schreef:
15-03-2018 17:32
Antroposofen doen juist niet aan lang voeden. Dus dat is vast opgelost :P
Oh echt?
nou ja, ze zullen wel een mix van verschillende spirituele bewegingen aanhangen dan.
Ik weet het ook niet.
Ik dacht echt dat lang voeden bij natuurlijk ouderschap hoorde en dat weer vaker bij de antroposofen werd gezien.
Kijk, weer wat geleerd.

Waarom voeden antroposofen niet lang eigenlijk, weet jij dat?
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:36
Ik zou juist andermans verhalen erbij willen horen. Ik vind het interessant.
Daar is nou juist een forum zo handig voor :-)
Bij familie was het snel over, gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:32
Ze zijn niet perse hip, maar wel heel bewust. Het zijn bakfiets ouders maar dan anders. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Mijn zusje zit gerust een maand ergens in een zweethut om haar chakra's te laten lezen.
Maar ik wil in dit topic niks belachelijk maken. Integendeel. Ik leef zelf grotendeels zo alleen hang ik daar geen naampje aan. Maar ik vond het hands-off bevallen en kramen met kamille badjes voor je yoni wel ver gaan. Ik vind de rest ook wel heel mooi en sereen klinken. Ik gun iedereen wel zo'n verlos en kraamhulp die naar hun behoeftes kijkt en samen probeert tot een mooie persoonlijke ervaring te komen waarbij moeder te allen tijde de regie blijft behouden.
Ik had een vreselijke kraamtijd door al die vreselijke onzin protocollen en schema's waar ik super onzeker van werd. Dus in die zin ben ik voor.
Maar ik was benieuwd of er hier moeders mee bekend zijn.
Ik hoef niet het facebook op of lid te worden van allerlei sites. Ik heb geen social media.
Als ik het zeggen mag: ga je eens niet verdedigen. Zodra jij iets schrijft duiken er mensen op die hoe dan ook je aanvallen en beschuldigen. Zen onder blijven, en negeren!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maechtje schreef:
15-03-2018 17:36
Ik word boos als ik het lees.
Vind ik interessant.
Waarom als ik vragen mag.
Het niet vaccineren of is er meer?
lothlorien schreef:
15-03-2018 17:36
Ervaring zat. No way dat ik dit hier op het forum ga zetten. Geen zin om afgezeken te worden.
He dat vind ik jammer, dat je bang moet zijn om afgezeken te worden.
Ik vind deze levensstijl mooi en probeer ook bewust en natuurlijk te leven. En heb mijn kinderen ook groot gebracht volgens de attachment parenting. Maar ik heb mijn kinderen niet zelf op de wereld gezet en had geen natuurlijke kraamzorg. Volgens mij bestond dat toen nog helemaal niet. Geen idee eigenlijk.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 15-03-2018 17:41
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je op het dragen en voeden forum wel met je vragen terecht kunt.

En misschien heb je ook wat aan deze site: http://volleven.be/
Lorelai schreef:
15-03-2018 17:34
Je vraagt wie hiermee bekend is en er iets over wil vertellen.
Je zus, lijkt me.
Goeie!
MonicaG schreef:
15-03-2018 17:40
Ik denk dat je op het dragen en voeden forum wel met je vragen terecht kunt.

En misschien heb je ook wat aan deze site: http://volleven.be/
Dankje :heart:
c
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:55
99.84% gewijzigd
Rooss4.0 schreef:
15-03-2018 17:34
Ik heb een beetje ervaring, in die zin dat ik niet heb laten vaccineren en ik heb bij de derde ook de hielprik geweigerd.
Dom.
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:32
Ze zijn niet perse hip, maar wel heel bewust. Het zijn bakfiets ouders maar dan anders. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Mijn zusje zit gerust een maand ergens in een zweethut om haar chakra's te laten lezen.
Maar ik wil in dit topic niks belachelijk maken. Integendeel. Ik leef zelf grotendeels zo alleen hang ik daar geen naampje aan. Maar ik vond het hands-off bevallen en kramen met kamille badjes voor je yoni wel ver gaan. Ik vind de rest ook wel heel mooi en sereen klinken. Ik gun iedereen wel zo'n verlos en kraamhulp die naar hun behoeftes kijkt en samen probeert tot een mooie persoonlijke ervaring te komen waarbij moeder te allen tijde de regie blijft behouden.
Ik had een vreselijke kraamtijd door al die vreselijke onzin protocollen en schema's waar ik super onzeker van werd. Dus in die zin ben ik voor.
Maar ik was benieuwd of er hier moeders mee bekend zijn.
Ik hoef niet het facebook op of lid te worden van allerlei sites. Ik heb geen social media.
Ik heb ook een standaard kraamhulp gehad en ik heb beiden keren een heel fijne kraamtijd gehad.

De regie houden, natuurlijk, tot bepaalde hoogte natuurlijk. Een VK en kraamverzorgster hebben een gedegen opleiding gevolgd en ik vertrouwde ze. Zij wisten immers wat ze deden en hoe alles werkte.
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:40
He dat vind ik jammer, dat je bang moet zijn om afgezeken te worden.
Je weet hoe geweldig ze hier op dit forum omgaan met afwijkende meningen? Kijk maar op het donortopic, toen was er ook al zoveel respect voor elkaar. Not. Ik wil best een gesprek voeren maar dan wel in reallife en op een manier dat er respect is voor ieders overtuiging. En dat is dus duidelijk niet hier.
Ik vind er niets moois aan dit verhaal en deze methode. Ik vind het zelfs sneu voor dat ongeboren kind. Je komt in een gezin dat niet helemaal met beide benen op de grond staan. Dat kind heeft al een achterstand, voordat het geboren is.
Zulke ouders vinden zichzelf altijd fantastisch, maar ik vind het totaal niet fantastisch. Godzijdank heb ik zulke mensen niet in de omgeving of familie.
Ik hoop voor je dat ze weer eens gaan landen en dat ze helder gaan nadenken.
Als het al net een beetje anders dan anders is. Vinden mensen daar wat van. Dat mag ook. Maar dit is geen geschikt forum voor dit soort ervaringen. De eerder genoemde dragen en voeden kan je verder helpen. Ik vind het lief van je dat je in zus manier wilt verdiepen. Als het allemaal anders loopt dan dat ze wenst kan ze zich altijd nog bedenken. Respecteer haar keuzes en ga niet te veel op de wat als in. Al doe je alles nog zo regulier, kan ook alles weer helemaal anders lopen. Ze mag kiezen uit alle stromingen wat haar het beste ligt. Dat is juist zo fijn aan in een vrij land wonen. Geniet van je zwangere zus en later van je neef of nicht!
Rooss4.0 schreef:
15-03-2018 17:34
Ik was meer een eigenwijze "ik zoek het zelf uit" moeder dan dat er een filosofie achter zat.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-03-2018 18:46
Reden: op de man
18.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lothlorien schreef:
15-03-2018 17:45
Je weet hoe geweldig ze hier op dit forum omgaan met afwijkende meningen? Kijk maar op het donortopic, toen was er ook al zoveel respect voor elkaar. Not. Ik wil best een gesprek voeren maar dan wel in reallife en op een manier dat er respect is voor ieders overtuiging. En dat is dus duidelijk niet hier.
Jammer Lothorien. Lijkt me best interessant.

Ik vind het wel een beetje apart To, dat je hier om info vraagt.Ik zou je zus vragen.
Iedereen vind toch zijn eigen weg hierin,met of zonder antroposofie
Yggdrasil- schreef:
15-03-2018 17:40
He dat vind ik jammer, dat je bang moet zijn om afgezeken te worden.
Ik vind deze levensstijl mooi en probeer ook bewust en natuurlijk te leven. En heb mijn kinderen ook groot gebracht volgens de attachment parenting. Maar ik heb mijn kinderen niet zelf op de wereld gezet en had geen natuurlijke kraamzorg. Volgens mij bestond dat toen nog helemaal niet. Geen idee eigenlijk.
Dus jouw kinderen zijn niet jouw biologische kinderen?
Mijn vriendin heeft met haar dochter bij een antroposofisch consultatiebureau gelopen maar dat was niet heel dramatisch hoor. Het was meer dat ze het kind niet naast de gemiddelde meetlat legden, dus geen raar paniekerig gedoe als de beeb een keertje wat sneller was aangekomen of zo. Nou, daar kan ik het alleen mee eens zijn.

Alleen die Vrije Kraamjuf moest ik een beetje om lachen. Vriendin had grote problemen met de borstvoeding (lees: het ging gewoon niet) en toen ik bij wijze van troost iets bromde dat flesvoeding toch ook prima is keek het mens me nog net niet dood :rofl: . Na een paar dagen is vriendin trouwens inderdaad overgestapt op flesvoeding, naar ieders tevredenheid. Ook die van het antroposofische consultatiebureau.

En de prikjes deden ze via de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven