Bedtijd oudste kind

01-03-2026 18:22 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb twee kinderen, 5&8, en ben aan het tobben rondom de bedtijden.

Mijn kinderen gaan over het algemeen vroeg naar bed, meestal gaan ze 19.00 naar boven en 19.30 slapen. De oudste mag nu op vrijdag en zaterdag wat later naar bed, zo rond 19.45 en 20.00 slapen.

Oudste wil nu een latere bedtijd door de weeks en ik heb daar op zich ook wel begrip voor. Wat ik lastig vind zijn twee zaken:

1. Kind wil niet lezen en wil perse de tijd die ze langer wakker mag blijven beneden doorbrengen. Ze zou zo lang mogen lezen als dat ze zelf zou willen, maar dat weigert ze pertinent en gaat dan toch maar slapen.

2. Kind wordt niet later wakker ‘‘s ochtends. Allebei de kinderen worden over het algemeen 06.15 wakker, hoe laat ze ook gaan slapen. Ik hoor andere kinderen met latere bedtijden (zeker in het weekend), maar die slapen dan ook uit.

Ik vind het ook onhandig met een half uur later naar boven dat het hier vrij gehorig is en jongste ook “last” heeft van oudste die naar bed wordt gebracht en uiteindelijk allebei laat slapen (maar dan wel weer vroeg wakker).

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik vind het ergens vervelend om dochter te dwingen te lezen (ze leest uitstekend overigens, maar vindt er niks aan), maar ik wil eigenlijk gewoon dat ze in haar bed ligt om lekker in slaap-modus te komen.

Hoe doen anderen dit?
Jouw kinderen gaan behoorlijk vroeg naar bed. Zeker die van 8. Begrijpelijk dat jij ook nog wat wilt hebben aan de avond. Maar tijden veranderen. Ze worden ouder en jij moet daarin meebewegen. Ik zou ze om 19.00 naar boven sturen en dan klaarmaken. Oudste mag naar beneden en nog een uurtje samen met jou kletsen, opruimen, een serie of deel van een film kijken etc. En dan om 20.00 uur naar boven. Dat is voor die leeftijd nog steeds niet heel erg laat hoor. En jij hebt dan nog de hele avond voor andere zaken. De tijd zal steeds korter worden. Je kunt ze niet eeuwig klein houden.
evelien2010 schreef:
02-03-2026 10:39
Jouw kinderen gaan behoorlijk vroeg naar bed. Zeker die van 8. Begrijpelijk dat jij ook nog wat wilt hebben aan de avond. Maar tijden veranderen. Ze worden ouder en jij moet daarin meebewegen. Ik zou ze om 19.00 naar boven sturen en dan klaarmaken. Oudste mag naar beneden en nog een uurtje samen met jou kletsen, opruimen, een serie of deel van een film kijken etc. En dan om 20.00 uur naar boven. Dat is voor die leeftijd nog steeds niet heel erg laat hoor. En jij hebt dan nog de hele avond voor andere zaken. De tijd zal steeds korter worden. Je kunt ze niet eeuwig klein houden.

Ik denk dat het best aan de late kant van gemiddeld is. Veel van de acht jarigen die ik ken liggen om 20:00 uur in bed met het licht al uit.

En zeker twintig jaar geleden toen mijn kinderen die leeftijd hadden lagen bijna alle vriendjes en vriendinnetjes er om die tijd wel in. Kinderen hebben niet ineens minder rust en slaap nodig na twintig jaar.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
02-03-2026 10:57
Ik denk dat het best aan de late kant van gemiddeld is. Veel van de acht jarigen die ik ken liggen om 20:00 uur in bed met het licht al uit.

En zeker twintig jaar geleden toen mijn kinderen die leeftijd hadden lagen bijna alle vriendjes en vriendinnetjes er om die tijd wel in. Kinderen hebben niet ineens minder rust en slaap nodig na twintig jaar.
Ik vind TO juist vrij star klinken met haar vroeg naar boven en lezen in bed, want ze wil zelf aan haar avond beginnen.

Ik wil ook zoveel, maar mijn kinderen zijn dus echte avondmensen en ik heb het al lang losgelaten dat ze om 20u in bed zouden moeten liggen.
Hier is het op het moment doordeweeks 21u naar boven en 21.30 slapen voor mijn 8 jarige. Mijn winst is dat ik voor 21u min of meer mijn gang kan gaan, al moet ik soms ook nog de kinderen bij hun huiswerk helpen of wil er een kind mee op mijn avondwandeling of verzin het maar wat ze allemaal kunnen bedenken, waar ze me perse voor nodig hebben. ;)
En om 21.30 zit ik tegenwoordig op de bank met mijn boek. Ik heb ook nog lange tijd boven moeten blijven rommelen of zitten tot ze sliepen, dan had ik soms echt geen avond meer als dat lang duurde. Mijn man kijkt s avonds graag films of series, hij moet dan wel eens overschakelen op een simpel tekenfilmpje als er nog een kind beneden komt dat eng gedroomd heeft en even afleiding nodig heeft.
Mag kind ook lekker rommelen op de kamer? Mijn jongste is een avondmens en was op die leeftijd soms een uur of langer bezig op haar kamer. Muziekje soms er ook bij. Toen ze jong waren gingen ze wel gelijk naar boven, en ging jongste na het badkamerritueel nog lang niet slapen.
Mijn oudste is een ochtendmens en werd om half 7 al chagrijnig van de dag,daar was het voorlezen en ogen dicht. Die ging eerder slapen dan de jongste :hihi:

Op een gegeven moment gingen we op een verschillend moment met ze naar boven, de leeftijd weet ik niet meer (pubers hier intussen). Je avond wordt steeds korter, over een paar jaar gaat oudste waarschijnlijk later dan jullie naar boven. Dat is nou eenmaal zoals het gaat, en zo hoort het ook te gaan.

Ik zou kijken naar het ritme van het kind en niet naar de exacte tijden of de combi met jongste.
Boudica schreef:
03-03-2026 11:28
Mag kind ook lekker rommelen op de kamer? Mijn jongste is een avondmens en was op die leeftijd soms een uur of langer bezig op haar kamer. Muziekje soms er ook bij. Toen ze jong waren gingen ze wel gelijk naar boven, en ging jongste na het badkamerritueel nog lang niet slapen.
Mijn oudste is een ochtendmens en werd om half 7 al chagrijnig van de dag,daar was het voorlezen en ogen dicht. Die ging eerder slapen dan de jongste :hihi:

Op een gegeven moment gingen we op een verschillend moment met ze naar boven, de leeftijd weet ik niet meer (pubers hier intussen). Je avond wordt steeds korter, over een paar jaar gaat oudste waarschijnlijk later dan jullie naar boven. Dat is nou eenmaal zoals het gaat, en zo hoort het ook te gaan.

Ik zou kijken naar het ritme van het kind en niet naar de exacte tijden of de combi met jongste.
Ik zou er best af en toe rekening mee willen houden dat ze de woonkamer ook eens voor zichzelf wensen te hebben maar ik denk niet dat ik standaard gewoon maar wat eerder naar bed ga om altijd maar weg te zijn beneden. Of bedoel je, omdat de gemiddelde puber met minder slaap toe kan dan de gemiddelde vijftiger? :-D Ik krijg de ochtenden misschien nog wel eens terug.
Kind is nu bijna 13 maar gaat al jaren rond 21.30 slapen. Het hielp mij om anders naar de situatie te gaan kijken: de uren met hem zijn óók 'mijn' avond. Eerst deden we vooral spelletjes of gingen we na het eten samen tekenen of iets bouwen met de Lego. Nu is hij oud genoeg om samen series te kijken die ik ook mooi/boeiend/leuk vind.

Er komen nog jaren waarin hij nauwelijks meer iets met ons zal willen doen, dus ik geniet er nu van.
GriebusDus schreef:
03-03-2026 11:51
Kind is nu bijna 13 maar gaat al jaren rond 21.30 slapen. Het hielp mij om anders naar de situatie te gaan kijken: de uren met hem zijn óók 'mijn' avond. Eerst deden we vooral spelletjes of gingen we na het eten samen tekenen of iets bouwen met de Lego. Nu is hij oud genoeg om samen series te kijken die ik ook mooi/boeiend/leuk vind.

Er komen nog jaren waarin hij nauwelijks meer iets met ons zal willen doen, dus ik geniet er nu van.
Oh voor mij ook hoor! Vind het zelf ook leuk. Maar doelde op de opmerking hierboven "zo hoort het ook te gaan" of dat iets zou moeten zijn dat je je kind moet gunnen om tussen 22.00 en 23.00 (of nog later?) nog wat tijd voor zichzelf te hebben. Kan me voorstellen dat je je steeds minder bemoeit met hoe laat een tiener naar boven of bed moet, maar ik ga er zelf niet specifiek eerder voor naar boven zodat ze nog even alleen kunnen zijn.
cognac schreef:
03-03-2026 11:36
Ik zou er best af en toe rekening mee willen houden dat ze de woonkamer ook eens voor zichzelf wensen te hebben maar ik denk niet dat ik standaard gewoon maar wat eerder naar bed ga om altijd maar weg te zijn beneden. Of bedoel je, omdat de gemiddelde puber met minder slaap toe kan dan de gemiddelde vijftiger? :-D Ik krijg de ochtenden misschien nog wel eens terug.
Nee, ik bedoel niet dat je zelf eerder naar bed moet gaan om je kind wat te gunnen, maar dat op een natuurlijke manier jouw bedtijd eerder is dan van je kind. Dat jij om 22 uur naar boven gaat, want morgen vroeg op, en dat je kind nog de film afkijkt. Dat is een bijzondere gewaarwording de eerste keren.
Bij TO is dat uiteraard nog heel veel jaren weg.
Boudica schreef:
03-03-2026 12:30
Nee, ik bedoel niet dat je zelf eerder naar bed moet gaan om je kind wat te gunnen, maar dat op een natuurlijke manier jouw bedtijd eerder is dan van je kind. Dat jij om 22 uur naar boven gaat, want morgen vroeg op, en dat je kind nog de film afkijkt. Dat is een bijzondere gewaarwording de eerste keren.
Bij TO is dat uiteraard nog heel veel jaren weg.
Ja dat lijkt mij inderdaad ook. Ik kan me daar ook nog niet zoveel bij voorstellen. Nu scheelt het dat ik niet heel veel vroeger dan de kinderen op hoef te staan (max een half uur) maar tot nu toe altijd wel degene ben die als laatst naar bed gaat, soms met de oudste tegelijk wel in de weekenden. Maar ik ben 's avonds ook nooit gauw moe, al val ik wel altijd meteen in slaap.
Ik vind het een hele redelijke wens van je oudste. Ik zou inderdaad kiezen voor tegelijk naar boven en klaarmaken voor bed. Daarna de oudste naar beneden terwijl jij verhaaltje voorleest en dergelijke aan de jongste. Heb je ook even wat 1 op 1 tijd. En dan later (afhankelijk van hoeveel slaap de oudste nodig heeft) gaat zij ook naar bed. Ik zou haar overigens niet perse de hele tijd entertainen. Ook prima als ze zelf even wat gaat spelen. Dat kan je ook gewoon duidelijk maken: je mag later naar bed maar dan wel zelf spelen. Aan de andere kant vind ik persoonlijk 1 op 1 tijd met een kind altijd heel waardevol. Er komt daar meer los qua gesprekken en dergelijke. Dus ik probeer dat wel in te bouwen (maar dat hoeft niet perse 's avonds.)
En je avond is inderdaad korter als de kinderen ouder worden. Mijn oudste twee zitten op de middelbare school en dus gaan ze ook een stuk later naar bed. Dus het idee van mijn avond begint pas als de kinderen in bed liggen moet je sowieso los laten op een gegeven moment.
To lees je ook voor? Ik merk dat die van 8 hier altijd graag nog zelf leest nadat we voorgelezen hebben. Toch graag willen weten hoe het verhaal dan verder gaat he :)
Beabob schreef:
01-03-2026 18:42
Het is niet zozeer dat het herrie maakt, maar als de bedtijden kort verschillen (jongste 19.30 slapen, oudste 19.30 naar boven voor avondritueel) dan hoort jongste ons over de gang lopen naar de badkamer etc. en altijd als ik dan uiteindelijk tegen 20.00 naar beneden loop dan roept jongste nog “welterusten mama”….. en dan denk ik: nou.. had ik ze net zo goed allebei een half uur later kunnen brengen.

Ik vind beneden ook persoonlijk minder fijn omdat ik dan nog niet kan beginnen met mijn eigen ding (serie oid), omdat ik dan kort daarna er weer uit moet om oudste naar bed te brengen. En de inhoud is ook niet altijd even geschikt. Maar ik zal daar toch ook op een gegeven moment “overheen” moeten als ze ouder wordt.

Ik las zelf altijd heel graag dus ik vond die oplossing prima maar kind is echt een gezelligheidsdier en wil perse beneden en dannook het liefste samen iets doen.
Even hierover. Ik vind dit wel heel begrijpelijk (voor jou is er ook ontspanning nodig!). Maar het is ook wel sneu om dan kind vroeg uit de woonkamer te willen hebben. Het is ook haar huis. Ik zou op dit vlak deals maken met mijn partner (die kan ook weleens kind naar bed brengen) en een 2e tv in een andere kamer zetten.

En dan tegen dochter zeggen dat ene deel vd avond voor jezelf is en dat je niet gezellig gaat socializen
Nanouk schreef:
01-03-2026 22:09
Ik heb daar altijd een beetje moeite mee. 12 jaar en om 20.00 naar boven zodat ouders een eigen avond hebben.
12 jaar en dan om 20:00 gaan slapen/naar boven?! Mijn moeder wilde dat heel lang en ik vond het zo irritant want nog niet moe of slaap en GTST begon om 20:00 en al mijn klasgenootjes keken dat dus iedere avond strijd tot ik mijn eigen tvtje kreeg op mijn kamer.

Als je je kind savonds vroeg uit je woonkamer wilt omdat je tijd voor jezelf wilt moet je zorgen dat het aantrekkelijk is voor kind om wat eerder naar boven te gaan zonder verplichting om dan ook meteen te gaan slapen. Wat heeft ze allemaal op haar kamer ter ontspanning naast boeken om te lezen?

Ik denk dat voor een 12 jarige 21:00 gangbaarder is?
Mangogogo schreef:
01-03-2026 20:55
Ik vind 20.15 en 20.45 dan weer erg laat voor die leeftijd. Het is maar wat je perspectief is.
Tja, in NL is dat inderdaad aan de late kant en in heel de Spaanstalige wereld liggen kinderen nog weer uren later in bed (ook zonder siësta).
Het is zeker maar wat je perspectief is maar 19u voor een achtjarige is wel echt vroeg.
Sappho schreef:
05-03-2026 22:41
Tja, in NL is dat inderdaad aan de late kant en in heel de Spaanstalige wereld liggen kinderen nog weer uren later in bed (ook zonder siësta).
Het is zeker maar wat je perspectief is maar 19u voor een achtjarige is wel echt vroeg.
Wederom, dat vind jij. Mijn net 9 jarige is altijd om 6 uur wakker. Een 8 jarige die om half 8 wakker is bij wijze van haalt evenveel slaap met later naar bed gaan. Het gaat dus niet alleen om bedtijd, ook om hoe laat ze wakker zijn. Daarnaast heeft niet ieder kind genoeg aan dez3lfde hoeveelheid slaap.
You can only succeed when there is room to fail.
Lang geleden maar hier ging ik na het eten met alledrie tegelijk naar boven om te douchen en pyama aan te doen.
De jongste kon dan vaak wel meteen door naar bed want moe met nog even voorlezen. De andere twee rommelden dan wat op hun kamer. Daarna met de middelste en oudste naar beneden en samen nog spelletje doen of bv tv kijken. Dan middelste naar bed en nog even alleen met de oudste. Ook weleens de oudste nog op haar kamer en dan tijd met de middelste. Ik vond dat juist fijn, even alleen met ze.
Tegenwoordig ga ik meestal tegelijk met de jongste naar bed omdat we allebei meer slaap nodig hebben. Geen idee wanneer de rest gaat.
Je zult moeten wennen aan het feit dat je de avond niet meer voor jezelf hebt. En geloof me: het is best een lange periode dat ze dan ook een groot deel van de avond beneden zijn. En dan komt de fase dat je het best wel leuk zou vinden als je weer eens een avond samen bent. Want dan gaan ze: werken/sporten/uit/naar vrienden/boven zitten etc
Graze schreef:
05-03-2026 00:28
12 jaar en dan om 20:00 gaan slapen/naar boven?! Mijn moeder wilde dat heel lang en ik vond het zo irritant want nog niet moe of slaap en GTST begon om 20:00 en al mijn klasgenootjes keken dat dus iedere avond strijd tot ik mijn eigen tvtje kreeg op mijn kamer.

Als je je kind savonds vroeg uit je woonkamer wilt omdat je tijd voor jezelf wilt moet je zorgen dat het aantrekkelijk is voor kind om wat eerder naar boven te gaan zonder verplichting om dan ook meteen te gaan slapen. Wat heeft ze allemaal op haar kamer ter ontspanning naast boeken om te lezen?

Ik denk dat voor een 12 jarige 21:00 gangbaarder is?
Mijn 12-jarige gaat meestal om 21.30 uur naar boven om te douchen en ligt dan rond 22 uur in bed. Hij heeft best wel slaap nodig.

Ik denk vooral aan het sociale: een 8-jarige zal nog buiten willen spelen nu het mooi weer is en wordt. Sportclubjes zijn vaak 's avonds en we zijn zelf vaak pas na 18 uur thuis. 19 uur naar bed heeft hier nooit gepast en zou ook niet gelukt zijn voor de kinderen zelf. Hier kennelijk late slapers, want bij 19 uur naar boven kan ik mij zo weinig voorstellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven