De zoektocht naar een studentenkamer

09-04-2024 16:38 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik en mijn kind balen er ondertussen behoorlijk van. Kind studeert in een andere stad, is niet te doen met openbaar vervoer (dik 2.5 uur enkele reis), wil dolgraag op kamers, maar er is niets te vinden. Loopt continu hospiteeravonden af, maar wordt het nooit. Kamer via anderen lukt ook niet, want dan beslist de huisbaas weer anders. Kind is nu al twee jaar aan het zoeken, woont soms bij familie, soms bij bekenden, maar wil gewoon een eigen stek.

Iemand nog briljante tips of een bemoedigend woord? Kind leert gelukkig makkelijk en skipt dus maar veel hoorcolleges/werkcolleges, maar moet gewoon lekker studeren, werken en feesten.

Man en ik hadden het vroeger denk ik makkelijker, dan nam je de kamer over van een bekende, die dan doorschoof, maar die optie lijkt bijna niet meer voorhanden te zijn.

Misschien andere ouders met hetzelfde probleem? Dan kunnen we lekker samen balen.

Oja, voor 900 euro per maand is er wel wat te vinden, maar dat kunnen kind en wij ons niet veroorloven ☺️. En 3 ton om een flat te kopen hebben we ook niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah vervelend voor je kind.

Wat het beste werkt: kind aan iedereen laten vertellen dat hij/zij een kamer zoekt. En of ze aan kind willen denken als ze iets horen. Ook een oproepje doen op de socials. Je weet nooit uit welke hoek er iets kan komen.

Het nadeel hiervan: niet elk kind is zo sociaal/ outgoing. Maar je moet wat als de reguliere wachtlijsten te lang zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee jaar is erg lang! Hier heeft kind iets langer dan een half jaar moeten wachten op een kamer. Op meerdere kamers gereageerd en bekeken. Uiteindelijk via room.nl een kamer gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begon 9 jaar geleden met studeren en ook toen was het stukken makkelijker.. Volgens mij is het sinds Coronatijd moeilijker geworden.
Ik denk toch dat hij het via-via moet hebben. Misschien briefjes ophangen op zijn school? Op instagram iets plaatsen en vragen of meer mensen dit in hun ''verhaal'' kunnen zetten? Ik weet ook dat het via studentenverenigingen een stuk makkelijker is omdat je dan dus al mensen kent.
Wat ik ook vaak zag (wat ook in mijn huis gebeurde) is een kamer onderhuren van iemand voor een half jaar omdat diegene op stage of naar buitenland gaat voor studie, waarna je soms mag blijven of door kan schuiven naar een andere kamer.

Het is natuurlijk ook per stad verschillend, Amsterdam zal een heel stuk moeilijker zijn dan Tilburg bijvoorbeeld. Staat hij ingeschreven bij woningcorporaties? Ik ken ook veel mensen die zo aan een kamer zijn gekomen zonder huisbaas die iemand kiest. En misschien ook vragen bij de volgende hospiteeravond waarom hij het niet is geworden, deze vraag kreeg ik ook vaak bij onze hospiteeravonden.

Heel veel succes, reizen breekt je op en een eigen plek wil uiteindelijk iedereen :)
moondag wijzigde dit bericht op 09-04-2024 16:49
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er op de plaats van de studie ook studentenhuisvesting aanwezig? Is kind hiervoor ingeschreven? Reisafstand kan soms voorrang geven op studentenhuisvesting. (Hoewel ook hiervoor vaak wachtlijsten zijn).

Andere optie: niet in de stad zelf, maar in de buurt (met een goede ov-verbinding).

Andere optie: onderhuur van een student die tijdelijk in het buitenland studeert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mepal schreef:
09-04-2024 16:43
Ah vervelend voor je kind.

Wat het beste werkt: kind aan iedereen laten vertellen dat hij/zij een kamer zoekt. En of ze aan kind willen denken als ze iets horen. Ook een oproepje doen op de socials. Je weet nooit uit welke hoek er iets kan komen.

Het nadeel hiervan: niet elk kind is zo sociaal/ outgoing. Maar je moet wat als de reguliere wachtlijsten te lang zijn.
Klopt, ik bazuin het al 2.5 jaar overal rond. Maar mijn bekenden zitten niet meer zo in de studentenwereld. Mijn kind is heel leuk en sociaal, maar op hospi's komt het er niet zo uit. En dat snap ik, want zelf heb ik ook nooit een kamer gekregen op een hospiteeravond. Ik baal vooral dat de viavia-optie ook niet lijkt te werken.

Afgelopen week leek er ineens de mogelijkheid een kamer van een vriend over te nemen. Maar de eigenaar was ineens niet akkoord, want had heel veel mensen al op de wachtlijst. En zo gaat het elke keer. Ik vind het zo sneu en frustrerend worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
09-04-2024 16:48
Is er op de plaats van de studie ook studentenhuisvesting aanwezig? Is kind hiervoor ingeschreven? Reisafstand kan soms voorrang geven op studentenhuisvesting. (Hoewel ook hiervoor vaak wachtlijsten zijn).

Andere optie: niet in de stad zelf, maar in de buurt (met een goede ov-verbinding).

Andere optie: onderhuur van een student die tijdelijk in het buitenland studeert.
Kind staat ingeschreven, maar je hebt minimaal 3.5 jaar inschrijftijd nodig. En kind is jong gaan studeren, dan heb je dus de pech dat je pas met 16 jaar kan inschrijven (vanaf 4 of 5 vwo zou eerlijker zijn). Duurt nog een jaar voordat er voldoende inschrijfduur is (en dan moet je nog steeds hospiteren).

Het is ook ongelooflijk hoeveel scam/oplichting er is.
lento wijzigde dit bericht op 09-04-2024 16:59
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
glinster15 schreef:
09-04-2024 16:47
Twee jaar is erg lang! Hier heeft kind iets langer dan een half jaar moeten wachten op een kamer. Op meerdere kamers gereageerd en bekeken. Uiteindelijk via room.nl een kamer gevonden.
Deze kende ik nog niet. Helaas verkeerde regio.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou je de omgeving kunnen delen? Wie weet kan iemand hier helpen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hielp Studentenhuisvesting, gewoon een keer mazzel met loten en van die betaalde sites
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
09-04-2024 17:04
Zou je de omgeving kunnen delen? Wie weet kan iemand hier helpen…
Utrecht (misschien haal ik dit straks weer weg, dus liever niet quoten).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
09-04-2024 17:05
Hier hielp Studentenhuisvesting, gewoon een keer mazzel met loten en van die betaalde sites
Hier geen loting (misschien wel helaas).
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind woont nu tijdelijk in het huis van een vriend van ons, die op reis is (alsnog 3 uur reizen per dag), maar beter dan bij ons vandaan), maar moet over twee weken weer weg. Heeft ook wel bij familie verbleven, maar dat is meer voor kortere periodes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze in Utrecht maar de laatste kamer is bijna rond. Wellicht kan je de makelaar vragen voor als die niet doorgaat.

Je gaf aan dat 300k teveel was maar wellicht is 150k wel haalbaar.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... er-utrecht
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan kamernet ook nog aanraden! Maar waarschijnlijk ken je die website al. Het is geen makkelijke stad, dus ik snap je frustratie heel goed..
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
09-04-2024 17:14
Deze in Utrecht maar de laatste kamer is bijna rond. Wellicht kan je de makelaar vragen voor als die niet doorgaat.

Je gaf aan dat 300k teveel was maar wellicht is 150k wel haalbaar.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... er-utrecht
Dat zou haalbaar zijn, ware het niet dat we ook andere kinderen hebben die in andere steden (gaan) studeren.

Is ook wel sneu hoor, andere kind deed 1 hospi en had een kamer. Ander type kind (en andere regio).
Alle reacties Link kopieren Quote
Moondag schreef:
09-04-2024 17:15
Ik kan kamernet ook nog aanraden! Maar waarschijnlijk ken je die website al. Het is geen makkelijke stad, dus ik snap je frustratie heel goed..
Tijd geprobeerd, toen toch maar opgezegd. Wij hebben kind al lang aangeboden de kosten voor kamernet te betalen, maar dat is kind's eer te na (en het aanbod is ook niet erg denderend moet ik bekennen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Een niet-ideale optie voor een assertieveling die zich niet laat intimideren: een te dure kamer aanvaarden en dan de huurcomissie inschakelen.

Kan ze eventueel samen met iemand anders iets zoeken?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het niet zo goed; vriendin van dochter studeert ook in Utrecht (begonnen september 2022) en kon na een x aantal keer hospiteren zich melden voor een kamer via studentenhuisvesting (was in december 2022).
Zij woont sindsdien ergens bij Rijnsweerd, waar echt mega veel studentenflats staan.

Dochter studeert in een plaats waar stichting studenten huisvesting alleen voor internationale studenten is. Zij studeert 3 uur treinen hier vandaan, dus een kamer was een absolute noodzaak.
Zij heeft via een commerciële verhuurder een kamer gevonden. Met eigen keukentje, vrijwel midden in het centrum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je het ook al op LinkedIn geprobeerd? Ik zie best vaak oproepjes van ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben soms zorginstellingen last van lege kamers en in ruil voor wat vrijwilligerswerk verhuren ze redelijk goedkoop kamers.

Hebben jullie al in omliggende plaatsen of steden gekeken? Met de trein kun je nog alle kanten op.

Antikraak misschien nog als tijdelijke oplossing?
Of bij mensen in huis op hun huisdier passen voor een paar weken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
09-04-2024 17:17
Dat zou haalbaar zijn, ware het niet dat we ook andere kinderen hebben die in andere steden (gaan) studeren.

Is ook wel sneu hoor, andere kind deed 1 hospi en had een kamer. Ander type kind (en andere regio).
en in de buurt van Utrecht? Niet ideaal maar dan vanaf daar verder zoeken. Beter als 2,5 uur reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
09-04-2024 17:24
Ik snap het niet zo goed; vriendin van dochter studeert ook in Utrecht (begonnen september 2022) en kon na een x aantal keer hospiteren zich melden voor een kamer via studentenhuisvesting (was in december 2022).
Zij woont sindsdien ergens bij Rijnsweerd, waar echt mega veel studentenflats staan.

Dochter studeert in een plaats waar stichting studenten huisvesting alleen voor internationale studenten is. Zij studeert 3 uur treinen hier vandaan, dus een kamer was een absolute noodzaak.
Zij heeft via een commerciële verhuurder een kamer gevonden. Met eigen keukentje, vrijwel midden in het centrum.

Voor vrouwen is het een stuk makkelijker om een kamer te vinden, bij 3 kwart van de advertenties staat er dat het alleen voor vrouwen is
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
09-04-2024 17:24
Ik snap het niet zo goed; vriendin van dochter studeert ook in Utrecht (begonnen september 2022) en kon na een x aantal keer hospiteren zich melden voor een kamer via studentenhuisvesting (was in december 2022).
Zij woont sindsdien ergens bij Rijnsweerd, waar echt mega veel studentenflats staan.

Dochter studeert in een plaats waar stichting studenten huisvesting alleen voor internationale studenten is. Zij studeert 3 uur treinen hier vandaan, dus een kamer was een absolute noodzaak.
Zij heeft via een commerciële verhuurder een kamer gevonden. Met eigen keukentje, vrijwel midden in het centrum.
Die dochter was misschien wat ouder? Als je je inschrijft op je 16e verjaardag en je gaat met 19 studeren, dan heb je al 3 jaar te pakken. Mijn kind was net 17 jaar en had dus nog maar 1 jaar inschrijfduur.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
09-04-2024 17:33
en in de buurt van Utrecht? Niet ideaal maar dan vanaf daar verder zoeken. Beter als 2,5 uur reizen.
Ik heb heel funda in de regio al af zitten speuren. Helaas echt niets betaalbaars te koop. Hadden we een jaar of 10 geleden maar een flatje voor 150.000 gekocht 😁 (als, als, als).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven