De zoektocht naar een studentenkamer

09-04-2024 16:38 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik en mijn kind balen er ondertussen behoorlijk van. Kind studeert in een andere stad, is niet te doen met openbaar vervoer (dik 2.5 uur enkele reis), wil dolgraag op kamers, maar er is niets te vinden. Loopt continu hospiteeravonden af, maar wordt het nooit. Kamer via anderen lukt ook niet, want dan beslist de huisbaas weer anders. Kind is nu al twee jaar aan het zoeken, woont soms bij familie, soms bij bekenden, maar wil gewoon een eigen stek.

Iemand nog briljante tips of een bemoedigend woord? Kind leert gelukkig makkelijk en skipt dus maar veel hoorcolleges/werkcolleges, maar moet gewoon lekker studeren, werken en feesten.

Man en ik hadden het vroeger denk ik makkelijker, dan nam je de kamer over van een bekende, die dan doorschoof, maar die optie lijkt bijna niet meer voorhanden te zijn.

Misschien andere ouders met hetzelfde probleem? Dan kunnen we lekker samen balen.

Oja, voor 900 euro per maand is er wel wat te vinden, maar dat kunnen kind en wij ons niet veroorloven ☺️. En 3 ton om een flat te kopen hebben we ook niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneso schreef:
10-04-2024 20:03
Het is me niet helemaal duidelijk

Eerst zeg je dat zoon die kamer van 6m3 wilde en verhuizing al aan regelen was maar jij het afgeraden hebt.
Daarna zeg je dat zoon dit pertinent niet wil, te dure kamer (die prijs voor 6m3), en jij dit respecteert.

Snap nu niet zo goed hoe zoon er nu echt zelf in staat.

Ik zou wat minder vasthouden aan principes en zoon gewoon een, in jouw ogen, te dure kamer laten nemen. Dan zit hij er tenminste al en dan is het vaak toch makkelijker.

De woningnood is zomaar niet voorbij. Kun je heel boos en gefrustreerd over zijn (terecht dat het frustrerend is zijn we het allemaal over eens) maar daar gaat zoon geen kamer door krijgen.

Zelf heb ik jaren geleden via Kamernet een kamer gevonden maar weet niet hoe site nu is qua aanbod.
Ik was denk ik wat onduidelijk. Het ging om twee kamers van 6 m2. Eentje binnen het budget, die zoon zou kunnen overnemen (maar waar de huisbaas ineens iemand anders naar voren schoof) en een te dure kamer van 6 m2 op een niet fijne locatie met vage huisgenoten. Ik snap de verwarring.

Ik vind dit topic wel leerzaam hoor. Fijn ook te horen dat anderen het ook frustrerend vinden. Mijn handen jeuken om in actie te komen en van alles te regelen, maar ik blijf enigszins op mijn handen. Al met al is het naast frusterend ook zeker een goede les voor zoon (die maar weer eens met frisse tegenzin gaat hospiteren deze week). Uiteindelijk zal het wel een keer lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah zo, dan las is het verkeerd.

Wens zoon heel veel succes bij hospiteren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ken je de voorstelling Myrthe zoekt een kamer? Daar wordt dit ( incl door huisbaas alsnog naar voren geschoven) aan de kaak gesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
10-04-2024 18:30
Maar waar geef ik Rutte de schuld?

En natuurlijk is er geen quick fix. Reden te meer om er nu mee aan de slag te gaan, zodat het probleem over een jaar of 10 minder groot is. De containerwoningen, die in Amsterdam staan hebben we hier in de stad ook en waren er zelfs in mijn studententijd (weer een andere stad) ook al. Dat is een relatief goedkope en vooral snelle manier, waarmee men al heel lang ervaring heeft.

Uiteraard is studeren een voorrecht (we betalen geen fractie van de kosten), maar dat is school voor onze kinderen ook. Dat iets een luxe is betekent niet dat je je maar overal bij neer moet leggen, omdat het nu eenmaal zo is. Want juist in NL vinden we het belangrijk dat iedereen in principe aan elke universiteit (university colleges uitgesloten) moet kunnen studeren. Dat is een principieel ander beginsel dan een aantal andere landen (UK, US). Daar vanuitgaande mag je dan ook verwachten dat steden in de omgeving studenten kunnen huisvesten, waarbij het dan een voordeel is dat de meeste studenten niet al te kritisch qua woonruimte zijn.

En dat probleem kun je niet onafhankelijk van de totale woningnood zien. Ik vind het stuitend dat gemeentes graag in dure projecten investeren, maar niet in de goedkope woningen waar zo'n vraag naar is. In de stad waarin ik woon bouwt men nu mondjesmaat kleine, moderne, energiezuinige huurwoningen. Alleen dan bouwen ze 50 van die woningen, waar dan duizenden in geïnteresseerd zijn. Gemiste kans.
Ja we hebben een gigantisch huisvestingsprobleem waar studenten (inclusief mijn eigen kind) ook last van hebben en het zou voor heel veel groepen heel fijn zijn als dat opgelost werd.

Maar bouwen is duur en het moet wel uit kunnen. Die goedkope, duurzame woningen leveren te weinig op dus zijn de partijen die ze moeten ontwikkelen en bouwen slecht te vinden. Die gaan voor die dure projecten die wel iets opleveren, logisch toch. En prima als de gemeente/overheid dan bijspringt maar daar zit ook een grens aan, het is namelijk belastinggeld, door jou en mij opgebracht.

Je kunt ook geen halve steden vol zetten met containerwoningen of soortgelijk.

Je hoeft je nergens bij neer te leggen natuurlijk. Je kunt altijd naar het Malieveld. Maar leren roeien met de riemen die er op dit moment zijn is ook een prima optie. Ik ben zelf zonder ooit een studentenkamer gehad te hebben ook best ver gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
10-04-2024 20:47
Ja we hebben een gigantisch huisvestingsprobleem waar studenten (inclusief mijn eigen kind) ook last van hebben en het zou voor heel veel groepen heel fijn zijn als dat opgelost werd.

Maar bouwen is duur en het moet wel uit kunnen. Die goedkope, duurzame woningen leveren te weinig op dus zijn de partijen die ze moeten ontwikkelen en bouwen slecht te vinden. Die gaan voor die dure projecten die wel iets opleveren, logisch toch. En prima als de gemeente/overheid dan bijspringt maar daar zit ook een grens aan, het is namelijk belastinggeld, door jou en mij opgebracht.

Je kunt ook geen halve steden vol zetten met containerwoningen of soortgelijk.

Je hoeft je nergens bij neer te leggen natuurlijk. Je kunt altijd naar het Malieveld. Maar leren roeien met de riemen die er op dit moment zijn is ook een prima optie. Ik ben zelf zonder ooit een studentenkamer gehad te hebben ook best ver gekomen.
Maar uit wat haal je dat mijn kind niet roeit met de riemen die hij heeft? Hij studeert, haalt tentamens en regelt heel creatief regelmatig onderdak op verschillende plekken. Het roeien zou alleen verrekte makkelijker gaan met een plek(je) voor zichzelf.
In principe kan hij zo doorgaan, alleen ik gun hem het op kamers wonen. Zonder dat zal hij ook echt wel vrolijk opgroeien, maar ik (en man) vinden het een belangrijke en vormende periode in je leven. En een ander zal er niets aan missen en vindt het prima om in de buurt te studeren. Die kamer zal er ook echt wel komen, alleen duurt het ons allemaal wat lang (en dan is het heerlijk om dat hier van mij af te schrijven en ook nog goede tips te krijgen). Ik vind het een fijn topic geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
10-04-2024 20:42
Ken je de voorstelling Myrthe zoekt een kamer? Daar wordt dit ( incl door huisbaas alsnog naar voren geschoven) aan de kaak gesteld.
Nee, ken ik niet. Ik ga een googlen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch maar in de omliggende plaatsen proberen. Als je eenmaal bij je ouders vandaan bent ga je vanzelf meer tijd optrekken met mede studenten. En zo kan je mogelijk ergens inrollen. En dan nog is de stad best groot, als je in Leidsche Rijn woont, woon je verder van universiteitsterrein dan dat je in Zeist of Bilthoven woont.

Mijn kind studeert er trouwens ook, hij kent in zijn jaar niemand die in Utrecht op kamers woont. Hij is vierdejaars en doet een studie waarbij hij bijna dagelijks daar moet zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter van een collega heeft recentelijk nog een prima kamer gevonden bij https://directwonen.nl/huurwoningen-hur ... YYQAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste pareltjes zijn echter te vinden via via. Meeestal via studiegenoten of collega's.

Zo heeft mijn dochter een bovenwoning weten te bemachtigen op de Oude gracht voor minder dan €750,- (45 m2). Ze huurt het van de zus van mijn vriendin, die voor haar werk naar Amerika gaat.

Zelf heb ik ooit via een collega een benedenwoning met tuin in hartje Londen gekregen voor een schijntje vergeleken met de prijzen van nu.

Ik kan je eigenlijk nog een tip meegeven: hang briefjes op bij supermarkten. Niet alleen de supermarkten bij de populaire plekken, maar ook in de meer afgelegen wijken.

Utrecht/Amsterdam, maar ook Nijmegen zijn altijd al een ramp geweest w.b.t. kamer zoeken.
Vijfentwintig jaar geleden ook al, weinig veranderd helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefie schreef:
10-04-2024 17:38
Verhuur in Delft gaat via studenten huisvesting Duwo. Zie https://www.duwo.nl/ik-zoek/studentenka ... ngsregel#/
Als je aan die regels voldoet dan krijg je echt voorrang, dat werkt echt goed.


Mijn oudste studeert in Amsterdam, en heeft ook huisvesting via duwo. Met 2,5 jaar inschrijftijd kun je daar al een studio van 20m2 krijgen voor 350 euro (na aftrek huursubsidie) incl g/w/l. Dit zijn container woningen, die Amsterdam op meerdere ongewilde plaatsen tijdelijk neer zet zoals in de Bijlmer of de nieuwbouw in IJburg. Dat geeft wat leven, en als de wijk het wat beter doet en ze daar met winst een flat neer kunnen zetten dan verplaatsen ze de containers naar de volgende wijk.
Maar goed, dochter was met 16 jaar ingeschreven en heeft nu een prima plek tijdens haar studie, niet duur en ze hoeft niet te hospiteren.

In Utrecht hebben ze dit soort woningen nauwelijks. Ze hebben daar grote oude flats met veel kamers, waar je voor moet hospiteren. Met een flink tekort aan kamers en er wordt nauwelijks bijgebouwd (zoals bv in Leiden wel het geval is).

Echt een heel verschil met Amsterdam.
Dat klinkt hoopvol!
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
10-04-2024 18:57
In Delft schijnt de voorrangsregel niet te gelden.
https://www.room.nl/informatie-en-conta ... /node/1733

Hier kan je vinden wat op dit moment de inschrijfduur voor woonruimte is.
https://www.room.nl/onlangs-verhuurd

Bij een studio hoef je niet te hospiteren, dan kan ie daar vandaan altijd nog verder zoeken naar een kamer.
Misschien kan je 'm leren koken, dat kan een voordeel zijn tijdens het hospiteren.
Hoezo niet? Delft valt gewoon onder regio Haaglanden. Ik heb vanmorgen met Duwo gebeld en zij hebben bevestigd dat we met onze postcode aan de regels voldoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie daar ook nergens staan dat het in Delft niet geldt. Valt inderdaad onder regio Haaglanden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
11-04-2024 11:53
Hoezo niet? Delft valt gewoon onder regio Haaglanden. Ik heb vanmorgen met Duwo gebeld en zij hebben bevestigd dat we met onze postcode aan de regels voldoen.
Hou er wel rekening mee dat regels kunnen veranderen, reken je niet rijk.. en de plannen van je zoon ook, de meeste mensen die ik ken zijn tussen de 3e en het eindexamen nog wel een paar keer veranderd van plannen.

TO wil je zoon straks niet verder in het buitenland? Zoon van een kennis van mij doet zijn master in Denemarken. Nauwelijks collegegeld en woonruimte werd geregeld door de universiteit. Volgens mij krijgt hij zelfs studiefinanciering vanuit Denemarken
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
10-04-2024 20:22
Ik was denk ik wat onduidelijk. Het ging om twee kamers van 6 m2. Eentje binnen het budget, die zoon zou kunnen overnemen (maar waar de huisbaas ineens iemand anders naar voren schoof) en een te dure kamer van 6 m2 op een niet fijne locatie met vage huisgenoten. Ik snap de verwarring.

Ik vind dit topic wel leerzaam hoor. Fijn ook te horen dat anderen het ook frustrerend vinden. Mijn handen jeuken om in actie te komen en van alles te regelen, maar ik blijf enigszins op mijn handen. Al met al is het naast frusterend ook zeker een goede les voor zoon (die maar weer eens met frisse tegenzin gaat hospiteren deze week). Uiteindelijk zal het wel een keer lukken.
Dit vind ik wel een beetje gek, eerlijk gezegd. Mijn zoon studeert ook in Utrecht maar ik zie echt niet wat voor les woningnood is voor jongeren als hij. Ik zie dat gewoon als pech en doe zelf juist wel dingen om hem daarin bij te staan. Ik help overigens ook regelmatig kinderen van kennissen, ik zit zelf dankzij stagiairs en hele jonge collega's ook nog wel een beetje in een kring waar kamers voorbij komen en die tip ik altijd aan mensen waarvan ik weet dat ze op zoek zijn. En zet ook zelf oproepjes voor ze uit. En ga ook meebetalen aan de kamer van kind, mocht hij die ooit vinden. Waarom zou je dat niet doen? Deze jongeren moeten namelijk ook allemaal nog eens concurreren met kinderen wiens ouders wél een appartement voor ze kunnen kopen, dus ze hebben een achterstand die met de jaren allee maar groter wordt. Want tegen de tijd dat ze de kamers zijn ontgroeid moeten ze op de woningmarkt weer concurreren met al die jongeren met overwaarde en schenkingen van pa en moe. Ze verdienen juist alle hulp die ze kunnen krijgen, in mijn ogen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
11-04-2024 12:35
Dit vind ik wel een beetje gek, eerlijk gezegd. Mijn zoon studeert ook in Utrecht maar ik zie echt niet wat voor les woningnood is voor jongeren als hij. Ik zie dat gewoon als pech en doe zelf juist wel dingen om hem daarin bij te staan. Ik help overigens ook regelmatig kinderen van kennissen, ik zit zelf dankzij stagiairs en hele jonge collega's ook nog wel een beetje in een kring waar kamers voorbij komen en die tip ik altijd aan mensen waarvan ik weet dat ze op zoek zijn. En zet ook zelf oproepjes voor ze uit. En ga ook meebetalen aan de kamer van kind, mocht hij die ooit vinden. Waarom zou je dat niet doen? Deze jongeren moeten namelijk ook allemaal nog eens concurreren met kinderen wiens ouders wél een appartement voor ze kunnen kopen, dus ze hebben een achterstand die met de jaren allee maar groter wordt. Want tegen de tijd dat ze de kamers zijn ontgroeid moeten ze op de woningmarkt weer concurreren met al die jongeren met overwaarde en schenkingen van pa en moe. Ze verdienen juist alle hulp die ze kunnen krijgen, in mijn ogen.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caba80 schreef:
11-04-2024 12:08
Hou er wel rekening mee dat regels kunnen veranderen, reken je niet rijk.. en de plannen van je zoon ook, de meeste mensen die ik ken zijn tussen de 3e en het eindexamen nog wel een paar keer veranderd van plannen.

TO wil je zoon straks niet verder in het buitenland? Zoon van een kennis van mij doet zijn master in Denemarken. Nauwelijks collegegeld en woonruimte werd geregeld door de universiteit. Volgens mij krijgt hij zelfs studiefinanciering vanuit Denemarken
Misschien straks een master in het land waar hij een groot deel van zijn jeugd heeft doorgebracht. Hij denkt er nog over, huisvesting is ook daar lastig trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
11-04-2024 12:35
Dit vind ik wel een beetje gek, eerlijk gezegd. Mijn zoon studeert ook in Utrecht maar ik zie echt niet wat voor les woningnood is voor jongeren als hij. Ik zie dat gewoon als pech en doe zelf juist wel dingen om hem daarin bij te staan. Ik help overigens ook regelmatig kinderen van kennissen, ik zit zelf dankzij stagiairs en hele jonge collega's ook nog wel een beetje in een kring waar kamers voorbij komen en die tip ik altijd aan mensen waarvan ik weet dat ze op zoek zijn. En zet ook zelf oproepjes voor ze uit. En ga ook meebetalen aan de kamer van kind, mocht hij die ooit vinden. Waarom zou je dat niet doen? Deze jongeren moeten namelijk ook allemaal nog eens concurreren met kinderen wiens ouders wél een appartement voor ze kunnen kopen, dus ze hebben een achterstand die met de jaren allee maar groter wordt. Want tegen de tijd dat ze de kamers zijn ontgroeid moeten ze op de woningmarkt weer concurreren met al die jongeren met overwaarde en schenkingen van pa en moe. Ze verdienen juist alle hulp die ze kunnen krijgen, in mijn ogen.
Ik geef uiteraard wel tips en vraag bekenden van mij, maar de actie zelf moet wel van hem komen. Ik ga geen bezichtigingen aanvragen bij een makelaar (maar stuur de link door). Ik zoek wel mee op internet en stuur de info dan door (ook wat tips van hier). En zoon heeft op zijn 18e toegang tot de spaarrekening gekregen, dus indirect betalen we gewoon mee natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
11-04-2024 11:53
Hoezo niet? Delft valt gewoon onder regio Haaglanden. Ik heb vanmorgen met Duwo gebeld en zij hebben bevestigd dat we met onze postcode aan de regels voldoen.

Oh dat had ik niet door, dat Delft onder regio Haaglanden valt.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
11-04-2024 11:53
Hoezo niet? Delft valt gewoon onder regio Haaglanden. Ik heb vanmorgen met Duwo gebeld en zij hebben bevestigd dat we met onze postcode aan de regels voldoen.
Oh, wat fijn zeg. Dat is ideaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
10-04-2024 10:23
Die 2.5 uur reist kind hooguit 1 x per week, 5 uur reizen per dag is natuurlijk niet te doen (vaak meer zelfs vanwege vertragingen en bussen die in de file staan). Kind heeft zo wat adressen om te overnachten, maar is nu toe aan een eigen plek.
Budget is echt wel max.650 euro p.m. inclusief. En dat vind ik ook verstandig: grote geldzorgen hebben is ook niet fijn als je studeert en daar respecteer ik kind in.

En uiteraard kun je op een uur reizen gaan wonen, maar studeren is ook een leven opbouwen in de stad waar je studeert en dat gun ik kind ook.

We zijn verder oké met de situatie (t'is wat het is en je hebt 't er maar mee te doen), maar ik snap echt de frustraties van mijn zoon ondertussen wel (die 1.5 jaar heel relaxt is geweest, maar nu gewoon baalt van de situatie).

Achteraf was een tussenjaar om zodoende wat ouder te zijn en meer inschrijftijd op te bouwen, beter geweest, maar dat is de koe in de kont kijken en anderzijds vindt kind de studie heel leuk.
Maar misschien moet kind leren dat op kamers wonen er misschien niet meer bij hoort. Dan baalt hij minder. Mijn neefjes en nichtjes en hun relaties zijn studenten en geen van ze woont op kamers. Ja, eentje die uit het buitenland komt. Maar die woont nu in een dorp 100km van de universiteit vandaan en is al enkele keren bijna dakloos geworden.

Als je maar 1x per week een lange reistijd hebt is dat luxe
Alle reacties Link kopieren Quote
-April- schreef:
12-04-2024 04:17
Maar misschien moet kind leren dat op kamers wonen er misschien niet meer bij hoort. Dan baalt hij minder. Mijn neefjes en nichtjes en hun relaties zijn studenten en geen van ze woont op kamers. Ja, eentje die uit het buitenland komt. Maar die woont nu in een dorp 100km van de universiteit vandaan en is al enkele keren bijna dakloos geworden.

Als je maar 1x per week een lange reistijd hebt is dat luxe
Dan moet de studie wel op reisafstand zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
10-04-2024 10:28
Ik zou het echt verschrikkelijk vinden als mijn kind over een paar jaar bepaalde steden als optie om te studeren moet overslaan omdat hij er geen kamer kan betalen. Dat studeren in Amsterdam, Utrecht etc. alleen nog maar een optie is voor the happy few. En ik denk dat dat inderdaad gaat gebeuren want ik zou niet zoveel huur kunnen bijdragen.
Echt, waar gaan we heen met onze maatschappij.
Dat maakt toch niets uit? Ik werd geplaatst voor geneeskunde en kon helemaal niet kiezen in welke stad ik wilde studeren.
Je gaat gewoon studeren waar t kan
Alle reacties Link kopieren Quote
-April- schreef:
12-04-2024 04:22
Dat maakt toch niets uit? Ik werd geplaatst voor geneeskunde en kon helemaal niet kiezen in welke stad ik wilde studeren.
Je gaat gewoon studeren waar t kan
Ja precies dat. Of je wilt economie gaan studeren bijvoorbeeld en dat kan op veel plaatsen maar de versie met een bepaalde differentiatie die jou aanspreekt is 5 uur verderop. Dat kan je niet reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
10-04-2024 10:35
Dat snap ik, het is een veel groter en veelomvattender probleem. Wat ik al schreef: de markt zit enorm op slot.

Toch vind ik de situatie voor studenten anders, sowieso anders dan in mijn tijd. Studenten moeten meer presteren, hebben te maken mer een bindend studieadvies. Maar ook met hoge kosten. Zoon heeft dit jaar geluk met een basisbeurs, die was er vorig jaar nog niet. Veel uren werken gaat ten koste van je studie, het is lastig hier een balans in te vinden. Mijn andere kind heeft die balans nog niet gevonden, die verdient (altijd bang voor geldzorgen, vanaf zijn jonge jeugd al) enorm goed, maar faalt op zijn studie.

Kind waar dit topic over gaat gaat heel goed met de studie, maar zegt: ik kan er naast commissiewerk voor de studievereniging en werk uni geen 20-24 uur per week bij werken. Dat past gewoon niet (misschien wel bij anderen).
Interessant punt stip je hier aan. Ik heb hier de laatste jaren mijn gedachtes over laten gaan. Ik heb dus geneeskunde gestudeerd, een phd gehaald en ben medisch specialist geworden. Als medisch specialist heb ik enorm geworsteld op de arbeidsmarkt ivm gebrek aan vacatures.

Daardoor ben ik inmiddels van mening dat ik geld verdienen belangrijker vind voor mijn kinderen dan studie. Als mijn kind dik goed geld verdient en daar tevreden mee is, wat boeit die studie dan nog? Ik zou in m’n handjes knijpen voor je andere kind. Als het mijn kind was zou ik het prima vinden om die studie de deur uit te doen. Als er maar een goed inkomen is, uiteindelijk is dat ook de sleutel tot een huis krijgen, niet die studie.

Uiteraard heb je met een studie meer kans op een goed inkomen maar studie is niet altijd noodzakelijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
12-04-2024 04:27
Ja precies dat. Of je wilt economie gaan studeren bijvoorbeeld en dat kan op veel plaatsen maar de versie met een bepaalde differentiatie die jou aanspreekt is 5 uur verderop. Dat kan je niet reizen.
En dan kan je die studie dus niet doen. Of je besluit als heel gezin naar die plaats te verkassen. Als dat mogelijk is zou ik dat misschien zelfs wel overwegen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven